Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke marifoon met AIS?

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 12:20 #957960

anders had je wellicht een kapotte marifoon of transponder gehad.
wellicht , schrijf ik dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 12:47 #957970

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Naar aanleiding van de laatste SSR zijn we ook overgestapt op een transponder, EM-track B100.
In eerste instantie was het plan om deze aan te sluiten op een eigen antenne (CX-4) op de hekstoel.
Bereik voor scheepvaart zal dan ruim voldoende zijn schat ik zo in.

Toch besloten om de mastantenne (Metz) via een splitter (EM-track S100) te gaan gebruiken.
Op deze manier is het bereik van de transponder veel groter en dus ook de kans dat je op sites als marinetraffic zichtbaar bent.
Belangrijke reden voor aanschaf van de transponder was ook zichtbaarheid voor het thuisfront.
Vergeet even de discussie over de betrouwbaarheid van marinetraffic e.d.

Sunday (Joost) en Lotje (Martijn) zeilen in de buurt van de Shetland eilanden en zijn uitstekend te volgen via marinetraffic.
Beiden gebruiken de mastantenne ook voor AIS.
Ik denk dat de zichtbaarheid veel kleiner was geweest bij gebruik van een hekstoel-antenne.

De CX-4 kan altijd dienstdoen als backup.

Grt Hans

Edit: Volgens de specs heeft de S100 splitter een ontvangstversterker zodat er geen signaalverlies optreedt bij marifoon- en AIS-ontvangst.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 12:50 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 12:49 #957971

Zeilprutser schreef :
Even een onderbouwing van mijn argwaan;
(...)
De meesten ontdekken het beperkte bereik doordat moeders hun bootje niet op marine-traffic ziet en de buurman wel!
De perceptie van die mensen wijkt enigszins af van het doel waarvoor AIS is ontwikkeld...:evil: .
(...)
dit staat los van alle mensen met de antenne op de hekstoel die ook daarom bellen, die hebben gewoon minder bereik en dan ben je meer afhankelijk van de afstand tot het ontvangende station)
Na het vervangen van de kabel en antenne werkt het allemaal prima.

Nu kan ik niet zeggen hoeveel mensen met deze klachten ook minder marifoonbereik ervaren maar ik hoor dat wel regelmatig.
Daarom heb ik het vermoeden dat er toch echt wel een stukje verlies in zit.

Wat ik hiervoor schreef is mijn ervaring. In mijn situatie voldoet het meer dan voldoende. Nu heb ik makkelijk praten want het is mijn vakgebied.

Het begint allemaal met goede materialen als antenne, kabel en connectoren. Maar daarover is op het ZF in het verleden al heel veel over geschreven.

Ter zijde en ter illustratie: Dit is wat ik momenteel zie in OpenCPN op het werk. Met een vrij rotte antenne die onder een hoek van 45 graden staat/ligt (door de storm begin dit jaar kapot gewaaid... :angry: ) op ongeveer 20 meter hoogte, omringd door bomen, veel te lange foute coaxkabel en een oude AIS.
Toch meer dan 1000 stations:




Met als grootste afstand 178NM!




Dat wil ik echt niet allemaal op mijn bootje zichtbaar hebben...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 12:51 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 13:02 #957977

omega schreef :

(...)

Edit: Volgens de specs heeft de S100 splitter een ontvangstversterker zodat er geen signaalverlies optreedt bij marifoon- en AIS-ontvangst.
Wat er niet wordt bijverteld is dat een voorversterker niet zaligmakend is. De beste voorversterker is een goede antenne. Een voorversterker zorgt voor een hoger ruisgetal, veroorzaakt bij sterke naburige signalen 3e-orde IMP (is dat goed Nederlands?) producten die de ontvangst danig kunnen verstoren. Dynamisch bereik is ook belangrijk.
Als ik een splitter moest kiezen zou ik voor een passieve splitter gaan. Ook geen extra elektronica wat kapot kan. als je goede componenten toepast heb je dat beetje verlies van de splitter weer gecompenseerd, schat ik zo in.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 13:04 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 13:10 #957982

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Belerion II schreef :
Als ik een splitter moest kiezen zou ik voor een passieve splitter gaan.
Heb je daar een voorbeeld van Belerion II?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 13:46 #957993

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Belerion II schreef :
omega schreef :

(...)

Edit: Volgens de specs heeft de S100 splitter een ontvangstversterker zodat er geen signaalverlies optreedt bij marifoon- en AIS-ontvangst.
Wat er niet wordt bijverteld is dat een voorversterker niet zaligmakend is. De beste voorversterker is een goede antenne. Een voorversterker zorgt voor een hoger ruisgetal, veroorzaakt bij sterke naburige signalen 3e-orde IMP (is dat goed Nederlands?) producten die de ontvangst danig kunnen verstoren. Dynamisch bereik is ook belangrijk.
Als ik een splitter moest kiezen zou ik voor een passieve splitter gaan. Ook geen extra elektronica wat kapot kan. als je goede componenten toepast heb je dat beetje verlies van de splitter weer gecompenseerd, schat ik zo in.


Helemaal mee eens !
We hebben nu een passieve splitter maar die is alleen bedoeld voor een AIS-ontvanger.
Geen idee hoe de versterker in de S100 zich houdt onder de condities zoals je beschrijft.
Lees er in elk geval niets negatiefs over op internet, dus het lijkt mee te vallen.
Zijn er zowiezo nog wel passieve splitters voor transponders ?
Bekt natuurlijk veel beter dat de splitter geen verliest geeft ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 13:48 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 15:00 #958006

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Jeroen-pion schreef :
Zeilprutser schreef :
Wie heeft er spijt gehad dat hij een marifoon met ais ontvanger heeft gekocht? (ze vragen me nogal vaak namelijk of ik die wil inruilen)

Altijd een raar ding gevonden die ontvanger, die gigantische broodpoeper zie ik wel maar ziet hij mij?

Dus ontvanger alleen , in mijn ogen weg gegooid geld, niemand ziet jou , jij wel iedereen Naja als je kijkt een keer.

Het voordeel van een AIS ontvanger is ook dat je een schipper bij zijn bootnaam kunt oproepen wat vaak een betere respons geeft dan 'boot in de buurt van '.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 15:15 #958009

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Sjefke schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zeilprutser schreef :
Wie heeft er spijt gehad dat hij een marifoon met ais ontvanger heeft gekocht? (ze vragen me nogal vaak namelijk of ik die wil inruilen)

Altijd een raar ding gevonden die ontvanger, die gigantische broodpoeper zie ik wel maar ziet hij mij?

Dus ontvanger alleen , in mijn ogen weg gegooid geld, niemand ziet jou , jij wel iedereen Naja als je kijkt een keer.

Het voordeel van een AIS ontvanger is ook dat je een schipper bij zijn bootnaam kunt oproepen wat vaak een betere respons geeft dan 'boot in de buurt van '.

Zo is dat.

Voor wat betreft die "gigantische broodpoeper", die jou niet ziet: het is belangrijker dat jij hem ziet. Ook als het mistig is, of donker.
Ten opzichte van grote scheepvaart heb ik me nooit om voorrangsregels bekommerd. Ik blijf ze standaard altijd uit de weg. Ze hoeven voor mij ook niet uit te wijken.
Met alleen een ontvanger kun je een schip op een kruisende koers in ieder geval oproepen en bijvoorbeeld vragen of hij in de eerste 10 minuten koers en snelheid handhaaft. Aan de hand daarvan kun jij je maatregelen treffen.

Een AIS-ontvanger is dus al een geweldige winst ten opzichte van alleen je eigen twee kersepitten.
Ik had er destijds een voor € 150,- en daarvoor heb ik veel meer dan de helft van de voordelen van een transponder, die in een beetje kwaliteit toch altijd nog een tussen de 3 en 400 euro kost.
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 15:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 15:51 #958016

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wel interessant dat het grootste voordeel van een mastantenne voor je ais nog nergens benoemd is. Wel de nadelen, hoewel je dat in je scanradius kan regelen.
Ik zag enkel in lotjes blog dat hij toch maar de zaling en mastantenne verwisseld had en toch ook voor een splitter gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 16:35 #958023

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
lodewijk stegman schreef :
Sjefke schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zeilprutser schreef :
Wie heeft er spijt gehad dat hij een marifoon met ais ontvanger heeft gekocht? (ze vragen me nogal vaak namelijk of ik die wil inruilen)

Altijd een raar ding gevonden die ontvanger, die gigantische broodpoeper zie ik wel maar ziet hij mij?

Dus ontvanger alleen , in mijn ogen weg gegooid geld, niemand ziet jou , jij wel iedereen Naja als je kijkt een keer.

Het voordeel van een AIS ontvanger is ook dat je een schipper bij zijn bootnaam kunt oproepen wat vaak een betere respons geeft dan 'boot in de buurt van '.

Zo is dat.

Voor wat betreft die "gigantische broodpoeper", die jou niet ziet: het is belangrijker dat jij hem ziet. Ook als het mistig is, of donker.
Ten opzichte van grote scheepvaart heb ik me nooit om voorrangsregels bekommerd. Ik blijf ze standaard altijd uit de weg. Ze hoeven voor mij ook niet uit te wijken.
Met alleen een ontvanger kun je een schip op een kruisende koers in ieder geval oproepen en bijvoorbeeld vragen of hij in de eerste 10 minuten koers en snelheid handhaaft. Aan de hand daarvan kun jij je maatregelen treffen.

Een AIS-ontvanger is dus al een geweldige winst ten opzichte van alleen je eigen twee kersepitten.
Ik had er destijds een voor € 150,- en daarvoor heb ik veel meer dan de helft van de voordelen van een transponder, die in een beetje kwaliteit toch altijd nog een tussen de 3 en 400 euro kost.

Allemaal waar natuurlijk en zo dacht ik een paar jaar geleden ook. Maar,... dat jij ze standaard altijd uit de weg blijft weet die "gigantische broodpoeper" niet. Ik kan me zo voorstellen dat als die "gigantische broodpoeper" een glimp van je heeft opgevangen, hetzij met zijn twee kersepitten, hetzij op de radar, (edit: zelfs als jij hem oproept) hij het wel zo prettig vindt als je op AIS zichtbaar bent. Varen doe je samen, zeg maar.
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 16:50 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 16:59 #958025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
brambo schreef :
Waarom toch de dingen combineren ? Dingen kunnen toch maar een taak tegelijk uitvoeren met de marifoon als prioriteit.

Gewoon alles modulair houden. Ais met een eigen antenne en marifoon met eigen antenne.

Bovendien kun je antenne aansluitingen ook nog wisselen als er problemen in de mast zijn ontstaan.

Technisch kan het misschien wel, maar of het verstandig is ?

Het is je goed recht dat aan te bevelen en klopt technisch ook.
Sommige schepen hebben 1 mast, geen reling en de giek tot achter het roer. Daar kan een 2e antenne dus niet. Een 2e antenne boven naast de marifoon antenne is slechter voor de installatie dan een (extra)splitter.

Denk maar eens aan een platbodem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 17:01 #958026

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
roozeboos schreef :
dat van die straling weet ik, belerion, en is niet mijn eigen mening. En diegenen ie het wel belangrijk vinden ga je niet overtuigen, vrees ik.

Voor pacemaker drager wel erg belangrijk!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 17:11 #958029

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
De kern van de AIS zaak is; laten zien. Geef de ander minstens de gelegenheid dat hij jouw ziet. De "awareness" van de ander is uitermate belangrijk.
Ontvangen is leuk, maar helpt niet altijd, je kan toch niet harder dan 6Kn uit de weg voor een schip dat 15Kn loopt.
Daar tegenover als dat schip met 15Kn op tijd weet dat jij er bent, dan is een paar graden koers wijziging voldoende om je te ontwijken.

Een ontvanger blijkt vaak een verkeerde zuinigheid.
Voor het om een hoekje kijken is een ontvanger natuurlijk wel effectief.

(vóórdat een ander er over begint: Ja, ik heb AIS belangen)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 17:16 #958030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Belerion II schreef :
Ter zijde en ter illustratie: Dit is wat ik momenteel zie in OpenCPN op het werk. Met een vrij rotte antenne die onder een hoek van 45 graden staat/ligt (door de storm begin dit jaar kapot gewaaid... :angry: ) op ongeveer 20 meter hoogte, omringd door bomen, veel te lange foute coaxkabel en een oude AIS.
Toch meer dan 1000 stations:

Met als grootste afstand 178NM!



Dat wil ik echt niet allemaal op mijn bootje zichtbaar hebben...

Stop Rob!,
Die 178 mijl is fake!!!!
Even wat inside info uit AIS land.
De kustwacht zend virtueel vanuit ALLE walstations, elke positie uit van de andere walstations! Deze data wordt realtime aangeleverd en is dus niet in de walstations geprogrammeerd. Die data wordt elke 4 seconde aangeleverd en uitgezonden.
Zo kunnen ze dus razendsnel reageren in geval van calamiteiten door de data string in Den helder online aan te passen.
Die F3-FB (mijn wijk ;) ) komt dus van het dichtstbij zijnde walstation.

Op dummyload op die bewuste locatie (en anderen) ontvang ik al die locaties nog :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 18:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 18:05 #958035

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
dat van die straling weet ik, belerion, en is niet mijn eigen mening. En diegenen ie het wel belangrijk vinden ga je niet overtuigen, vrees ik.

Voor pacemaker drager wel erg belangrijk!!

Is nieuw voor mij...
(En ik heb toch wel tien jaar bij een pacemakerfabrikant gewerkt....)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 18:47 #958038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
It Paradyske schreef :
WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
dat van die straling weet ik, belerion, en is niet mijn eigen mening. En diegenen ie het wel belangrijk vinden ga je niet overtuigen, vrees ik.

Voor pacemaker drager wel erg belangrijk!!

Is nieuw voor mij...
(En ik heb toch wel tien jaar bij een pacemakerfabrikant gewerkt....)

herstel: zou belangrijk kunnen zijn, misschien. 12,5 Watt pulsen van 20mSec zijn heel veninig, zeker als de veldsterkte maar voldoende hoog is.
Ik heb het nooit getest, bij gebrek aan pacemaker.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 19:20 #958042

WADnWIND schreef :
It Paradyske schreef :
WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
dat van die straling weet ik, belerion, en is niet mijn eigen mening. En diegenen ie het wel belangrijk vinden ga je niet overtuigen, vrees ik.

Voor pacemaker drager wel erg belangrijk!!

Is nieuw voor mij...
(En ik heb toch wel tien jaar bij een pacemakerfabrikant gewerkt....)

herstel: zou belangrijk kunnen zijn, misschien. 12,5 Watt pulsen van 20mSec zijn heel veninig, zeker als de veldsterkte maar voldoende hoog is.
Ik heb het nooit getest, bij gebrek aan pacemaker.... :whistle:

Er staat er hier nog een te knipperen, eens een keer proberen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 21:04 #958064

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
WADnWIND schreef :
Ontvangen is leuk, maar helpt niet altijd, je kan toch niet harder dan 6Kn uit de weg voor een schip dat 15Kn loopt.
Daar tegenover als dat schip met 15Kn op tijd weet dat jij er bent, dan is een paar graden koers wijziging voldoende om je te ontwijken.

Yugo, wat is dat nu voor bangmakerij?
Die beroepsschepen komen toch niet achter je aan? Op het moment dat je beroepschip in de gaten hebt, kun je hem altijd ontwijken. Een jacht is doodgewoon wendbaarder dan vrijwel alle beroepsschepen.

Hier op het water rond Dordt heb ik de "te allen tijde uit de weg blijf"-methode al 30 jaar in de praktijk gebracht. De schaal is veel kleiner dan op zee, maar op grotere schaal wordt het volgens mij alleen maar makkelijker. De zee is een oase van rust vergeleken met het kruispunt Beneden Merwede - Oude Maas - Noord. Laat de beroepsschepen gewoon hun ding doen; ik zorg zelf wel dat ik er veilig tussendoor scharrel. Die paar graden koersverandering of wat snelheid verminderen kun je zelf ook doorvoeren.

En ja, die transponder zal er ook nog wel eens komen, maar voorlopig vind ik die ontvanger al een enorme luxe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 21:21 #958070

WADnWIND schreef :
Belerion II schreef :
Ter zijde en ter illustratie: Dit is wat ik momenteel zie in OpenCPN op het werk. Met een vrij rotte antenne die onder een hoek van 45 graden staat/ligt (door de storm begin dit jaar kapot gewaaid... :angry: ) op ongeveer 20 meter hoogte, omringd door bomen, veel te lange foute coaxkabel en een oude AIS.
Toch meer dan 1000 stations:

Met als grootste afstand 178NM!

Dat wil ik echt niet allemaal op mijn bootje zichtbaar hebben...

Stop Rob!,
Die 178 mijl is fake!!!!
Even wat inside info uit AIS land.
De kustwacht zend virtueel vanuit ALLE walstations, elke positie uit van de andere walstations! Deze data wordt realtime aangeleverd en is dus niet in de walstations geprogrammeerd. Die data wordt elke 4 seconde aangeleverd en uitgezonden.
Zo kunnen ze dus razendsnel reageren in geval van calamiteiten door de data string in Den helder online aan te passen.
Die F3-FB (mijn wijk ;) ) komt dus van het dichtstbij zijnde walstation.

Op dummyload op die bewuste locatie (en anderen) ontvang ik al die locaties nog :laugh:

Haha. Natuurlijk. Dat had ik kunnen/moeten weten. Ik liet me een beetje gaan zal ik maar zeggen B) . Desalniettemin zie ik met deze bescheiden opstelling toch opvallend veel schepen varen die behoorlijk ver weg zijn. Op de DW route boven de Noordhinder bijvoorbeeld.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 21:22 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 21:25 #958074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
It Paradyske schreef :

Er staat er hier nog een te knipperen, eens een keer proberen?

Graag!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 21:28 #958076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
Ontvangen is leuk, maar helpt niet altijd, je kan toch niet harder dan 6Kn uit de weg voor een schip dat 15Kn loopt.
Daar tegenover als dat schip met 15Kn op tijd weet dat jij er bent, dan is een paar graden koers wijziging voldoende om je te ontwijken.

Yugo, wat is dat nu voor bangmakerij?
Die beroepsschepen komen toch niet achter je aan? Op het moment dat je beroepschip in de gaten hebt, kun je hem altijd ontwijken. Een jacht is doodgewoon wendbaarder dan vrijwel alle beroepsschepen.

Hier op het water rond Dordt heb ik de "te allen tijde uit de weg blijf"-methode al 30 jaar in de praktijk gebracht. De schaal is veel kleiner dan op zee, maar op grotere schaal wordt het volgens mij alleen maar makkelijker. De zee is een oase van rust vergeleken met het kruispunt Beneden Merwede - Oude Maas - Noord. Laat de beroepsschepen gewoon hun ding doen; ik zorg zelf wel dat ik er veilig tussendoor scharrel. Die paar graden koersverandering of wat snelheid verminderen kun je zelf ook doorvoeren.

En ja, die transponder zal er ook nog wel eens komen, maar voorlopig vind ik die ontvanger al een enorme luxe.

Hans,
Ik heb het niet specifiek over binnenwater.
Op binnenwater is een bereik van 5 mijl meer dan voldoende, 2 mijl ook nog wel.
Maar het gaat om de strekking dat je het andere schip in ieder geval de kans geeft dat hij weet dat je er zit, niet meer en niet minder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 21:34 #958078

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Als je de route wilt oversteken boven Terschelling is dat 9 á 11 mijl, daar doe je dus 1,5 tot 2 uur over. Dan wil je juist wel schepen op 20 mijl zien om je oversteek te kunnen plannen. Je moet die schepen dan ook de gelegenheid geven dat ze jou zien.
Soms zitten ze zo dicht op elkaar,d at als je wacht voor het 1e schip, je best moet doen om voor het 2e langs te komen. En maar duimen dat hij je ziet tegen de donkere achtergrond van de zee vanuit het hoge stuurhuis......

Bijvoorbeeld.

Om maar niet te spreken over slecht weer en dikke zwel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 21:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 22:13 #958080

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
WADnWIND schreef :
En maar duimen dat hij je ziet tegen de donkere achtergrond van de zee vanuit het hoge stuurhuis..

Een zeer onderschat gebeuren, de reden dat ze je niet zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 06 juli 2018 22:33 #958083

lodewijk stegman schreef :
Sjefke schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zeilprutser schreef :
Wie heeft er spijt gehad dat hij een marifoon met ais ontvanger heeft gekocht? (ze vragen me nogal vaak namelijk of ik die wil inruilen)

Altijd een raar ding gevonden die ontvanger, die gigantische broodpoeper zie ik wel maar ziet hij mij?

Dus ontvanger alleen , in mijn ogen weg gegooid geld, niemand ziet jou , jij wel iedereen Naja als je kijkt een keer.

Het voordeel van een AIS ontvanger is ook dat je een schipper bij zijn bootnaam kunt oproepen wat vaak een betere respons geeft dan 'boot in de buurt van '.

Zo is dat.

Voor wat betreft die "gigantische broodpoeper", die jou niet ziet: het is belangrijker dat jij hem ziet. Ook als het mistig is, of donker.
Ten opzichte van grote scheepvaart heb ik me nooit om voorrangsregels bekommerd. Ik blijf ze standaard altijd uit de weg. Ze hoeven voor mij ook niet uit te wijken.
Met alleen een ontvanger kun je een schip op een kruisende koers in ieder geval oproepen en bijvoorbeeld vragen of hij in de eerste 10 minuten koers en snelheid handhaaft. Aan de hand daarvan kun jij je maatregelen treffen.

Een AIS-ontvanger is dus al een geweldige winst ten opzichte van alleen je eigen twee kersepitten.
Ik had er destijds een voor € 150,- en daarvoor heb ik veel meer dan de helft van de voordelen van een transponder, die in een beetje kwaliteit toch altijd nog een tussen de 3 en 400 euro kost.

Ga nou eerst dat kanaal maar es over , praten we dan verder ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 03:54 #958086

mvzut schreef :
  • Mis ik mogelijkheden door AIS-marifoon en instrumenten van verschillende merken te hebben? Ik heb nu een Axiom 9 plotter, als ik ook een Raymarine marifoon koop is de koppeling (via SeatalkNG) dan beter voor elkaar? En firmware updates kunnen dan volgens mij ook zelf gedaan worden. Of overschat ik dit voordeel?
  • Zijn er mensen die bekend zijn met de Lowrance Link-8, is dit een kwalitatief even goede marifoon als de Ray70?
  • Andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?

Kippehok! Martijn, excuus voor het pagina’s lang gekwek hier over het nut van een AIS transponder, terwijl je vraag ging over het verschil tussen een de Raymarine 70 en Lowrance Link-8 marifoon - beide met geintegreerde AIS ontvanger.

-Om firmware updates via je netwerk uit te kunnen voeten dient je marifoon van hetzelfde merk te zijn als je plotter. Voor de Lowrance kan dit echter elk merk uit de Navico stal zijn: B&G, Simrad of Lowrance. Afgezien van deze update functionaliteit verwacht ik geen problemen bij mixen verschillende merken.

-Kwaliteit: heb uitstekende ervaring met deze Link-8 (en vele andere Navico produkten). Ik zou de vraag eerder andersom stellen (zie hier nogal wat issues met RM langs komen). Je hoeft echt niet te twijfelen aan de kwaliteit van de Link-8 in ieder geval.

-Andere zaken: ja, het ontbreken van de mogelijkheid van het aansluiten van een tweede handset op de Link-8 dus.

Aanbieding voor eur 250! Je zou bijna gaan denken dat je met een Bmerk als NASA van doen hebt ;)
www.svb24.nl/nl/lowrance-vhf-marine-radio-link-8.html
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 05:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl