Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 12:23 #779251

FKZ schreef :
Aan je schaalvergroting hangt ook een nadeel. Meer AH grotere bank en al je vermogen zit op 1 plek. Gezien de prijs zou je ook 3x 100AH bank kunnen overwegen. Makkelijker te plaatsten aanboord en je bouwt reduncancy in. Iets wat ik als ik rond de wereld zou zeilen een pre zou vinden.

Ik zat kost wel wat meer maar iedere motor zijn eigen bank van 16 cellen elk, gescheiden systeem dus En de kans dat ze beide uitvallen is wel erg klein dus je hebt altijd een backup. 1x 15 Kw is voldoende om de boot te laten varen op een minimale kruissnelheid 80% van je romp snelheid. Ik zit met 30 Kw toch aan een overcapaciteit van 8 Kw, maar ga liever op safe.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 12:28 #779252

en dat dan dus gedurende 1 uur bij die 15kW? @ 8000,00 euro? :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 12:47 #779255

roozeboos schreef :
en dat dan dus gedurende 1 uur bij die 15kW? @ 8000,00 euro? :blink:

Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt, je zal waarschijnlijk wel iets anders bedoelen. Als je geen voorstander bent van elektrisch varen is dat helemaal niet erg, hebben wij begrip voor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 12:53 #779256

nou ja, wat is dat nu voor reactie?? :unsure:

je zegt zelf dat je boot op 80% kan varen met 1x 15kW.
Als je batterijen 15KWh kunnen leveren, dan vaar je dus maar 1 uur. en 15kWh kost dus 8k euro volgens FKZ.

Ik probeer nog steeds het kostenplaatje rond te krijgen. voor mijn 27 voeter zou dan dus 2,5 kW wel voldoende zijn. en kan ik dus ongeveer 6 uur varen. 4 uur zou voor mij toch wel het minimum zijn.
of langer uiteraard als ik 1 knoop vaar, zoals sunday
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 12:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:16 #779260

roozeboos schreef :
nou ja, wat is dat nu voor reactie?? :unsure:

je zegt zelf dat je boot op 80% kan varen met 1x 15kW.
Als je batterijen 15KWh kunnen leveren, dan vaar je dus maar 1 uur. en 15kWh kost dus 8k euro volgens FKZ.

Ik probeer nog steeds het kostenplaatje rond te krijgen. voor mijn 27 voeter zou dan dus 2,5 kW wel voldoende zijn. en kan ik dus ongeveer 6 uur varen. 4 uur zou voor mij toch wel het minimum zijn.
of langer uiteraard als ik 1 knoop vaar, zoals sunday

Oke sorry. maar volgens mij gaat er iets fout in je berekening, op de Rev zou ik net als Sunday voldoende gehad hebben aan een 4Kw Torqueedo EBBM. Op de te bouwen boot zou ik volgens berekening voldoende hebben aan 22 Kw om mijn rompsnelheid te halen. Er komen bij mij 2 ESD in te staan van elk 15 Kw dat is 30 Kw voortstuwing die je niet benut. Ik weet verder ook niet hoe het rekensommetje precies werkt maar, maar ik vindt dat je minimaal 80% van je rompsnelheid moet kunnen behalen om veilig te blijven.
met 2 accu banken van elk 16 x 3.2 volt en 300 Amp moet ik volgens mij wel iets langer varen dan een uurtje. Ik zit eerder in de orde van grote te denken aan een paar honderd mijl, want je vaart niet altijd op die 80% je vaart zo dat je veilig een haven of Lagoon of ankerplaats kan binnen varen en meer niet. Mocht je in een windstilte te komen heb je aan een paar knopen voortstuwinggenoeg om de beweging (rollen) uit je schip te halen dat hou je wel dagen vol.
Jij gaat uit van 1 uurtje op vol vermogen, wie doet dat? Ik, heb niet die behoefte niet. Mijn achtertuin is de Atlantische oceaan, niet het scheld waar je een paar uur moet motoren voor je uberhaubt een zeiltje kan hijsen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 13:20 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:29 #779262

okay, moet kunnen halen, duidelijk.

Anders dan : hoeveel mijl wil je kunnen varen op 1 accu lading? En dan bij welke snelheid.

voor mezelf zou ik als gezegd wel 4 uur willen varen met 3 knoop.

Je moet toch wel vantevoren weten of je de doelstellingen wel haalt.

Ik ben erg benieuwd waar we dan op uitkomen qua kWh.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:39 #779265

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Roozeboos wellicht heb je deze al lang gevonden

http://john.rushworth.com/Elektra_Performance_June_2016.xlsx

Is een 26 voets zeiljacht met 2.15 kw vermogen haalt zij 75% rompsnelheid. De gebruiker vind dit voldoende. Dit is een direct drive toepassing met een niet optimale schroef (hij kan niet groter).
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 13:40 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:40 #779266

roozeboos schreef :
okay, moet kunnen halen, duidelijk.

Anders dan : hoeveel mijl wil je kunnen varen op 1 accu lading? En dan bij welke snelheid.

voor mezelf zou ik als gezegd wel 4 uur willen varen met 3 knoop.

Je moet toch wel van tevoren weten of je de doelstellingen wel haalt.

Ik ben erg benieuwd waar we dan op uitkomen qua kWh.

Ik ga een apart draadje openen zat eerst al op dat draadje van jou en nu op die van John.

Kan iedereen los gaan :woohoo:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:42 #779267

Voor mij is uitgangspunt steeds geweest:
actieradius: het NOK.
Die is ongeveer 100 km lang, daar doe ik met een knoop of 5, 11 uur over. Stoppen in Rendsburg en bijladen is een optie.
Dan kom ik al snel op een 20-25kWh, en dan wordt het te duur.
Een alternatief zou misschien zijn om dan de motor van de bijboot er achterop te hangen.
Maar eens een keer uitproberen hoeveel knopen die kan geven.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:44 #779268

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
3 knoop is 50% rompsnelheid (je 27 voeter neem ik aan) zou afgaande op de eerder gegeven link 600 wat nodig hebben. Dus met 2.4 kw aan batterij vermogen ;-)

helemaal niet zoveel als je eerst dacht?
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 13:44 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:58 #779269

FKZ, Reageer je op mij?
29 voet
3+ ton.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 13:59 #779271

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@roozeboos: welk motorvermogen heb je nodig om die 3 knoop te halen? Dan is makkelijk uit te rekenen hoeveel kWh je moet opslaan en ook te berekenen wat dat zal gaan kosten.
Ik heb 5kWh in m'n accubank, bij 48V (eigenlijk 53V), kan daar 80% van gebruiken (=4kWh) zonder m'n accu's geheel leeg te maken en dat levert mij netto een uur varen op met 4kW en een snelheid van ca 11 km/hr (zonder wind op vlak water). Dat is in knopen: 5.939525
Voor een 24 voeter met maar 5,5m natte waterlijn is dat eigenlijk best hard. Breng ik de snelheid terug naar 3knts of 6km/hr dan vaar ik 4 uur op een volle acculading.
(€Xr van 1700kg waterverplaatsing met 4kW Torqeedo Cruise R4)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:07 #779279

dus Peper zegt 1250 Watt (24 voet) in 1 uur
en FKZ 600Watt (27 voet) in 1 uur

beide rond 3 knoop

dat kost dan rond 2000 euro aan accu's uitgaande van 5kWh/48 volt
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 14:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:08 #779280

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
It Paradyske schreef :
FKZ, Reageer je op mij?
29 voet
3+ ton.

Nee op roozeboos

denk dat jou 20 tot 25 KW niet slecht is ingeschat. De vraag is als je dit soort afstanden wilt afleggen op de motor met een zeiljacht je niet goed koper een generator bij kan plaatsen waar je b.v 5 knoop op kan varen en je accus nog wat bij kan laden. Uit gaande van 2,5 KW vermogen wat nodig is voor 5 knoop snelheid zou een klein 3.5 KW generatorsetje die 100 km kunnen duwen. Kost natuurlijk ook wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:10 #779281

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Percentage romp snelheid. Vorm van de boot je weet het pas voor je eigen schip als je gaat meten kan mooi met de propellor wet. zie boekje belmann
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:13 #779282

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
roozeboos schreef :
dus Peper zegt 1250 Watt (24 voet) in 1 uur
en FKZ 600Watt (27 voet) in 1 uur

beide rond 3 knoop

dat kost dan rond 2000 euro aan accu's uitgaande van 5kWh

Ja, dat klopt wel ongeveer! Vijf jaar geleden was dat nog €2300+ De accu's worden langzamerhand iets goedkoper en het is zinvol om de aanschaf ervan zo lang mogelijk uit te stellen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:16 #779284

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
FKZ schreef :
Roozeboos wellicht heb je deze al lang gevonden

http://john.rushworth.com/Elektra_Performance_June_2016.xlsx

Is een 26 voets zeiljacht met 2.15 kw vermogen haalt zij 75% rompsnelheid. De gebruiker vind dit voldoende. Dit is een direct drive toepassing met een niet optimale schroef (hij kan niet groter).

Dat is http://lynchmotors.co.uk/green-marine/marine-motors_devon.html , of niet?
(LEMCO = Lynch Electric Motor COmpany)


"The LMC D135 was a direct replacement for my old 10HP Volvo diesel, with much better slow speed performance and higher instantaneus thrust when compared to the diesel"
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:22 #779286

ik zou het wel erg leuk vinden evengoed. ;)

Iemand nog een yanmar 2gm20 kopen? Werkend te zien. Zelf verwijderen. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:30 #779289

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
JotM schreef :
FKZ schreef :
Roozeboos wellicht heb je deze al lang gevonden

http://john.rushworth.com/Elektra_Performance_June_2016.xlsx

Is een 26 voets zeiljacht met 2.15 kw vermogen haalt zij 75% rompsnelheid. De gebruiker vind dit voldoende. Dit is een direct drive toepassing met een niet optimale schroef (hij kan niet groter).

Dat is http://lynchmotors.co.uk/green-marine/marine-motors_devon.html , of niet?
(LEMCO = Lynch Electric Motor COmpany)


"The LMC D135 was a direct replacement for my old 10HP Volvo diesel, with much better slow speed performance and higher instantaneus thrust when compared to the diesel"

Klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:42 #779294

www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
5kW motor bldc : 400 dollar. controller 450 dollar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:44 #779295

It Paradyske schreef :
Voor mij is uitgangspunt steeds geweest:
actieradius: het NOK.
Die is ongeveer 100 km lang, daar doe ik met een knoop of 5, 11 uur over. Stoppen in Rendsburg en bijladen is een optie.
Dan kom ik al snel op een 20-25kWh, en dan wordt het te duur.
Een alternatief zou misschien zijn om dan de motor van de bijboot er achterop te hangen.
Maar eens een keer uitproberen hoeveel knopen die kan geven.

NOK: Nord-Ostseekanal.
a.k.a. Kielerkanal.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:52 #779299

roozeboos schreef :
www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
5kW motor bldc : 400 dollar. controller 450 dollar

Daar heb je geen nieuwe diesel voor
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:52 #779300

nee, maar de diesel zit er al in he. En kan nog jaren mee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 28 okt 2016 14:54 #779301

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Prachtig topic, met veel interessante invalshoeken. Echter, TS schreef over een low budget project, met als kenmerken.

230V 1 fase wisselstroommotor
12/24V → 230V omvormer
230V aggregaat.
Bescheiden accubankje

Opgemerkt werd dat vermogensregeling ontbreekt, een frequentieomvormer werd genoemd. TS schrijft echter over een kleine eenvoudige regelaar. Bedoelt TS een thyristor-regelaar werkend met faseaansnijding? Waarom kan dit niet? Wat staat een praktische toepassing in de weg?
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 15:16 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 29 okt 2016 14:10 #779542

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Zo heb dat maakt best veel los.....
Hoe het er voor staat,
Dat lowbudget budget staat zeker vooraan op mijn lijstje. (Boot waarde is ongeveer 7000,-)
Alvast een regelaar gekocht, 1 fase 220v. 150,- Euro
Nu wachten tot de motor komt. 3kw 220v kost 250,-
De nodige toeren reductie zit al in saildrive. Schroef blijft gewoon zitten.
Straks diesel los halen en kijken hoe de E motor gaat passen.
Pas als het motor deel goed werkt ga ik bekijken hoe en waar de accu's komen.
Investering. Dit kan eenvoudig via walstroom.
Groeten john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl