‘Het installeren van een marifoon is een klus die iedere doe-het-zelver kan,’ staat op
deze site. Maar zo langzamerhand begin ik het bewijs te leveren dat dit niet waar is.
Misschien is dit niet je juiste topic voor dit bericht, maar omdat ik hier al eerder enkele vragen gesteld heb, hier het vervolg hierop.
Op dit moment is de installatie aan boord heel eenvoudig: AIS, zes meter RG58, antenne op voordek. (dit is nog niet de definitieve opstelling)
De vorige keer gaf mijn AIS deze feedback op de installatie:
TX forward power: 283
TX reverse power: 47
Ik denk, maar weet het niet zeker, dat dit een reflectie van 16 % betekent. Inmiddels, andere stekkers gemonteerd
en gemonteerd volgens
deze handleiding die er bij hoorde.
In de handleiding staat niet dat de kerndraad aan de connector gesoldeerd moet worden. Heb ik wel gedaan. Lijkt mij raar om dit niet te doen.
Het resultaat is iets verbeterd, zie figuur onderaan.
Ik heb ook 10 meter H155 aangeschaft, die ik in de mast wilde voeren, om de RG58 te vervangen, maar eerst heb ik ze, ter controle, van dezelfde (bovenstaande) connectors voorzien. Surprise, surprise! Dit resulteert in een foutmelding! (zie figuur) Heel raar.
Hoe moeilijk kan het zijn om twee stekkertjes op een kabel te monteren, met de handleiding voor je neus. (mijn multimeter meet geen kortsluiting)
Het wordt nog gekker, want als ik de twee kabels, met elkaar verbind met een pl 258 connector, en hiermee de antenne aansluit op de AIS, dan blijkt diezelfde H155 kabel wel te voldoen voor de AIS. (Forward 256, reverse 42)
Ik begrijp er niets meer van.
Wat betekenen de feedback waarden (forward power, reverse power) van mijn AIS?
Wat zou er aan de hand zijn met die H155 kabel?
Waarom veel minder revers power van die H155 kabel als ie gecombineerd wordt met 6 meter RG58.
Welk instrument heb ik nodig om de kabels of installatie door te meten?
Misschien toch maar eens langs bij een specialist. Wie?