Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 mrt 2017 17:32 #814432

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De omvormer word gevoed van uit een 12volt 1000ah accu bank. Van daaruit naar 220 wissel.
6kw gebruikt op 12v 500 ampère. Vermogen bij kruis snelheid is hopelijk een 2kw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 03 mrt 2017 21:12 #814475

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Het geheel maakt meer lawaai dan ik had verwacht. Heb je enig idee wat hiervan de voornaamste bron is? De motoren, de pullies of de saildrive?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mrt 2017 09:15 #814533

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De koolborstels maken wat geluid en ook zeker de tandwielen van de saildrive hoor je. Die werden voorheen overstemt door de diesel....
Het geluid van de kool borstels is een wat hogere frequentie die goed te dempen is met wat isolatie. Je kan met draaiende motor nu al makkelijk met elkaar praten en elkaar ook verstaan! in de boot.
Als je in een boot zit (voor anker) hoor je dat een elektrisch aangedreven boot heel vaak een apart geluid onder water maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mrt 2017 10:05 #814547

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
john 338 schreef :
Als je in een boot zit (voor anker) hoor je dat een elektrisch aangedreven boot heel vaak een apart geluid onder water maakt.

Dat is het op sissen lijkende geluid van schroefcavitatie op de punten van de schroefbladen. Bij een interne verbrandingsmotor komt dit 'sissen' niet boven het geluid van de motor uit. Bij een elektromotor wel. Het is de manier waarop (elektrisch aangedreven) onderzeeboten zich verraden als ze niet de 'silent run' uitvoeren. De cavitatie is zo uniek dat de ervaren luisteraar de klasse en soms zelfs de naam van de onderzeeër ermee kan verbinden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 10:06 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mrt 2017 13:56 #814583

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Mooi hoe er bij je laatste foto nog "volvo penta" te zien is :laugh:

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mrt 2017 14:08 #814585

Eigenlijk is het wel verbaas in wekkend hoe klein elektromotoren zijn in vergelijking met diesel motoren. Jammer genoeg is de energie dichtheid van accu's nog steeds lager dan die van diesel, waardoor je 'tank' nog wel groter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 mrt 2017 10:57 #818964

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Eindelijk de 4 accu's geplaatst en aangesloten. Elke accu is berekend op 125A afname.
Ik heb ze kunnen verstoppen onder verschillende banken zodat de boot straks niet scheef hangt. Het gewicht is zelfs wat naar voren gekomen zodat met het zonnepaneel achterop en alle andere zooi (spullen)er in, de boot wat hoger ligt met de kont.

Nu het 220v gedeelte nog. 220 v boord net moet automatisch gaan omschakelen tussen omvormer en walstroom. En ook belangrijk dat de omvormer en walstroom elkaar niet om zeep kunnen helpen.
Saildrive/ motoren en massa 12v zijn volledig geïsoleerd van elkaar om allerlei galvanische en elektrolytische ellende te voorkomen.

Met de 1e nieuwe omvormer 3kw al wat "droog" de motor kunnen laten draaien en dat draait al zo goed dat ik wacht met de 2e omvormer. Voorlopig begrens ik de motor op 200A (van de Nasa)
Bij afname van een 100A kan er straks 8 uur gevaren worden. tot 80% ontlading.
dit is nog zonder de opbrengst van de zonnepanelen.
Nadeeltje van de Nasa BM is dat ie erg traag reageert op stroom verandering.
Planning is in april te water !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 mrt 2017 11:17 #818973

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
John mooie voortgang en april komt al snel.

Je meld dat je de motoren in eerste instantie hebt begrenst op 200A. Dit is je max amperage op 12 volt? omdat je later over je BM schrijft neem ik aan dat deze in het DC circuit zit. Ik weet niet welke omvormers je gebuikt let wel op het continu vermogen vaak 20% lager ligt dan opgegeven maximale vermogen. dat komt voor jou over een met de maximale 200A.

In het verleden eens in vergist bij een honda generator. Die deed maar 500 wat ipv 700 continu dan is 4 of 5 km per uur varen opeens een heel verschil.

benieuwd naar de eerste praktijk testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 mrt 2017 11:37 #818978

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ja dat is op 12 V
De omvormer kan piek 6000w leveren, dus ik reken toch wel op de volle 3kw continue....
Vol vermogen zou een stroom verbruik van 450 Amp zijn. = 5,6 Kw
zelf ook benieuwd, krijg al diverse aanbiedingen voor ophaal service van vrienden :unsure:
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 11:39 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 mrt 2017 13:13 #819002

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Ach allemaal sepsis, Ik heb 2 keer stil gelegen beide met mechanische pech. 1 keer een poelie die was gaan lopen om dat deze niet goed vast zat. Dit zorgde voor veel rook en een half weg gevreten band. Kon wel rustig terug naar huis varen. Tweede keer was na een nood stop de schroefas was 20 mm door de klembus van het druk lager geschoven. daardoor kon ik wel vooruit varen maar niet meer remmen. Beide keren was het met 30 min gefixed. Elektrisch heb ik maar 1 keer een manketentje gehad. Dit kwam door een niet realistische SOC van de accu. Die bleek nog maar 20% vol te zitten ipv de aangegeven 40%. Het BMS schakelde de accu af. Lesje in kennis van je eigen systeem en gebruik. Vertrouw enkel de SOC als je weet dat de tijd tussen de laatste laad beurt en gebruik niet te lang uit elkaar liggen. Het bms gebruikt een kleine stroom die niet door de BM word gezien. Na de winter stalling was de ontlading door het BMS zo danig dat er geen hoge stromen meer door het BMS toegelaten werden. Bij uitlezen van het fouten log lag het cel voltage 0.2 volt boven de minimale waarde. Bij veel vermogen trok het hele zaakje het voltage net genoeg onderuit om de boel af te schakelen. iets rustiger verder gevaren en aan de lader ging er mooi 9,5 KWH in de accu.

Heeft er nog niemand aangeboden om een frituur en bitterballen mee te nemen. Vermogen genoeg om rond 5 uur wat bitter garnituur op tafel te toveren ;-)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 13:16 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 31 mrt 2017 09:13 #822268

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Bijna alles aangesloten,eind is in zicht ! De accu's / 220volt systeem zijn klaar. Geen verlengsnoeren meer door de boot. Bij aansluiten walstroom schakelt het automatisch om dat de accu's extra bijladen.
Nu het zonnepaneel met rek nog maken en varen maar B)
Tja oventje, frituren alles kan.... koelkastje word volgend jaar. Ik hoorde ook al iets over een föhn... :whistle:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2017 09:33 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 31 mrt 2017 12:10 #822305

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Ziet er goed uit John. We zijn heel benieuwd naar de vaartesten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 31 mrt 2017 17:37 #822373

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Thumbs up
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mei 2017 09:21 #832148

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Update van de 1e vaartest. Het is gelukt om van de kraan naar de ligplaats te varen.
Maar met 1 omvormer van 3kw continue valt het tegen. De omvormer heeft moeite met de belasting van de motoren en laat al snel de uitgang spanning terug vallen tot 150volt en schiet in zijn beveiliging. Met voorzichtig gas geven komt er ongeveer 1700w aan bij de motoren wat toch nog bijna 3 knopen snelheid gaf.
Nu zo snel mogelijk de 2e omvormer erbij zetten en proberen wat het dan doet.

Heb de omvormer nog wat getest met een 2kw kacheltje en dan werkt het ding prima. Dan komt er 170A uit de accu's bij 12,4 volt klemspanning.
wordt vervolgt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mei 2017 09:47 #832156

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nu zijn motoren met spoelen en een zogenaamde tegen EMK rare dingen als je ze vergelijkt met een volkomen 'Ohms' reagerend kacheltje. Die test met het kacheltje levert dan geheel andere uitkomsten op.
Je krijgt ook nog te maken met cosinus Phi en een aanloopstroom die meer dan 2 keer de nominaalstroom kan zijn.
Je gaat een tweede omvormer erbij zetten... Die moet wel synchroon (in fase) lopen met de eerste, anders heb je vuurwerk!

170A vraagt wel een behoorlijke draaddoorsnede (ik schat in 50mm2). Meet het spanningsverschil eens tussen de accupool en de aansluiting op de omvormer in zowel de plus als de min, als je dat kacheltje aanzet. Is de spanningsval dan groter dan 0,5V, dan maak je al een 80W kapot in de aansluitingen van de omvormer. Dikkere kabels en goed schoonmaken van de accupolen en de accupool klemmen kan (dus niet 'zal') verbetering brengen in de output van de omvormer.

Je vaart elektrisch... dan geef je geen 'gas' meer. ;) Alleen Groningen geeft nog gas en wie weet hoe lang nog.

Lekker gevoel is dat hè, zoemend over het water... Proficiat!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mei 2017 09:59 #832159

Mooi project maar ik heb wel een opmerking.
Je laat diverse keren de saildrive draaien uit het water .
Niet zo erg als die in zijn vrij staat en de schroefas wordt vastgehouden maar als die gaat draaien kun je problemen krijgen met de buitenste sealring van de schroefas. Die moet nl met water worden gekoeld en gesmeerd. Alleen als je die seals net hebt vervangen en de tussenruimte hebt volgepakt met waterbestendig vet gaat het goed , anders loop je het risico op een vervelende verassing nl. water in de saildrive na enige tijd varen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 04 mei 2017 10:19 #832175

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@ad , de sail drive is inderdaad opnieuw gemonteerd met vet tussen de keerringen.

Voor de aansluiting van de 1e omvormer zat er al een beveiliging relais tussen dat de omvormer geen walstroom kan krijgen, daar kan die NIET tegen. (ook niet uitgeschakeld)
Het hele systeem gaat nu in 2en gedeeld worden. per 2 motoren 1 omvormer en 1 regelkast.
eigenlijk krijg je 2 afzonderlijke groepen 220volt.

Wegvaren is heel vreemd, totale stilte tot je "gas" geeft. Nu valt zelfs op hoeveel geluid een saildrive maakt. En die diesel walm :sick: Heerlijk zo !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 09:04 #833222

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Zaterdag voor de 1e keer een stuk gevaren. De 2e omvormer er bij gezet en het werkt nu goed. spanning zakt vol vermogen iets terug tot 210 V
Vol vermogen is een opgenomen vermogen van ruim 5Kw. op 12 volt trekt dit ruim 400ampere !
Kan tot 400 meten, uitgerekend zou het 425 A zijn.
Dit geeft 4,5 knopen snelheid en de boot is er goed mee te manoeuvreren.
Nu komt de mindere kant: Binnen 2 uur accu's "leeg"... bij vol vermogen.
We gaan deze zomer dus niet ver komen op deze manier....
Op 50% vermogen hou je 4 uur motoren over bij 3knopen.(kom je nog niet ver mee)wind tegen haalt er nog een koopje af..
Een van de problemen is het rendement van het systeem, het zal rond de 50% zijn want er komt flink warmte af. Dit zijn voornamelijk de motoren die een slecht rendement hebben.
Dus ja het werkt maar ver kom je er niet mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 09:12 #833225

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
John , heb je ook het ingaande toerental van de saildrive kunnen meten, bij max vermogen ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 09:27 #833230

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
nee dat heb ik niet gemeten, ik schat 1500 tot 2000rpm. zal ik deze week nog even meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 09:27 #833231

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Mooi dat alles nu werkt! ik dacht dat je een ZEILboot had. Elektrisch varen geeft een ander vaar patroon je kan niet lang vol gas varen. Tussen het manoeuvreren bij bruggen sluizen en havens door zal je moeten zeilen om mijlen te maken. Of een generator in de bakskist bij plaatsen. Met een 2 kw generator kan je met volle batterijen en een snelheid van 3 knoop 10 uur varen. Voor een grote range met beperkt accu capaciteit moet de efficiëntie. Van alles na de accu hoog zijn, van motoren omvormers regelaars overbrengingen en met name de schroef. Ook geeft lucht langs stagen vallen etc ook een hoop weerstand.

Benieuwd naar het verbruik snelheid grafiekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 10:33 #833248

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Goed idee om dat in een grafiek te zetten, dat zal ik op een dag met weinig wind even doen.

om langer en verder te varen op de motor, zijn er 3 opties:
1 meer accu's
2 buitenboord motor
3 generator

zo veel mogelijk zeilen is idd de hobby. een tocht van de Braassem naar het Markermeer gaat dan wel even duren :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 10:48 #833255

Ik zou nog eens flink gaan meten aan de toerentallen, stromen en rendementen.
Een elektromotor die op zijn optimum draait moet in nagenoeg alle gevallen meer dan 85% rendement kunnen halen.

Wat je kan overwegen is om naar 2x deze om te bouwen. Die winden ze op verzoek ook op 48V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 11:15 #833263

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
Het lezen van dit draadje, gevolgd door gedoe met de diesel, heeft mij er toe bewogen gister een electromotor en regelaar te bestellen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 mei 2017 11:49 #833270

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Welk merk / type is het geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl