Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 17:46 #833366

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Er een 5kw Brushless DC motor (luchtgekoeld)in van goldenmotor met bijbehorende regelaar. 2,X:1 vertraging d.m.v. tandriem, op de bestaande schroefas met klapschroef.
Moet ruim genoeg zijn voor het waarschip 730. Accupakket twijfel ik nog over.
Vervangt een renault rcd8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 20:27 #833424

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Heb je deze in nederland bij de dealer van golden motor gekocht ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 10 mei 2017 11:24 #833820

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Nee, via de .com website. Helaas weinig gunstige dollarkoers. Kreeg vandaag het bericht dat het pakketje al in Nederland is en staat te wachten op betalen van BTW en die ongein. Mooi op tijd in ieder geval, kan ik volgende week gaan slopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 07:47 #835263

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
op een (bijna windstil moment) eens gemeten wat verbruik /snelheid doet.



Max vermogen is 4,8kw en doet 4,6knoop.

De verliezen zitten hoofdzakelijk in de motoren, die worden namelijk goed heet.
Echter de saildrive heeft ook aardig wrijving , een simpele schroefas is beter.
vanaf 400 W opgenomen vermogen gaat de motor pas draaien....


Voorlopig varen we :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 08:14 #835272

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
john

als je het interessant vind ik heb nog ergens een excel met vermogens en snelheid van een victoria 26 met een Lemco DC motor. Een redelijk vergelijkbare boot met jouw jaguar 27

Ter vergelijk onderstaande gegevens uit excel sheet van de victoria:
knopen Wattage
3,5 659
4,0 896
4,1 1082
4,3 1366
4,5 1616
4,6 1896
4,7 2153

als je dit vergelijkt dan verlies je erg veel in je motoren en overbrenging. Een Sail drive zal ivm de meerdere lagers en overbrenging meer weerstand hebben dan een as met lagers.

Mooi dat alles werk nu opzoek naar optimalisatie waardoor je range een stuk groter word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 08:34 #835278

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
heb de lijn even erbij gezet in de grafiek....
scheelt meer dan 50% !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 12:58 #835339

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Kijk ook eens wat je aan de DC kant erin stopt. Voor jouw systeem zou de conversie ook veel verlies kunnen geven. Ik ben heel benieuwd wat daar 'blijft hangen'.

Voor mijn €Xr geldt met de Torqeedo R4 (4kW ebbm), dat ik met vol vermogen bij windstil weer, net over de 6knts kom (speed over ground gemeten door de GPS van de Torqeedo).

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 13:40 #835354

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@fkz, 4knopen met slechts 1Kw ? is dit ook opgenomen vermogen of het effectief rendements vermogen op de schroef?

Mijn systeem heeft daar 3,5 kw voor nodig... factor 3,5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 14:04 #835361

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@peper

bij zo een torqeedo 4kw geven ze 4000w opgenomen en 2240w propulsive power.
Welke verlieze zijn dit, toch niet het rendement van de motor zelf?

gr john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 14:23 #835365

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Zal voor een groot deel slip van de schroef zijn.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 15 mei 2017 15:25 #835379

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
john 338 schreef :
@peper

bij zo een torqeedo 4kw geven ze 4000w opgenomen en 2240w propulsive power.
Welke verlieze zijn dit, toch niet het rendement van de motor zelf?

gr john

Voor de oudere typen geven ze een rendement op van de gehele aandrijving van >50%. Dat is dan voornamelijk het rendement van de schroef. De elektromotor heeft een rendement van rond de 90%, gaat nog een beetje vanaf voor de planetaire reductie en dan de schroef.
Uitgezonderd de planetaire reductie is er geen vermogensverlies in de aandrijving, geen getande riemen, geen haakse tandwiel overbrenging etc.
De motor zelf is een 3 fase brushless DC motor met permanente magneet. De controller zorgt voor het draaiveld en de vermogensregeling.
In de motor zitten Hall switches om de veldstroom af te schakelen als de hoekverdraaiing voldoende is. Dat maakt het een efficiënte motor. De MOSFET's van de vermogenselektronica zitten 'onder water' op het aluminium motorhuis geschroefd en hebben 'indirecte waterkoeling'. De motor pylon kan ook warm worden en bij langdurig gebruik waarschuwen ze daar ook voor.

Ik zou het mooi gevonden hebben indien ze de motor anders gewikkeld zouden hebben zodat de planetaire reductie overbodig zou zijn. Dan zou er buiten de lagering geen mechanisch verlies optreden en er zoveel mogelijk van het elektrisch vermogen in 'propulsion' worden omgezet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 18 mei 2017 08:09 #836140

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Zijn mooie motoren van torqeedo. vond deze ook nog van e propulsion.
laatste is zelfs zonder inwendige overbrenging.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 nov 2017 08:31 #887181

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Hoe zijn de ervaringen na 1 seizoen varen? Om na zoveel maanden nog terug te komen op de vraag dit is vermogen aan de motor gemeten. Amps×volts Dus zonder verlies van controller. Dit is incusief schroefas lagering en schroef verliezen. In het genoemde geval zit de motor direct gekoppeld aan de as dus geen verliezen van een overbrenging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 14:52 #887637

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Deze zomer hebben we lekker gevaren, stil en geen stank ! Alleen de vaartijd en afstand vallen zwaar tegen. Om een beetje normaal vooruit te komen is er 3kw nodig en dan zijn de accu's rap leeg. Dus kom je niet ver..... Dit is leuk voor haven in en uit. Een aggregaat is geen optie, te groot, zwaar en veel geluid.
Dus de hele handel gaat eruit en er komt een gereviseerde diesel in terug. Volgend jaar rook ik weer gezellig mee !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 14:59 #887642

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Jammer, maar op zich wel heel leerzaam. Zoals vaak blijkt is de accucapaciteit een groter struikelblok dan de aandrijving. Een boot van enige omvang zal al gauw om de accu's heen gebouwd moeten worden (kiel en vlak vol met accu's in plaats van ballast). Ook speelt de energiedichtheid en prijs/kWh een belangrijke rol, het valt niet mee om diesel hierin te verslaan.
Dank voor het delen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 15:12 #887643

Dank voor het laten meelezen! En alhoewel er nog de nodige hindernissen zijn te nemen, meer en meer zullen we electrische voortstuwing gaan zien, het heeft echt toekomst! Het wachten is op de oplossing voor betaalbare en rendabele opslag van electrische energie.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 15:20 #887644

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ja, jammer. Peukert zit je dwars. Energieopslag in 12V loodzwavelzuur accu's is bij de hoge stromen die jij vraagt voor de omvormer niet erg economisch. Het is niet voor niets dat elektrische tractie bij 24V begint. Dan vraagt het altijd nog 80A voor 2kW. 3kW en meer kun je beter uit 48V doen, dan zijn de verliezen in een loodzwavelzuur accu niet meer zo hoog.
De 12VDC naar 230VAC conversie is ook niet zo heel rendement vol, zeker niet als je 12 of 24VDC motoren van het brushless type had gebruikt. Alleen dat kost dan wel meer geld.

De constructies die je hebt gemaakt zijn erg mooi en leerzaam. De kennis daarvoor houdt je in elk geval over na dit project! Volgend jaar gewoon weer ronken!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 16:14 #887658

Hurleyzeiler schreef :
...het heeft echt toekomst! Het wachten is op de oplossing voor betaalbare en rendabele opslag van electrische energie.

Politicus?

Met kromme tenen lees je steeds dat "de ontwikkelingen hard gaan". Nou in acculand gaat dat met een slakkengang. Er is geen enkele aanwijzing dat er in de nabije toekomst een significante doorbraak komt. De accukosten moeten ruwweg een factor 10/wh omlaag en de omvan/gewicht misschien nog wel meer.

Accu's die in labaratoriumcondities 30-35% meer capaciteit hebben worden breed in de pers uitgemeten als "superbatterij". 30% besparing op véél te zwaar en groot is nog steeds véél te zwaar en groot.

Elektrificatie is iets waar mijn kinderen mijn generatie later om zullen hekelen.

Er zijn wel ontwikkelingen hoor; neem de zeewaterbatterij. Dat is flink interessant. Maar niet voor een aandrijving op zich. Het kan de grote millieuschade van elektrifikatie minder maken, waardoor het mogelijk in de toekomst zinnig word om auto's en boten elektrisch te maken.
Laatst bewerkt: 02 nov 2017 16:14 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 17:32 #887674

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ja, het gaat nog leuk worden als straks de laatste brandstofpomp sluit...
iedereen aan het wachten tot de accu is opgeladen en de hele noordzee vol staat met molentjes....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 17:43 #887680

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Jammer te lezen dat het niet is geslaagd voor jou.

Heb je gekeken of je de optimale spoed hebt elektrisch zou je meer koppel bij lager toerental hebben?


Ik heb plannen om ook electrisch te gaan varen echter met een 48v DC motor van 4kw en een lading li-ion 18650 cellen ala tesla accu.

Ook hierbij realiseer ik me dat ik een back-up moet hebben voor de "vakantie piek" ik zie hier 2 opties 1. een 3.3 pk pruttel welke ik aan de spiegel hang of een 2-3kw aggregaat die in de bakskist of onder het bed komt te staan.

Of je moet accepteren dat je nooit langer dan 3-5 uur op de motor kan varen met aanzienlijke snelheid.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 20:11 #887713

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Aad77 schreef :
Go west schreef :
Als ik de TS was zou ik nog even netjes zijn op het dieseltje, volgens mij komt het er weer in.

Aad

Een 150 jaar oud probleem herontdekt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 20:28 #887717

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Dat advies heb ik naar geluisterd! En deze voelde ik al aankomen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 21:24 #887730

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Overigens wel alle lof voor je inspanningen.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 21:58 #887747

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
boarderbas schreef :

Met kromme tenen lees je steeds dat "de ontwikkelingen hard gaan". Nou in acculand gaat dat met een slakkengang. Er is geen enkele aanwijzing dat er in de nabije toekomst een significante doorbraak komt.


Er zijn wel ontwikkelingen hoor; neem de zeewaterbatterij. Dat is flink interessant. Maar niet voor een aandrijving op zich. Het kan de grote millieuschade van elektrifikatie minder maken, waardoor het mogelijk in de toekomst zinnig word om auto's en boten elektrisch te maken.

Vandaag nog in het nieuws dat Tesla bij lange na z'n planning niet haalt voor de nieuwe, betaalbare middenklasse Tesla. Reden: accu's niet beschikbaar. Volvo, Opel en andere merken willen allemaal vol op de elektrische toer. Benieuwd hoe dat gaat met de beschikbaarheid van accu's als er honderdduizenden middenklassers van de band moeten gaan rollen. Toch in een grote hink-stap-sprong de overgang naar waterstof?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 02 nov 2017 22:26 #887751

boarderbas schreef :
Hurleyzeiler schreef :
...het heeft echt toekomst! Het wachten is op de oplossing voor betaalbare en rendabele opslag van electrische energie.

Politicus?

Met kromme tenen lees je steeds dat "de ontwikkelingen hard gaan". Nou in acculand gaat dat met een slakkengang. Er is geen enkele aanwijzing dat er in de nabije toekomst een significante doorbraak komt. De accukosten moeten ruwweg een factor 10/wh omlaag en de omvan/gewicht misschien nog wel meer.

Accu's die in labaratoriumcondities 30-35% meer capaciteit hebben worden breed in de pers uitgemeten als "superbatterij". 30% besparing op véél te zwaar en groot is nog steeds véél te zwaar en groot.

Elektrificatie is iets waar mijn kinderen mijn generatie later om zullen hekelen.

Er zijn wel ontwikkelingen hoor; neem de zeewaterbatterij. Dat is flink interessant. Maar niet voor een aandrijving op zich. Het kan de grote millieuschade van elektrifikatie minder maken, waardoor het mogelijk in de toekomst zinnig word om auto's en boten elektrisch te maken.

+ 1.000.000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl