Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende?

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 19:25 #927934

Rob 10 shreef:

Overdrijven en onzinnig lopen doen is ook een vak. Ik geef alleen aan dat er soms meerdere mogelijkheden en opties zijn waar niet iedereen gelijk aan denkt. Maar als jij lekker met je radartje buiten mijn horizon blijft des te beter.

Helemaal met je eens Rob, geen onzin meer vertellen hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 19:55 #927944

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Saeftinghe schreef :
Groentje om 11:59 uur.

Wel even de juiste naam noemen wanneer je wat aanhaalt. Rob 10 zou er behoren te staan.

sorry even verkeerd gewist in het bericht, :sick:
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 21:17 #927977

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Rob10 schreef :
HPV schreef :
Maar in het donker je weg vinden door het schuitengat met onverlichte tonnen die niet op de gekarteerde locatie staan is zonder radar niet te doen...
(of in de dikke mist maar dat is een ander verhaal :whistle:)

Worden zo de zeilersforum mythes/waarheden geboren? Dat je in het donker of met mist zonder radar niet door het Schuitengat kan?

Nou, barstlos en ga tekeer zou ik zeggen...gebruik je ook een handlood?
of vaar je met een waddenkruiper ,zonder diepgang, dan heb je natuurlijk gelijk.
Voor niet helderziende mensen is een radar in dat geval een goed hulpmiddel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 21:18 #927978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Lutina schreef :
Komende zomer wil ik met mijn boot een paar maanden gaan zwerven door het kanaal en de golf van biskaje.

De beroepsvaart op zee heeft allemaal AIS aan boord.
De informatie van een radar, zelfs de nieuwste digitale, geeft toch een beperkte hoeveelheid additionele informatie.
AIS heb ik aan boord en ik vraag mij af of een aanvullende radar zinvol is.

In het genoemde vaargebied heeft lang niet alles een ais transponder. Bijvoorbeeld in de mist zul je de zwerm Franse vissers die aan het vissen is in de Ras du Seine niet zien. Veel plezier met de klapgijp die je moet maken om ze te ontwijken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 21:29 #927982

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
WADnWIND schreef :
HPV schreef :
Maar in het donker je weg vinden door het schuitengat met onverlichte tonnen die niet op de gekarteerde locatie staan is zonder radar niet te doen...
(of in de dikke mist maar dat is een ander verhaal :whistle:)

Waarom is dat niet te doen???
Ik heb het meerdere keren zonder radar en zelfs nog zonder elektronische kaart gedaan....
Het is maar wat je je zelf in beeld en gewend bent.

Als je de recente boeien van Nautin in je kaart hebt gaat het tegenwoordig een stuk makkelijker.

Radar is verdaaid handig, net als AIS. Maar zonder moet je je ook kunnen redden en dat kan betekenen dat je niet uitvaart of voor anker gaat of dead-slow met uitkijke en bel.

de boeien veranderen daar om de haverklap. ik zie me in zo een smal geultje met een behoorlijke bult stroom niet op een kompas koersje varen. Boeien zijn echt nauwelijks visueel waarneembaar en op radar zie je keurig waar ze liggen. En dat was in dit geval dus niet op de plek waar ze in de kaart stonden ondanks recente updates van navionics, isailor an imray. Prima als iemand dat helemaal zonder zicht en hulpmiddelen kan hoor, maar ik dat mezelf niet doen. Komt een beetje in de buurt van gokken.
Maar ik ben dan ook geen professional he....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 20 mrt 2018 22:36 #927994

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Ik geef geen advies, maar vertel wat we hebben meegemaakt:
Ben na een wereldreis aangekomen op de Azoren. Met AIS en 4G broadband Radar (en GPS, marifoon en radar-detector, kaarten Navionics op plotter).
Ervaringen AIS:
- niet alle schepen hebben AIS of zenden niet uit. Niet alleen kleine vissers maar ook grote cruise-schepen (de laatste zetten de AIS aan als ze vlak bij je zijn)
- op afstanden kleiner dan 1 mijl is AIS gevaarlijk daar de update frequentie zodanig kan tegenvallen dat de AIS positie achterloopt bij de werkelijkheid. Je moet dan over op andere detectie: visueel of radar.
- voor de rest is AIS prachtig, je kan op naam oproepen, je ziet snelheid, positie, kortste afstand etc. Omgekeerd ziet de ander jou niet altijd (als ze B-type uit hebben staan bv.)
- er komen meer vaste wal en boei markeringen op AIS.
Ervaringen Radar:
- je ziet de regenbuien aankomen. Je ziet welke kant ze op gaan relatief tov je boot. Overdag zie je de buien zelf ook wel, maar 's-nachts niet altijd.
- we meten met de radar de afstand tot de oever ter controle van de kaart gegevens. Of de locatie van de opening tussen de havenhoofden of doorgang van het koraalrif. Wie zegt namelijk dat de kaart goed is.
- kleine vissersschepen zijn met de radar op zee moeilijk tot niet te detecteren. Maar met het oog ook niet trouwens. 80% van de tijd zit de visser achter de swell, je ziet haar alleen als zowel jij als zij op de top van de swell zit.
- grote schepen zie je altijd goed op radar, behalve de navy. Die zijn zo goed anti-radar gebouwd, daar kan een jachten radartje niets mee. Maar ik ga er van uit dat die jou wel in de peiling hebben.
- op de ankerplaatsen, doorgaans tjokkievol, kan je op de radar 's-nachts zo tussen de ankeraars doorvaren op zoek naar een vrij plekje.
Ervaringen actieve radarreflector X-band:
- het lijkt erop dat de andere schepen ons goed zien, als ze de X-band radar aan hebben staan (aantal malen gecontroleerd via VHF)
- wij zien het alarm oplichten als er een ander schip is dat X-band uitzend. We weten wel niet waar deze is, maar wel DAT er iemand is. Dat is voor het kanaal niet zo interessant, daar staat het alarm continue aan, maar op de oceaan staat het alarm doorgaans uit, want er is namelijk doorgaans niemand in de buurt.

Volgens ons is de tijd van geen AIS-transponder aan boord passee. Zo langzamerhand gaat men er vanuit dat je AIS hebt. Geen AIS betekent dat je niet bestaat.
Radar staat bij ons 's-nachts altijd aan. De 4G verbruikt niet zo veel stroom als de oudere types. En stroomvoorziening bij ons aan boord is sowieso geen punt.
De actieve radarreflector staat op groots water ook altijd aan, op het kanaal niet, dat is te klein vaarwater. Een gecombineerde S en X band reflector zounog beter zijn, staat op het verlanglijstje (niet heel hoog).
De VHF staat altijd op kanaal 16 aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 21 mrt 2018 07:13 #928032

Hans V schreef :
Noorderzon schreef :
Christiaan 676 schreef :
De Nederlandse marine schepen hebben gewoon AIS aan boord. Zelfs de onderzeeboten. Op marinetraffic zijn ze dus ook gewoon zichtbaar. Alleen mogen ze hem uit zetten (doen ze volgens mij alleen in risico gebieden) en voeren ze niet altijd de echte namen maar gewoon "NATO Warship".
Ik ben op zee helaas nog nooit een marineschip tegengekomen die zijn AIS aan had staan. Dat ze er een hebben is zeker, want ze roepen je/me nogal eens op met naam en toenaam.

Ze zijn er wel degelijk. Soms is dat wat verwarrend :laugh: , maar ze staan zeker niet altijd uit.
Blijkbaar inderdaad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 21 mrt 2018 09:20 #928096

Albert 45 schreef :
Tja, er is een tijd geweest dat bij potdikke mist de hele bemanning op het dek knielde en de schipper een gebed uitsprak.
Dat zal best gezellig geweest zijn maar toch heb ík meer vertrouwen in mijn AIS en RADAR.

Ja, dat snap ik ook wel!! Door dat gebed kun je de andere schepen niet horen. Bij mist zoveel mogelijk stilte aan boord.... :P
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een Radar nog noodzakelijk of is AIS voldoende? 21 mrt 2018 11:43 #928180

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Ronaldl schreef :
.... Omgekeerd ziet de ander jou niet altijd (als ze B-type uit hebben staan bv.)...

Oud misverstand: klasse B uitzetten kan een klasse A niet op de ECDIS of separaat scherm!
Heeft een schip RADAR met AIS-overlay dan kan dat daar wel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl