Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tiller pilot

Tiller pilot 24 aug 2017 13:05 #865125

  • dito
  • dito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Beste medezeilers.
Ik heb een tiller drive van rm. Onze boot heeft een waterverplaatsing van 6 ton (leeg) dus de standaard tiller drive is niet overbemeten hetgeen zich laat merken door veel geluid etc. Vervanging door onderdekse autopilot is budgettair niet haalbaar.
Nu kwam ik op sevocity.com een heel scala aan lineaire actuators tegen waaronder liniaire servo.
Ik heb van deze materie helaas geen verstand maar wie kan hier een zinnig woord over zeggen ?

Bij voorbaat dank

Andre'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 13:22 #865132

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 14:41 #865157

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Aswin schreef :
Heeft iemand deze nu ook werkelijk in gebruik? Of is dit een kwestie van goedbedoeld 'na-posten'.

Het ziet er wel echt goed uit, en de teksten op de wbesite zijn veelzeggend wat mij betreft. Maar iemand IRL ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 14:55 #865162

Sneaker schreef :
Heeft iemand deze nu ook werkelijk in gebruik? Of is dit een kwestie van goedbedoeld 'na-posten'.

Het ziet er wel echt goed uit, en de teksten op de wbesite zijn veelzeggend wat mij betreft. Maar iemand IRL ervaring?

Sunday heeft deze op zijn scheepje gemonteerd, Ik zou zijn relaas ff lezen

zeilersforum.nl/index.php/foru...-gp?start=100#744208
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 15:00 #865164

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja ik heb de pelagic. Elders al regelmatig over gepost.
Vanaf hier: zeilersforum.nl/index.php/foru...5-gp?start=75#685701
En hier: zeilersforum.nl/index.php/foru...016-sunday?start=200
En hier:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 15:17 #865167

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16938
Als je hem zo op dat filmpje bezig ziet lijkt ie een stuk meer porry te hebben dan onze RM Evo. Die gaat toch wel een stukkie slomer :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 16:33 #865191

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Thomss schreef :
Sneaker schreef :
Heeft iemand deze nu ook werkelijk in gebruik? Of is dit een kwestie van goedbedoeld 'na-posten'.

Het ziet er wel echt goed uit, en de teksten op de wbesite zijn veelzeggend wat mij betreft. Maar iemand IRL ervaring?

Sunday heeft deze op zijn scheepje gemonteerd, Ik zou zijn relaas ff lezen

Aha, ik lees het ja. Niet super snel maar wel zeer degelijk, als ik alles goed lees. Nog meer mensen die hem hebben aangeschaft? Of echt alleen Sunday?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 18:14 #865225

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Volgens mij zijn er nog twee, zeker één ZFer(s) die een pelagic hebben.
Heb al eens verteld dat ik 4 drives heb aan boord. Wil nooit zonder komen te zitten.
De Pelagic is de sterkste, ietsje trager dan de anderen (maar prima snel genoeg) en gebruikt ietsje meer stroom dan de andere. Voordeel is dat ie, als ie stil staat, niet door de kracht van de helmstok uit of in geduwd wordt; dat spaart dus eigenlijk weer stroom. Mooi is a=dat de uiterste staande door schakelaartjes beveiligd zijn. Waarom doet RM dat niet ook hè?
In de praktijk zet ik 'm in bij lange trajecten aan de wind, waar snelidied iets minder speelt en kracht, met name wanneer ik te lui ben om trim en zeilvereniging precies op AP aan te passen.

De RM GP drive met de eeg dure Portescap motor is iets sneller, iets minder krachtig en gebruikt het minste stroom. Wordt wel uit of in geduwd, wat weer str\oom vraagt voor correctie. Meest allround ding, gebruik ik met name bij ruime wind onder alle omstandigheden.

De twee "normale" RM drives met de €2,00 mabuchi k*t-motortjes zijn echt mijn reserves. Zijn het snelst van alle, maar ook het minst sterk. Gebruikt meer stroom dan de GP. Zijn voor mij de reserves.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 18:30 door ilCigno. Reden: Geen scheldwoorden svp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 18:17 #865230

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Sunday schreef :
Volgens mij zijn er nog twee, zeker één ZFer(s) die een pelagic hebben.
Heb al eens verteld dat ik 4 drives heb aan boord. Wil nooit zonder komen te zitten.

Ik heb er twee aan boord. Maar ga niet zover weg.. Zonder is solo echt een ramp ja.. Ik ga denk maar eens dat USA ding bestellen. Ik vind het een leuk ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 18:41 #865240

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Op de il Cigno ook twee drives, om dezelfde reden als Sneaker noemt. Tot op heden werken de beide Q047's voor mij uitstekend.

@Dito: als je geen expert bent op het vlak van actuators zou ik mij er niet aan wagen om zelf iets te gaan knutselen. Ik zou mijn geld in m'n zak houden en toch maar even doorsparen voor een onderdekse EVO200
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 20:47 #865265

Op ZF lijkt RM de enige optie te zijn; er is echter meer op de markt: overweeg ook Jefa, NKE, Simrad of bv Octopus drives (ik vergeet er vast een paar).

Mij bevalt deze erg goed:
octopusdrives.com/type-r-drive-family
Efficient in te bouwen en met geintegreerde toerstandsensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 21:18 #865268

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Je moet onderscheid maken tussen de elektronica (stuurcomputer, sensoren, bedieningsunit etc.) en de actuator. Die kunnen van hetzelfde merk zijn, maar dat hoeft niet. Het voorbeeld wat je noemt (De Octopus drive) laat zich combineren met een Raymarine stuurcomputer, maar ook andere merken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 24 aug 2017 22:14 #865280

Ik doel op de drives inderdaad! Daar kun je prima in varieren, al dient een al of niet geintegreerde roerstandwijzer wel compatible met de stuurcomputer te zijn. RM vergt een weerstand, een Simrad computer verwacht (als optie) een frequentie gemoduleerde feedback. Bij de drive die ik gebruik kun je dan ook kiezen welke feedback unit je wilt.

Mijn punt was dat ik hier bijna alleen de RM EVO's aangeraden zie worden: ongetwijfeld goede units, maar er is meer...
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 22:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 10:12 #865364

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
In lijn met dit topic vraag ik me af of mijn defecte ST1000 (compassie defect) is om te bouwen tot reserve drive voor mijn EVO 100
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 10:27 #865370

rapide schreef :
In lijn met dit topic vraag ik me af of mijn defecte ST1000 (compassie defect) is om te bouwen tot reserve drive voor mijn EVO 100

Denk het wel.
Gewoon de motoraansluiting naar buiten brengen. (Eventueel de bestaande kabel voor misbruiken, en op de voedingskabel aansluiten)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 15:40 #865421

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8308
Let wel: de EVO 100 is een regelkring.

Die kan behoorlijk afwijkend gedrag gaan vertonen als je er ineens een veel snellere drive op zet. En performance inboeten als de drive langzamer wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 17:07 #865432

Elke AP is een regelkring. Bij een actuator die zich anders gedraagt hoort inderdaad een andere tuning. Dat hoeft geen probleem te zijn. De beste actuator is heel erg snel, heel erg krachtig, superstil en zuinig: een compromis dus in de praktijk ;) Daadwerkelijke loopresponsie wordt bepaald door tuning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 18:06 #865442

Nachtvlinder schreef :
Elke AP is een regelkring. Bij een actuator die zich anders gedraagt hoort inderdaad een andere tuning. Dat hoeft geen probleem te zijn. De beste actuator is heel erg snel, heel erg krachtig, superstil en zuinig: een compromis dus in de praktijk ;) Daadwerkelijke loopresponsie wordt bepaald door tuning.
wat is loopresponsie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tiller pilot 25 aug 2017 18:33 #865444

De snelheid waarin de "gesloten lus" reageert op een wijziging van de koersinstelling of een verstoring. Indien je de ingestelde koets bv 5 gr wijzigt en het duurt 10 s voordat de nieuwe koers bereikt is, is de responsietijd 10 s (ongeveer). Hoe sneller, hoe beter de automaat koers kan houden (verstoringen kan corrigeren), maar ook: hoe meer verbruik, slijtage en kosten. Overigens is de boot zelf ook deel hierin: een supertanker reageert trager dan een zeiljacht (maar is ook minder gevoelig voor externe factoren...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl