Frodoo schreef :
nardus schreef :
Ik geloof (en vele met mij denk ik) dat een electrische aandrijving nooit genoeg kan zijn op een zeegaand jacht vanaf 33 voet. De beperking zit hem gewoon in de batterijen.
Er zijn wereldwijd heel veel zeilschepen die het tegendeel bewijzen, en dan zijn er ook nog een heel aantal zonder enige vorm van aandrijving.
Zoals Roozeboos en Rooiedirk al aangaven: kwestie van mindset en wellicht ook zeilvaardigheid.
Ook @ Sunday
Natuurlijk ie dat zo en daar is ook niks op tegen .
Maar mag ik misschien zelf beslissen wanneer ik zeil en wanneer niet ? En bijv. of ik een oversteek bij daglicht wil kiunnen maken ( zoals bijv. het Skagerrak) of , bij weinig of geen wind er twee keer zo lang over wil doen.
We stevenen toch niet af op "verplicht zeilen "met een zeilboot onder elke omstandigheid.
Juist het water is nog een van de laatste plaatsen waar je nog (grotendeels) zelf mag beslissen hoe , welke route en hoe snel je vaart .
Laten we dat nou alsjeblieft zo laten en gewoon nog een paar jaar wachten op betere mogelijkheden ( brandstofcel ,nog betere accu's of waterstofopslag zonder ultrahoge drukken.Want dat komt er echt wel hoor.
Overigens , hoe moet dat dan met de vele motorbootvaarders ( op binnenwater ca. 50% en op groot water ca. 25%) . Of moeten die maar ook noodgedwongen gaan zeilen of , bij windstilte , gaan dobberen
Lijkt een beetje op het afschaffen van alle privé auto's en allemaal op de fiets.
Maar ja ,wie weet gebeurt dat nog wel een keer
Ad