Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 16:19 #805044

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
Op A en B kon ik niet zien hoe de constructie van de koelfan was. Bij de plaatsing van c en d werd dit duidelijk. De koelfan zuigt aan over het stator blikpakket. Zou er een behuizing over het blikpakket zijn om de lucht te geleiden, dan loopt de luchtstroom geforceerd over het blikpakket heen en kan de koeling beter zijn.
Nu ze toch meer toeren draaien is dat misschien helemaal geen probleem meer en stroomt er meer koellucht over het blikpakket.
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 20:48 #805178

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
john 338 schreef :
@ jan . ik heb geen idee meer waar ik 1:2,21 vandaan heb... met de hand draaiend blijkt dit inderdaad 1:1,66 te zijn.

gr john

Met dit nieuwe gegeven van de ratio 1:1,66 is het schroefastoerental dus veel hoger en vraagt ook meer koppel en vermogen van de aandrijfmotor. Dat werpt een ander licht op het aandrijfverhaal en mijn eerdere berekeningen van het werkpunt.
Ik zal het nog eens uitrekenen, uitgaande van de diesel met 2600 motortoeren en 6,2 knoop snelheid, maar nu met een ratio van 1:1,66

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 feb 2017 00:18 #805251

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Wat is de zin van rekenen als het koppel/toerengedrag van de aandrijving niet bekend is?
Het blijft nu gewoon een kwestie van blind uitproberen - de "Edisonmethode"!

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 feb 2017 08:02 #805284

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6916
Misschien een domme vraag, maar waarom wordt hier geen motor van een electroscooter of driewieler toegepast? Die zijn toch speciaal voor aandrijving ontwikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 feb 2017 08:59 #805293

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Go west schreef :
In eerste instantie leek mij een 3 kW E-aandrijving in plaats van een 10 kW dieselaandrijving voor de boot van John 338 (Jaguar 27) te krap. Omdat ik niet in elektrische magic kW's geloof ben ik de bestaande dieselaandrijving ( voor de aardigheid :) ) eens gaan narekenen. Opgegeven was 6,2 knoop bij volle toeren (2600 rpm), saildrive reductie 1:2,21 en een 2-bladsschroef 14*9 voor een VP mdA7 motor ......
Jan

@ Aad77
Je kunt uit een waarneming van de (diesel) aandrijving en schroef het werkpunt uitrekenen en van daaruit extrapoleren met de bestaande schroef en een aangenomen motor en motorkarakteristiek.
Zoals in de quote van 22 nov.'16 al is aangegeven : "voor de aardigheid" :) .

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 feb 2017 09:59 #805313

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Het staat natuurlijk altijd vrij om voor de aardigheid iets bekends met iets onbekends te vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 11 feb 2017 08:27 #808085

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
bijna weer tijd om wat te testen,nu wachten op iets warmer weer.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 13 feb 2017 22:38 #808978

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De opstelling met 4 motoren ziet er technisch mooi uit. Ik kon het echter niet laten om nog wat te rekenen met gegevens van de vorige test. ;)

Bij de test met 2 motoren bleek dat het toerental van poeli-as ( = ingaande as van de saildrive) 1000 rpm was. De gewenste 2600 rpm werden dus niet gehaald.
De schroef draaide in dat geval 1000/60/1,66 = 10 toeren/sec. en de vaarsnelheid was 0.
Mbv schroefdiagrammen kan dan het gevraagde koppel en vermogen op de schroefas bepaald worden.
Met 4 motoren wordt het toerental natuurlijk hoger. Als ik aanneem dat het geleverde koppel per motor bij hogere toeren constant blijft, dan zou het totale koppel op de schroefas dus 2 maal zo groot zijn als bij de vorige test. Het toerental neemt dan toe met een factor "wortel 2" tot ca. 1400 rpm op de poeli-as.
Als de motoren een serie karakteristiek hebben, dan neemt het koppel af bij hogere toeren en dan worden die 1400 toeren niet gehaald.
Bij varen nemen de toeren wel verder toe, bij ca. 5 knopen zou ca. 1750 rpm gehaald kunnen worden. Misschien nog niet genoeg.
Op basis van deze berekeningen zou inderdaad de schroef verkleind moeten worden om het motortoerental hoger te krijgen. Succes met de tests.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 14:48 #810077

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
vandaag na ombouw tot 6kw de motor getest aan de waterkant.
Het werkt ! motoren worden zo niet te heet. dus nu het ding in de boot zetten en alles aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 14:57 #810079

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1597
Mooi, leuk dat je niet opgeeft, duidelijk resultaat!
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 15:21 #810084

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1726
That's the spirit.!
First time right is meestal whishfull thinking van het management.
Ik blijf deze ontwikkeling volgen.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 15:29 #810090

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Haha! Cool zeg. Waar had je motoren nou uit gehaald ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 15:30 #810091

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8104
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 16:25 #810104

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Top! De aanhouder wint
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 16:32 #810107

...en zo fluisterstil ook ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 17:45 #810137

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Is het al voorjaar?
De motoren zijn van grasmaaiers.
Maar als we de motor niet meer ruiken, wat dal wel?......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 17 feb 2017 17:59 #810142

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
'The smell of burning rubber in the morning'?
Wat maakt dat nu uit! Hang er dan een toiletverfrisserblokje bij!

Mooi resultaat!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 18 feb 2017 12:59 #810386

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Stoer hoor

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 22 feb 2017 16:37 #811598

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
weer wat verder gekomen vandaag, het ding (in zijn geheel) er in getild en er dan achter komen dat ie nog even uit elkaar moet om de staart door de bodem te steken.... Was ik even vergeten.
dus motor en staart los er in en weer samen bouwen.
En dan de voorste motor steunen pas maken. En wat is zo een boot scheef, krom, scheel. Noem het maar op. De originele motor fundatie zit wel een paar graden scheef in de romp. Dat verklaart ook het eeuwige de bocht om willen als je op de motor vaart. Smokkelen dan maar, beetje schuiven en passen. Lees: 30 keer de boot in en uit.. :S




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 22 feb 2017 16:43 #811600

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Dat "eeuwige de bocht om gaan" is m.i. gewoon het wieleffect. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 22 feb 2017 17:46 #811615

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
Nou, dat kun je met een gerust hart op de foto zetten. Erg netjes gedaan!
En 30 keer proberen voordat het goed past... Dat hoort erbij!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 22 feb 2017 17:50 #811616

Wat een gaaf project! Zie uit naar de resultaten van de proefvaarten!

In vergelijk met de proefstand op de steiger
verwacht ik daarbij dat het stroomgebruik
en de temperatuuropbouw en het motorgeluid
in een varende boot naar beneden gaan.

Dit aangezien er bij een varende boot
al een aanstroomsnelheid is van het schroefwater.

Volg met belangstelling!
Ieder meent zijn pieremegoggel een jacht te zijn
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 22 feb 2017 18:01 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 mrt 2017 11:37 #814360

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Hop, weer een dag boot in , boot uit gehad.
Het saildrive manchet vastgezet , motorsteunen goed vast. Hij zou te water kunnen B)
De rest van de dag flink geknipt in het 12 volt systeem. Na het weghalen van het oude contactslot was er redelijk wat los spul blijven hangen.
De Nasa bm-2 aangesloten , temp sensor op een van de elektromotoren geplakt, verse hoofdschakelaar. En zo gaat er weer steeds meer werken.

Nog even geprobeerd om de motor te laten draaien met de oude accu die er nog in staat.
Accu aangesloten op de 1500w omvormer en.... ja het draait ! Boven de 50amp slaat de omvormer af (de accu plat) Met een 7A lader is die ook zo weer vol. Die mag zijn laatste dagen in de sleurhut slijten. Dus nu accu's en omvormer bestellen. Dit worden 4 accu's van 230Ah Deep cycle.
Die Nasa.... dat is wel een dingetje, die kan maar 200A aan. Dat word een extra kabel over de shunt om minstens 500Amp te halen. Of een tweede shunt er parallel naast voor 400A en dan de amp aanduiding maal 2. Handig? nee dat niet. Eerst maar eens tot varen komen in het voorjaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 mrt 2017 11:55 #814368

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Dat moet een erg mooi gevoel geweest zijn! Knap dat je dit door gezet hebt en dat het resultaat behoorlijk positief lijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 mrt 2017 12:10 #814371

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1169
Ik neem aan dat je op 48volylt gaat varen? Dan is 200 amp 10kw gaat je omvormer en aandrijving dat trekken? Dacht dat 6kw je aandrijving was?

Kan ook een andere shunt plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl