Go west schreef :
In eerste instantie leek mij een 3 kW E-aandrijving in plaats van een 10 kW dieselaandrijving voor de boot van John 338 (Jaguar 27) te krap. Omdat ik niet in elektrische magic kW's geloof ben ik de bestaande dieselaandrijving ( voor de aardigheid
) eens gaan narekenen. Opgegeven was 6,2 knoop bij volle toeren (2600 rpm), saildrive reductie 1:2,21 en een 2-bladsschroef 14*9 voor een VP mdA7 motor.
In dat werkpunt ( 6,2 kn = ca. 3.2 m/s)is de stuwkracht ca. 550 N en het gevraagde koppel op de schroefas 21,8 Nm
Hieruit volgt het netto vaarvermogen W * v = 550 * 3.2 = 1760 W
Het schroefasvermogen : 2 * pi * 2600/60/2.21 * 21.8 = 2685 W . Het schroefrendement is dan ca. 65 %. Bij een mechanisch rendement van de saildrive van 0.9 is het gevraagde motorvermogen dus 2685 / 0.9 = 2983 W of wel ca. 3 kW.
De dieselmotor heeft bij volle toeren 10 kW in huis, maar in het opgegeven werkpunt wordt er maar 3 kW gevraagd en geleverd. ( De schroef was duidelijk te licht voor deze situatie ).
Mijn conclusie is dus dat als er door elektromotoren van 3 kW een toerental van 2600 rpm aan de saildrive wordt gegeven, dan ook de dezelfde stuwprestatie voor dit schip wordt geleverd.
Jan
Je hebt nu andere getallen dan in het begin: daar leverde de diesel maar 3 kW en er stond echt stuwkracht 550N, in combinatie met "onderbemeten schroef".
Volgens Vicprop en de andere gegevens was de schroef keurig passend, en ik pleeg meteen op te veren wanneer elektrische kilowatten (onterecht) over het paard getild worden.
Het geheel doet mij denken aan een tekst die we op kantoor hadden hangen:
Praktijk is wanneer alles werkt en niemand weet waarom.
Theorie is wanneer alles klopt maar niets werkt.
Bij ons zijn theorie en praktijk gecombineerd: niets werkt en niemand weet waarom...
Een scheepsaandrijving bestaat principieel uit een schroef en een aandrijfunit, waarvan de schroef het belangrijkste is. Het lijkt me dat wanneer je een project als dit opzet je toch eerst de belangrijkste data van de motoren moet weten alvorens je dingen in elkaar gaat zetten.
Het valt telkens weer op dat vaak met dit soort projecten (ook watergeneratoren) het belangrijkste onderdeel - de schroef dus - als niet terzake doend detail wordt weggewoven.
En de praktijk is toch: Al is de politiek correcte wens nog zo snel, de boze natuurwet achterhaalt hem wel.