Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch aangedreven boot ervaringen

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:13 #922578

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
Dat is wel heel optimistisch Jaap. Reken voor de loper maar het dubbele.
mar ligt wel aan welk type accu's je neemt.

Dat is dan toch een stevige prijs, maar goed het is jouw vakgebied dus die BTW krijg je wel terug
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:17 #922580

ik neem wel lithium accu's dan dus.
Ewerst 48 volt 100Ah. Dan zie ik wel hoe dat vaart en hoe lang.
Kan er altijd nog een bank bijzetten.

Het is een zeilboot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 09:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:21 #922584

Die heeft 2000-6000 rotaties per minuut, dat is nogal wat voor een schroef. Daar moet je dus minimaal een vertraging tussen zetten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 09:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:45 #922596

ah ja, dat is natuurlijk een denkfout van mij.
De yanmar doet 3500 toeren. Maar daarachter zit de keerkoppeling nog.
Die vertraagd 3,2 keer.

scheepstechniek andijk heeft voor mij een 14 inch schroef met zo groot mogelijke spoed erop gezet ( toen de boel vervangen moest worden na een lijn in de schroef)

Wat zou dan het ideale toerental zijn?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:47 #922597

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
@Roos,
Als je 2,5kW denkt nodig te hebben, zou ik voor de 5kW gaan. Motor volume is groter dus meer koeling en koperdraad is dikker dus minder verliezen.
Mijn opstelling ziet er zo uit. 10kW GoldenMotor met controller, tandriem vertraging en stuwdruklager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:59 #922602

ja ok.
Dank voor de foto dirk! Alles helpt! ( als electronicus)
Ik denk dat het zo ook makkelijker te monteren is, met een snaar. Op de foto ziet het er vrij simpel uit!

wat heb jij voor een 'gas'hendel?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:14 #922609

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Is ook vrij simpel, zoveel KISS als mogelijk. Mijn gashandle heb ik voor 2 tientjes
van marktplaats. Is van origine een elektronische handle voor een diesel. Hier de elektronika uitgehaald, zodat er alleen een potmeter overblijft. De potmeterstand lees ik uit met een arduino, die de waarden omzet naar een analoog (pwm/gas) signaal en een forward/reverse bitje. Mijn controller wil voor het toerental een signaal van 0-5V en voor/achteruit is een 5V digitaal signaaltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:15 #922610

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Only Fools Rush in schreef :
Hoe kom je op 10k uit? 20kw kost hier 1800.. watergekoeld en brushless.
www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm

www.bellmarine.nl/?nr=1&Home
Ik denk dat veel elektrische medestanders last hebben van een stukje gebrek aan realiteits besef.
Wat dacht je van een nieuwe motor fundatie, of wou je 20Kw aan tyraps ophangen, stuwlager etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:25 #922612

Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
20kw,met regelaar, zonder accu's, slechts €10.400,- en dat dan 2x om aan 40kw te komen.
Dan de accu's nog.
2 elektromotoren is nauwelijks kleiner en lichter dan de huidige 27pk.
Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt 40kW aan elektrisch vermogen nodig te hebben als je nu met 27pk aan diesel toe kan. Zoals je zelf al aangaf is dat 20kW aan diesel vermogen. Omdat een schroef een koppel overbrenger is en geen vermogens overbrenger is een elektrische aandrijving efficienter en kan met minder vermogen toe. Waarschijnlijk heb je aan 15 tot 18kW elektrisch genoeg om dezelfde hoeveelheid energie aan het water af te kunnen geven.

Dan praat je over €7.100, ook uit de Bell marine prijslijst. Dat is ongeveer dezelfde prijs als van een dieselmotortje van 27 pk. De toebehoren die je voor een diesel nodig hebt zijn niet goedkoper als de toebehoren die je voor elektrisch varen nodig hebt.

Je hebt dan natuurlijk nog wel accu's nodig, dus je zal toch wel duurder uit zijn.

Op onze cat is 5kw vervangen door 3gm30 (in elke romp). Op elektrisch haalden we ruim 5 knoop. Op diesel nu ruim 8-9 en we trekken dan een breker achter ons. Dat kan best met minder toe, ook in gekke situaties. Een 3gm30 waar je nu mee uitkomt kan je denk ik prima vervangen met 10kw, mits aandrijflijn optimaal is.
We hadden wel bijzonder ver geoptimaliseerde elektromotoren. (solomon) Wordt niet meer gemaakt. Daarbij had schroef zelfde diameter als anker in de motor. Alles draaide 1 op 1. Lastig was de hoge gelijkspanning van 144 volt. Dat was me teveel van het goede in een potentieel natte omgeving. Maar verder onhoorbaar. Tijdens zeilen op grote golven kon je lij motor bijzetten. Heuvel op gebruikte hij, heuvel af wekte hij op. Hiermee kon je net wat extra hoogte pakken zonder dat je een beroep op de accu deed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:26 #922613

@wadnwind : als je die foto van rooiedirk ziet lijkt het me een stuk simpeler dan een dieselinstallatie.
Daar is weinig besef voor nodig lijkt me. Maar we zullen het zien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 10:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:37 #922618

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Yellow Boat schreef :
En als je nu met die 27pk bijv. maximaal 6 knopen haalt haal je met die 10KW echt niet meer dan hooguit zo'n 4knopen , misschien 4,2 , ook niet met een optimale schroef want die haalt ook niet meer dan 65 of heel misschien 70% efficientie uit het beschikbere vermogen .
Op vlak water geen probleem maar met wend en golven tegen i.p.v. 4,5 of zoiets nog ca. 2,5 knopen.KW's blijven natuurlijk gewoon KW's ( even afgezien van een paar % minder verlies door een keerkoppeling bij electrische KW's)

Dan wordt het toch lastig om vrij van een gevaarlijke ondiepte te komen o.i.d.

Ad

Ad, het is geen scherp jacht, met full power haal in op vlak water net 4,8Kn. Tegen wind en golven loopt dat wel eens terug tot 1Kn, dan zit je met je nagels in het dek en mag er niks fout gaan.
dat is nu eenmaal de keerzijde van een ruime platbodem. ik moet altijd al strategisch varen om ergens te kunnen komen. die 27PK is dus al krappe sokken.

Uiteindelijk gaat het om een quatro-verhouding van max-vermogen, totaal gewicht motor + brandstof en volumme en dracht. Daarbij is nu de motor het grootste gewicht en volume, maar de dracht is fabeltastisch.

Elektro motor scoort goed voor volume, maar gewicht incl. accu's zal niet veel beter zijn. De dracht is ronduit teleurstellend (nog).
refeul tijd is ook erg slecht. Op het wad vind ik geen laadpaal en 'szomers zeker ook niet in een drukke haven of 6A.

Ik heb mijn hoop meer gevestigd op waterstof. (ooit). Voorlopig dus nog maar 150L GTL per jaar.
Ik vind dat ze van GTL véél meer werk moeten maken, ook van bovenaf.
Emmisie eisen en meting van pleziervaart is helemaal geen gekke optie. Als het mee zit is GTL hier op 10Km afstand verkrijgbaar, daar rijdt graag elke keer voor heen en weer (oh dat is ook weer niet groen :sick: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:43 #922622

Erikdejong schreef :
Die heeft 2000-6000 rotaties per minuut, dat is nogal wat voor een schroef. Daar moet je dus minimaal een vertraging tussen zetten.

Inderdaad. Ga maar na; toen ik de MD5A in mijn boot verving door een Vetus van 11 pk liep ik tegen het probleem aan dat de bestaande 110S saildrive een vertraging heeft van 1,66 bij 2500rpm van de MD5A. Dat betekende dus dat de klapschroef een behoorlijk groter toerental bij de 3100 rpm van die Vetus maakt en daarom een stuk kleiner moest zijn dan de 14*6 inch die bij de MD5A hoorde.
Minimaal verkrijgbaar was een klapschroef van 14*6 inch ( althans van Radice en VP). Echter , die is nog steeds te groot in diameter (en een lager spoed bestaat heelaas niet) die eigenlijk 12inch moest zijn.
Daarom heb ik die schroef laten aanpassen naar ongeveer 13 inch wat , volgens van Voorden de maximaal mogelijke aanpassing was.
Heelaas is daardoor het maximum toerental van de motoer omlaag gegaan van 3100 rpm naar ca. 2800 rpm waardoor het vermogen afnam van 11 naar ca. 9 pk.
Maar verder ben ik er tevreden mee.

E.e.a. betekent trouwens wel dat een 10 KW E-motor van zo'n 2500-2700 rpm prima zou moeten passen bij mijn 110S saildrive. Alleen de overbrenging naar de saildrive zal wat denkwerk benodigen , vrees ik.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:47 #922626

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
roozeboos schreef :
@wadnwind : als je die foto van rooiedirk ziet lijkt het me een stuk simpeler dan een dieselinstallatie.
Daar is weinig besef voor nodig lijkt me. Maar we zullen het zien.

Klopt als een bus, helemaal gelijk. In die zin kunnen we zelf de installatie ook handelen. Alle voordelen spreken voor zich. Maar mijn huidige dracht is ongeveer 75 uur op kruissnelheid van 4Kn. Daar is ongeveer 18-22Pk (13-16,5KW) voor nodig. Ik zie een dergelijke dracht nog niet met accu's.

Die hele diesel armen en benen winkel zit er nu is en werkt.

Een branstofcel van 20Kw, is die er al?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 10:50 #922628

in jou geval begrijp ik het helemaal, Jugo.

Omdat ik een 27 voeter heb is het nog te overzien.
Maar dat geldt met alles met een kleine boot: liggeld, zeilen, blokken, vallen noem maar op.
Ik kan ook nog wel een haven in zeilen als het echt moet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 11:08 #922635

alweereengijp schreef :
Je hebt dan natuurlijk nog wel accu's nodig, dus je zal toch wel duurder uit zijn.
Voor een diesel heb je een uitlaat systeem, beluchting, tanks, filtersysteem, water koeling etc. allemaal nodig. Dat kost net zoveel (vaak meer) dan de motor zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 11:20 #922640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Erikdejong schreef :
alweereengijp schreef :
Je hebt dan natuurlijk nog wel accu's nodig, dus je zal toch wel duurder uit zijn.
Voor een diesel heb je een uitlaat systeem, beluchting, tanks, filtersysteem, water koeling etc. allemaal nodig. Dat kost net zoveel (vaak meer) dan de motor zelf.

Zeer zeker waar, de installatie zou ook een stuk simpeler worden, alleen is elektrisch geen volledig substituut voor verbrandings motor.

Dit lijkt me meer geschikt in de nabije toekomst:
www.h2consultancy.nl/nl/toepassingen
www.autobahn.eu/4624/pijnlijk-...-de-brandstofcel-is/
www.autobahn.eu/search/?keyword=brandstofcel

Ik denk dat volledig op accu's varen ook een tijdelijke krampachtige actie is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 12:23 #922659

xls berekening gevonden op: www.thunderstruck-ev.com/sevco...lboat-kit-8.5kw.html onderin de pagina


dit lijkt me wel erg optoimistisch. shaft rpm at hull speed maakt veel uit.
met mn diesel doe ik 3000 toeren, gedeeld door 3.2 = 875
als ik 1000 invul gaat er een kwart van de runtimes af
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 12:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:14 #922675

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik volg deze discussie met veel interesse, want mij  zeilershart wil heel graag elektrisch. Het is bijna jammer dat mij  3gm zo fantastisch loopt :-)

Via 1 van mij  leveranciers kan je aan deze motoren komen.  Lijkt mij inderdaad niet al te prijzig. zij  docu wijst op 7.5 of 10 kw voor 8 tot 10 meter .

www.destilleboot.nl/resources/...orld_folder_2018.pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:15 #922676

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ps. Ik ga geen motoren verkopen dus dit is GEEN commerciele uiting.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:21 #922679

De brandstofcel is ook geen langetermijn optie. We kunnen niet genoeg mais en andere producten groeien om in de wereld's energie behoefte te voorzien. Als we dat zouden willen hebben we 148 keer zoveel landbouwgrond nodig als er nu beschikbaar is
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:34 #922684

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Brandstofcel kan ook op waterstof. En waterstof kan je weer groen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:40 #922686

@rooiedirk, waar heb je die vsnaar en poelies gehaald?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:42 #922687

Waterstof als energiedrager wordt nu ook vooral gezien als brandstof voor een brandstofcel. Alcohol, bijvoorbeeld uit mais gestookt, zoals Erik opmerkte, kan ook en kan behalve verstookt ook in een brandstofcel gebruikt worden. Die maakt elektriciteit die vervolgens aan een elektromotor wordt gekoppeld.
Overschakelen op elektrisch is dus the-way-to-go, volgens mij, ook voor de toekomst.
Of de LiFePO4-accu's het gaan winnen van brandstofcellen valt nog te bezien, inderdaad. Maar voor nu is dit helaas nog de enige echte mogelijkheid.
De elektromotor nu als hoofdmotor gebruiken, dus meer dan een paar uur varen voluit, zoals WADnWIND wil, is nu nog toekomstmuziek, denk ik.
Elektrisch als hulpmotor kan nu al prima. Je kan een kant en klaar systeem kopen. Dan ben je even duur of wellicht iets duurder uit dan wanneer je een kant en klaar dieselsysteem laat inbouwen. Maar het mooie is dat elektromotoren zo heerlijk eenvoudig en voorspelbaar zijn en bovendien klein en licht. Je kunt dus een hele hoop zelf doen. Ik vind dat persoonlijk juist erg leuk (en heb dat btw met mijn Vetus diesel ook gedaan, incl het herberekenen van de spoed van de schroef etc).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:57 #922691

Och, las in een paar postjes terug iets over schroefprobleem. Mijn schroef was ook te zwaar voor mijn sneller lopende Vetus en mijn kortere overbrenging (2,0:1 ipv 2,8:1 voor mijn vorige diesel). Machientje kwam niet op toeren bij vol gas (3000 rpm ipv 3600 rpm). Heb een beetje zitten rekenen en kwam er op uit dat de spoed terug moest van 9" naar 8,5". Heb dat bij Jooren ( www.scheepsschroeven.nl/ ) laten doen (Gori klapschroef). Motor komt nu weer prima op toeren.
Maar bij omschakeling naar elektrisch is het natuurlijk handiger om de overbrenging goed te kiezen (en de controller. Heb begrepen dat die goldenmotors instelbaar zijn vwb toerental en koppel).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 13:58 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 13:59 #922692

roozeboos schreef :
@rooiedirk, waar heb je die vsnaar en poelies gehaald?

Even Googlen. Zag diverse leveranciers, bijv: www.tbhengelo.nl/
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 14:00 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl