Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard?

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 09 nov 2016 20:48 #782984

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Ik ben ook wel onder de indruk van deze ev 100 maar heb net besloten B&G apparatuur in mijn boot te hangen (en inmiddels besteld). Wellicht een beetje domme vraag maar kan dat ook deze stuurautomaat aansturen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 09 nov 2016 22:05 #783009

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Wat heb je van b&g besteld? Ook een autopilot stuurcomputer en bedieningsunit? Het ligt dan aan de eigenschappen daarvan of die de RM giller drive aan kan sturen. 9of evt de elders besproken Pelagic drive)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 04:40 #783028

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Toekomst schreef :
Ik ben ook wel onder de indruk van deze ev 100 maar heb net besloten B&G apparatuur in mijn boot te hangen (en inmiddels besteld). Wellicht een beetje domme vraag maar kan dat ook deze stuurautomaat aansturen ?

Aansturen op zich geen probleem nmea2000, maar je kan geen updates van de firmware via plotter doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 08:53 #783064

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Sunday schreef :
Wat heb je van b&g besteld? Ook een autopilot stuurcomputer en bedieningsunit? Het ligt dan aan de eigenschappen daarvan of die de RM giller drive aan kan sturen. 9of evt de elders besproken Pelagic drive)

een Vulcan en een Triton
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 09:07 #783069

De Zeus (voorloper Vulcan) heeft de AP beedieningsfuncties geïntergreerd. Als je met een AP computer uit de Navico stal (B&G, Simrad) in zee gaat, hoef je géén aparte control head meer aan te schaffen. Geen idee hoe dat met andere merken combineert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 09:09 #783071

Toekomst schreef :
Ik ben ook wel onder de indruk van deze ev 100 maar heb net besloten B&G apparatuur in mijn boot te hangen (en inmiddels besteld). Wellicht een beetje domme vraag maar kan dat ook deze stuurautomaat aansturen ?

Ja, de basisfuncties wellicht wel, maar je mist de integratie. Waarom kies je niet voor een Simrad AP computer? De control head héb je al in de Vulcan wss...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 09:18 #783075

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Nachtvlinder schreef :

Ja, de basisfuncties wellicht wel, maar je mist de integratie. Waarom kies je niet voor een Simrad AP computer? De control head héb je al in de Vulcan wss...


nou......omdat ik aanvankelijk dacht gewoon de ST 2000 te blijven gebruiken (denkende dat er niets beters is) en mijn oog door dit draadje nu pas valt op de EV-100
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 09:56 #783089

Als je nog geen nieuwe AP gekocht hebt kun je in ieder geval nog een Simrad stuurcomputer overwegen. Net zo goed als een EVO, zelfde prijsklasse volgens mij ook alleen onbekend (hier op ZF althans waar de EVO de enige optie lijkt te zijn). Bevalt mij erg goed, icm een Simrad RC42 ratecompass, Zeus als control head en onderdekse SD10 drive. Los daarvan lijkt mij de kracht van één geïntegreerd systeem groot. Welk merk dat dan moet zijn is persoonlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 11:21 #783106

Mocht iemand nog een ST1000 of ST2000 hebben liggen met aansluitingen, dan hou ik mij aanbevolen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 10 nov 2016 13:57 #783149

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Toekomst schreef :
Ik ben ook wel onder de indruk van deze ev 100 maar heb net besloten B&G apparatuur in mijn boot te hangen (en inmiddels besteld). Wellicht een beetje domme vraag maar kan dat ook deze stuurautomaat aansturen ?

Simrad heeft de TP22 en TP32 helmstokstuurautomaten met Simnet (n2k). Een van deze i.c.m. met een RC24 rate kompas zou, zoals ik het zie, op papier, samen met een Zeus MFD het B&G/Simrad alternatief voor de EV-100 kunnen zijn. Iemand met ervaring met een dergelijk systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 04 apr 2017 19:41 #823600

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
UPDATE!

Inmiddels zijn we vijf maanden en een hoop werk verder.

Gedane zaken:
-installatie van i50 tridata (aparte analoge transducers als vervanging van defecte ST60)
-eS 75 plotter (met een hoop moeite op een groot genoeg plat vlak te maken aan de kajuitwand)
-EV 100 stuurautomaat.
Inderdaad allemaal Raymarine aan een STNG-netwerk. AIS-gegevens via NMEA uit Easy-AIS ontvanger.

Ook nog relevant: mijn aangehangen roer opgeknapt:
-het (bij nader inzien ook asymmetrische) profiel gefatsoeneerd, er zat een stompe brede achterkant aan
-speling uit de roerpen gehaald.

Nu een keer of vijf gezeild. 76 mijl totaal (ja een nieuw log begint weer bij nul). Nog niet getest met flinke wind.

Bevindingen:

-Wat moet je toch een hoop kabeltjes en dingetjes aan elkaar knopen!

-Het werkte wel gelijk, nog even door de NMEA-instellingen en het AIS-alarm begon ook al te piepen.

-Die stuurautomaat is veeeel rustiger dan de ST2000+! Ik heb het niet gemeten maar ik vermoed dat stroomverbruik ook lager is, hoewel de andere EV1 Sensor en de ACU-100 computer natuurlijk ook verbruiken.... Nu nog benieuwd hoe het zal gaan bij veel bakstagwind met golven. Ik weet trouwens ook zeker dat het verbeteren van het roer een grote rol speelt, want op de hand gaat het ook veel lekkerder.

-Plotter met draaiknop en fysieke knoppen (ipv alleen touch) is erg fijn, het is wel een hele studie allemaal.

-Die i50 had ik niet moeten doen, had beter gelijk zo'n smart-triducer en de i70s kunnen kopen. Moest ik wel 1 gat van de oude transducer dicht (laten) maken en dat heeft me tegengehouden. Die i70s had ook als windinstrument kunnen dienen... want:

En nu nog: een windsensor. Hier heb ik (hoop ik) geleerd van de i50. Ik overweeg de LCJ Capteurs CV7 Ultrasone windsensor met de bijbehorende WindyPlug. Met een STNG naar NMEA 2000 adaptor aan STNG te koppelen. Voorlopig ga ik de uitlezing ervan op de plotter doen. In splitscreen is er plaats genoeg voor kaart en close-hauled-klok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 05 apr 2017 19:51 #823864

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Tip: bij veel windmeters kan calibratie alleen via een bijbehorende display. Hoe dat bij de LCJ Capteurs werkt weet ik niet.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan toen mijn masttop unit defect was en ook een IS15 repeater de geest gaf. Beste is om alles van één merk te nemen. Dus een setje i50 overwogen. Maar dat was best een dure oplossing, omdat naast de analoge sensoren er een ITC-5 converter bijzit. Mooier is om windmeter en triducer direct aan de NMEA2000 of STng backbone te hangen.

Ik kon toen voor een hele scherpe prijs een B&G masttop unit, triducer en Triton display aanschaffen, allen NMEA2000. Ook nog 2 extra Tritons (demo modellen) en heb nu 3x Triton boven kajuitingang B) Voor de stuurstand een extra Raymarine i70 naast de p70 gezet en de STng backbone gekoppeld aan de NMEA2000 backbone van B&G. Ook de multiplexer en AIS transponder via NMEA2000 aangesloten. Werkt allemaal prima! Alle info, incl. windinfo op elk display mogelijk!

Ik heb de triducer in de oude huiddoorvoer van de Simrad loggever gezet, paste prima. De oude dieptemeter heb ik voorlopig laten zitten.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 20:00 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 06 apr 2017 07:29 #823946

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
mmaassen schreef :
Tip: bij veel windmeters kan calibratie alleen via een bijbehorende display. Hoe dat bij de LCJ Capteurs werkt weet ik niet.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan toen mijn masttop unit defect was en ook een IS15 repeater de geest gaf. Beste is om alles van één merk te nemen. Dus een setje i50 overwogen. Maar dat was best een dure oplossing, omdat naast de analoge sensoren er een ITC-5 converter bijzit. Mooier is om windmeter en triducer direct aan de NMEA2000 of STng backbone te hangen.

Ik kon toen voor een hele scherpe prijs een B&G masttop unit, triducer en Triton display aanschaffen, allen NMEA2000. Ook nog 2 extra Tritons (demo modellen) en heb nu 3x Triton boven kajuitingang B) Voor de stuurstand een extra Raymarine i70 naast de p70 gezet en de STng backbone gekoppeld aan de NMEA2000 backbone van B&G. Ook de multiplexer en AIS transponder via NMEA2000 aangesloten. Werkt allemaal prima! Alle info, incl. windinfo op elk display mogelijk!

Ik heb de triducer in de oude huiddoorvoer van de Simrad loggever gezet, paste prima. De oude dieptemeter heb ik voorlopig laten zitten.

Dank voor de tip over de calibratie. Ik heb de manuals nog eens door zitten lezen en kom eigenlijk niets tegen over calibratie van de standaard LCJ Capteurs windsensor, alleen de mogelijkheid om met software de eenheden (m/sec i.p.v. knots bijv.) aan te passen. Ik durf het er wel zonder apart display te proberen.

Mooie set heb je zo! Zoveel plaats heb ik niet voor klokjes en displays op mijn 25 voets bootje. Aan bakboord zit mijn kompas en daar kan eigenlijk niks naast. Of ik moet het vaste kompas opgeven... is heb nu allerlei gps'en, een koerskompas en voor nood ook nog een peilkompas...

Die ITC-5 converter had ik niet nodig want de transducers van diepte en snelheid zitten direct aan de i50 en die zit weer aan de STNG en dat werkt goed. Aan de andere kant had ik met de ITC-5 weer de mogelijkheid gehad een "gewone" windset te monteren. Keuzes! keuzes! Volgens mij zijn er nog geen windsets die direct aan STNG kunnen, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 06 apr 2017 11:13 #823998

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Die zijn er zeker, maar niet van Raymarine zover ik weet. Elke masttop unit die NMEA2000 protocol ondersteunt kan op STng. Dus in elk geval geen analoge masttop unit.

Ik heb zelf een B&G masttop unit die via een NMEA2000 backbone gekoppeld is aan de STng backbone. De 2 backbones aan elkaar gekoppeld.

Voor een 25 voeter lijkt mij jouw oplossing toch wel voldoende.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 11:25 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 11:26 #864564

Sinds 14 dagen heb ik ook een EV-100. Het leek me in eerste instantie wat overkill voor mijn bootje, maar als je me nu na 250 mijl op zee vraagt of het de investering waard is, is het antwoord: JA! want:
- Stroomverbruik ongeveer gehalveerd t.o.v. de ST2000+
- Veel constanter sturen en minder zenuwachtig.
- Nu ook prettig te bedienen vanaf de kajuitingang.
- Bij varen op de motor geen invloed meer van het magnetisch veld hiervan.
(de stuurautomaat hangt op een Etap22 vlak boven de motor)
- De degelijkheid oogt een stuk beter dan de ST2000+. Deze is nu één jaar oud en heeft speling op de plunjerstang, lekt vet, loopt rouw, zit condens in en geeft elektrische storingen. Dit ondanks permanent gebruik van een op maat gemaakte hoes er omheen.

Ik heb de EV-100 nu 'stand alone' gemonteerd om naar huis te kunnen varen vanaf Denemarken. Op deze manier werkt het allemaal al verbluffend goed. Binnenkort ga ik de boel definitief aansluiten en de bedieningsunit inbouwen. Het mooist is natuurlijk ook 'even' een setje i70 instrumenten te monteren inclusief windinstrument, maar voor nu gaat me dat te ver (de instrumenten worden dan duurder dan de waarde van de boot) ;) . Een windmeter is in de toekomst wel weer welkom om op windhoek te kunnen sturen, verder mis ik 'm niet echt.

Ik vraag me af in hoe verre het zinvol is om nu de bestaande ST50 instumenten (log & diepte, via Seatalk naar Seatalk NG adapter )en GPS info (NMEA2000 vanaf EM-trak B100 transponder) aan te sluiten op de stuurcomputer. Gaat 'ie veel beter sturen erdoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 11:33 #864565

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
gerwinhaaijema schreef :
Ik vraag me af in hoe verre het zinvol is om nu de bestaande ST50 instumenten (log & diepte, via Seatalk naar Seatalk NG adapter )en GPS info (NMEA2000 vanaf EM-trak B100 transponder) aan te sluiten op de stuurcomputer. Gaat 'ie veel beter sturen erdoor?
Je ervaringen komen overeen met die van mij.

Je autopilot gaat niet beter sturen door een koppeling met het Seatalk1 netje. Wel krijg je wat extra mogelijkheden:
- De EV100 voorziet het netwerk van je heading. Daar kan je AIS transponder je CPA beter mee berekenen;
- Op iSailor of je plotter wordt naast je COG ook je heading weergegeven;
- Op de P70 kan je in de zelf in te stellen databoxen informatie vanuit de Seatalk instrumenten tonen. Bijvoorbeeld de watertemperatuur;
- Je kunt de autopilot een track vanuit je GPS of plotter laten volgen (hoewel ik deze functie zelf nooit gebruik)
- De mogelijkheden bij een koppeling van een windset heb je zelf al beschreven.

Wat nog niet genoemd is maar al wel vaker besproken op het forum: als je de mogelijkheid hebt een roerstandmeter aansluiten. Daar gaat de automaat wél (iets) beter van sturen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 11:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 11:36 #864567

Enige wat handig kan zijn is de gps info , bij voorkeur van een plotter.
Daarmee kun je , ook bij bijv. dwarsstroom of verlijeren toch een voorgeprogrammeerde route in de gps of plotter volgen.
De stuurautomaat geeft trouwens als ik me niet vergis , keurig een signaal als de koers veranderen moet bij een waypoint. Zo kun je theoretisch met je ogen dicht naar huis varen ( zou ik alleen niet graag doen :ohmy: :lol: )
Dieptemeter en log zijn minder interessant , ik betwijfel trouwens of een EV100 die kan tonen op zijn display.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 11:51 #864571

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Yellow Boat schreef :
Dieptemeter en log zijn minder interessant , ik betwijfel trouwens of een EV100 die kan tonen op zijn display.
Ja hoor, geen probleem. Ik heb zelf de TWS en AWS in de databoxen staan, hoef ik niet telkens om te schakelen op de windmeter.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 11:56 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 12:22 #864577

ilCigno schreef :
- De EV100 voorziet het netwerk van je heading. Daar kan je AIS transponder je CPA beter mee berekenen;

Je CPA doe je toch neem ik aan op basis van COG, toch niet op basis van heading?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 12:47 #864578

gerwinhaaijema schreef :
Ik vraag me af in hoe verre het zinvol is om nu de bestaande ST50 instumenten (log & diepte, via Seatalk naar Seatalk NG adapter )en GPS info (NMEA2000 vanaf EM-trak B100 transponder) aan te sluiten op de stuurcomputer. Gaat 'ie veel beter sturen erdoor?

De meest beter manier om je log, je diepte en eventueel wind van je ST50 transdusers in je N2k netwerk te krijgen is via een Raymarine iTC5

citaat van een verkopende partij:
De Raymarine iTC-5 maakt het gebruik van analoge transducers (bijv uit de ST40, ST50 en ST60(+) lijn) in een SeaTalkngnetwerk mogelijk. Zo kunt u bijvoorbeeld ons nieuwste i70 instrument gebruiken icm uw meer dan 10 jaar oude analoge transducer

Daarnaast een I70 (Alleen de i70 heeft de mogelijkheid alle transducers te kalibreren.)

Als je denkt dat dat de waarde van je bootje overstijgt, dan denk ik dat je dat verkeert ziet.
Tenslotte, het zit allemaal vast met schroefjes, dus bij een eventuele verkoop van je boot, kan alles er weer uit (en de oude situatie worden herstelt) klaar voor de volgende boot.
Beter sturen, denk dan aan een roerstand melder, die geeft je nog meer rust, en nog meer energie besparing.

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 12:50 #864579

ilCigno schreef :
Yellow Boat schreef :
Dieptemeter en log zijn minder interessant , ik betwijfel trouwens of een EV100 die kan tonen op zijn display.
Ja hoor, geen probleem. Ik heb zelf de TWS en AWS in de databoxen staan, hoef ik niet telkens om te schakelen op de windmeter.

Ik had het over log en dieptemeter. Dat je wat met je windmeter kunt doen is me bekend , heb ik zelf al gebruikt bij mijn (oude) S1 van Raymarine maar ik vind dat eigenlijk minder zinvol omdat je daarmee natuurlijk niet de gewenste koers over grond vaart.
Maar dieptemeter?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 13:21 #864586

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
kan je misschien instellen dat als de diepte minder dan twwe meter wordt de automaat even 180 graden de andere kant opstuurt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 14:53 #864607

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
ilCigno schreef :
...

Wat nog niet genoemd is maar al wel vaker besproken op het forum: als je de mogelijkheid hebt een roerstandmeter aansluiten. Daar gaat de automaat wél (iets) beter van sturen.

Dat woordje 'iets' kun je rustig weglaten ;) Stroomverbruik wordt er ook (zij het ietsje ;) ) lager door, omdat de computer precies weet waar het roer staat en daarmee minder onnodige bewegingen maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 15:13 #864615

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik kan bevestigen dat roerstandaangever hoewel niet "nodig" flinke verbetering geeft aan de AP.
Monteerde zo'n dingafgelopen winter. Stuurt zuiniger en precieser ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 22 aug 2017 16:26 #864631

Bovendien kan een roerstandmelder er voor zorgen dat je roer niet te ver uitslaat.
Dat kan nodig zijn omdat anders het roer tegen de romp slaat maar is ook nuttig omdat teveel roer niet meer werkt vanwege het "loslaten"van de stroming en dan alleen maar remt . Je kunt nl een maximale uitslag instellen mits je een roerstandmelder hebt.
Overigens zou het me ook niet verwonderen als de stuurcomputer "onthoudt"hoeveel roer e moet worden gegeven voor een bepaalde koersverandering.

Het is alleen jammer dat die dingen nogal duur zijn ( Raymarine €265)
Ad
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 16:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl