Saeftinghe schreef :
PVO,
Maar hoe kan het dan dat juist in AC die contacten inbranden en niet in DC, terwijl het exact dezelfde relais zijn en de stroom sterkte ook elkaar niet ver ontlopen?
Ik heb later over die wisselstroom contacten een condensator gezet, daarna leek het beter te worden.
En lang geleden, toen auto´s nog contactpunten hadden die gelijkstroom van zo´n 2A schakelden.
Die schakelden millioenen keren zonder het geringste probleem.
Nooit een vlamboog.
Het vereist juist een boel electronica om een vlamboog te veroorzaken en in stand te houden b.v. bij een lasapparaat. En ik heb de indruk dat het bij DC lasapparaten lastiger is om een vlamboog in gang te zetten dan bij AC lasapparaten.
Ik zag zo graag een goed onderbouwde stelling van het hoe en waarom
Er is niet veel electronica voor nodig om een vlamboog te veroorzaken, een spoel (van een motor, generator, trafo of relais) is voldoende.
Een spoel heeft de eigenschap dat deze de stroom in stand wilt houden. (in tegenstelling tot een condensator die juist de spanning in stand wilt houden).
Bij het uitschakelen van een spoel (inductieve belasting) zal door de spoel de spanning over de spoel stijgen en zo de vlamboog over de contacten genereren.
Bij DC kan je dit voorkomen door het plaatsen van zogenaamde blus diodes, deze zie je vaak op spoelen van dc relais.
Dat jij met hetzelfde relais geen inbranding krijgt in het dc circuit, maar wel in het ac circuit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de inductieve 'belasting' van je windmolen en daarbij is zeker de top van een ac spanning hoger dan de bijbehorende gelijk gerichte dc spanning.
Die condensator die jij over je contacten hebt gezet compenseert waarschijnlijk het inductieve character van je inductieve windmolen.
hier nog wat meer leesvoer:
over wisselstroom
nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom
over blusdiode
en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
Tot zover mijn poging tot enige onderbouwing.
Groet.