Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schakelpaneel

Schakelpaneel 06 apr 2016 21:28 #723349

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2357
Geen probleem, ik dacht al zoiets :)

Ik heb nog een tuimelschakelaar met automatische zekering gevonden. Deze is zelfs nog iets goedkoper:
www.bootland.nl/tuimelschakela...mische-zekering.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 16:10 #723579

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
PVO,

Maar hoe kan het dan dat juist in AC die contacten inbranden en niet in DC, terwijl het exact dezelfde relais zijn en de stroom sterkte ook elkaar niet ver ontlopen?

Ik heb later over die wisselstroom contacten een condensator gezet, daarna leek het beter te worden.

En lang geleden, toen auto´s nog contactpunten hadden die gelijkstroom van zo´n 2A schakelden.
Die schakelden millioenen keren zonder het geringste probleem.
Nooit een vlamboog.

Het vereist juist een boel electronica om een vlamboog te veroorzaken en in stand te houden b.v. bij een lasapparaat. En ik heb de indruk dat het bij DC lasapparaten lastiger is om een vlamboog in gang te zetten dan bij AC lasapparaten.

Ik zag zo graag een goed onderbouwde stelling van het hoe en waarom
Er is niet veel electronica voor nodig om een vlamboog te veroorzaken, een spoel (van een motor, generator, trafo of relais) is voldoende.
Een spoel heeft de eigenschap dat deze de stroom in stand wilt houden. (in tegenstelling tot een condensator die juist de spanning in stand wilt houden).
Bij het uitschakelen van een spoel (inductieve belasting) zal door de spoel de spanning over de spoel stijgen en zo de vlamboog over de contacten genereren.

Bij DC kan je dit voorkomen door het plaatsen van zogenaamde blus diodes, deze zie je vaak op spoelen van dc relais.

Dat jij met hetzelfde relais geen inbranding krijgt in het dc circuit, maar wel in het ac circuit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de inductieve 'belasting' van je windmolen en daarbij is zeker de top van een ac spanning hoger dan de bijbehorende gelijk gerichte dc spanning.

Die condensator die jij over je contacten hebt gezet compenseert waarschijnlijk het inductieve character van je inductieve windmolen.

hier nog wat meer leesvoer:
over wisselstroom nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom
over blusdiode en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode

Tot zover mijn poging tot enige onderbouwing.

Groet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 16:19 #723586

Interresant, maar gaat dat vlamboog fenomeen niet pas een rol spelen bij serieus hogere stromen en spanningen?

Medium-voltage circuit breakers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 16:31 #723593

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nachtvlinder schreef :
Interresant, maar gaat dat vlamboog fenomeen niet pas een rol spelen bij serieus hogere stromen en spanningen?

Medium-voltage circuit breakers
nee hoor, ik heb thuis een oude lichtschakelaar met 100w aan lampen erop.
als ik deze schakelaar half indruk hoor ik het knetteren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 16:41 #723599

Is dat knetteren vergelijkbaar met een zichzelf in stand houdende vlamboog (die hier "aktief" geblust dient te worden)? Of zie ik het verkeerd? Ik stel me al bijna een automatisch startend lasapparaat voor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 16:50 #723605

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Over dc contacten met inductieve belasting worden veel al een varistor toegepast.
Een varistor is een spanningsafhankelijke weerstand.
Wordt onder meer gebruikt voor overspanningsbeveiliging, dus contact word uit geschakeld en door de inductieve belasting wil de spanning zich handhaven dus word de vlamboog groter als bij ac.
Bij een lage spanning over de spanningsafhankelijke weerstand is de weerstandswaarde zeer groot, bij hoge spanning neemt deze waarde zeer snel af, dus blijven de contacten beschermd.

voorbeeld Varistor zie bijlage
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 07 apr 2016 21:40 #723763

PVO,

Dank voor de uitleg, ik ben er nog niet helemaal uit maar er opent zich een geheel nieuw gezichtspunt. Een stap in de goede richting.
Bij de DC relais staat de blus diode over de spoel, beschermd dus de mosfet(of wat die spoel schakelt) die de spoel bediend.
Wanneer ik dat doortrek naar de contacten die de molen kortsluiten, dan denk ik dat de diodes in de brug cel dáár hetzelfde werk doen.
Bij de relais die AC onderbreken ontbreken die diodes.
Nadat er een condensator over gezet is lijkt het veel beter te gaan (even tijd geven om er zeker van te zijn)

Ik heb die links nog niet geopend, maar die ga ik zeker bestuderen.


dehler,
Ik word nogal al eens aangesproken door totaal widvreemden of ik die vent ben die zon panelen kan reparenen.
Dat kan ik niet, maar ik kijk altijd wel even of ik iets vinden kan.
En heel vaak is het de regelaar die defect is. Niet water dichte regelaars van wat "prijsgunstig" fabrikaat op verkeerde plaats gemonteerd.
Daar vind ik heel vaak een opengebarsten Varistor.
Zo vaak dat ik ze ben gaan bewaren van andere prints.
Heel vaak is het probleem over met die varistor te vervangen.
Ook wel eens een heel goedkoop PWM regelaartje (€ 10,=!!!) zo´n ding erin gezet en hij deed het weer.

Ik heb niet zoveel meer te doen, dus arbeid kan gratis zijn.
Vandaag, een uur geleden, een nieuwe Ierse vriend gemaakt.
Z´n Air X deed het niet meer, het ding open gemaakt en weer in elkaar gezet en hij werkte weer perfect.
Ik heb hem niet verteld wat ik eigenlijk gedaan heb, hij gelooft nu in wonderen.
Het was wat oxide op een schroefje dat heel dicht bij een draadje van de regelaar zat en een vage sluiting veroorzaakte (denk ik Ha...ha--)
Ik kreeg een defecte Sterling lader van hem, met wel 20 van die varistors en Fet´s.
Ik kan dus weer een tijdje vooruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 08:38 #724386

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2357
Nu heb ik onderstaande schakelaars besteld en daar wil ik graag de benodigde vlakkabelschoenen bij bestellen maar ik heb geen idee welke maat ik daarvan moet bestellen. Heeft iemand enig idee hoe breed de verbindingsvlakken zijn?

www.bootland.nl/tuimelschakela...mische-zekering.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 10:55 #724455

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
XanderB schreef :
Nu heb ik onderstaande schakelaars besteld en daar wil ik graag de benodigde vlakkabelschoenen bij bestellen maar ik heb geen idee welke maat ik daarvan moet bestellen. Heeft iemand enig idee hoe breed de verbindingsvlakken zijn?

www.bootland.nl/tuimelschakela...mische-zekering.html

ik vermoed van 6,3mm
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 11:00 #724458

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
ja, dat is wel de "standaard" maat voor dit soort schakelaars
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 11:15 #724461

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2357
Bedankt voor de snelle reacties. Ik kan weer verder met bestellen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 12:17 #724482

Is inderdaad 6,3mm. Let op dat het type in je link slechts 3A is. Er zijn ook zwaardere types:

Art.-No. fusing description
EK 20933 3A illuminated
EK 20935 5A illuminated
EK 20938 8A illuminated
EK 20940 10A illuminated
EK 20945 15A illuminated
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelpaneel 10 apr 2016 14:48 #724534

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2357
Ja, dat weet ik. Ik heb een aantal van 5A en van 8A besteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl