Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 12V en 24V

12V en 24V 19 apr 2018 21:02 #936724

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Even gekeken en niet verder gegaan dan de eerste hit:

nl.aliexpress.com/item/Free-sh...b3&priceBeautifyAB=0

Kan tot 3A leveren in 2 tot 30V bij een ingangsspanning van 32V (dus ook 12V leveren bij een ingangsspanning van 24-30V. Die ledlamp gaat echt geen 3A opnemen! Het rendement is 90% +. 1,6A bij 24V komt er aan de andere kant uit als 3A bij 12V.
Kosten €0,65 incl verzendkosten.
21x14x40mm... klein alu doosje er omheen en klaar is Boy! Doosje gaat duurder worden dan de converter! (Oh oh, dat wordt vanavond op de bank slapen :( )

Deze converters hebben een gemeenschappelijke min en als je deze tevens als 'gnd' of aarde gebruikt geeft dat geen problemen met AIS, GPS en marifoon.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 21:06 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 06:13 #936755

Boy schreef :
In de manual raad men 125A voor de torqeedo maar 80A gaat volgens Peper ook goed.
Is het verschil tussen 125 en 80 wel voldoende?

Stel de marifoon en de autopiloot en de rest staat allemaal aan
hebben we het nog misschien maar over 35A buiten de motor.

Boy , hoe jij bij die 35A komt is me een raadsel , als ik naar je opstelling kijk kom ik ex de motor nooit op 35A

NASA licht neemt bv 200mA

Marifoon op zeestrand en zenden , zet nog steeds niet echt zoden aan de dijk

Interieur verlichting moet je al een bak halogeen lampen nemen stuk of 10 van 25w dat doet dan nog een keer 25A

Het is hier op het forum al vaker geschreven , maak eerst een goed overzicht van je verbruikers, en ga dan eens kabel diktes en zekeringingen bepalen .

Nu loop je de kans dat het of te licht of veel te zwaar wordt uitgevoerd B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 06:18 #936758

Als je nu toch gaat rommelen met meer dc converters....
In je schema wordt de min van je 12V gedeelte verbonden met de min van het 24V gedeelte via de splitter!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 06:47 #936763

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Boy schreef :
In de manual raad men 125A voor de torqeedo maar 80A gaat volgens Peper ook goed.
Is het verschil tussen 125 en 80 wel voldoende?

Stel de marifoon en de autopiloot en de rest staat allemaal aan
hebben we het nog misschien maar over 35A buiten de motor.
Als 80a voor de motor groot genoeg is, dan zal het met 125a als hoofdzekering wel goed gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 07:18 #936777

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ha nee zoveel verbruikt het niet, ik had specifieker moeten zijn. Ik kom rond de 35A afgezekerd vermogen als ik de adviezen opvolg van de fabrikanten van al mijn apparatuur en die bij elkaar optel. Eigenlijk 36A. Als De motor met 80A toe kan. en dat lijkt redelijk in de buurt van het maximum vermogen wat hij kan trekken (2000W) Dus dan is het nog even de vraag of ik e.e.a. OP 100A of 125A dimensioneer. De kans dat ik met verbruikers die 100A eruit laat klappen is volgens mij NIHIL :-)

In rust trekt Het toplicht, de marifoon + GPS + AIS + AIS Spitter en een serieel naar Wifi kastje nog geen ampere. Bij 25W zenden en 5W ais zenden loopt dat op naar 3,5A Maar nog steeds geen schrikbarende cijfers. Dan hebben we nog 1 grootverbruiker en dat is de hydropomp, die heb ik nog niet gemeten maar die zou onder de 10A moeten blijven.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 07:22 #936780

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Zeilprutser schreef :
Als je nu toch gaat rommelen met meer dc converters....
In je schema wordt de min van je 12V gedeelte verbonden met de min van het 24V gedeelte via de splitter!

Ja dat klopt de AIS splitter die geeft de aarde door. Maar ik begreep eerder in het draadje als de DC converter niet "isolated" is dat het goed kan gaan. Maar het heeft mijn aandacht. Als het gaat storen moet het ais deel ook op 12v. het zij zo.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 08:03 #936795

Dikte bekabeling is erg belangrijk. Die moet je eerst bepalen, en daarna de afzeker waarde.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 20 apr 2018 20:16 #936993

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Boy schreef :
Ja dat klopt de AIS splitter die geeft de aarde door. Maar ik begreep eerder in het draadje als de DC converter niet "isolated" is dat het goed kan gaan. Maar het heeft mijn aandacht. Als het gaat storen moet het ais deel ook op 12v. het zij zo.

Bij een AIS splitter moet je jezelf afvragen of deze ook voldoende stroom 'in de min aansluiting' kan doorlaten. Bij de 'non isolated' converters is dat zeker het geval en deze worden berekend op de nominaal stroom. Dus converter tot 3A, = doorverbinding in de min aansluiting ook 3A.
Het is onwaarschijnlijk dat een AIS splitter voor 3A doorverbinding wordt ontworpen, vandaar dat je dat beter niet kunt laten afhangen van die splitter.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 23 apr 2018 20:25 #937646

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Zo, een beetje bijgeschaafd,
(de picto's zijn nog steeds niet helemaal correct maar andere zitten niet in dit gratis pakketje.)

Het aardeprobleem zou zo verholpen moeten zijn. Toplicht heeft eigen DC-DC
MPPT geschakeld.
Interieurlicht 24V

Zit er nog een verborgen probleem in de - van de NMEA data? Kan die ongestraft naar de NMEA van een ander apparaat aan een andere "groep" Zonder DC/DC ? Anders moet de gps ook bij het clubje van de marifoon.


Ned454
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 20:38 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 24 apr 2018 07:04 #937729

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Als je nu bij elke verbinding in het schema de draaddoorsnede aangeeft, heb je een goed schema! Er zitten wat 'vreemde' converters in en je hoeft niet dubbelpolig af te schakelen, maar het is niet verboden.

Kun je in dat pakketje niet je eigen symbolen maken? Dan kun je blokjes maken voor de converters. Dat is dan alleen voor de cosmetiek, nergens anders voor.

Soms worden verbindingen in een dergelijk pakket aangeduid met 'net' en een nummer. Vaak kun je dan bij dat net ook de doorsnede van de draad weergeven en soms ook de draadkleur. Dan krijg je een schema dat iedereen kan bouwen omdat het goed gedocumenteerd is in het schema.

Bij een sluiting in de MPPT regelaar kan er tot 100A in de draad lopen voordat de hoofdzekering bij de accu eruit vliegt. Dat wil zeggen dat dan de draad naar de MPPT regelaar dezelfde doorsnede moet hebben als de draad naar de accupool. Wordt de draad naar de MPPT regelaar dunner en met een kleinere doorsnede, dan zal de draad als zekering gaan werken... en doorbranden! en brand aan boord kunnen veroorzaken. De schakelaar gaat dit niet tegen! Ik zou er een zekering in zetten die eerder doorbrandt dan de draad.

Voor de rest: netjes, overzichtelijk en duidelijk! In korte tijd heb je veel geleerd!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 27 apr 2018 11:19 #938553

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Het Begin is er B) nu wachten op de tweede grote schakelaar.


Ned454
Laatst bewerkt: 27 apr 2018 11:19 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V en 24V 27 apr 2018 14:52 #938577

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Nou, dat is echt wel een kastje voor een 'natte boot'. Ook een zekering voor de 'mppt' zie ik.
Die kleine 'mespatronen' kunnen behoorlijk oxideren! Heel licht siliconevet eraan en je bent weer voor jaren goed.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl