Ik geef geen advies, maar vertel wat we hebben meegemaakt:
Ben na een wereldreis aangekomen op de Azoren. Met AIS en 4G broadband Radar (en GPS, marifoon en radar-detector, kaarten Navionics op plotter).
Ervaringen AIS:
- niet alle schepen hebben AIS of zenden niet uit. Niet alleen kleine vissers maar ook grote cruise-schepen (de laatste zetten de AIS aan als ze vlak bij je zijn)
- op afstanden kleiner dan 1 mijl is AIS gevaarlijk daar de update frequentie zodanig kan tegenvallen dat de AIS positie achterloopt bij de werkelijkheid. Je moet dan over op andere detectie: visueel of radar.
- voor de rest is AIS prachtig, je kan op naam oproepen, je ziet snelheid, positie, kortste afstand etc. Omgekeerd ziet de ander jou niet altijd (als ze B-type uit hebben staan bv.)
- er komen meer vaste wal en boei markeringen op AIS.
Ervaringen Radar:
- je ziet de regenbuien aankomen. Je ziet welke kant ze op gaan relatief tov je boot. Overdag zie je de buien zelf ook wel, maar 's-nachts niet altijd.
- we meten met de radar de afstand tot de oever ter controle van de kaart gegevens. Of de locatie van de opening tussen de havenhoofden of doorgang van het koraalrif. Wie zegt namelijk dat de kaart goed is.
- kleine vissersschepen zijn met de radar op zee moeilijk tot niet te detecteren. Maar met het oog ook niet trouwens. 80% van de tijd zit de visser achter de swell, je ziet haar alleen als zowel jij als zij op de top van de swell zit.
- grote schepen zie je altijd goed op radar, behalve de navy. Die zijn zo goed anti-radar gebouwd, daar kan een jachten radartje niets mee. Maar ik ga er van uit dat die jou wel in de peiling hebben.
- op de ankerplaatsen, doorgaans tjokkievol, kan je op de radar 's-nachts zo tussen de ankeraars doorvaren op zoek naar een vrij plekje.
Ervaringen actieve radarreflector X-band:
- het lijkt erop dat de andere schepen ons goed zien, als ze de X-band radar aan hebben staan (aantal malen gecontroleerd via VHF)
- wij zien het alarm oplichten als er een ander schip is dat X-band uitzend. We weten wel niet waar deze is, maar wel DAT er iemand is. Dat is voor het kanaal niet zo interessant, daar staat het alarm continue aan, maar op de oceaan staat het alarm doorgaans uit, want er is namelijk doorgaans niemand in de buurt.
Volgens ons is de tijd van geen AIS-transponder aan boord passee. Zo langzamerhand gaat men er vanuit dat je AIS hebt. Geen AIS betekent dat je niet bestaat.
Radar staat bij ons 's-nachts altijd aan. De 4G verbruikt niet zo veel stroom als de oudere types. En stroomvoorziening bij ons aan boord is sowieso geen punt.
De actieve radarreflector staat op groots water ook altijd aan, op het kanaal niet, dat is te klein vaarwater. Een gecombineerde S en X band reflector zounog beter zijn, staat op het verlanglijstje (niet heel hoog).
De VHF staat altijd op kanaal 16 aan.