Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard?

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 10:38 #873282

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
AdB schreef :
Vraagje uit pure interesse, hoe koppel je zo'n onderdekse autopilot af,
wanneer je met de hand wilt sturen?
Heb een Autohelm 800, die wip je zo uit de pin.
Of blijft zo'n onderdekse automaat permanent aangekoppeld?
Zo ja, stuurt het dan zwaarder wanneer je zelf stuurt?

A
In tegenstelling tot vorige posters moet ik zeggen dat je weerstand van de drive wel degelijk voelt en zeker als je snel roer wil geven. Op zich is dat nog niet het belangrijkste bezwaar.
Als ik in een haven moet manouvreren heb ik nog al eens meer roeruitslag nodig dan de slag van de drive toestaat. Ik koppel die dan ook altijd af. Is voor mij slechts, zittend in de kuip, een kwestie van een luik openen en de drive omhoog trekken.
Als ik zou willen kan ik het zelfs zo maken dat ik slechts aan een lijntje hoef te trekken om te ontkoppelen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 10:48 #873284

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
helmsman 38 schreef :
hoeft niet afgekoppeld. niet aan is gewoon sturen, merk je niets van. alleen de roeruitslag is 35 graden naar beide kanten.-
dat is het voordeel van onderdeks, druk op de knop en klaar is het. en dat voor maar € 1400.- meer :unsure:

Klopt. Maar is ook sneller en heeft veel meer kracht. (Wel zo handig in zware zeegang of met golf af surfen en planeren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 10:59 #873288

ik ben heel GB rond geweest met de SPX , om nu te zeggen dat dat behelpen is?
hoeveel stroom neemt de clutch nu precies?
aan de andere kant stuurt de AP bij mij 97.65%, dus die 2.35% kan nooit veel stroom verbruiken :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 11:44 #873300

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Volgens mij is het andersom Helmsman, de clutch is stroomloos indien ontkoppeld. Dus in slechts 2,35% van de tijd gebruikt hij geen stroom. Voor kleinere boten met beperkte accucapaciteit toch best iets om rekening mee te houden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 11:54 #873302

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Evo200 heeft altijd een roerstandgever. Scheelt een hoop stroomverbruik.
Mijn boot is licht, en heeft een kleine accu ivm lichtgewicht willen blijven. Verbruik niet/nauwelijks meer stroom dan met evo100 die ik voorheen had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 12:17 #873308

Heeft er hier iemand ervaring met de pelagic auto pilot? Voor nog geen 800 dollar een prima alternatief voor de st2000+ en misschien de EV100..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 12:20 #873309

helmsman 38 schreef :
ik ben heel GB rond geweest met de SPX , om nu te zeggen dat dat behelpen is?
hoeveel stroom neemt de clutch nu precies?
aan de andere kant stuurt de AP bij mij 97.65%, dus die 2.35% kan nooit veel stroom verbruiken :P

Onderdekse drive type 1 18-36W=1,5-3A
Ik denk dan dat de clutch 1,5A is. Dus de helft van max. output is nodig voor de clutch :ohmy:
Jefa geeft het voor haar lineair drive wel op (0,7A) als "reduced power consumption" in vergelijking met andere drives.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 12:38 #873312

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
bwernsen schreef :
Heeft er hier iemand ervaring met de pelagic auto pilot? Voor nog geen 800 dollar een prima alternatief voor de st2000+ en misschien de EV100..

Sunday gebruikt die drive (icm RM computer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 12:41 #873315

Noballast schreef :
helmsman 38 schreef :
ik ben heel GB rond geweest met de SPX , om nu te zeggen dat dat behelpen is?
hoeveel stroom neemt de clutch nu precies?
aan de andere kant stuurt de AP bij mij 97.65%, dus die 2.35% kan nooit veel stroom verbruiken :P

Onderdekse drive type 1 18-36W=1,5-3A
Ik denk dan dat de clutch 1,5A is. Dus de helft van max. output is nodig voor de clutch :ohmy:
Jefa geeft het voor haar lineair drive wel op (0,7A) als "reduced power consumption" in vergelijking met andere drives.

Dat komt omdat Jefa een ander systeem van koppeling gebruikt dan de rest. Als je bij een Jefa ontkoppelt blijft hij normaal toch de helmstok vasthouden in één richting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 13:27 #873332

helmsman 38 schreef :
hoeft niet afgekoppeld. niet aan is gewoon sturen, merk je niets van. alleen de roeruitslag is 35 graden naar beide kanten.

Dit is een onjuiste inbouw methode. De roeruitslag mag nóóit beperkt worden door de drive. Die kan daar (op termijn) wellicht niet goed tegen. Dat staat wel in de handleiding toch!?

Het moet andersom: de automaat dient een dusdanige slag te kunnen maken dat de begrenzingen van het roer bereikt kunnen worden (méér mag wel, minder niet). De automaat leer je (of leert zichzelf) a.h.v. de roerstandwijzer (of stroomopname) wanneer het roer "aan boord ligt"
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 13:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 13:54 #873338

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Dat klopt: daar gaat je drive op 100% van naar de knoppen. Als je boot zelf geen uitslagbegrenzing heeft, moet je die aanbrengen. (aanpassen soms: als de standaard begrenzing niet goed staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 14:36 #873351

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Heb afgelopen winter de ev200 gemonteerd, dus computer en kompas puk. De automaat zat al onderdeks. Ben erg tevreden over de performance van de 200. Heb er nu 150Nm mee gevaren, misschien niet heel representatief. De verbetering t.o.v. de vorige computer zijn overduidelijk, althans. Oor mij.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 15:06 #873356

ZeeZin schreef :
bwernsen schreef :
Heeft er hier iemand ervaring met de pelagic auto pilot? Voor nog geen 800 dollar een prima alternatief voor de st2000+ en misschien de EV100..

Sunday gebruikt die drive (icm RM computer)

Ik had dat al gelezen. Iets trager, maar wel stevig. Vooral benieuwd naar de eigenschappen em praltijk ervaringen met de controller. :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 15:55 #873377

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
bwernsen schreef :
ZeeZin schreef :
bwernsen schreef :
Heeft er hier iemand ervaring met de pelagic auto pilot? Voor nog geen 800 dollar een prima alternatief voor de st2000+ en misschien de EV100..

Sunday gebruikt die drive (icm RM computer)

Ik had dat al gelezen. Iets trager, maar wel stevig. Vooral benieuwd naar de eigenschappen em praltijk ervaringen met de controller. :)

Destijds naar gezocht, nergens gevonden. Er is ook een Duitser die zo'n controller gemaakt, maar die is bedoelt icm een TP32. (ook leuke prijs) Daar is wel video materiaal van.
Als je boot niet al te zwaar is, zijn de tiller drives meestal snel genoeg. In flinke golven worden ze wat langer (en verbruiken dan veel stroom) omdat ze tegen hun max power aan werken. Heb de meeste drives die er zijn gehad st2000+, spx 5, st4000, evo100, Navico 1800, Corus Ocean drive, TP32 en nu de evo200. De 'lesson learned' voor mij is dat ik nooit meer een boot zonder zo'n 200 (of beter; NKE bijvoorbeeld) wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 16:19 #873390

Een paar reacties op diverse opmerkingen:

- de clutch gebruikt zeker lang geen 1,5A. Ik zal eens op de amperemeter kijken als de automaat aan staan en verder niet beweegt. De Manual over Type 1 en ST6000:
Current consumption:
Standby: 60 mA (less than 200 mA with full lighting)
Auto: between 0.5 A and 1.5 A depending on drive type, boat trim, helm load and sailing conditions

- voordelen van sturen vanuit de plotter: WinGPS Voyager heeft de optie 'precisie sturen'. Daarmee wordt de XTE op 0 gehouden door snel terug te sturen. Kost meer stroom, maar preciezer is het wel... Ook kun je de automaat naar een waypoint of kaartpunt laten sturen en zelf laten corrigeren voor stroom en wind.

- de hoeksensor van de RM onderdeks is idd iets van 5kOhm bij max uitslag. Er zitten 4 draadjes aan, dus niet maar 2.... SB en BB gaan apart, denk ik. 1 draadje los, en de automaat doet het niet meer.

- uitslagbegrenzing kun je instellen in het CAL-menu. Je zou dus de inbouw zo kunnen doen dat die begrenzing samenvalt met de fysieke begrenzing van de uitslag, bijvoorbeeld door wat dichter bij de as op het kwadrant de aansluiting te monteren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 16:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 16:30 #873394

Baasklusje schreef :
- uitslagbegrenzing kun je instellen in het CAL-menu. Je zou dus de inbouw zo kunnen doen dat die begrenzing samenvalt met de fysieke begrenzing van de uitslag, bijvoorbeeld door wat dichter bij de as op het kwadrant de aansluiting te monteren

Door die arm bewust een bepaalde lengte te kiezen kun je een voor jóuw boot passende afweging proberen te maken tussen snelheid en kracht. Een lichtsturend balansroer kun je (gegeven een bepaalde drive) met een kortere arm bedienen in vergelijking tot een groot, zwaarlopend niet gebalanceerd roer.

Als je de vermogenscurves van de drive (en de computer die deze van stroom gaat voorzien) hebt, kun je een afweging maken tussen HOT (Hard Over Time, wil je zo kort mogelijk hebben) en beschikbaar moment op de roerkoning (wil je zo hóóg mogelijk hebben). Beide gaan niet samen.

Zoals eerder opgemerkt dient de slag van de drive groter (of gelijk...) te zijn aan de maximale roeruitslag, echter daarbinnen zit nog wel wat speelruimte (indien je de drive niet te licht kiest).

Ik kan uit 4 instellingen kiezen, uiteindelijk werkte de kortste arm ook nog prima, qua beschikbaar moment. Heb nu een HOT < 7s. De stuurcomputer kán snel sturen als het moet (normaal doet ie dat niet, soms wél)...
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 16:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 17:03 #873407

Nachtvlinder schreef :
Ik kan uit 4 instellingen kiezen, uiteindelijk werkte de kortste arm ook nog prima, qua beschikbaar moment.

Heb je 4 aansluitpunten voor de drive op het kwadrant gemaakt dan? Slim!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 16 sept 2017 17:55 #873428

ZeeZin schreef :
Destijds naar gezocht, nergens gevonden. Er is ook een Duitser die zo'n controller gemaakt, maar die is bedoelt icm een TP32. (ook leuke prijs) Daar is wel video materiaal van.
Als je boot niet al te zwaar is, zijn de tiller drives meestal snel genoeg. In flinke golven worden ze wat langer (en verbruiken dan veel stroom) omdat ze tegen hun max power aan werken. Heb de meeste drives die er zijn gehad st2000+, spx 5, st4000, evo100, Navico 1800, Corus Ocean drive, TP32 en nu de evo200. De 'lesson learned' voor mij is dat ik nooit meer een boot zonder zo'n 200 (of beter; NKE bijvoorbeeld) wil hebben.

Die stuurautomaat van die Duitser werkt ook met andere aandrijvingen. Hij gebruikt hem zelf met een TP omdat dat de automaat was die hij zelf had maar hij werd een beetje gek omdat dat ding volgens hem teveel heen en weer ging en zijn rust verstoorde. Daar hoort ook een Android app bij om je smartphone als afstandsbediening en instelapparaat te gebruiken (Bluetooth)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 sept 2017 16:36 #875458

heb wat reserve AP's verkocht, en een EV-100 besteld.
dat kon budget neutraal dus de hoofd directie knikte goedkeurend.
dus ook nog maar een Spinlock anti verzuip vest er bij besteld.
komt begin oktober binnen, dus testen tijdens de Singelhanded.
ben benieuwd.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 26 sept 2017 14:53 #876493

Noballast schreef :
Onderdekse drive type 1 18-36W=1,5-3A
Ik denk dan dat de clutch 1,5A is. Dus de helft van max. output is nodig voor de clutch

Vandaag even gekeken.
Alle verbruikers uitgeschakeld, behalve alle ST60's (7 stuks) en de mux.
Dat geeft 0,6 A verbruik (beetje 'lamp aan' in de ST60's)
Stuurautomaat inschakelen geeft 1,0 A tot 1,1 A.
Dus de Clutch is ca 0,4 tot 0,5 A continu, zonder roerbewegingen.

Gemeten op de Victron batterijmonitor.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 26 sept 2017 15:43 #876512

conclusie: de 100 met zonder clutch is zuiniger dan de 200 .
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 26 sept 2017 19:45 #876644

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
helmsman 38 schreef :
conclusie: de 100 met zonder clutch is zuiniger dan de 200 .

Ligt iets genuanceerder: in 'standby' klopt jouw conclusie, onder het varen niet per-se.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 26 sept 2017 19:49 #876645

volgende week komt ie binnen, dan ff meten in gebruik.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 26 sept 2017 22:00 #876678

ZeeZin schreef :
helmsman 38 schreef :
conclusie: de 100 met zonder clutch is zuiniger dan de 200 .

Ligt iets genuanceerder: in 'standby' klopt jouw conclusie, onder het varen niet per-se.

Standby, dan is de clutch ook bye, geen stroom verbruik. Je moet meten in Auto stand, stil liggend. Heeft BK dat zo gedaan ? Denk het wel. Ik had gedacht dat het meer zou zijn. Dan begrijp ik de opmerking van Jefa (0,7A) niet zo
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 22:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 05:11 #876683

Idd gemeten op Auto en niet sturend, in de box.
Op Standby is het gewoon een ST60-instrument.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 05:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl