Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 07 jan 2017 21:16 #798177

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
john 338 schreef :
... tenzij de oude md7 niet meer dan 1000 rpm deed. Dan komt de hamvraag, welke snelheid haal je met dat toerental..
wordt vervolgd..

Die snelheid weet je al uit ervaring met de dieselmotor. 1000 toeren is iets meer dan stationair bij de dieselmotor. Het lijkt me een lage snelheid en zeker met wat wind tegen komt de boot bij dat toerental niet meer vooruit.
Misschien nog even voor de duidelijkheid: ik reken steeds met het beschikbare (mechanische) uitgangsvermogen op de schroefas in kW's. Het (elektrische) ingangsvermogen in kW's is natuurlijk hoger, afhankelijk van de weerstand in het circuit en het rendement van de motor en het koelvermogen. Ook het wrijvingsverlies van de riemoverbrenging moet worden meegenomen. Praten we wel over dezelfde kW's ?
Kan de E-motor wel 3 kW asvermogen leveren bij 2600 rpm op de poeli as?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 07 jan 2017 23:01 #798207

Go west schreef :
john 338 schreef :
... tenzij de oude md7 niet meer dan 1000 rpm deed. Dan komt de hamvraag, welke snelheid haal je met dat toerental..
wordt vervolgd..

Die snelheid weet je al uit ervaring met de dieselmotor. 1000 toeren is iets meer dan stationair bij de dieselmotor. Het lijkt me een lage snelheid en zeker met wat wind tegen komt de boot bij dat toerental niet meer vooruit.
Misschien nog even voor de duidelijkheid: ik reken steeds met het beschikbare (mechanische) uitgangsvermogen op de schroefas in kW's. Het (elektrische) ingangsvermogen in kW's is natuurlijk hoger, afhankelijk van de weerstand in het circuit en het rendement van de motor en het koelvermogen. Ook het wrijvingsverlies van de riemoverbrenging moet worden meegenomen. Praten we wel over dezelfde kW's ?
Kan de E-motor wel 3 kW asvermogen leveren bij 2600 rpm op de poeli as?


Jan

Niet gehinderd door enige kennis van elektro motoren.., maar horen er bij al die berekeningen ook geen cijfers van het koppel (Nm) van een dergelijke motor, om tot een goed vergelijk te komen?
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 09:27 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 jan 2017 10:35 #798287

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ iFolkboot

Het koppel bijv. op de motoras kun je uit asvermogen en astoerental berekenen.

koppel (Nm) = vermogen (W) / ( 2 * pi * toeren per min / 60)

Een koppel-toeren grafiek van de gebruikte elektromotor met z'n regeling maakt het misschien wel duidelijker.
@ john 338 . Is die beschikbaar ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 08 jan 2017 11:33 #798306

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Misschien is het een idee om als test een agregaat van 4kw aanboord te zetten zodat je kan proefvaren, wie weet geeft het een compleet ander beeld als de boot niet statisch in de haven ligt en de motor niet op toeren kan komen.

Als ik mijn diesel laat aandrijven met de landvasten aan de boot haalt die zijn toeren ook niet, lijkt me niet heel gek toch? Nadeel van de e-motor is dat je dan snel een gebrek aan koeling zal hebben.

Het is me wel direct duidelijk dat een watergekoelde brushless motor grote voordelen heeft.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 11:33 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 11 jan 2017 05:05 #799165

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Parallel aan de electrische experimenten lijkt het toch wel verstandig om de MD7 ook een revisie te geven, of op z'n minst de olielekkages op te lossen.
De kans dat het electrische spul niet gaat voldoen begint wel groot te worden, en als dat zo is, dan is met een klaarstaande, opgefriste MD7 tenminste niet het hele komende vaarseizoen verloren...
En als ik het toch pessimistisch zie, dan is een goede MD7 makkelijker te verkopen dan een revisie-behoeftige.
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 05:06 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 11 jan 2017 19:52 #799418

Als ik alles zo lees, dan lijkt het mij een overhaast en amper doordacht besluit. Zoiets willen doen en dan ook nog eens op een goedkope manier betekend vooral veel uitproberen en bij elkaar zoeken voordat je begint de oude motor eruit te gooien.

Het is iets waar ik zelf ook al een tijdje loop na te denken, maar mijn schip is nog niks dus geeft mij alle vrijheid om te experimenteren. Ik zit eerder te denken om een elektrische heftruck te slopen en de regelaar + motor daarvan te gebruiken. probleem is dan wel dat de lader daarvan vaak op krachtstroom gaat....en walstroom is zelden te vinden in krachtstroom :-P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 10:16 #799517

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Mijn sympathie ligt bij de TS! Hoewel hij zeker niet mijn weg heeft gekozen, is hij niet bang om onbetreden paden te lopen en methoden te toetsen om 'het alternatief' uit te vinden. Hij calculeert bewust de mogelijkheid in dat het niet werkt. Hij is gelukkig eigenwijs genoeg om alle 'stop er toch mee, want het wordt toch niets' adviezen naast zich neer te leggen.
De TS gaat worden beloond met antwoorden op al dan niet gestelde vragen, misschien de wijsheid dat het niet werkte zoals hij het zich had voorgesteld, maar ook dat is wijsheid. 'Vooral doorgaan!'
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 12:31 #799563

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
de overheid wil elektrische auto's
staan alle straten straks vol met stroompalen en deze zijn nog niet genoeg om iedereen te laten laden.

gaan we ook over naar elektrisch varen?
lijkt me dus leuk om overal gaas (net als bij de botsauto's) te hangen.
pantograaf op de mast en het water is de massa.
moet er wel een meteropnemer langskomen om te betalen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 12:43 #799565

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Dat heb je nu toch ook niet bij de laadpaal? Gewoon een soort creditcard in het kastje van de pantograaf steken en gaan met die banaan!
Verzin ook nog even iets om de marifoon te laten werken in deze kooi van Faraday! En je hoeft ook geen bliksemafleider op de boot te hebben, de ontlading komt niet verder dan het varkensgaas! Je hebt wel kans dat je als een 'dolle' vooruit schiet als er bij een inslag even iets van 7MV op het gaas komt te staan. Maar ja, Nederlanders vragen zich dan meteen af of ze deze gratis energiestoot dan wel moeten betalen via dat kastje!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 13:11 #799570

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
alle gekheid op een stokje.
TS vind het leuk om dit te maken/testen/gebruiken en dat vind ik leuk.

ik heb een zeilboot en de motor is dus ondergeschikt, voor mij is deze investering dus niet interessant.

wij trekken ook veel met de buscamper door Frankrijk, gelukkig op diesel.
moet er niet aan denken op een col zonder stroom te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 14:22 #799580

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
een update, het eerdere plan om de overbrenging aan te passen via de riem overbrenging is even in de ijskast... vond een oude afgeknaagde schroef en die word verkleind tot het toerental zover stijgt dat de motor temp niet te hoog word. en inderdaad extra een koel fan erop.
@ apae : ja, ja en ja je zal gelijk hebben....
@peper , bedankt voor de steun! wie weet kan/mag ik eens jouw installatie bekijken.
ideeën, opmerkingen neem ik graag mee in de plannen / overwegingen.
Maar ja die eigenwijsheid... erfelijk? afwijking? juist als me gezegd word kan niet! begint het bij mij te kriebelen. Jaren terug ook. Alleen dat was met 2 surfplanken en een motorfiets B)


en ja het werkte...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 14:37 #799582

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6732
Goed gedaan, John 338, met die motorfiets. Zat zeker een schoepenrad onder via de ketting van de motor. Hoe stuurde je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 14:57 #799585

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
de motor was er een met cardan aandrijving. dikke schroef van een buitenboordmotor er aan gebouwd. Sturen ging via de halve oude giek van de surfplank van stuur naar het zwaard .
sturen ging langzaam best goed, op snelheid minder.
op top haalde het ding 50km.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 15:09 #799586

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Eigenwijsheid is erfelijk bij mensen en daarmee de norm. Niet eigenwijs zijn is de afwijking. Voeg dit tezamen met de opvatting: 'Iedereen is gek alleen ik niet' en je zet een 4-cyl Honda op 2 surfplanken of gaat op een andere wijze tegen de gevestigde orde in en gaat elektrisch varen.
Het toppunt van motivatie is als anderen tegen je zeggen: 'dat kan niet...' Er is geen betere motivatie om dan 'tot het gaatje' door te gaan. In Vlaanderen gebruikte ik daarvoor de uitdrukking 'ik zal jullie eens een poepie laten ruiken!' Iets wat in Nederland een gebezigde uitdrukking is, in Vlaanderen was toen iedereen helemaal stil! :laugh:
Soms moet je dan toegeven: 'het kan inderdaad niet', vaker lukt het dan met een aanpassing alsnog (andere overbrenging of een andere schroef). Soms haal je de spec's niet helemaal (onvoldoende toerental en snelheid) en vaak is dat terug te leiden uit het niet kunnen beschikken over de optimale middelen. Dat maakt de kern van de ontdekking niet waardeloos!

Mijn installatie is niet zo revolutionair als die van jou, maar ik heb dezelfde tegenwerpingen (of van gelijke strekking) gehoord.
Dus: 48V 100Ah LiYFePO4 accubank.

Via 352 aangesloten met 80A zekering, naar een bestaande Torqeedo EBBM van 4kW.
Met behulp van een spoorstang stuurt de motor mee met het roer en kan ik ondanks lange dubbele lompe kielen, redelijk kort draaien.

Ze snappen er geen reet van als je met 400W ze geluidloos de loef afsteekt! :huh:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 15:39 #799591

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
oude en de "nieuwe" schroef na de eerste grove verkleining.
nu de botte zijkanten weer mooi afwerken, zodanig dat de spoed nog kleiner word.

Laatst bewerkt: 12 jan 2017 15:39 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 12 jan 2017 15:48 #799595

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Unverfrorenheit zegt de Duitser hiervan. Is ook een eigenschap die je nodig hebt als je tegen de gevestigde orde wilt ingaan!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 jan 2017 10:45 #801580

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Leuke video´s

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 20 jan 2017 10:53 #801584

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7997
Mocht je uitgeknutseld zijn met deze (waarschijnlijk) ongeschikte motoren, ik heb nog een paar heel dikke 100V DC gelijkstroom (koolborstel) servomotoren liggen. Laagtoerig, dus mogelijk rechtsreeks op je saildrive te koppelen.

Bij interesse kan ik je wel wat details sturen.

Eventueel met tacho erop voor toertal feedback naar de controller.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 20 jan 2017 10:54 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 21 jan 2017 08:42 #801798

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
koezt , kun je mij er wat info over toesturen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 08:32 #804846

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
en toen was het even stil.... Ik heb het plan wat aangepast, De 3kw was beperkt in vermogen, wat al gezegd werd en ik ervaren heb aan de waterkant. Dus dan de boel maar vergroten tot 6kw ! Wat extra vermogen is altijd handig.
Heb inmiddels de extra onderdelen binnen en al wat bouwwerk gedaan. Aan het eind van de as komt nog een lager voor ondersteuning van de as.
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 08:35 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 13:07 #804955

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Een viercilinder electromotor! ;)
Gaat natuurlijk een leuke uitdaging worden om dat synchroon te houden, maar in elk geval een interessant experiment om te zien of je zo het vermogen verhoogt.
Had je al een oplossing voor het koelprobleem bij de eerdere poging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 13:33 #804964

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
het koel probleem zou zo over moeten zijn. Eerst zien dan geloven hoor!
Max toerental gaat zo veel hoger worden en het vermogen (dus ook warmte) word ook verdeelt over 4 motoren.
En ik heb een extra schroef gevonden die ik naar behoefte ga verkleinen om het toerental evt nog aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 14:07 #804979

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Ik zie op motor 'c' en 'd' nu ook een vorm van 'koellucht geleider', zo dat de 'omloop' van koellucht voor de motor niet erg groot is. Door deze kap te verlengen naar 'over het stator blik' zou de koeling ook te verbeteren zijn. Gewoon een hoger toerental laten draaien kan natuurlijk ook!
6kW aan boord... dat is iets van 8pk! Dat zou best wel eens goed kunnen lopen!

@Apae: Dit zijn seriemotoren, dat zijn wel ongeveer de 'minst synchrone motoren' die er zijn! Ze doen het zelfs op gelijkstroom.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 14:34 #804989

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
john 338 schreef :
Het zijn serie motoren met koolborstels. Klopt peper. Condensator zit er bij voor ontstoren. De regelaar heb ik al even getest en dat lijkt prima te werken. Met de snaar overbrenging komt het toerental dicht bij de md7, draai richting klopt ook voor de koeling. Saildrive is 1:2,21 vertraging. Het type van de schroef is niet meer te lezen. (2 blads) zal wel een gangbare maat zijn.
Toch wat kunnen ontcijferen op de schroef , het is een 14x9

John, bovenstaande quote is van 16 nov. 2016. In een technical data sheet van de MD7A bij de saildrive Model 110S zag ik recentelijk een vertraging van 1:1,66. Als dit waar is dan heeft dit invloed op het toeren en belastingsverhaal.
Klopt de door jou genoemde overbrengingsverhouding van 1:2,21 echt ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 01 feb 2017 15:56 #805030

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
@ jan . ik heb geen idee meer waar ik 1:2,21 vandaan heb... met de hand draaiend blijkt dit inderdaad 1:1,66 te zijn.

@ peper, de motoren zijn identiek, snap even niet wat je bedoelt met de kap.

gr john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl