Skyhi schreef :
Hoi allemaal,
Er is veel over stroom geschreven, ik heb ook (bijna) alles gelezen, maar ik wil het graag voor mezelf snappen en (samen met iemand met ervaring) aanleggen.
8-- Snip
De nieuwe situatie moet natuurlijk vers en mooi worden, maar ik loop gelijk tegen mijn eigen beperkingen aan: wat is een diodeblok?
In gewone mensentaal.
Diodeblok of scheidingsdiode. Is een toestel dat de stroom van de alternator naar 2 of meer accu's doorgeeft maar zo dat de accu's niet parallel zitten.
Elke accu krijgt een deel van de stroom, en "ziet" de toestand van de andere accu niet.
Het is een veilige manier om meerdere accu's van verschillende capaciteit en ladingstoestand op te laden.
(Voordeel beide accu's worden tegelijkertijd automatisch geladen)
(Nadeel een klein spanningsverlies over de scheidingsdiode
Aanpassing van de bekabeling is noodzakelijk).
zit dat in een lader/omvormer ?
Misschien maar alleen als deze 2 of meer accu's kan laden. Moet in de handleiding staan.
welke onderdelen moet ik voor of na de schakelaars zetten, aardlek voor de walstroom
Vraag beter omschrijven hier kan ik niet zomaar wat van maken.
wat doet een relais, waar is het voor nodig en heb ik het ook nodig
Google is your friend. Een relais is een elektrisch bediende schakelaar.
Met een kleine stroom kan je zo een grote stroom schakelen.
Je hebt dit nodig, bvb het startrelais dit zit in of op je startmotor en schakelt met een relatief kleine stroom je startmotor die wel 100 tot 200 A kan vragen.
Een ander relais soms cytrix of laadrelais genaamd is voor het laden van meer als 1 accu.
het werkt zo: Nadat de motor is gestart levert de alternator stroom en wordt de startaccu bijgeladen. Het in de kring opgenomen laadrelais doet nog even niets. Zodra de startaccu bijna vol is schakelt het laadrelais de 2de accu in parallel zodat deze nu ook geladen wordt.
Nadeel nadat het laadrelais geschakeld heeft staan de 2 accu's parallel en kan de startaccu voor een deel leeglopen in de 2de accu indien deze erg leeg is.
In de praktijk werkt dit meestal ook prima.
Concreet nu de volgende vragen:
- Bestaat er een lader die zowel zonnestroom (toekomstplan) als walstroom in de accu's kan stoppen?
Die ben ik nog niet tegengekomen, maar je kan meestal de zonnepanelen via een laadregeling gewoon op de accu aansluiten. ( Wel nakijken dat de laadregelaar dit aankan.)
walstroom kan meestal ook gewoon op de accu aangesloten worden zelfs als de zonnepanelen er nog op zitten.
- Is het schema (gevonden op het net) in de bijlage in orde of missen daar dingen?
- Wat is een diodeblok en heb ik dat nodig?
- Hoe zorg ik dat de laadstroom van de motor (dynamo) weer terugkomt in de accu's?
Hier maak ik me wel enige zorgen, je dynastart kan maar 11 A leveren.
Dat beperkt de mogelijkheden en ik vermoed dat je alleen hierop je de accu's niet voldoende snel terug op peil kunt brengen.
Je hebt namelijk ongeveer 1/10 van de capaciteit van je accu nodig als laadstroom gedurende 12 H om hem volldig vol te krijgen. Met die dynastart kun je dus maximaal een capaciteit van 110Ah volgens de regels van de kunst laden.
Dan komt al snel de vraag wat voor accucapaciteit heb je nu Ah als startaccu en als lichtaccu.
En hoelang wil je zonder walstroom kunnen.
Voor jullie vermaak ook even een foto van de huidige installatie..
- motor met dynamo/startmotor (levert 11A geloof ik)
- startaccu
- lichtaccu
- automatische bilgepomp
- schakelpaneel met verbruikers (marifoon, fishfinder, verlichting etcetera)
- acculader/omvormer
- walstroomstopcontacten met aardlek vóór de lader