Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 29 okt 2016 15:45 #779566

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Je gaat dus in eerste instantie het aan de walstroom proberen...
Dan pas accu's en omvormer erin... Lijkt logisch en je hebt beslist een 'budget' e-aandrijving!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 29 okt 2016 18:52 #779620

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
john 338 schreef :
Zo heb dat maakt best veel los.....
Hoe het er voor staat,
Dat lowbudget budget staat zeker vooraan op mijn lijstje. (Boot waarde is ongeveer 7000,-)
Alvast een regelaar gekocht, 1 fase 220v. 150,- Euro
Nu wachten tot de motor komt. 3kw 220v kost 250,-
De nodige toeren reductie zit al in saildrive. Schroef blijft gewoon zitten.
Straks diesel los halen en kijken hoe de E motor gaat passen.
Pas als het motor deel goed werkt ga ik bekijken hoe en waar de accu's komen.
Investering. Dit kan eenvoudig via walstroom.
Groeten john

Maar wat voor type AC motor, en wat voor type regelaar is het nu geworden? Veel betaalbare AC motoren zijn kooiankermotoren, en die laten zich alleen terug regelen met frequentieregeling.





In boormachines, stofzuigers e.d., zitten volgens mij universeelmotoren

Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 29 okt 2016 18:53 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 29 okt 2016 18:58 #779624

Peper schreef :
Je gaat dus in eerste instantie het aan de walstroom proberen...
Dan pas accu's en omvormer erin... Lijkt logisch en je hebt beslist een 'budget' e-aandrijving!
Groeten, Peper.

En een heel lang verlengsnoer :silly: :woohoo: :silly:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 29 okt 2016 19:11 #779629

Rob Bosman schreef :
Peper schreef :
Je gaat dus in eerste instantie het aan de walstroom proberen...
Dan pas accu's en omvormer erin... Lijkt logisch en je hebt beslist een 'budget' e-aandrijving!
Groeten, Peper.

En een heel lang verlengsnoer :silly: :woohoo: :silly:

Dat is zo 2015 :evil:





Zonder gekheid, volg het geboeid maar met gerede twijvel :unsure:

Waarom heb je gekozen voor een 1 fase motor? trouwens en niet voor een 3 fase motor? heeft dat een duidelijke reden?

Een 3 fase is kleiner maar met het zelfde vermogen dan een 1 fase bv......

Maar je zal er wel een reden voor hebben vermoed ik zo ..........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 30 okt 2016 09:54 #779735

Peper schreef :
@roozeboos: welk motorvermogen heb je nodig om die 3 knoop te halen?

Ik heet wel geen Roos maar toch maar even.
Het benodigde vermogen daalt beneden de rompsnelheit met ongeveer een macht 2,3 maar hou voor de zekerheid 2 aan.
Voor de halve rompsnelheid heb je dus 1/4 van het vermogen nodig waarmee je de rompsnelheid kunt halen ( 4 tot 4,5 pk per ton).
Klopt trouwens aardig want ik haal met mijn dik drie ton zware boot met de bijbootmotor van 2,5 pk ongeveer 2,7 knopen op heel vlak water ( 14pk nodig voor rompsnelheid).
Duurt wel een hele tijd om die snelheid te bereiken .
En met de 10pk die ik van mijn 11pk diesel ter beschikking heb omdat de schroef wat te groot is haal ik max. zo'n 5,6 - 5,7 knopen i.p.v. de rompsnelheid van 6,3 knopen.

@ Paradijske;
Rendsburg ligt op 1/3 c/q/ 2/3 van het kanaal dus echt veel scheelt het niet met de benodigde accucapaciteit. Bovendien zou ik ook maar wat rekenen voor het wachten op de sluis , voral in Brunsbuttel en daar met name aan de buitenkant op de Elbe.
Ad
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 nov 2016 07:31 #780396

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 nov 2016 10:54 #781264

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De regelaar die ik heb is er een met fase snijding. Daar kan je alleen eenfase motoren mee regelen welke koolborstels hebben.

Tot zover heb ik nog geen geschikte motor kunnen vinden.
Overweeg misschien om er twee kleinere te koppelen, zolang ik maar dicht bij de 3000w vermogen kom. misschien is de motor uit een grasmaaier een optie? ga ik uitzoeken, rpm's, kwaliteit van de lagering / type motor/ koeling. 2 motoren naast elkaar geeft evt meer ruimte er boven.

Met wat geduld kan je soms een hoop besparen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 nov 2016 11:40 #781278

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
john 338 schreef :
misschien is de motor uit een grasmaaier een optie? ga ik uitzoeken, rpm's, kwaliteit van de lagering / type motor/ koeling.

draait die niet op 220V AC ipv 12/24/36V DC?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 nov 2016 12:05 #781283

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Stofzuiger motoren mogen tegenwoordig niet meer dan 1500W aan vermogen opnemen. Het vinden van een 3000W model zal lastig worden. Dan zijn het wel zg. wisselstroom seriemotoren, zij zijn bij uitstek geschikt voor het aandrijven van schroeven (in dit geval 'luchtschroeven') bij een constant opgenomen vermogen (door die schroef). Zou je dit type motoren onbelast laten draaien, dan kunnen door de middelpunt vliedende kracht de wikkelingen uit het anker slaan omdat het onbelaste toerental heel hoog is. Daarom werden ze veel gebruikt in ventilatoren (of stofzuigers) waarbij de schroef direct op de as is aangebracht. Het omkeren in draairichting bij deze motoren is lastig omdat er 2 aansluitingen op zitten (anker en veld in serie) in plaats van 4 (2 voor het anker en 2 voor het veld).
Praktisch komt het neer op een slecht te regelen motor, vooral in het lage toeren gebied. Het kan wel, maar het zal wennen zijn. Bij het aanlopen hebben ze een enorm hoog koppel, eenmaal op toeren, is het koppel en toerental afhankelijk van het belastende koppel. Dit maakt ze ideaal voor een belasting dat een vastgesteld koppel vraagt en waarbij het toerental variabel is. Aangezien je in een boot om een vast, maar regelbaar toerental vraagt, is een dergelijke motor geschikt voor maar één snelheid: zo hard mogelijk!
Ze worden ook gebruikt als centrifuge motor in trommelwasmachines. Het vermogen zal dan wel niet aan de 3kW komen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 nov 2016 13:21 #781295

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
john 338 schreef :
De regelaar die ik heb is er een met fase snijding.
Welke heb je?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 nov 2016 10:36 #783548

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
zo, weer wat verder. De boot op de kant, oude diesel losgemaakt en er uit gehesen. Ondanks een opvangzeil wat onder de motor hing toch nog genoeg viezigheid onder de motor...
Nu de tank/leidingen nog weghalen en alles brandschoon maken.
Eén voordeel is er nu al... vorstvrij maken van de motor hoeft niet meer nu die binnen staat.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 nov 2016 13:36 #784471

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Mooi begin de bende valt mij mee. Heb je almeer componenten geselecteerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 nov 2016 16:13 #784517

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
haha, die bende is mede door de opvangmat niet zo heel erg geworden
kort na de aanschaf van de boot heb ik de gehele motorruimte van de boot al gereinigd. dit is van 2 zomers varen. per dag varen lekt er een kopje uit de motor.....



tot op heden is het plan om 2 elektro motoren van 1500w te plaatsen. a' 140,- euro elk.
Deze komen uit grasmaaiers. Overbrenging van de 2 motoren zal via 2 snaren gaan (uit de grasmaaiers.)
Mijn doel is : eenvoudig, vrij goedkoop waar mogelijk en zonder de saildrive te mollen zodat indien nodig de diesel nog terug kan.
Natuurlijk zal de levensduur hiervan nooit zolang zijn als professionele sets.
Of dat het rendement wat lager zal zijn is ook geen ramp.
Zodra ik ze binnen heb zal ik foto plaatsen.
John :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 nov 2016 21:17 #784591

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Klopt het vergelijk tussen een VPmd7A met 10 kW / 2600 rpm en de elektromotor van 3 kW /3000 rpm wel ?
De VP md7A heeft een max. koppel bij 2600 rpm van ca. 36,7 Nm
De elektromotor heeft een max. koppel bij 3000 rpm van ca. 9,5 Nm.
Dit is een factor 4 minder. Er moet m.i. in ieder geval bij de elektrische aandrijving van 3 kW een andere schroef worden toegepast.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 nov 2016 22:27 #784604

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Daar heb je gelijk in, jan. Het word in het voorjaar uitproberen hoeveel knopen de boot haalt . Met de md7 was dat volgas 6,2 knopen. Half gas was ruim 5kn. Onder het motto geen haast en zeilen is beter ga ik het zo proberen. Misschien moet er wel een 3e motor bij of een heel andere.....uitdaging!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 15:49 #784754

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Als het koppel zoveel lager ligt, is het niet zozeer de vraag welke snelheid je haalt, alswel hoe snel je op die snelheid zit. Stel dat het de MD7 vijf minuten kost om vanuit stilliggen naar die 5 knopen te komen, dan kan het met een electromotor met een kwart ana koppel en een ongematchte schroef zomaar acht keer zo lang duren. Ben je dus een half uur langer bezig om de haven uit te varen ofzo...
Ik vind het ene interessant experiment, en ben benieuwd naar je bevindingen, maar ik zou de verwachtingen neit te hoog stellen, en voor de eerste proefvaarten een stel roeiriemen of een BBM achter de hand houden... of een volgboot die een sleepje kan geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 16:08 #784761

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De eerste motor met riem en poelie op de saildrive adapter. op naar de 2e
de kracht van deze motortjes zit m in het hoge toerental ruim 15000 rpm.

Laatst bewerkt: 16 nov 2016 16:13 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 17:41 #784782

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Met respect, maar zie je het vermogen van de motor niet een factor 10 te zonnig in ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 18:01 #784788

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ John 338

Als je mij de bestaande overbrengings verhouding in de saildrive en de bestaande schroef afmetingen en aantal bladen geeft, dan wil ik wel proberen een werkpunt te berekenen voor de nieuwe elektrische aandrijving van 3 kW bij 3000 toeren/min.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 18:31 #784799

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Denk dat 1500 watt dus 1,5kw niet zo vreemd is voor dit soort motortjes. Wel 1500wat bij 15000 toeren. Gok dat je ergens op een totaal overbrenging uit gaat konen van tussen de 1:15 tot 1:20. Let op de draai richting zo te zien zit er een fan in die masr 1 kant op werkt. Lijkt mij geen probleen aangezien je de kk blijft behouden. Zorg dat er genoeg lucht aangezogen kan worden voor het koelen. Ga je toeren variabel regelen of een aantal vaste toeren tallen?
Laatst bewerkt: 16 nov 2016 18:32 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 20:51 #784844

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Bij 15000 rpm is het met zekerheid dus geen kortsluitanker motor, maar waarschijnlijk een wisselstroom serie motor zoals die in stofzuigers worden gebruikt. Vaak wordt deze opgebouwd uit 2 veldwikkelingen die in serie staan met het anker. Er is dan ook een collector of commutator met koolborstels aanwezig.
Tip: ga in elk geval op zoek naar 1 of meer ontstoringscondensatoren.
Dit soort motoren is bij uitstek geschikt voor de aandrijving van ventilatoren. Ze hebben een extreem hoog aanloopkoppel en bereiken onbelast een zeer hoog toerental. De regeling was meestal erg basaal: een dikke regelbare weerstand. Of het geheel door een triac of thyristor kan worden geregeld hangt af van de inductie. Door de fase verschuiving vanwege de inductie werken thyristoren en triacs vaak niet goed.
Het goede nieuws is: (als mijn aanname dat het een serie motor is, klopt) Het werkt ook op gelijkstroom en dan zou een PWM regeling het ook goed doen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 16 nov 2016 22:17 #784864

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Het zijn serie motoren met koolborstels. Klopt peper. Condensator zit er bij voor ontstoren. De regelaar heb ik al even getest en dat lijkt prima te werken. Met de snaar overbrenging komt het toerental dicht bij de md7, draai richting klopt ook voor de koeling. Saildrive is 1:2,21 vertraging. Het type van de schroef is niet meer te lezen. (2 blads) zal wel een gangbare maat zijn.
Toch wat kunnen ontcijferen op de schroef , het is een 14x9
Laatst bewerkt: 17 nov 2016 07:56 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 nov 2016 15:50 #785013

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
weer een stap verder, de beide poelies aan de saildrive.
@ fkz: toeren regeling word variabel. op de regelaar zit eenvoudig een pot meter (draaiknop). deze komt aan de gaskabel van de oude schakel kast.


Laatst bewerkt: 17 nov 2016 15:55 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 nov 2016 15:54 #785015

Gaan die 2 motoren elkaar niet tegenwerken want ik geloof nooit dat die de zelfde snelheid draaien, dus logies gezien gaat de langzamere de snellere tegenwerken. Of zie ik iets over het hoofd ?
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 nov 2016 16:02 #785018

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Het zijn twee identieke motoren, ik zie het als twee personen die achter dezelfde auto duwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl