Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 12V en 24V

12V en 24V 12 apr 2018 11:40 #934756

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ik zou het zo doen:

Nog geen schakelaars en smeltveiligheden opgenomen. (moet je wel doen!)



Simpele installatie, uitgaande van de hoogst aanwezige boordspanning. Conversie naar 12V is buck conversie met een rendement van >95%

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 12:49 #934773

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Peper schreef :
Ik zou het zo doen:

Nog geen schakelaars en smeltveiligheden opgenomen. (moet je wel doen!)

Natuurlijk! Die zijn voor de overzichtelijkheid even weggelaten. M1 is de motor??
Jouw tekening is ook de normale situatie. Maar om die 5% te winnen tijdens langere zeiltochten leek het me handig om te kunnen schakelen naar een volledig 12v systeem. In principe zou het een kwestie van 1 schakelaar moeten zijn. Alleen is het nog even de vraag hoe de MPPT en accu-capaciteitmeter daar op gaan reageren. Ze zijn allebei geschikt voor beide voltages maar je weet nooit wat er gebeurt.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 13:29 #934782

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
M1 is de EBBM (smeltveiligheid!)

Het boordnet zal met 10A wel goed bediend zijn: 120W 5% daarvan = 6W
Dat is een verlies dat je alleen goed kunt maken als je LFP accu's neemt. Die zijn heel duur! De 6W raak je alleen al 5x kwijt in het laad/ontlaad rendement van de lood accu's. Je gaat heel moeilijk doen voor een besparing van niks.
12V systemen hebben grotere 'koperverliezen' dan 24V systemen.

Als de MPPT regelaar en de accu-capaciteitsmeter ook 24V aankunnen, weet je ook wat er gebeurt... Ze doen het gewoon! Eigenlijk heb je nog geen goede reden opgegeven om een 12V boordnet te maken... Heb je een marifoon die het alleen op 12V doet? Heb je andere communicatie apparatuur die het alleen op 12V doet? Dat is een reden om naar 12V te gaan. Verlichting, USB aansluitingen voor je mobieltje, ze werken ook op 24V, vragen dan minder stroom en geven dan minder kabelverlies...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:03 #934796

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
12v is benodigd voor driekleurlicht, autopiloot hydropomp, NKE topline bus (instrumenten) En marifoon. AIS, gps & MPPT kunnen allebei aan. En de accu shunt in principe ook. Ik heb nu lood accu's maar wil in de toekomst wel over naar lithium.

Voor de context.
Het bootje is een Mini650 dus in principe voor lange zeeraces gemaakt waarbij iedere ampere goed moet worden gemaakt met zonnepanelen en/of een generator. Waarbij ik het liefst zonder generator wil varen. Maar voor het trainen en normaal zeilen is een ebbm buitengewoon handig en noodzakelijk. Ik heb een hekel aan benzinelucht en probeer dat dus te vermijden. Omdat de ebbm 2000W nodig heeft lijkt me een 12-->24V omvormer buitengewoon groot en zwaar. Maar altijd een 24-12v omvormer aan hebben staan tijdens de lange races betekend meer zonnepanelen. Misschien is het overbodig hoor maar het leek mij een makkelijke oplossing om er een extra schakelaartje tussen te zetten.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:06 #934797

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
3 kleur kan ook op 24v. Ik neem tenminste aan dat je een echte goedgekeurde LED lantaarn hebt.
www.dekkerwatersport.nl/bootel...uranker-zwart/49558/

Heb je een gloeilamp, dan heb je meer winst in het verschiet dan alleen die <5% verlies in de 24-12v conversie.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:28 #934804

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
2000W ebbm? Torqeedo R2?

24 > 12V 'bucken' gaat met een rendement van meer dan 95% en als je daar een schakelaartje tussen zet is dat een soort hoofdschakelaar van je 12V boordnet deel.

Bij een 24V boordnet zou je dus 3 kleine buck converters nodig hebben: voor het drie kleuren licht (past daar ook geen 24V lampje in of is het een LED uitvoering?) Hierbij zou je de converter samen met het licht kunnen inschakelen. Geen licht nodig, ook geen converter verlies. Koezt geeft dit ook aan.
De pomp voor de autopiloot kan ook via een buck converter worden afgenomen van 24V en daarvoor geldt hetzelfde: stuur je 'met de hand' dan staat zowel de pomp als de converter uit. Voor de NKE bus is 24/7 12V nodig en dit kan ook weer via een kleine converter worden geregeld.

Wat je heel goed moet weten is de 'rush in' stroom van de 3 apparaten. Zij bepalen hoe 'zwaar' de converters moeten zijn.

Dan is er nog de mogelijkheid een 12V boordnet(je) op te zetten op basis van LFP cellen. Dan gebruik je voor de 'kritische apparatuur' een converter met een 12V LFP accu. Zie het topic: 'een alles etende acculader'. Ook hierbij zul je aan moeten geven hoelang je die autonomie wilt. De converter met accu wordt dan gevoed via de 24V accu met laders. post nr: #931812
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 14:31 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:37 #934808

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Peper schreef :
2000W ebbm? Torqeedo R2?

24 > 12V 'bucken' gaat met een rendement van meer dan 95% en als je daar een schakelaartje tussen zet is dat een soort hoofdschakelaar van je 12V boordnet deel.

Bij een 24V boordnet zou je dus 3 kleine buck converters nodig hebben: voor het drie kleuren licht (past daar ook geen 24V lampje in of is het een LED uitvoering?) Hierbij zou je de converter samen met het licht kunnen inschakelen. Geen licht nodig, ook geen converter verlies. Koezt geeft dit ook aan.
De pomp voor de autopiloot kan ook via een buck converter worden afgenomen van 24V en daarvoor geldt hetzelfde: stuur je 'met de hand' dan staat zowel de pomp als de converter uit. Voor de NKE bus is 24/7 12V nodig en dit kan ook weer via een kleine converter worden geregeld.

Wat je heel goed moet weten is de 'rush in' stroom van de 3 apparaten. Zij bepalen hoe 'zwaar' de converters moeten zijn.

Dan is er nog de mogelijkheid een 12V boordnet(je) op te zetten op basis van LFP cellen. Dan gebruik je voor de 'kritische apparatuur' een converter met een 12V LFP accu. Zie het topic: 'een alles etende acculader'. Ook hierbij zul je aan moeten geven hoelang je die autonomie wilt. De converter met accu wordt dan gevoed via de 24V accu met laders. post nr: #931812
Groeten, Peper.
Nee Koezt zegt zelfs dat de standaard AS34 gewoon ook op 24V werkt.

Autopilotpomp is ook wel op 24v leverbaar (/vindbaar). Dan heb je alleen nog wat kleine verbruikers op 12V. Als die 5% meer gebruiken, is dat 5% van (bijna) niets.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:42 #934812

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Appeltje eitje dus!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 14:53 #934817

Afgezien van de efficiency heeft een dc/dc converter heeft ook zelf een verbruik.

Bij 24 volt in zie ik er bijvoorbeeld eentje van traco met 35 mA no load current. dat is idere 24 uur ook weer 0.85 Ah. Niet veel, maar als je er meerdere hebt...
assets.tracopower.com/20180412.../thd12-datasheet.pdf
Hoe hoger het vermogen, hoe hoger de no load current.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 16:00 #934833

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Nee mijn driekleur lust geen 24V.
www.nasamarine.com/product/supernova/

Maar inderdaad de verliezen zijn niet super groot dat kabelverlies had ik nog niet bedacht maar dat maakt het verschil nog kleiner.

Ja 24V anker in de stuurautomaat had ik ook al bedacht maar ik kon er nog geen losse onderdelen van vinden. Een L&S RV07 pomp. En een pomp kost toch 300 a 400 euro. Als dat onderdeel erg meevalt dan is het een simpele keuze. Helemaal omdat de NKE topline normaal ook een 12v-12v dc converter ertussen heeft om storingen te voorkomen. Die stuurpomp schijnt nogal wat storing op de instrumenten te veroorzaken. Dan is het eigenlijk alleen het stroomverbruik van de marifoon en driekleurenlicht en de omvormer. Daar moet ik me misschien niet druk over maken.

Toch zit het me dwars :-) ben ik dan een mierenneuker? :blush:
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 16:29 #934835

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Als je een mierenneuker was, had je geen niet goedgekeurde 3 kleur :pinch:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 17:33 #934853

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Hoezo is die niet goedgekeurd?? Bij kiest stond erbij dat hij voor boten tot 12.5 meter conform was. www.georgekniest.nl/catalogus/...ed-driekleurenlicht/
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 19:01 #934882

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Bij mijn weten, zijn deze lampen niet voorzien van een typegoedkeuring als navigatieverlichting. Door de manier van construeren (veel lampjes aan de omtrek) is overstraling van de sectoren niet te voorkomen.

Zie ook
www.yachtbits.com/nasa-marine-...-supernova-tricolour

Waarin mijn vermoeden bevestigd wordt.(Mocht mijn info achterhaald zijn, hoor ik dat graag)

De aquasignalen AS34 serie bijvoorbeeld is wel goedgekeurd.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 19:37 #934893

Uit de manual:

Inleiding:
The SUPERNOVA tri-colour, SUPERNOVA anchor and SUPERNOVA combi lights are designed to comply with COLREG (rule 22) for installation on vessels up to 12 metres in length.

Slot:
IMPORTANT.
Supernova navigation lights are intended for use on vessels up to 12 metres in length.
They comply with CE generic EMC standards and are waterproof to IP65 and IP67. There is no specific EU standard for LED navigation lights. Supernova lights do not have any national approvals.

Gevalletje maandverband, gegarandeerd tot 100% bescherming...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 19:43 #934897

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Geen officiele test natuurlijk, maar toch wel aardig verhelderend.

zeilersforum.nl/index.php/arti...atieverlichting-test

En

zeilersforum.nl/index.php/arti...navigatieverlichting
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 19:45 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 20:36 #934912

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Jemig ik heb net zo'n gezeur gehad met een AIS transponder. Hoe zit dit nu weer. Mag ik met die supernova varen of is dat niet toegestaan?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 22:06 #934938

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Tuurlijk mag je er mee varen Boy. Heb ik ook jaren gedaan, en vele anderen met mij.
Hij is alleen niet zo héél erg goed: geeft beetje overstraling van de sectoren èn heeft een wat kleine uitstralings-hoek.
Wel lekker fel.
Bij mij is ie na een paar gesneuveld, toen een andere veel duurdere gekocht.
Dus: gewoon mee gaan varen en je niet van de wijs laten brengen
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 22:09 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 13 apr 2018 16:29 #935099

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ah, fijn. Bootspullen zijn al duur genoeg als je ze 1 keer aanschaft. 2 keer is teveel. Als ze me maar zien. Ik ben toch snel voorbij als het goed is :-)
Ned454
Laatst bewerkt: 13 apr 2018 16:32 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 13 apr 2018 19:26 #935155

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik wil de pret niet al te veel drukken, maar het is voor het overige verkeer wat lastiger in te schatten wat je koers is. Dus moet je zelf extra alert zijn.
Tijdens de 24uurs komen we vaak genoeg schepen tegen met vage verlichting. Het maakt het wel spannender, zal ik maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 13 apr 2018 20:08 #935173

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Fijn Koko dat je de pret niet wilt drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 18 apr 2018 14:23 #936426

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Goed we tekenen rustig verder. Alles netjes dubbel uitgevoerd en over gespecificeerd.
Volgende vraag. Wil je eigenlijk een schakelaar en zekeringen tussen je MPPT en je accus? Ik zie dat nergens in een manual maar je wil hem toch wel af kunnen schakelen zou ik zeggen

Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 18 apr 2018 14:29 #936427

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Leuk allemaal, maar je schets laat zien dat je iemand bent die graag het wiel opnieuw uitvindt. Dat zou ik met een dergelijke installatie, zonder kennis van zaken, niet doen.

Misschien beter om eea samen met iemand te gaan doen ipv deze schema's hier te plaatsen.
Dit is toch complete chaos zo?

En waarom 2 zekeringen per apparaat???
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 18 apr 2018 15:37 #936438

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Boy schreef :
Volgende vraag. Wil je eigenlijk een schakelaar en zekeringen tussen je MPPT en je accus? Ik zie dat nergens in een manual maar je wil hem toch wel af kunnen schakelen zou ik zeggen

Zekeringen in de leidingen vanuit een zonnepaneel... Niet nodig als je de leiding zo dik maakt dat de stroom uit het zonnepaneel de leiding niet of nauwelijks opwarmt. Het zonnepaneel met zijn beperkte stroom is zelf de zekering.
De leiding naar de accu: Als de MPPT regelaar zoveel stroom kan leveren dat deze de leiding in de brand kan zetten, zijn zekeringen nodig.
De accu kan zeker zoveel stroom leveren! En er moet een zekering komen die eerder doorbrandt dan de leiding.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 18 apr 2018 16:04 #936449

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Helemaal eens met Koezt.

TS mist zelfs de meest basale basis kennis van elektriek: niet echt een positie om zelf schema's te bedenken / tekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 18 apr 2018 16:06 #936450

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Koezt schreef :
Leuk allemaal, maar je
schets laat zien dat je iemand bent die graag het wiel opnieuw uitvindt. Dat zou ik met een dergelijke installatie, zonder kennis van zaken, niet doen.

Misschien beter om eea samen met iemand te gaan doen ipv deze schema's hier te plaatsen.
Dit is toch complete chaos zo?

En waarom 2 zekeringen per apparaat???

Voor mij is het redelijk overzichtelijk hoor. Maar om de vraag te beantwoorden over de twee zekeringen. Dat heb ik uit een handboek over scheepselectronica. Dit is schijnbaar hoe het hoort op powerboats en schepen zonder aarding. Nu heb ik een snel en redelijk nat zeilbootje. Dus leek mij dit de veilige optie. E.e.a. is erg klein in te bouwen met steekzekeringen.

Bedankt voor de input over de bedrading. En de Mppt!!
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl