Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch aangedreven boot ervaringen

Electrisch aangedreven boot ervaringen 06 mrt 2018 19:07 #923422

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Zat even te kijken naar het you tube filmpje, komt toch wel effe wat bij kijken als je meer vermogen
nodig hebt, ziet er wel erg degelijk uit wel een goedkoop geluidje uit die motor, zelfde als een boortol
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 06 mrt 2018 19:37 #923428

Je hebt alleen een grotere motor nodig en meer accu's.
Niks voor niks in dit geval.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 06 mrt 2018 23:03 #923480

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
SanderH schreef :
Het maatje van oud lid Toxiq had ook een electrische installatie in zijn boot gebouwd en dat behoorlij beschreven. Die had een projecten topic waarin dat werd bijgehouden, als ik mij niet vergis. Hij lag/ligt in Lelystad en had een vrij apart schip, maar heel erg mooi opgeknapt.

Iemand (van de oude rotten) een idee wie dat was?

Was een flinke motorsailor. Naam ligt op het puntje van m’n tong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 06 mrt 2018 23:57 #923489

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Stadjer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 07 mrt 2018 00:03 #923491

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Fjord...

Had/heeft een 28ft motorsailer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 07 mrt 2018 05:54 #923494

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
SanderH schreef :
Fjord...

Had/heeft een 28ft motorsailer

Klopt, zie hier

zeilersforum.nl/index.php/foru...aandrijving?start=25
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 08 mrt 2018 17:00 #924018

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik geloof (en vele met mij denk ik) dat een electrische aandrijving nooit genoeg kan zijn op een zeegaand jacht vanaf 33 voet. De beperking zit hem gewoon in de batterijen. Leuk om de kom uit te varen enzo en wellicht kan je met z'on extra generatortje nog voorruit komen op een windloze dag in het kanaal maar meer ook niet. Tenzij dieselhybride. Lekker electrisch de kom uit, en als een paar uur pk's nodig hebt kan dat ook. Maar dat zijn gewoon scheepsdiesels met een electromotor erop, kan je dan niet beter je huidige motor verbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 08 mrt 2018 17:30 #924031

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Dus dan houdt je je armen en benen winkel, volume en gewicht van de diesel en dan komt volume en gewicht van accu's er nog bij?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 08 mrt 2018 17:43 #924037

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Tja, en dan te bedenken dat je dan die diesel amper aan heb staan doordat je 90% van de tijd op je accus vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 08 mrt 2018 18:00 #924045

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Is het niet ook mogelijk om je te heroriënteren op de basis: ZEILEN?
Met de huidige kwaliteit van weersverwachtingen kan je eigenlijk altijd bepalen of je uit kunt varen of niet.
De dwang om in een haven te liggen na 15:30 omdat “de haven daarna vol is” kun je wijzigen in de vrijheid van ankeren -als je dat beheerst-.
De angst om een nachtje door te moeten varen omdat de wind “op” was in de middag kun je omkeren in het plezier van die nacht zeilen -als je dat beheerst-.
Etc. Etc...
Ik heb met windkracht 6 de Boontjes en het Hanerak kruisend tegen de wind in bevaren. Mijn timing was natuurlijk goed, en ik twijfelde nooit om Terschelling te kunnen halen. Mocht er toch iets gebeuren of tussen komen; de wind immers nog weer wegvallen, dan anker ik gewoon ergens.
De vloot zeilers die precies op het geijkte moment Harlingen verlaat om precies op het juiste moment op Vlieland aan te komen -omdat als je te laat aankomt de haven vol is- stoomt mij dan allemaal op de motor voorbij. Ze maken er een wedstrijdje van met hun te sterke motorren. Ik krijg “thumbs up” van al de would-be zeilers die ergens zich nog wel herinneren dat ze vroeger ook ooit zeilers waren.
Eigenlijk -als ik zo opschrijf-: wat een triestheid hè?
Laatst bewerkt: 08 mrt 2018 18:01 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 08 mrt 2018 18:01 #924046

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
nardus schreef :
Ik geloof (en vele met mij denk ik) dat een electrische aandrijving nooit genoeg kan zijn op een zeegaand jacht vanaf 33 voet. De beperking zit hem gewoon in de batterijen.

Er zijn wereldwijd heel veel zeilschepen die het tegendeel bewijzen, en dan zijn er ook nog een heel aantal zonder enige vorm van aandrijving.
Zoals Roozeboos en Rooiedirk al aangaven: kwestie van mindset en wellicht ook zeilvaardigheid.
Trots op de kappers.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2018 18:03 door Frodoo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 06:18 #924177

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Kapiteinmomo schreef :
roozeboos schreef :
nou ja, dan wordt het gewoon te duur. Er zijn wel complete systemen te koop hoor.

Heb ook even wat gesnuffeld, koop je een gewone A synschroom motor (zonder koolborstels) dan kost dat rond de 300-400 euro, komt een regelaar bij en accu's alles bij elkaar 1750 euro.

Kun je mij een linkje geven naar een 48 volt a-synchrone motor voor 300 a 400 euro?
Deze hebben volgens mij wel wat voordelen t.o.v. permanent magneet motoren.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 06:26 #924178

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Daar moet je een soort innerlijke rust voor ontwikkelen, iets waar ik erg mee bezig ben de laatste tijd, bemerk ook in mij dat ik die beweging niet wil maken om zo rusteloos te willen zeilen, net als de see-state waar je het eens over had, ook zo een vorm waarin je in kan vallen.

ik geloof er stellig in dat zeilen dan iets bijzonders kan bieden als je je kan openstellen voor de echte beleving.

De volkomen rust in, en elektrische varen daagt je daar dan ook een beetje in uit, perfect zelfs.

Maar om dat zo te kunnen beleven, vereist best wel een ontwikkelingsweg in jezelf, je moet dat verdienen zeg maar.

Het is idd jammer en triest dat zeilers zich niet kunnen afstellen op de natuurlijke eigenschappen van het zeilen, dat bied kaders dat voorbij gaat aan wat je als normaal bent gaan beschouwen in je zelf gecreëerde hectische leefbeleving.

Nog even en we krijgen zelfs de benaming: daar gaat weer een burn-out zeiler.

Sunday schreef :
Is het niet ook mogelijk om je te heroriënteren op de basis: ZEILEN?
Met de huidige kwaliteit van weersverwachtingen kan je eigenlijk altijd bepalen of je uit kunt varen of niet.
De dwang om in een haven te liggen na 15:30 omdat “de haven daarna vol is” kun je wijzigen in de vrijheid van ankeren -als je dat beheerst-.
De angst om een nachtje door te moeten varen omdat de wind “op” was in de middag kun je omkeren in het plezier van die nacht zeilen -als je dat beheerst-.
Etc. Etc...
Ik heb met windkracht 6 de Boontjes en het Hanerak kruisend tegen de wind in bevaren. Mijn timing was natuurlijk goed, en ik twijfelde nooit om Terschelling te kunnen halen. Mocht er toch iets gebeuren of tussen komen; de wind immers nog weer wegvallen, dan anker ik gewoon ergens.
De vloot zeilers die precies op het geijkte moment Harlingen verlaat om precies op het juiste moment op Vlieland aan te komen -omdat als je te laat aankomt de haven vol is- stoomt mij dan allemaal op de motor voorbij. Ze maken er een wedstrijdje van met hun te sterke motorren. Ik krijg “thumbs up” van al de would-be zeilers die ergens zich nog wel herinneren dat ze vroeger ook ooit zeilers waren.
Eigenlijk -als ik zo opschrijf-: wat een triestheid hè?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2018 06:39 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 08:44 #924217

@Peter,
Je moet m.i. helemaal niks ontwikkelen. Het overkomt je vanzelf. Of niet. De omstandigheden moeten kloppen.

Ik vaar meest solo. als mijn vrouw een keer een weekend mee gaat is het meteen een heel ander tochtje. dat geeft ook niet natuurlijk.
Een ieder beleeft het zeilen op een andere manier. Er zijn er ook veel die liever binnen een uur weer in een andere haven liggen. Ook prima toch?

Echter als je electrisch gaat, is het wel handig als je kunt opkruisen in de boontjes.

Ik ben zelf begonnen te zeilen in een flytour. Jaren in gevaren. Die had niet eens een motor. Volgens mij scheelt het ook of je zo begint, of dat je meteen een tien meter kajuitjacht koopt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 08:46 #924218

Frodoo schreef :
Kapiteinmomo schreef :
roozeboos schreef :
nou ja, dan wordt het gewoon te duur. Er zijn wel complete systemen te koop hoor.

Heb ook even wat gesnuffeld, koop je een gewone A synschroom motor (zonder koolborstels) dan kost dat rond de 300-400 euro, komt een regelaar bij en accu's alles bij elkaar 1750 euro.

Kun je mij een linkje geven naar een 48 volt a-synchrone motor voor 300 a 400 euro?
Deze hebben volgens mij wel wat voordelen t.o.v. permanent magneet motoren.
De enige voor mij passende motor (5kW) die ik heb kunnen vinden , en die ook nog leverbaar en betaalbaar is, is de HPM5000B van golden motor. Of ik die toeren kan laten verlagen is nog in overleg. Ligt aan de prijs. anders pas ik de poelie aan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 08:53 #924221

Frodoo schreef :
nardus schreef :
Ik geloof (en vele met mij denk ik) dat een electrische aandrijving nooit genoeg kan zijn op een zeegaand jacht vanaf 33 voet. De beperking zit hem gewoon in de batterijen.

Er zijn wereldwijd heel veel zeilschepen die het tegendeel bewijzen, en dan zijn er ook nog een heel aantal zonder enige vorm van aandrijving.
Zoals Roozeboos en Rooiedirk al aangaven: kwestie van mindset en wellicht ook zeilvaardigheid.
Ook @ Sunday ;)

Natuurlijk ie dat zo en daar is ook niks op tegen .
Maar mag ik misschien zelf beslissen wanneer ik zeil en wanneer niet ? En bijv. of ik een oversteek bij daglicht wil kiunnen maken ( zoals bijv. het Skagerrak) of , bij weinig of geen wind er twee keer zo lang over wil doen.
We stevenen toch niet af op "verplicht zeilen "met een zeilboot onder elke omstandigheid.
Juist het water is nog een van de laatste plaatsen waar je nog (grotendeels) zelf mag beslissen hoe , welke route en hoe snel je vaart .
Laten we dat nou alsjeblieft zo laten en gewoon nog een paar jaar wachten op betere mogelijkheden ( brandstofcel ,nog betere accu's of waterstofopslag zonder ultrahoge drukken.Want dat komt er echt wel hoor.

Overigens , hoe moet dat dan met de vele motorbootvaarders ( op binnenwater ca. 50% en op groot water ca. 25%) . Of moeten die maar ook noodgedwongen gaan zeilen of , bij windstilte , gaan dobberen :whistle:
Lijkt een beetje op het afschaffen van alle privé auto's en allemaal op de fiets.
Maar ja ,wie weet gebeurt dat nog wel een keer :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2018 08:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 09:24 #924234

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
We stevenen toch niet af op "verplicht zeilen "met een zeilboot onder elke omstandigheid
Hoop van niet, maar ik mag persoonlijk toch wel vinden dat voor niet zeilers die mast blijkbaar een vervanging is voor.......
Laten we dat nou alsjeblieft zo laten en gewoon nog een paar jaar wachten op betere mogelijkheden ( brandstofcel ,nog betere accu's of waterstofopslag zonder ultrahoge drukken.Want dat komt er echt wel hoor.
Dat de technische mogelijkheden veranderen/verbeteren ben ik helemaal met je eens. Maar om daar nu de conclusie aan te verbinden dat je beter kan wachten lijkt me niet goed. Moet je ook geen nieuwe auto kopen want over twee jaar zijn ze zuiniger en beter etc etc.
Zou eerder willen stellen dat inovatie vooral markt gestuurd is. Dus als jij over enkele jaren een betere elektrische aandrijving kan kopen, heb je dat aan ons, early adopters, te danken omdat wij een markt gecreeerd hebben. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 10:20 #924253

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
roozeboos schreef :
Frodoo schreef :
Kapiteinmomo schreef :
roozeboos schreef :
nou ja, dan wordt het gewoon te duur. Er zijn wel complete systemen te koop hoor.

Heb ook even wat gesnuffeld, koop je een gewone A synschroom motor (zonder koolborstels) dan kost dat rond de 300-400 euro, komt een regelaar bij en accu's alles bij elkaar 1750 euro.

Kun je mij een linkje geven naar een 48 volt a-synchrone motor voor 300 a 400 euro?
Deze hebben volgens mij wel wat voordelen t.o.v. permanent magneet motoren.
De enige voor mij passende motor (5kW) die ik heb kunnen vinden , en die ook nog leverbaar en betaalbaar is, is de HPM5000B van golden motor. Of ik die toeren kan laten verlagen is nog in overleg. Ligt aan de prijs. anders pas ik de poelie aan.

Ik zou wel zeker na vragen of het vermogen bij verlaagde toeren nog steeds 5kw is. Anders lihkt het op water naar zee brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 12:00 #924283

FKZ schreef :
Ik zou wel zeker na vragen of het vermogen bij verlaagde toeren nog steeds 5kw is. Anders lihkt het op water naar zee brengen.

Als het een frequentiegeregelde motor is zou dat best kunnen. Alleen heb je er weinig aan. De motor mag dan altijd dezelfde KW vermogen hebben , hij kan het echter alleen kwijt aan de schroef als het toerental precies klopt met het schroefdesign. Alleen als de motor de boot tot boven de rompsnelheid zou kunnen vorotbewegen gaat het mis en begint de schroef in het ongunstigste geval "slagroom te kloppen" . Net zoiets als een diesel overbelasten.
Enige oplossing zou een verstelbare schroef of Autoprop o.i.d. zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 14:31 #924348

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Over het benodigde vermogen en over ervaringen in de praktijk:

ik ben in december en januari opgestapt op het Duurzaam Jacht van Peter Hoefnagels. Ik heb daar het traject van Durban naar Kaapstad meegevaren. Daarbij hebben we uiteraard veel gesproken over de motoren en de energie-huishouding.

Peter heeft aan boord 2 6,5 kW motoren, en de boot is 34 voet. Daarnaast heeft hij een forse accubank op 48V, waarbij hij 55 kW aan vermogen in de accu's op kan slaan. Maar daar doet hij dan ook alles mee, waarbij hij kookt op inductie.

De schroeven functioneren ook als generator onder het zeilen. Is dat iets wat elke elektromotor kan?
Daarnaast heeft hij uiteraard z'n zonnepannelen en een windgenerator.

Ik denk persoonlijk dat die 6,5 kW per motor wel aan de krappe kant is. Het was voldoende, maar hij vertelde bv dat hij voor het pannamakanaal wel een extra buitenboordmotor nodig had. De motoren langdurig (urenlang) op vol vermogen werden te warm. Mede omdat hij gebruik maakte van waterkoeling via een warmtewisselaar in de bodem van het schip. In het Pannamakanaal was het water zo warm dat er geen koelend effect optrad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 09 mrt 2018 15:35 #924371

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Alleen heb je er weinig aan. De motor mag dan altijd dezelfde KW vermogen hebben , hij kan het echter alleen kwijt aan de schroef als het toerental precies klopt met het schroefdesign
het is gemakkelijker om vanaf de anderekant te denken. Een schroef vraagt bij een bepaald toerental een bepaald vermogen. (Afhankelijk van diameter en pitch))
Dan is het zo dat whatever dat toerental is, de motor het gewenste vermogen gewoon kan leveren. Natuurlijk wel binnen de limieten van de motor.

Voor een diesel moet je precies uitkienen dat het maximaal toerental van de motor overeenkomt met het toerental waarbij de schroef het maximale vermogen vraagt. Klopt dit niet dan komt of de diesel niet op toeren of het maximale motorvermogen wordt nooit geleverd. (Dit omdat bij een diesel het maximale vermogen alleen bij maximaal toerental kan leveren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl