Volgens mij zijn er nog twee, zeker één ZFer(s) die een pelagic hebben.
Heb al eens verteld dat ik 4 drives heb aan boord. Wil nooit zonder komen te zitten.
De Pelagic is de sterkste, ietsje trager dan de anderen (maar prima snel genoeg) en gebruikt ietsje meer stroom dan de andere. Voordeel is dat ie, als ie stil staat, niet door de kracht van de helmstok uit of in geduwd wordt; dat spaart dus eigenlijk weer stroom. Mooi is a=dat de uiterste staande door schakelaartjes beveiligd zijn. Waarom doet RM dat niet ook hè?
In de praktijk zet ik 'm in bij lange trajecten aan de wind, waar snelidied iets minder speelt en kracht, met name wanneer ik te lui ben om trim en zeilvereniging precies op AP aan te passen.
De RM GP drive met de eeg dure Portescap motor is iets sneller, iets minder krachtig en gebruikt het minste stroom. Wordt wel uit of in geduwd, wat weer str\oom vraagt voor correctie. Meest allround ding, gebruik ik met name bij ruime wind onder alle omstandigheden.
De twee "normale" RM drives met de €2,00 mabuchi k*t-motortjes zijn echt mijn reserves. Zijn het snelst van alle, maar ook het minst sterk. Gebruikt meer stroom dan de GP. Zijn voor mij de reserves.