Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke marifoon met AIS?

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 06:44 #958094

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
WADnWIND schreef :
Hans,
Ik heb het niet specifiek over binnenwater.
Op binnenwater is een bereik van 5 mijl meer dan voldoende, 2 mijl ook nog wel.
Maar het gaat om de strekking dat je het andere schip in ieder geval de kans geeft dat hij weet dat je er zit, niet meer en niet minder.

Het bereik was in mijn verhaal helemaal niet aan de orde, inderdaad. Met mijn huidige antenne (ongeveer 3,5 m. Boven water) zie ik in Stalland-haven schepen varen op de Westerschelde, 15 mijl afstand. Ik vermoed dat het bereik op open zee nog wat verder zal zijn.
Maar je kunt het binnenwater-verhaal wel extrapoleren naar zee. De snelheden van de schepen zijn groter, maar de afstanden ook.

Wat betreft die kans geven op jou zien, ik denk dan eigenlijk altijd: wat niet weet wat niet deert.
Je moet nooit op het scherp van de snede varen, als het om kruisende koersen gaat. Op het binnenwater waar ze me meestal wel zien, probeer ik sowieso de zenuwen van de beroepsschippers te sparen. Ik zorg ervoor dat er afstand blijft; ik verleg mijn koers, neem snelheid terug ga eventueel tijdig overstag. Allemaal geen probleem; ik zit niet een wedstrijd.

Als je op zee je aanwezigheid kenbaar maakt door het schip op kruisende koers op te roepen, dan verwacht ik niet dat de opgeroepene meteen een hartverzakking krijgt. Mijn enige vraag aan hem zal zijn of ie voorlopig zijn koers en vaart handhaaft.

De meest waarschijnlijke reden dat ik vroeg of laat een transponder aanschaf wordt misschien wel het gegeven dat niet je door zo'n Nederlands windmolenveld mag varen als je geen transponder hebt..
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 06:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 06:54 #958097

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
"Palomine schreef :
Allemaal waar natuurlijk en zo dacht ik een paar jaar geleden ook. Maar,... dat jij ze standaard altijd uit de weg blijft weet die "gigantische broodpoeper" niet. Ik kan me zo voorstellen dat als die "gigantische broodpoeper" een glimp van je heeft opgevangen, hetzij met zijn twee kersepitten, hetzij op de radar, (edit: zelfs als jij hem oproept) hij het wel zo prettig vindt als je op AIS zichtbaar bent. Varen doe je samen, zeg maar.

Zie mijn reactie op WadnWind hierboven. Ik begrijp je argument. Ik ben zeer begaan met de de geestelijke rust van mijn collega-schippers.
Als ik hem oproep en uitleg dat ik hem te allen tijde uit de weg blijf, zeker als hij gewoon zijn koers en vaart behoudt, dan moet dat maar even gerustelling genoeg zijn.
Als hij me op de radar heeft is dat weliswaar geen AIS, maar hij kan me volgen en de risico's vrij nauwkeurig inschatten. Met een oproep van mij daarbij kan ie weer gewoon verder gaan met koffie zetten of de Playboy lezen.
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 06:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 07:02 #958099

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
henkvd schreef :
WADnWIND schreef :
En maar duimen dat hij je ziet tegen de donkere achtergrond van de zee vanuit het hoge stuurhuis..

Een zeer onderschat gebeuren, de reden dat ze je niet zien.

Bedoel jij wat ik denk dat je bedoelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 07:07 #958100

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
mvzut schreef :
  • Mis ik mogelijkheden door AIS-marifoon en instrumenten van verschillende merken te hebben? Ik heb nu een Axiom 9 plotter, als ik ook een Raymarine marifoon koop is de koppeling (via SeatalkNG) dan beter voor elkaar? En firmware updates kunnen dan volgens mij ook zelf gedaan worden. Of overschat ik dit voordeel?
  • Zijn er mensen die bekend zijn met de Lowrance Link-8, is dit een kwalitatief even goede marifoon als de Ray70?
  • Andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?

Kippehok! Martijn, excuus voor het pagina’s lang gekwek hier over het nut van een AIS transponder, terwijl je vraag ging over het verschil tussen een de Raymarine 70 en Lowrance Link-8 marifoon - beide met geintegreerde AIS ontvanger.

Nou, uit dat gekwek volgt vooral dat een een marifoon met alleen een AIS-ontvanger niet aan te bevelen is. De consensus lijkt te zijn dat het hoe dan ook een transponder moet zijn..

De discussie is eigenlijk al klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 08:44 #958120

begrijp niet waarom je je opnieuw zo druk maakt Stegman.
Een ieder moet sowieso zelf weten wat ie doet.
als jij je lekker voelt met een ontvanger prima toch? Er is niemand die je dat verbiedt.
Er zijn velen met je eens.
Er zijn er ook velen die de extra voordelen zien van een transponder. Ook goed toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 08:48 #958122

roozeboos schreef :
begrijp niet waarom je je opnieuw zo druk maakt Stegman.
Een ieder moet sowieso zelf weten wat ie doet.
als jij je lekker voelt met een ontvanger prima toch? Er is niemand die je dat verbiedt.
Er zijn velen met je eens.
Er zijn er ook velen die de extra voordelen zien van een transponder. Ook goed toch?

Dat kan niet ! Hoe denk jij anders tot nu toe 4 pagina’s vol te krijgen ?

Eerst moeten alle gedachtengangen en zelfreflecties ruim de Revu gepasseerd zijn , nou dat is steg wel toevertrouwd :woohoo:

Echter tja welke nu wel kopen en welke laten liggen , vrij onduidelijk nog voor TS
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:28 #958129

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
roozeboos schreef :
begrijp niet waarom je je opnieuw zo druk maakt Stegman.
Een ieder moet sowieso zelf weten wat ie doet.
als jij je lekker voelt met een ontvanger prima toch? Er is niemand die je dat verbiedt.
Er zijn velen met je eens.
Er zijn er ook velen die de extra voordelen zien van een transponder. Ook goed toch?

Het gaat er natuurlijk helemaal niet om dat het gebruik van alleen een AIS-ontvanger het ideale gebruik van de technologie vertegenwoordigd. Ik heb er zelf voorlopig ruim voldoende aan, maar dat is puur persoonlijk.
Als een transponder 100 % van de voordelen van de AIS-technologie biedt, dan biedt alleen een ontvanger pakweg 75 %.

Er waren wat mensen (waaronder niet de minsten) die vonden dat een transponder toch moest. Ook uit een oogpunt van 'Varen doe je Samen'. Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt dat ik zelf ook zeker wat heb met varen doe je samen, maar ook dat een goede communicatie op het water niet alleen maar afhankelijk is van het gegeven of je zelf zichtbaar bent op een AIS-scherm.

Ik heb er overigens bezwaar tegen dat jij mijn reacties in de sfeer van drukmaken trekt.
Omgekeerd kan ik van jouw opmerkingen zeggen dat ze eigenlijk niets bijdragen aan de discussie en weer bol staan van valse moraliteit
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 09:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:37 #958131

Mag ik dan een bescheiden poging doen het samen te vatten, please correct me if I am wrong! B)

Als ik het goed inventariseer is er maar 1 die het niet nodig vindt over te stappen naar een Transponder. De rest heeft het al gedaan of heeft de wens.

De meesten geven de voorkeur aan een AIS met splitter zodat de antenne in de mast gebruikt kan worden.

Uit de beperkte adviezen mbt de marifoon zie ik een voorkeur voor de link-8 maar die heeft niet de uitbreidingsmogelijkheid voor een extra handset.

Nu kom jij op dit type uit omdat je die AIS ontvanger wilt combineren.
Ik zeg kijk nu eens naar andere types zonder ais met extra handset mogelijkheid.
Als je toch nog geen overtocht maakt heb je AIS helemaal niet nodig, bij dagzeilen langs de kust kun je prima zonder. Sowieso kun je zonder AIS maar inderdaad nachts de shipping lanes over is wel lekker met op zijn minst een AIS ontvanger.
Kijk dus eens welke marifoon zonder AIS in aanmerking komt en wat dan de extra transponder zou kosten.
Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit alleen nu even niet. Heb je het geld niet dan zou ik de AIS een seizoen uitstellen.
Je hebt dan geen dubbele splitter dat niet erg hoeft te zijn maar ook niet bevorderlijk is.

Wat ontbreekt is je type boot en bemanning hoe kleiner de boot en bemanning en met minder ervaring hoe meer een Transponder is aan te bevelen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:40 #958132

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
WADnWIND schreef :
Als je de route wilt oversteken boven Terschelling is dat 9 á 11 mijl, daar doe je dus 1,5 tot 2 uur over. Dan wil je juist wel schepen op 20 mijl zien om je oversteek te kunnen plannen. Je moet die schepen dan ook de gelegenheid geven dat ze jou zien.
Soms zitten ze zo dicht op elkaar,d at als je wacht voor het 1e schip, je best moet doen om voor het 2e langs te komen. En maar duimen dat hij je ziet tegen de donkere achtergrond van de zee vanuit het hoge stuurhuis......

Bijvoorbeeld.

Om maar niet te spreken over slecht weer en dikke zwel.

Gelukkig zijn die schepen niet 9 a 11 mijl breed en heb je geen 2 uur nodig om voor of achter ze langs te varen... zolang je de shipping lane haaks oversteekt is het mijns inziens niet erg en soms ook onvermijdelijk dat er 2 mijl voor je of achter je een vrachtschip langs vaart. Om dat te plannen, ook bij slecht weer en dikke zwel, is AIS ontvangst in principe voldoende. Zonodig leg je contact met de schepen via marifoon, die je vervolgens op de echte radar kunnen spotten en in de gaten houden als de situatie dat vereist.

Ook als je zelf een transponder hebt lijkt me dat verstandig overigens, want ik zou niet blindelings vertrouwen dat die schipper je ook gezien heeft op de AIS.

Een AIS transponder is natuurlijk beter dan alleen een ontvanger, geen twijfel. Maar de meerwaarde van de stap van AIS-loos naar AIS ontvangst lijkt mij meer dan de meerwaarde van de stap van ontvanger naar transponder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:47 #958135

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Sjefke schreef :
Een AIS transponder is natuurlijk beter dan alleen een ontvanger, geen twijfel. Maar de meerwaarde van de stap van AIS-loos naar AIS ontvangst lijkt mij meer dan de meerwaarde van de stap van ontvanger naar transponder.

Een betere samenvatting had ik zelf niet kunnen bedenken. Waarvoor mijn dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:47 #958136

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
2 maanden geleden Link-8 aangeschaft en helemaal blij mee. Gps-input van Furuno dmv Nmea0183, output via nmea2k (seatalkng netwerk) naar Garmin. Dat seatalkng netwerkje was al aanwezig voor mijn stuurautomaat (RM EVO). Juiste kabeltjes, plug en play. Een marifoon handheld had ik al en die gebruik ik in de kuip om op te roepen. Ik vaar heel vaak solo, handheldd hang ik aan mij vast, als ik dan toch eens in het water sukkel (WC scenario), kan ik toch nog om hulp schreeuwen.
De plotter staat in de kuip maar dankzij het kleine schermpje heb ik toch ook in de kajuit een summier maar duidelijk overzicht over wat er rondom mij vaart.
Bijkomend voordeel van een eenvoudige opstelling: ik kan gerust een deel van de navigatieapparatuur uitschakelen om bvb stroom te sparen.

Mijn situatie:
Vaargebied: Zeeland, Vlaamse en Nederlandse kustwaters. Ik verleg altijd koers tvv beroepsvaart. Zien is in mijn perspectief dus belangrijker dan gezien worden. Van zodra mijn horizon uitbreidt komt er een transponder bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 09:50 #958137

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Tenzee schreef :
Ik verleg altijd koers tvv beroepsvaart. Zien is in mijn perspectief dus belangrijker dan gezien worden.

Nog iemand die het begrijpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 10:00 #958141

en de rest begrijpt het dan niet? Je blaast nogal hoog van te toren voor iemand die nog niet eens naar lowestoft is overgestoken...
Mag ik dat zeggen? vast niet...
Het verleggen van een koers heeft helemaal niks te maken met een AIS transponder/ontvanger. Verleggen van een koers doe je altijd als het nodig is. Of je moet contact gehad hebben om het anders te doen.

Het nuttig gebruiken van een transponder hangt voor mij vooral af van waar je vaart.
Op het moment dat je met een 8 meter bootje de noordzee oversteekt ben je maar wat blij met de extra -lees extra- mogelijkheid dat anderen jou ook zien. Zeker als je solo gaat.
Als ze me oproepen met Tapas, hier.... is het een erg prettig gevoel. Ipv ship on position... , xxx.
Beetje langs de kust varend voegt het weinig toe. dat gaat toch overdag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 10:03 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 10:02 #958142

lodewijk stegman schreef :
Tenzee schreef :
Ik verleg altijd koers tvv beroepsvaart. Zien is in mijn perspectief dus belangrijker dan gezien worden.

Nog iemand die het begrijpt.

Toch kan dat voor de beroepsvaart lastig zijn.
Ik heb meerdere malen gezien ( bijv. op het Skagerrak en op het Kattegat) dat een beroepsschip voor mij (onder zeil) as ver van tevoren ( 5 mijl vaak wel) een paar graden zijn koers verlegde als de AIS een te kleine CPA aangaf. Ga je dan ook uitwijken is dat ook voor dat beroepsschip best vervelend. Het is voro hem uiterard makkelijker ruim van tevoren zijn koers gering te verleggen als kort van tevoren een noodgreep moet toepassen (wat meestal niet eens mogelijk is op korte afstand).
Overigens is uitwijken voor een zeer snelle catamaranveerboot bijv. op de Oostzee ( 40 knopen, er zijn zelfs inmiddels eenromp veerboten die al 3dik 5 knopen varen) ) vrij zinloos want tegen de tijd dat hij bij je is kun jij maar een klein stukje uitgeweken zijn. Die wijken dan ook netjes voor je uit en soms al voor dat je ze visueel kunt zien .
Overigens staat er volgens mij ook zoiets in de regels als koers en vaart behouden als je het recht van de weg hebt.
Dat alles is nou juist zo mooi van AIS dat je dat soort koerscorrecties ver van tevoren kunt zien.
Uiteraard is dat anders als je een TSS kruist.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 11:56 #958153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Tenzee schreef :
Ik verleg altijd koers tvv beroepsvaart. Zien is in mijn perspectief dus belangrijker dan gezien worden.

Nog iemand die het begrijpt.

Toch kan dat voor de beroepsvaart lastig zijn.
Ik heb meerdere malen gezien ( bijv. op het Skagerrak en op het Kattegat) dat een beroepsschip voor mij (onder zeil) as ver van tevoren ( 5 mijl vaak wel) een paar graden zijn koers verlegde als de AIS een te kleine CPA aangaf. Ga je dan ook uitwijken is dat ook voor dat beroepsschip best vervelend. Het is voro hem uiterard makkelijker ruim van tevoren zijn koers gering te verleggen als kort van tevoren een noodgreep moet toepassen (wat meestal niet eens mogelijk is op korte afstand).

Goed. Schip wijkt voor mij uit. Hij kijkt naar het CPA met mijn boot. Maar ik kijk zelf, voor ik iets ga doen, natuurlijk ook naar hetzelfde CPA. Als blijkt dat we ver genoeg van elkaar verwijderd blijven, zou ik dan gaan uitwijken? En als mijn idee over voldoende afstand afwijkt van het zijne; zou ik dan het CPA doelbewust gaan verkleinen? Dat zal in de praktijk altijd vergroten zijn. Dat ziet hij dan vervolgens dus ook. Is dat een probleem voor hem? Ik denk het niet.

Het dus is allemaal een beetje theoretisch gepraat. In de praktijk zal er zelden of nooit een probleem optreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 11:58 #958154

Yellow Boat +1 (dat zijn ook mijn beperkte ervaringen, inclusief het verkeersstelsel dat aangaf dat het schip achter langs "moest" varen omdat er nog een ferry achteraankwam hij had daar niet zo zin in)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 12:03 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 12:03 #958156

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Wat een geklets zeg over een marifoon met ais.
Ik heb de SH 2200 en niet gekocht omdat er een ais ontvanger in zit.
Wel gekocht omdat ik het een mooi apparaat vind met een GPS ontvanger ingebouwd zodat ik er geen externe voor nodig ben, en de mooie handheld in de kuip.
Voorts kom ik voorlopig nooit op zee dus die ais heb ik niet nodig.
Maar als ik op rustig vaarwater ben heb ik het alarm wel aanstaan, dan word ik ff wakker geschut als er een groot vrachtschip achter mij aan komt.
Het is misschien (geen verstand van) wel mogelijk om het signal van de ais op een plotter te zetten.
Dat vind ik op zee toch absoluut noodzakelijk evenals een ais transponder.
Die ga ik dan zeker aanschaffen.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 12:12 door Re-Fresh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 12:42 #958162

lodewijk stegman schreef :

Het dus is allemaal een beetje theoretisch gepraat. In de praktijk zal er zelden of nooit een probleem optreden.

Absoluut geen theoretisch gepraat maar mijn eigen ervaringen tijdens zo'n 20.000 mijl op Noord en Oostzee en 15 keer oversteken van het Skagerrak..
En de regels zijn uiteraard al helemaal niet theoretisch maar gewoon regels. Dus koers en vaart behouden wanneer een kruisend schip volgens die regels moet uitwijken. En al helemaal zelf niet uitwijken als je ziet dat het kruisende schip dat al doet ( want dat vertelde ik) want juist dat geeft verwarring.
Wil je dan toch zelf uitwijken , roep het betreffende schip dan op en vertel hem dat.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 12:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 12:50 #958164

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Zeilprutser schreef :
Yellow Boat +1 (dat zijn ook mijn beperkte ervaringen, inclusief het verkeersstelsel dat aangaf dat het schip achter langs "moest" varen omdat er nog een ferry achteraankwam hij had daar niet zo zin in)

Zo zijn er tal van situaties op zee (niet op het tochtje van IJmuiden naar Oudeschild) waarin ik het beter vind dat je zichtbaar bent. Het is niet alleen de deep water route die je kruist, dat kan ook zonder AIS als het niet mistig is.
Vooral in gebieden waar meerdere "gigantisch broodpoepers" elkaar oplopen, kruisen en koers verleggen vanwege bestemmingen, zoals ik bijvoorbeeld in de buurt van weerstation P-11B twee jaar achter elkaar heb mogen meemaken in het donker met verschillende oplopende "broodpoepers" en net andere koerslijnen is het prettig dat zij je kunnen zien.

Maar goed, het kan ook zonder, het is geruststellender met vind ik. Ik heb niet de indruk dat we elkaar gaan overtuigen en wil graag Stegmans mening nog eens horen nadat hij op zee tussen wat "broodpoepers" heeft gezeten. De praktijk is soms weerbarstiger dan de theorie zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 13:33 #958175

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het dus is allemaal een beetje theoretisch gepraat. In de praktijk zal er zelden of nooit een probleem optreden.

Absoluut geen theoretisch gepraat maar mijn eigen ervaringen tijdens zo'n 20.000 mijl op Noord en Oostzee en 15 keer oversteken van het Skagerrak..
En de regels zijn uiteraard al helemaal niet theoretisch maar gewoon regels. Dus koers en vaart behouden wanneer een kruisend schip volgens die regels moet uitwijken. En al helemaal zelf niet uitwijken als je ziet dat het kruisende schip dat al doet ( want dat vertelde ik) want juist dat geeft verwarring.
Wil je dan toch zelf uitwijken , roep het betreffende schip dan op en vertel hem dat.

Het zou goed zijn als je niet je eigen verhaal blijft herhalen maar even echt leest wat ik in mijn vorige pots en in de potsen daarvoor in deze draad schrijf.
Nu lijkt het net op of ik tegen de muur praat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 13:39 #958178

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Palomine schreef :
Maar goed, het kan ook zonder, het is geruststellender met vind ik. Ik heb niet de indruk dat we elkaar gaan overtuigen en wil graag Stegmans mening nog eens horen nadat hij op zee tussen wat "broodpoepers" heeft gezeten. De praktijk is soms weerbarstiger dan de theorie zeg maar.

Wat je zegt. We gaan het zien.
Desondanks kan ik moelijk voorstellen dat het veel ingewikkelder wordt dan in het Zijpe, waar je soms ook door drie of vier tankers van 2000 - 3000 ton wordt opgelopen. Dat is dan meestal overdag, maar voor de situaties met weinig licht of mist heb je toch je eigen AIS-ontvangst.
Verder is het, zoals je zegt, vooral een kwestie van gevoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 13:44 #958179

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het dus is allemaal een beetje theoretisch gepraat. In de praktijk zal er zelden of nooit een probleem optreden.

Absoluut geen theoretisch gepraat maar mijn eigen ervaringen tijdens zo'n 20.000 mijl op Noord en Oostzee en 15 keer oversteken van het Skagerrak..
En de regels zijn uiteraard al helemaal niet theoretisch maar gewoon regels. Dus koers en vaart behouden wanneer een kruisend schip volgens die regels moet uitwijken. En al helemaal zelf niet uitwijken als je ziet dat het kruisende schip dat al doet ( want dat vertelde ik) want juist dat geeft verwarring.
Wil je dan toch zelf uitwijken , roep het betreffende schip dan op en vertel hem dat.

Het zou goed zijn als je niet je eigen verhaal blijft herhalen maar even echt leest wat ik in mijn vorige pots en in de potsen daarvoor in deze draad schrijf.
Nu lijkt het net op of ik tegen de muur praat.

Wat dacht je wat ik van jou denk? :evil:
Denk je nou werkelijk dat in mijn ervaringen aan de kant en niet meer hier post zet omdat jij dat wilt ?
Als je er niet tegen kunt reageer dan gewoon helemaal niet .
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 13:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 13:52 #958181

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Yellow Boat schreef :
Denk je nou werkelijk dat in mijn ervaringen aan de kant en niet meer hier post zet omdat jij dat wilt ?

Ad

Type dat eens opnieuw Ad alsjeblieft... Ik begrijp niet wat er staat.
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 13:57 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 15:10 #958189

lodewijk stegman schreef :
Tenzee schreef :
Ik verleg altijd koers tvv beroepsvaart. Zien is in mijn perspectief dus belangrijker dan gezien worden.

Nog iemand die het begrijpt.

Als jij een broodpoeper van formaat wel ziet maar vraag je af of hij jouw bootje ook ziet

De stena zie ik op mijlen afstand andersom niet

Fijn dat je er zo over denkt , weten we de antwoorden als we het weer eens over radar reflectoren etc gaan hebben onder het kopje gezien worden, in mist zie je met je ontvangertje die verplichte van de broodpoeper ook wel en hij jou nu helemaal niet meer .

Gezien worden , is niet belangrijk dus

Altijd koers wijzigen ? Is dat goed , lekker broodpoeper komt eraan en alle Jaggies gaan ineens een andere koers varen ......... toppers

Koers houden en duidelijk zijn wat je intentie is , daar heb je en de ander veel meer aan dan een paar Jaggies die als vlooien over het water gaan en niet duidelijk is wat ze van plan zijn
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 15:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke marifoon met AIS? 07 juli 2018 15:41 #958191

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Relax Jeroen, denk aan je hart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl