Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 12V en 24V

12V en 24V 02 mrt 2018 19:52 #922192

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Hoi lieve mensen ik zal wel iets over het hoofd zien maar ik had het volgende bedacht.

Ik heb 4 6V accu's voor mijn electrische BB motor om 1x24V te maken die het ding nodig heeft. Het is een gebruikte set dus dat is nu eenmaal zo.

Kan ik van die 4 6V accu's tegelijkertijd ook twee paartjes parallel 12v laten maken zonder de 24V los te koppelen. Of maak ik een enorme denkfout.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 19:55 #922193

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Boem!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 20:16 #922205

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
maak eens een tekening....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 20:16 #922206

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ok niet goed dus, :blush: maar waarom?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 20:18 #922207

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
maak nou maar een tekening
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 20:37 #922212

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7396
Ja je maakt een denkfout. Dit gaat écht niet. Je kunt wel een (1) aftakking maken van 12 V maar dan belast je die 2 accu's meer dan de andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 21:01 #922219

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Boy schreef :
Ok niet goed dus, :blush: maar waarom?
Omdat je dan een pracht van een kortsluiting veroorzaakt.

Als je, dat begrijp ik, tegelijkertijd zowel over 12 als 24 Volt wil beschikken, tak je die 12 Volt gewoon halverwege af.
Probleem is dat je dan de "onderste" accu's meer ontlaad dan de "bovenste". Immers, beide leveren de stroom voor de motor en de onderste ook nog eens de stroom voor je 12 Volt spullen.

Als je beide 12 Volt accucombinaties van een eigen voeding voorziet geeft dat geen problemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 21:02 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 21:29 #922230

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Zo had ik het bedacht. Maar ik zag het even niet, gaat niet goed komen als ik het zo zie.

:(

Plan B :-)
Bijlagen:
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 22:32 #922247

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Ik zou die oplossing tot oud en nieuw bewaren als ik jou was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 02 mrt 2018 23:16 #922251

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Airgead schreef :
Ik zou die oplossing tot oud en nieuw bewaren als ik jou was.

En dan goede dikke kabels gebruiken. Knettert het langer....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 07:27 #922266

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Boy schreef :
Zo had ik het bedacht. Maar ik zag het even niet, gaat niet goed komen als ik het zo zie.

:(

Plan B :-)
Nee, niet zo dus.

Een betere oplossing lijkt me zoiets:

Victron DC-DC omvormer 24->12V 20A


Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 08:49 #922295

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Boy schreef :
Zo had ik het bedacht. Maar ik zag het even niet, gaat niet goed komen als ik het zo zie.

:(

Plan B :-)

Een tekening zegt meer dan 1000 woorden.
Inderdaad zoals h20 zegt, gebruik een dcdc converter, of van 12 naar 24 of andersom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 08:59 #922302

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Boy,
Misschien heb ik nog een liggen.
24 naar 12 volt omvormer.
Ik zal eens gaan zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 09:31 #922314

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ja het zal wel een omvormertje worden en een schakelaar. De omvormer kost electriciteit toch of is dat verwaarloosbaar?

Ik denk nu dit te gaan doen. Dan kan ik kiezen met bb en meer verbruik of zonder bb en minder verbruik.
Bijlagen:
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 10:06 #922336

Omvormertje neemt tot 3% van zijn maximale vermogen, ook in rust.
Maar een schakelaartje ertussen en je kunt hem uitzetten als je die 12V niet nodig hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 10:18 #922342

Bij mijn 24V Jethruster werd een serie parralel schakelaar geleverd die alleen bij gebruik van de Jethruster twee 12V accu's in serie zet zodat er 24V uit komt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 12:18 #922373

Ligt allemaal aan welke belasting TS op het oog heeft. Maar 12v voor een instrument, GPS, telefoon, led lampjes kan je gewoon van twee van de vier accu's pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 12:25 #922375

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
12V zijn instrumenten VHF GPS AIS driekleur led licht en Autopiloot (NKE met een type 32 cylinder)

En Hoewel niet strikt noodzakelijk zou het wel fijn zijn motor en apparatuur tegelijk te gebruiken.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 12:29 #922377

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
keeszeiler schreef :
Ligt allemaal aan welke belasting TS op het oog heeft. Maar 12v voor een instrument, GPS, telefoon, led lampjes kan je gewoon van twee van de vier accu's pakken.
Precies.
En dan met de serie/parallel schakelaar in de stand parallel, als je in de haven liggend, de 24 Volt niet nodig hebt, de accu's weer opladen.
Al die die schakelende voedingen, brr.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 15:06 #922410

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Waarom niet een extra 12( 2x6)volt accu erbij? Los van de 24volt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 16:22 #922424

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
keeszeiler schreef :
Ligt allemaal aan welke belasting TS op het oog heeft. Maar 12v voor een instrument, GPS, telefoon, led lampjes kan je gewoon van twee van de vier accu's pakken.

Ja, en dan zeker weten dat die misbruikte accu's niet meer bij laden en rechttrekken.
Hoe help je iemand de afgrond in met handige Harrie adviezen!

Dat wat uit die 2x 6V verbruikt wordt voor 12 volt, komt er nooit meer vanzelf in terug met laden.
tenzij je weer een aparte 12v lader toepast om ze te nivelleren. Maar wenselijk is dat ook niet echt.

Gebruik dan een normale, goede DC-DC omvormer van 24 naar 12.
b.v. de Alfatronix PV6I (galvanisch gescheiden)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 03 mrt 2018 22:03 #922518

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Komt dus ook al een autopilootje bij. Die verbruikt best aardig wat watt...
Zou ik gewoon extra 12V accu of extra 2x6v accu plaatsen dedicated voor 12V

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 04 mrt 2018 11:00 #922633

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Als je alles bij elkaar optelt, die extra omvormer,( of het niet gelijk belasten van je accu's )
en het ingewikkelder maken van je installatie.
Denk ik dat je beter af bent met een aparte 12V accu.
Zeker als je niet 100% onderlegd bent met elektriciteit, ( wat ik uit je vraagstelling afleid), is KISS ( Keep it simple) een betere aanpak. Houd het motorgedeelte volledig gescheiden van het service gedeelte.
Je zult ongetwijfeld op zeker moment ter gelijkertijd motor als navigatiesysteem werkend willen hebben en dan is een gescheiden opstelling zeker bedrijfszeker.

Optie 1
volledig gescheiden systeem
+ eenvoudig in onderhoud
+ bedrijfzeker

- extra accu aan te kopen

Optie 2
Motor rechtstreeks
Lichten en navigatie en etc via DC DC Converter.
+ slechts 1 sets Accu's

- Meer verbruik uit de aanwezige accu set.
- extra DC/DC converter aankoop en 3% omzettingsverlies .
- Bij uitval van je accu set, heb je geen voortstuwing en geen licht, navigatie, (VHF ?) meer.

Optie 3
Motor rechtstreeks
Lichten en navigatie en ect via aftakking op 2 van de 4 6V accu's
+ slechts 1 sets Accu's

- Onevenwichtig verbruik uit 2 van de 4 accu's ( wat nadelig is voor levensduur wegens onvolledig laden )
- Meer verbruik uit de aanwezige accu set.
- Bij uitval van je accu set, heb je geen voortstuwing en geen licht, navigatie, (VHF ?) meer.

Misschien moet je dat overzicht voor jezelf aanvullen met plus en minpunten die je zelf belangrijk vind.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 11:00 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 04 mrt 2018 19:10 #922808

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ik heb het voor mezelf even uit zitten tekenen. Voorlopige conclusie voor mij is

24V voor de motor.
Een nieuw ankertje voor de autopiloot cilinder ook op 24V

Overig (vhf gps ais instrumenten) licht gebruik op 12V via DC converter.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 12 apr 2018 10:11 #934726

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Okay, nog meer tekenwerk en puzzelwerk. :silly:




Zwart rood is niet zoals normaal maar in dit geval 12v of 24v

Dit lijkt een haalbare kaart om tijdens het zeilen het omvormer verbruik te vermijden. Wie kent er een goede 4pdt schakelaar die dit aankan? Veel zware schakelaars zijn niet voor 12/24v gebruik gespecificeerd. En de schakelaar mag absoluut niet een "tussenstand" hebben waarbij er kortsluiting optreed.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl