Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch aangedreven boot ervaringen

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 16:45 #922438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
@Rooz
met waterkoeling heb je meer risico in de prut of met droogvallen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 16:47 #922439

Nee, want het water hoeft helemaal niet van buitenboord te komen. Zoveel koeling heb je helemaal niet nodig met een machine met een rendement van >80%.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 18:06 #922458

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1745
Maar als er een diesel verwijderd wordt, kun je de afsluiter(s) van de koeling toch gewoon laten zitten?
Waterkoeling is efficienter en vooral veel stiller dan luchtkoeling.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 18:09 #922459

Zeker, maar zou ik nooit doen. Ik zou een piepklein radiatortje (kachelradiator uit een auto, bijvoorbeeld) aansluiten en die afsluiters lekker dichtplakken. Bovendien kun je het warme water dan wellicht ook nog voor andere zaken gebruiken, als je dat fijn vindt.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 18:23 #922466

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Waterman schreef :
Maar als er een diesel verwijderd wordt, kun je de afsluiter(s) van de koeling toch gewoon laten zitten?
Waterkoeling is efficienter en vooral veel stiller dan luchtkoeling.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Maar een elektromotor maakt sowieso nauwelijks lawaai! of je deze nu met water koelt of met lucht!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 18:23 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 18:27 #922468

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Maar een elektromotor maakt sowieso nauwelijks lawaai!
Om nog maar niet te spreken over trillingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 18:47 #922475

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
La Mavare schreef :
Kapiteinmomo schreef :
...
Vermogen is natuurlijk wel een punt, zeker op stromend water en hevige golfslag, snel veranderde weersituatie enz.
En ja dan kom je te kort met je wasmachinemotor ;)

Vreselijk oud misverstand wat maar niet uitgeroeid lijkt te kunnen worden ...

Oké, dus toch een dieselmotor(tje) gebruiken om voortgaan te garanderen, toegevoegde waarde is dan nihil.
intern benzine motortje lijkt me redelijk gevaarlijk aan boord van een zeiljacht.

Moeilijke materie om de stap te zetten naar een goed functionerend systeem, zal de verrichtingen van Chris zeker in de gaten houden, de Tapas electrisch te laten voortstuwen is natuurlijk een nobel streven
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 19:27 #922483

Wat ik begrijp is dat de luchtgekoelde motor wel voldoende toeren moet maken omdat anders de fan niet snel genoeg draait.
En er moet wel voldoende koele lucht aanwezig zijn.
N
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 19:44 #922485

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5210
Dat begreep ik ook, ik heb de 5kw luchtgekoelde motor klaarliggen. Makkelijker, simpeler. Wel draait die te snel voor mijn schroef, dus komt er een reductie met tandriem tussen. En waarschijnlijk een ventilator voor geforceerde koeling. De motorruimte zal flink overbemeten zijn, de batterij komt onder de bank naast de kiel, tegenover het anker. Genoeg ruimte voor wat luchtcirculatie dus
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 19:45 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 20:12 #922492

Als je de diesel weghaalt heb je alle ruimte om met wat grote traag draaiende fans de lucht in beweging te krijgen. En anders kijk je naar wat ze allemaal bouwen om videokaarten en cpus te koelen. Lijkt me geen probleem om een extra grote koelrib monteren op de electromotor.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 21:04 #922509

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Het systeem waarbij de motor in het roerblad zit. Rudder drive heet het geloof ik. Als ik ooit nog eens met elektrisch aan de slag ga , word het zoiets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 23:12 #922533

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Zo goedkoop is het allemaal niet.
Net even gekeken:

20kw,met regelaar, zonder accu's, slechts €10.400,- en dat dan 2x om aan 40kw te komen.
Dan de accu's nog.
2 elektromotoren is nauwelijks kleiner en lichter dan de huidige 27pk.

Dit zijn gewoon handels prijzen van internet, Bellmarine.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 23:30 #922535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Stel dat het de helft kost dan nog denk ik dat even GTL blijf tanken. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 03 mrt 2018 23:31 #922536

Je hebt een te grote boot hugo..
Ik kom weg met 2.5 kw :laugh:

Nb: als je nu 27 pk hebt heb je geen 20kW nodig electrisch. Bij lange na niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 23:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 00:10 #922541

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
roozeboos schreef :
Je hebt een te grote boot hugo..
Ik kom weg met 2.5 kw :laugh:

Nb: als je nu 27 pk hebt heb je geen 20kW nodig electrisch. Bij lange na niet

Dat mijn schip te zwaar is klopt :(

27pk is ongeveer 20kw. Stel dat je gemiddeld op 10kw vaart, heb je toch de full monthy aan accu.s nodig.
Soms heb je wel eens wind tegen stroom stukje, dan heb je alles echt nodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 02:21 #922543

Hoe kom je op 10k uit? 20kw kost hier 1800.. watergekoeld en brushless.
www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 08:01 #922554

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
WADnWIND schreef :
Zo goedkoop is het allemaal niet.
Net even gekeken:

20kw,met regelaar, zonder accu's, slechts €10.400,- en dat dan 2x om aan 40kw te komen.
Dan de accu's nog.
2 elektromotoren is nauwelijks kleiner en lichter dan de huidige 27pk.

Dit zijn gewoon handels prijzen van internet, Bellmarine.

Er word hier voornamelijk geheel diy systemen beschreven of drels diy. Of de accu is diy met losse lifepo cellen of de motor componenten zijn zelf geselecteerd en ingebouwd. Tot nu toe geen compleet gekocbte systemen gezien hier. Dat is volgens mij ook niet roos zijn bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 08:32 #922560

nou ja, dan wordt het gewoon te duur. Er zijn wel complete systemen te koop hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 08:44 #922564

WADnWIND schreef :
20kw,met regelaar, zonder accu's, slechts €10.400,- en dat dan 2x om aan 40kw te komen.
Dan de accu's nog.
2 elektromotoren is nauwelijks kleiner en lichter dan de huidige 27pk.
Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt 40kW aan elektrisch vermogen nodig te hebben als je nu met 27pk aan diesel toe kan. Zoals je zelf al aangaf is dat 20kW aan diesel vermogen. Omdat een schroef een koppel overbrenger is en geen vermogens overbrenger is een elektrische aandrijving efficienter en kan met minder vermogen toe. Waarschijnlijk heb je aan 15 tot 18kW elektrisch genoeg om dezelfde hoeveelheid energie aan het water af te kunnen geven.

Dan praat je over €7.100, ook uit de Bell marine prijslijst. Dat is ongeveer dezelfde prijs als van een dieselmotortje van 27 pk. De toebehoren die je voor een diesel nodig hebt zijn niet goedkoper als de toebehoren die je voor elektrisch varen nodig hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 08:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 08:47 #922566

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
Je hebt een te grote boot hugo..
Ik kom weg met 2.5 kw :laugh:

Nb: als je nu 27 pk hebt heb je geen 20kW nodig electrisch. Bij lange na niet

Dat mijn schip te zwaar is klopt :(

27pk is ongeveer 20kw. Stel dat je gemiddeld op 10kw vaart, heb je toch de full monthy aan accu.s nodig.
Soms heb je wel eens wind tegen stroom stukje, dan heb je alles echt nodig.


En als je nu met die 27pk bijv. maximaal 6 knopen haalt haal je met die 10KW echt niet meer dan hooguit zo'n 4knopen , misschien 4,2 , ook niet met een optimale schroef want die haalt ook niet meer dan 65 of heel misschien 70% efficientie uit het beschikbere vermogen .
Op vlak water geen probleem maar met wend en golven tegen i.p.v. 4,5 of zoiets nog ca. 2,5 knopen.KW's blijven natuurlijk gewoon KW's ( even afgezien van een paar % minder verlies door een keerkoppeling bij electrische KW's)

Dan wordt het toch lastig om vrij van een gevaarlijke ondiepte te komen o.i.d.
Het aan de grond lopen van de Eendracht in 1998 was ook voor een groot deel te wijten aan een te zwakke motor gezien deze opmerking in de uiteindelijke uitspraak van de raad voor de scheepvaart( zoek.officielebekendmakingen.n...rttype=1&sortorder=4 ):

"Het motorvermogen van de "Eendracht" is niet al te groot; dit is echter een gegeven waar een schipper rekening mee dient te houden. Met windkracht 9 Bft. op kop kwam de "Eendracht" niet meer tegen de zee in, was de ervaring van de schipper. Zodra dan wat van de wind werd afgestuurd, kwam het schip wel weer vooruit."


En zoiets zou ik toch niet graag mee willen maken.

Maar als iemand mij een betaalbare electrische oplossing kan noemen met een reikwijdte van minimaal 12 uur met een continue vermogen van 10 KW houdt ik me aanbevolen.

Overigens , stroming heeft naturulijk weinig met het benodigde vermogen te maken zolang dat maar voldoende is om (bij benadering) de rompsnelheid te kunnen halen en de stroming natuurlijk niet in de buurt komt van die rompsnelheid.Immers , de motor stuwt je voort door het water en merkt daarbij niets van de stroming.
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 08:55 #922569

Yellow Boat schreef :
En als je nu met die 27pk bijv. maximaal 6 knopen haalt haal je met die 10KW echt niet meer dan hooguit zo'n 4knopen , misschien 4,2 .
Dat is wel erg pessimistisch.

Ik heb een 58kW motor in mijn boot staan, en dat is een motor welke volledig elektronisch geregeld is (commonrail) en waar je dus op de display kan aflezen hoeveel vermogen je nu daadwerkelijk van de motor afneemt.
Op vol vermogen haal ik op vlak water 9.2 knopen. Op half vermogen (29kW)zijn dat er 8 en op kwart vermogen zijn dat er nog 6.5
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:01 #922572

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
nou ja, dan wordt het gewoon te duur. Er zijn wel complete systemen te koop hoor.

Heb ook even wat gesnuffeld, koop je een gewone A synschroom motor (zonder koolborstels) dan kost dat rond de 300-400 euro, komt een regelaar bij en accu's alles bij elkaar 1750 euro.
Dit is voor een relatief lichte boot bijv. Standfast Loper.

Wil je tegen de 30 pk zitten dan is de investering fors hoger dan een standaard dieselmotor, je boot wordt een stuk zwaarder.
We wachten wel even op de waterstofmotor:

Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 09:05 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:06 #922573

Je kunt er niet zomaar een elektromotor met een bepaald vermogen in gooien, je moet een elektromotor op koppel en toerental selecteren. Uiteraard kun je een goedkopere motor vinden, maar vrijwel gegaranderd zal die motor niet in staat zijn om je schroef rond te draaien op een acceptabel toerental.

Een dieselmotor met keerkoppeling, bediening en stuwdruklager is niet goedkoper dan de elektromotoren die ik zie in de Bell Marine catalogus die WnW aandraagd. En Bell Marine is zeker niet een van de goedkoperen als het op elektrische aandrijving aankomt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:07 #922574

Dat is wel heel optimistisch Jaap. Reken voor de loper maar het dubbele.
mar ligt wel aan welk type accu's je neemt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch aangedreven boot ervaringen 04 mrt 2018 09:09 #922577

Erik, ik zat dus zelf te denken aan deze: www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
en dan de 3 of 5 KW . Komt dat goed denk je?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl