Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 dec 2016 14:22 #790365

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Zo weer een sloop dag.. de uitlaat , alle oude motor bedrading, een kapotte service accu (die was gesneuveld door een slechte massa), tank met leidingen eruit gehaald. En dan schrik je wat een vuil er overal achter zit.... en in de tank!

Nu zat de startknop , 2 schakelaars en de uit-trek knop. in een soort verzonken inbouw paneel buiten in de kuip. Weet iemand wat hier de officiële naam van is?




Laatst bewerkt: 08 dec 2016 14:24 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 dec 2016 14:29 #790368

Verzonken motorbedieningspaneel...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 dec 2016 14:41 #790374

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Of gewoon 'motorpaneel'.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 10 dec 2016 21:17 #790953

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Go west schreef :
In eerste instantie leek mij een 3 kW E-aandrijving in plaats van een 10 kW dieselaandrijving voor de boot van John 338 (Jaguar 27) te krap. Omdat ik niet in elektrische magic kW's geloof ben ik de bestaande dieselaandrijving ( voor de aardigheid :) ) eens gaan narekenen. Opgegeven was 6,2 knoop bij volle toeren (2600 rpm), saildrive reductie 1:2,21 en een 2-bladsschroef 14*9 voor een VP mdA7 motor.
In dat werkpunt ( 6,2 kn = ca. 3.2 m/s)is de stuwkracht ca. 550 N en het gevraagde koppel op de schroefas 21,8 Nm
Hieruit volgt het netto vaarvermogen W * v = 550 * 3.2 = 1760 W
Het schroefasvermogen : 2 * pi * 2600/60/2.21 * 21.8 = 2685 W . Het schroefrendement is dan ca. 65 %. Bij een mechanisch rendement van de saildrive van 0.9 is het gevraagde motorvermogen dus 2685 / 0.9 = 2983 W of wel ca. 3 kW.
De dieselmotor heeft bij volle toeren 10 kW in huis, maar in het opgegeven werkpunt wordt er maar 3 kW gevraagd en geleverd. ( De schroef was duidelijk te licht voor deze situatie ).
Mijn conclusie is dus dat als er door elektromotoren van 3 kW een toerental van 2600 rpm aan de saildrive wordt gegeven, dan ook de dezelfde stuwprestatie voor dit schip wordt geleverd.


Jan

Hierbij een grafiek met het stuwkrachtverloop bij constante max. toeren en variërende vaarsnelheid. Punt A is het opgegeven werkpunt van de VP md 7A , bij 6,2 knoop (=3,2 m/s) en 2600 rpm. Dit is het 3 kW vermogenspunt. Zie de lijn 1.
Bij constant koppel ( van 21,8 Nm) heb ik de stuwkracht uitgerekend bij variërende toeren en vaarsnelheid. Zie lijn 2. De weerstand , zonder golven en windstilte is de lijn 3. Lijn 4 is de weerstand bij windkracht 7 tegen, echter zonder golven.
Duidelijk is te zien dat bij tegenwind de snelheid meer terugvalt bij de constant koppelaandrijving (van 21,8 Nm) en zeker nog meer bij bijhorende flinke golven. Op beschut water en rustig weer zullen de verschillen tussen de dieselaandrijving en E aandrijving, werkend op dezelfde saildrive en schroef niet groot zijn.

Jan


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 19 dec 2016 11:45 #793098

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De keuze tussen meer/grotere zonnepanelen of een aggregaatje is gemaakt. Er komt een 250W paneel achterop. Deze gaat de 4 accu's van elk 200Ah laden. Dan zien we wel of we zo het verbruik voor lopen.
(foto ff geleend als voorbeeld) hier steekt de giek over het paneel, bij mij blijft die er ruim voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 23 dec 2016 11:20 #794107

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Kon het niet laten om even met water te spelen....


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 23 dec 2016 12:52 #794133

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Wie ga je allemaal uitnodigen voor de kerst dat je zo'n grote slagroomklopper nodig hebt! B)

Op 230V 50Hz en dan met zoveel water erbij... :ohmy:

Evenzogoed, gefeliciteerd! Loopt mooi en laat zich zo te zien goed regelen! Ik voorspel je dat je aan het ontbreken van de herrie van een verbrandingsmotor heel snel verslaafd raakt!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 23 dec 2016 13:15 #794137

Handig om zo de auto te wassen!

Ziet er goed uit zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 24 dec 2016 09:26 #794323

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@peper, Ik ben tot oud en nieuw volgeboekt om oliebollen beslag te mixen!
Met de diesel aan was het schreeuwen naar binnen om wat lekkers te bestellen. Straks is het mee luisteren naar de dvd van de kinderen..... K3, bob de b... :unsure:
En de smoes dat de accu leeg is werkt ook niet meer, er komt 350W aan zonnepaneel op de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 24 dec 2016 14:34 #794398

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Superleuk project. Goed dat je volhardt, ondanks alle bezwaren. Draait in de kuip alvast mooi.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 05 jan 2017 15:05 #797444

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Vorige week het ding op een steiger goed in het water kunnen testen. verlengsnoer mee en een toerenteller. en een touw dat ie niet zinkt :S (is me heel lang geleden met een model bootje al eens gebeurd)Er werd al snel iets over een ezel en een steen geroepen :dry:
Ging net allemaal, schroef 5cm onder water....
Eerst beetje spelen met toeren en dan het gas erop! Even leek het probleemloos, schroefwater en kolken tot het midden van de Amstel :) tot de motoren te heet werden. niet helemaal goed dus. Oorzaak: Ze halen het gewenste toerental niet. De grote poelie haalt net 1000 rpm. en de poelie moet zeker 2500 draaien ivm koeling.
Of de vertraging vanaf de motoren moet aangepast of een kleinere schroef.
de berekening dat het rompsnelheid gaat halen, die klopt niet.... tenzij de oude md7 niet meer dan 1000 rpm deed. Dan komt de hamvraag, welke snelheid haal je met dat toerental..
wordt vervolgd..
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 15:07 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 05 jan 2017 18:44 #797512

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen het toerental als de boot/motor stil staat of vaart maar zoveel toeren (1500) verschil zal dit niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 05 jan 2017 20:01 #797548

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
john 338 schreef :
Vorige week het ding op een steiger goed in het water kunnen testen. verlengsnoer mee en een toerenteller. en een touw dat ie niet zinkt :S (is me heel lang geleden met een model bootje al eens gebeurd)Er werd al snel iets over een ezel en een steen geroepen :dry:
Ging net allemaal, schroef 5cm onder water....
Eerst beetje spelen met toeren en dan het gas erop! Even leek het probleemloos, schroefwater en kolken tot het midden van de Amstel :) tot de motoren te heet werden. niet helemaal goed dus. Oorzaak: Ze halen het gewenste toerental niet. De grote poelie haalt net 1000 rpm. en de poelie moet zeker 2500 draaien ivm koeling.
Of de vertraging vanaf de motoren moet aangepast of een kleinere schroef.
de berekening dat het rompsnelheid gaat halen, die klopt niet.... tenzij de oude md7 niet meer dan 1000 rpm deed. Dan komt de hamvraag, welke snelheid haal je met dat toerental..
wordt vervolgd..

Volgens jouw opgave haalde je boot vroeger 6,2 knoop bij 2600 rpm van de diesel. Het poeli toerental zou met de e-motoren, varend, ook ongeveer 2600 zijn.
Heb je het vermogen tijdens de test, bij "volgas" en 1000 poeli toeren ook gemeten ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 09:19 #797645

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Go west schreef :
john 338 schreef :
..

Volgens jouw opgave haalde je boot vroeger 6,2 knoop bij 2600 rpm van de diesel. Het poeli toerental zou met de e-motoren, varend, ook ongeveer 2600 zijn.
Heb je het vermogen tijdens de test, bij "volgas" en 1000 poeli toeren ook gemeten ?

Jan

Dus: 10 kW diesel = 3 kW elektrisch???
Kun je rijk mee worden....
Mogelijkheid A: je zit ongeveer een factor 3 fout!
Mogelijkheid B: Vicprop.com zit een factor 3 fout

Mogelijkheid B is niet waarschijnlijk.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 10:19 #797661

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@ aad, ik heb zelf nooit de verwachting gehad dat ik met 3kw elektrisch het vermogen van de 10kw diesel zou halen.
De grote poelie werd voorheen door de krukas van de diesel aangedreven met volgas : 2600rpm.
Daar haalde de boot 6,2 knopen mee.
Met de E- 3kW haal ik 1000rpm. Veel minder dus, maar gelijk aan 1000rpm met de diesel.
Als ik 4 knopen haal ben ik tevreden, want meer dan 5knopen deed ik toch al nooit op de motor.

Echter de elektro motoren moeten (met deze riem vertraging) vol vermogen 2600rpm gaan draaien ivm koeling. Of de schroef kleiner of de riem vertraging aanpassen.
En de schroef is het makkelijkst ;)
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 10:29 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 10:43 #797673

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Aad en John 338

Ik heb het Victron programma even gedraaid. Victron geeft als schroefmaten diameter * spoed : 15,9 * 10,6 . De bestaande schroef is 14 * 9. Door deze "lichtere" schroef wordt veel minder koppel gevraagd op de schroefas. Met het Victron programma kun je niet uitrekenen wat het vermogen en de snelheid wordt bij een lichtere of kleinere schroef.
Ik heb vanuit de opgave van snelheid en toeren en schroefgegevens, het gevraagde koppel op de schroefas en de geleverde stuwkracht berekend. Bij ca. 6 knopen is dat ca. 3 kW, zowel voor een dieselmotor als een elektromotor. Onafhankelijk daarvan heb ik ook de weerstand van de boot berekend, bij de opgegeven snelheid, ter controle.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 12:00 #797711

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
De "cloe" is dat het vicprop programma aangeeft dat de originele Volvo goed bemeten was - wat je, zoals al eerder gezegd - van een bekend serieschip ook mag verwachten.
Het zou uitermate vreemd zijn als hetzelfde toerental (2600) van een 10 kW diesel gehaald wordt met een 3 kW elektrische aandrijving - op dezelfde schroef.
Er zit ergens iets fout in de stuwkrachtberekening: mijn ervaring zegt dat een Jaguar 27 beslist geen 6 knopen of daaromtrent loopt met 55? kg stuwkracht.
Dat is een waarde die je nog op de hand kan vasthouden, en ik geef je op een briefje dat wanneer je in kuip zittend een 10 kW diesel volle kracht geeft met een lijn naar de wal in de hand, er een van de twee dingen gebeurt: je laat los of je gaat overboord.
Ik hou een Mercury sailpower nog niet eens vast en die geeft een derde van het hier genoemde vermogen!
4 knopen zijn misschien wel haalbaar, onder Mooiweer omstandigheden - dus niet gaan varen als er onweer in de lucht zit want dan red je het niet en waai je naar Jericho!.
Je kunt de aandrijving het beste aanpassen door de schroef te handhaven en de reductie te verhogen, het beste rendement is de grootste schroef met het laagste toerental.

Succes, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 13:11 #797743

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Nog even ter aanvulling: kijk niet alleen naar de schroef, maar ook naar de elektromotoren: als het seriemotoren zijn gaat waarschijnlijk bij toenemend toerental het vermogen afnemen: een seriemotor heeft een kwadratisch toe- of afnemend koppel met de stroom. Dit moet dus "gematched" worden met de schroef, die ongeveer het omgekeerde doet: dubbele toeren viervoudig koppel.
Kijk dus eens wat je voor gegevens van de motoren kunt vinden (koppel-toerenkromme met name), dan is er misschien met behulp van de schroefkromme (uitgaand van de bereikte 1000? rpm) een optimum matchpunt te vinden.

Nogmaals succes, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 14:03 #797766

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
oke ik laat de schroef zitten en ga de overbrenging aanpassen.
een schijf alu of kunststof zoeken op de beurs volgende week. nieuwe riem lengte uitrekenen en bestellen.
eventueel ga ik er een spanrol bijzetten om zo de riem meer contact te geven met de kleine motorpoelie van 20mm
van de motoren heb ik verder geen gegevens, dus word natte vinger werk....
bedankt, john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 16:55 #797822

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Je gaat er van uit dat het lagere toerental de reden is van te weinig koeling. De oorspronkelijke behuizing van de motoren kan zo zijn ontworpen dat eventuele omloop van de koellucht wordt tegengegaan en je gebruikt die oorspronkelijke behuizing nu niet. Misschien is de oplossing van jouw probleem eenvoudiger dan je denkt!
Extra koeling kan ook worden verzorgd door een kanaal ventilator op 230V te installeren, dat heb je toch aan boord!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 17:40 #797832

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6444
Je proefopstelling is ook niet helemaal eerlijk. Een goed ontworpen dieselmotor / schroef kan stilliggend voor de wal ook niet z'n maximale toerental halen.
Maar vaartlopend zal je met 3kW ook niet helemaal de 2600rpm van een 10kW halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 20:16 #797879

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Aad77 schreef :
Er zit ergens iets fout in de stuwkrachtberekening: mijn ervaring zegt dat een Jaguar 27 beslist geen 6 knopen of daaromtrent loopt met 55? kg stuwkracht.
Dat is een waarde die je nog op de hand kan vasthouden, en ik geef je op een briefje dat wanneer je in kuip zittend een 10 kW diesel volle kracht geeft met een lijn naar de wal in de hand, er een van de twee dingen gebeurt: je laat los of je gaat overboord.

Succes, Aad

Aad, in de grafiek kun je zien dat de trekkracht van de 10 kW diesel met 2600 rpm en met de 14 * 9 schroef voor de paal niet 550 N is, maar 1260 N. Zie lijn 1. Je haalt twee verschillende situaties door elkaar.

Verder is uit de grafiek te zien, dat als de aandrijfmotor 3 kW op de schroefas levert met een koppelbegrenzing van 21.8 Nm , dat dan bij de paaltrek het toerental is gedaald tot van 19.6 naar 14.4 rpm. Zie lijn 2. Op de motor as of poeli as is dit 14.4 * 60 * 2.21 = 1909 rpm.

Belangrijk is te weten : het as vermogen van de huidige E-motoraandrijving op de schroefas en het nominale toerental en dit te vergelijken met de opgegeven waarden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 20:54 #797892

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Go west schreef :
Go west schreef :
In eerste instantie leek mij een 3 kW E-aandrijving in plaats van een 10 kW dieselaandrijving voor de boot van John 338 (Jaguar 27) te krap. Omdat ik niet in elektrische magic kW's geloof ben ik de bestaande dieselaandrijving ( voor de aardigheid :) ) eens gaan narekenen. Opgegeven was 6,2 knoop bij volle toeren (2600 rpm), saildrive reductie 1:2,21 en een 2-bladsschroef 14*9 voor een VP mdA7 motor.
In dat werkpunt ( 6,2 kn = ca. 3.2 m/s)is de stuwkracht ca. 550 N en het gevraagde koppel op de schroefas 21,8 Nm
Hieruit volgt het netto vaarvermogen W * v = 550 * 3.2 = 1760 W
Het schroefasvermogen : 2 * pi * 2600/60/2.21 * 21.8 = 2685 W . Het schroefrendement is dan ca. 65 %. Bij een mechanisch rendement van de saildrive van 0.9 is het gevraagde motorvermogen dus 2685 / 0.9 = 2983 W of wel ca. 3 kW.
De dieselmotor heeft bij volle toeren 10 kW in huis, maar in het opgegeven werkpunt wordt er maar 3 kW gevraagd en geleverd. ( De schroef was duidelijk te licht voor deze situatie ).
Mijn conclusie is dus dat als er door elektromotoren van 3 kW een toerental van 2600 rpm aan de saildrive wordt gegeven, dan ook de dezelfde stuwprestatie voor dit schip wordt geleverd.


Jan

Je hebt nu andere getallen dan in het begin: daar leverde de diesel maar 3 kW en er stond echt stuwkracht 550N, in combinatie met "onderbemeten schroef".
Volgens Vicprop en de andere gegevens was de schroef keurig passend, en ik pleeg meteen op te veren wanneer elektrische kilowatten (onterecht) over het paard getild worden.

Het geheel doet mij denken aan een tekst die we op kantoor hadden hangen:

Praktijk is wanneer alles werkt en niemand weet waarom.
Theorie is wanneer alles klopt maar niets werkt.
Bij ons zijn theorie en praktijk gecombineerd: niets werkt en niemand weet waarom... :sick:

Een scheepsaandrijving bestaat principieel uit een schroef en een aandrijfunit, waarvan de schroef het belangrijkste is. Het lijkt me dat wanneer je een project als dit opzet je toch eerst de belangrijkste data van de motoren moet weten alvorens je dingen in elkaar gaat zetten.
Het valt telkens weer op dat vaak met dit soort projecten (ook watergeneratoren) het belangrijkste onderdeel - de schroef dus - als niet terzake doend detail wordt weggewoven.
En de praktijk is toch: Al is de politiek correcte wens nog zo snel, de boze natuurwet achterhaalt hem wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 21:21 #797904

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Aad,

Het aangehaalde verhaal en de grafiek zijn uitsluitend gebaseerd op schroefberekeningen op basis van gegevens van John 338. De getallen zijn niet veranderd.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 06 jan 2017 21:28 #797907

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Uiteindelijk zal een volgende water test de waarheid boven tafel brengen.
Op dit moment wijst alles er op dat je met E-3kw nooit 6 knopen haalt.
De praktijk test zal tot het voorjaar moeten wachten. Eerst de boel thermisch op orde maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl