Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lichtaccu's ineens op....

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:44 #960522

Jeroen-pion schreef :
Gelukkig schreef je ooit zelf ;

3 jaar is normaal
5 jaar mazzel

Meer haast onmogelijk

Dat was voor gewone mensen, niet voor mezelf.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:54 #960530

Jawel, maar mijn vraag ging over of temperatuurcompensatie effect heeft/zou moeten hebben op max toelaarbare laadstroom (bulk) of spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:58 #960533

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nachtvlinder schreef :
Jawel, maar mijn vraag ging over of temperatuurcompensatie effect heeft/zou moeten hebben op max toelaarbare laadstroom (bulk) of spanning.
Als het goed is wel -24mv/graad met 25 graden als nulpunt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 20:07 #960539

Nachtvlinder schreef :
Jawel, maar mijn vraag ging over of temperatuurcompensatie effect heeft/zou moeten hebben op max toelaarbare laadstroom (bulk) of spanning.

hfdstk 4.4:
Zoals al in par. 2.5.9 werd vermeld speelt de temperatuur een grote rol bij het laden van accu’s. De gasspanning en daardoor ook de optimale absorptie en druppellaadspanning zijn omgekeerd evenredig aan de temperatuur. Dit betekent dat een koude accu bij een vaste laadspanning onvoldoende geladen zal worden en dat een warme accu teveel geladen zal worden.
Het laden van een warme accu zonder temperatuurcompensatie kan tot een instabiele situatie leiden (eng: thermal runaway): Omdat de gasspanning bij een stijgende temperatuur daalt, neemt de absorptie- of druppellaadlaadstroom toe en de accu wordt nog heter, enz. Dit leidt al snel tot vernietiging van de accu (de overmatige gasontwikkeling duwt de actieve massa uit de platen) en er bestaat explosiegevaar t.g.v. interne kortsluiting en de aanwezigheid van grote
hoeveelheden zuurstof- en waterstofgas.
De laadspanning aangegeven door Europese accufabrikanten geldt bij een accutemperatuur van 20°C en kan constant worden gehouden zolang de ook temperatuur van de accu redelijk constant blijft (15°C tot 25°C).
Buiten dit temperatuurgebied is temperatuurcompensatie aan te raden. Hoewel het advies van fabrikanten enigszins verschilt is een temperatuurcompensatie van – 4 mV / °C per cel een algemeen aanvaard gemiddelde.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 20:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 20:26 #960543

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Niet om te muggenziften, maar victron geeft de spanning bij 25graden (scheelt toch weer 0,12V).

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 20:35 #960550

Thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 20:38 #960552

en hij warmt ook op tijdens/door het laden. Ben benieuwd hoe dat in het verhaal past
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 20:40 #960555

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Naar aanleiding van mijn vorige post:
Thermisch vergassen is verdampen, elektrolytisch vergassen is de scheiding in waterstof en zuurstof. Tegen het verdampen worden in moderne accu's labyrinten ingebouwd waar door de lagere temperatuur het verdampte water uit het elektrolyt condenseert en weer terug de accu in stroomt. Bij elektrolytisch vergassen gebeurt dit niet of je zou moeten afkoelen naar de condensatie temperatuur van waterstof en zuurstof en dan moet je dicht naar het absolute nulpunt gaan. Zo koud krijg je een accu niet snel in de bilge.

Het elektrolytisch vergaste water krijg je niet meer terug. Zou dat wel gebeuren dan gaat dat niet ongemerkt kan ik je verzekeren! Het thermisch vergaste water krijg maar ten dele terug uit het labyrint. Een loodzwavelzuur accu zal dus altijd water verbruiken. De onderhoudsvrije en AGM accu's ook. Een hoge mate van verdamping betekent bij onderhoudsvrije accu's een kortere levensduur.

In de tropen neemt de thermische vergassing of verdamping door de hogere omgevingstemperatuur sterk toe. Snelladen of bulkladen van een loodzwavelzuur accu zorgt voor temperatuursverhoging van het elektrolyt door de warmte ontwikkeling in de inwendige weerstand van de accu (P = I2Rt). Snelladen of bulkladen beperkt de levensduur van een loodzwavelzuur accu. Het spijt me voor de 'accufluisteraars', maar het is niet anders.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 20:51 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 21:11 #960569

Die spanningen lijken me niet overdreven hoog.
Ik probeer nog wel eens wat, heel voorzichtig, kijk vooral naar hoe sterk het gast en stel daarop de spanning in.
Ik kom dan op 14,2V uit, dan gast het net, 14,4 vond ik wat veel gassen.

Die opgevoerde generatoren en laders tot wel 14,8V soms, daar blijf ik ver van weg.

De generator op de motor zie ik wel eens op 14,2V staan, maar na een tijdje zakt ook die naar 13,8V
Ik heb het nooit gecontroleerd, maar denk dat in de (standaard geplaatste) regelaar een temperatuur regeling zit die de spanning wat verlaagd bij warme generator.
Accu´s die ik bij anderen geplaatst heb stel ik ook af op net een beetje gassen.

De omgevings temperatuur is hier doorgaans 8 maanden boven de 30º, in de zomermaanden wel rond de 40º.

Alle accu´s waar ik voor zorg houd ik standaard op 14,2V, ik denk dat dat de beste resultaten geeft.

Nu zijn op de eigen boot de accu´s nooit in rust en komen dagelijks maar korte tijd op 14,2V spanning.
Dat is wel anders dan de hele week aan de lader en alleen weekeinde in gebruik.

De koelkast wordt bij 35º nogal belast, dat probeer ik zoveel als mogelijk direct uit de panelen te halen. die schakelt af bij 12,5V en weer aan bij 12,8V.
Staat op maximaal koelen, een paar forse flessen water die ´s avonds voor de helft ijs zijn en ´s morgens nog net een paar brokjes ijs hebben.
Een paar circulatie pompjes voor warm water in de boiler draaien ook alleen overdag.

Het meeste verbruik komt op die manier direct uit de (overbemeten) panelen.
Dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk op de belasting van de accu´s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 21:52 #960578

Duidelijk verhaal: dus een accu verliest ook water wanneer deze in rust is.

Krijg wel de indruk dat bulkladen met snelladen verward wordt. “Bulkladen” als zodanig bestaat niet, wel is er de “bulkfase”, dat is de eerste laadfase wanneer er met constante stroom geladen wordt totdat de klemspanning (bij die onstante stroom) gestegen is tot de gas- of andere intestelde spanning. Voor die stroom raadt Victron aan tussen C/10 en C/5 te blijven, bij grotere laadstromen dan C/5 kan de accu namelijk flink opwarmen, tot wel 15 grC, waardoor temperatuurcompensatie belangrijk wordt. Deze compensatie verlaagt dan de eindspanning. Er wordt dan dus nog steeds met een vaste (C/5 of whatever) constante stroom geladen, maar deze bulkfase stopt eerder, puur omdat de (lagere) eindspanning eerder bereikt wordt.

Ik ken de definitie van “snelladen” niet. Is dat laden met een hogere constante bulkstroom, een bulkfase die langer (tot een hogere spanning) door loopt, of iets anders?
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 21:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 09:15 #960656

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Aan alles komt een eind thomas, ook aan accu's. :)

Ik heb hier ook accu's gehad in de sleepboot, die hebben het 10 jaar of iets meer volgehouden terwijl ze niet bepaald lief behandeld werden. Waren VMF batteries. Ineens was het over en uit, klaar, schlusss, finito.. Dit kwam natuurlijk zeer ongelegen zowel financieel als op andere aspecten :evil:

Je zal maar een fluisterboot, Tesla of elektrische heftruck hebben, ben je duizenden € verder voor een nieuwe accubank.
Laatst bij een concullega moest de accubank van de heftruck vervangen worden, quanta costa € 2000,- Blij dat mijn dieseltruckje op de zaak op GTL alleen een 70 AH startaccu heeft, ben ik de concurrentie dit keer weer te slim af....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 09:26 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 11:11 #960676

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
@Nachtvlinder:
'Standaard laden' voor loodzwavelzuur accu's zonder dat de temperatuur van de accu aanmerkelijk omhoog gaat, doe je met 0,1c of c/10. Dan heb je het minste elektrolyt verlies door verdamping of elektrolyse. In de bulkfase wordt een loodzwavelzuur accu tot een maximum van 0,5c of c/2 geladen. Dat geeft met zekerheid elektrolyse en verhoging van de temperatuur en meer verdamping.
Snelladen is laden met een laadstroom hoger dan de standaard laadstroom van 0,1c of c/10. Laden in de bulkfase is daardoor altijd snelladen en gaat ten koste van het volume aan elektrolyt. Niets aan te doen.

@Fly-Tour:
Ja, het einde van een accu komt nooit goed uit. Zou er een reden zijn dat Tesla geen loodzwavelzuur accu's gebruikt? Wat denk je. Ik sta op het punt een derde loodzwavelzuur accupakket van een 'elektrotractie' te vervangen voor LFP accu's. Die zijn duurder, zeker maar gaan langer, misschien veel langer mee. Ze stinken ook niet zo als een dieselheftruck en met de huidige elektriciteitsprijs zijn ze ook nog veel goedkoper per bedrijfsuur. Ik vraag me af of je de concurrentie te slim af bent...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 11:19 #960681

Vanmorgen de twee nieuwe accu's erin gezet (2 * 105 Ah,merk VMF, dat het de vorige keer 11 jaar heeft volgehouden).

@Faran, de nu versleten accu's waren merk ACH.

Beide stonden vanmorgen, 2 uur na uitbouw, keurig op 13,1 V.
Heb ze aan Anjo meegegeven, die gaat ze gebruiken voor een klein elektriek buitenboordmotortje.
Dus of er 1 kapot was of allebei versleten, dat horen we nog wel.
Samen leverden ze afgelopen weekend nog 20 Ah, verspreid over 4 uur.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 11:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 11:50 #960686

Peper schreef :
@Nachtvlinder:
'Standaard laden' voor loodzwavelzuur accu's zonder dat de temperatuur van de accu aanmerkelijk omhoog gaat, doe je met 0,1c of c/10. Dan heb je het minste elektrolyt verlies door verdamping of elektrolyse. In de bulkfase wordt een loodzwavelzuur accu tot een maximum van 0,5c of c/2 geladen. Dat geeft met zekerheid elektrolyse en verhoging van de temperatuur en meer verdamping.
Snelladen is laden met een laadstroom hoger dan de standaard laadstroom van 0,1c of c/10. Laden in de bulkfase is daardoor altijd snelladen en gaat ten koste van het volume aan elektrolyt. Niets aan te doen.

@Fly-Tour:
Ja, het einde van een accu komt nooit goed uit. Zou er een reden zijn dat Tesla geen loodzwavelzuur accu's gebruikt? Wat denk je. Ik sta op het punt een derde loodzwavelzuur accupakket van een 'elektrotractie' te vervangen voor LFP accu's. Die zijn duurder, zeker maar gaan langer, misschien veel langer mee. Ze stinken ook niet zo als een dieselheftruck en met de huidige elektriciteitsprijs zijn ze ook nog veel goedkoper per bedrijfsuur. Ik vraag me af of je de concurrentie te slim af bent...
Groeten, Peper.

Wat is de kWh prijs momenteel, van je pc?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 11:59 #960690

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Peper schreef :
. Ze stinken ook niet zo als een dieselheftruck en met de huidige elektriciteitsprijs zijn ze ook nog veel goedkoper per bedrijfsuur. Ik vraag me af of je de concurrentie te slim af bent...
Groeten, Peper.

4 tons Heftruck met weinig uren die na 30 jaar nog als een zonnetje loopt en nog steeds weinig gebruikt wordt behalve een paar keer per week een bootje liften van de trailer op de bok. Geen medewerkers in dienst en ook geen magazijntoepassing. Meestal buiten. In dit geval zeg ik : ik geloof het wel. :P

Dus ik red het wel met deze. Ik tank maximaal één keer per jaar. Nu op GTL weinig stank meer en nog minder verbruik en hij doet het zonder gloeien in de zomer..

Wat ik nog vergeet: hier zit een versnellingsbak onder met gigantisch trage 1e versnelling, beresterk dus, je trekt alles weg. Een klein elektrisch truckje niet.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 12:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 12:06 #960694

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
1 cel 280Ah x 3,2V = 0,896kWh
incl transport per boot, alle douane kosten en de hele rimram: €260,30 ex btw
260,30 / 0,896 = €290,51 (onder voorbehoud, bij een groter aantal dan 1 wordt dit minder.)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 12:32 #960700

ja ,ik zeg steeds 1 euro per Ah, bij 1 cel, globaal klopt dat wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 13:50 #960713

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Nou de accu's mee naar huis en op elke accu een mistlamp aangesloten

Tot nu toe gaan ze gelijk op

1145 13,01
1245 12,68
1345 12,52
1415 12,41
1515 10,54
uit
1545 12,51

Eerste rijtjje de tijd achterste rijtje het voltage op de polen.

AAls ze een half uurtje rust krijgen komt t weer bij zonder lader erop ???

Denk zomaar een 50 Watt lamp in mn mistlampen te hebben.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 13:50 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 14:14 #960717

Na 4 uur klapt de spanning in elkaar, dat had ik ook, met 5A belasting, dus 60 Watt. Die 50 watt mistlamp zou best kunnen, koplampen zijn ook 50 of 55 watt.

Dat in rust de spanning ietsje terugkomt betekent niet dat hij het weer gaat doen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 14:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 15:13 #960731

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Gelukkig schreef je ooit zelf ;

3 jaar is normaal
5 jaar mazzel

Meer haast onmogelijk

Dat was voor gewone mensen, niet voor mezelf.

Verveld voor je dat jouw accu’s je als een gewoon mens zien .

Goed voor je dat je vervangt ! En je ego ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 15:24 #960732

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Goed voor je dat je vervangt ! En je ego ;)
Joh, die zit zo weer op volle bak amperes te leveren... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 15:28 #960733

Anjo schreef :
Nou de accu's mee naar huis en op elke accu een mistlamp aangesloten

Tot nu toe gaan ze gelijk op

1145 13,01
1245 12,68
1345 12,52
1415 12,41
1515 10,54
uit
1545 12,51

Eerste rijtjje de tijd achterste rijtje het voltage op de polen.

AAls ze een half uurtje rust krijgen komt t weer bij zonder lader erop ???

Denk zomaar een 50 Watt lamp in mn mistlampen te hebben.

Wat een typisch verloop! Na 3.5 uur 4 A leveren (14 Ah) stort de spanning opeens in. Om, op datzelfde moment, onbelast weer de indruk te wekken (12.51 V) een resterende lading van 90% te hebben. Je zou haast denken aan een slecht contact tussen plaat/pool of tussen twee cellen onderling, maar dat verklaart de abrupte daling (na enige tijd pas...) niet.
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 15:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 15:34 #960734

Peper schreef:
Dat geeft met zekerheid elektrolyse en verhoging van de temperatuur en meer verdamping.
Snelladen is laden met een laadstroom hoger dan de standaard laadstroom van 0,1c of c/10. Laden in de bulkfase is daardoor altijd snelladen en gaat ten koste van het volume aan elektrolyt. Niets aan te doen.



Mogelijk is dat een verklaring voor de levensduur van mijn accu´s.
Die worden vrijwel alleen door de panelen geladen.
Dit, ongelooflijk donkere voorjaar, heb ik een paar keer walstroom moeten gebruiken.
Motor uren zijn ook erg zeldzaam.
Solar heb ik wel eens op 17A zien staan, voor korte tijd. Meestal rond de 10A.
Dat is voor 400Ah accu´s niet erg veel, dat zou neerkomen op 0,03 C aan laadstroom.
Dat is bijna druppelladen te noemen.
Wanneer ik het juist begrijp komt het er op neer dat die hoge laadspanningen bedoeld zijn om de loodaccu verkoop op te stuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 15:54 #960740

Nachtvlinder schreef :
Wat een typisch verloop! Na 3.5 uur 4 A leveren (14 Ah) stort de spanning opeens in. Om, op datzelfde moment, onbelast weer de indruk te wekken (12.51 V) een resterende lading van 90% te hebben. Je zou haast denken aan een slecht contact tussen plaat/pool of tussen twee cellen onderling, maar dat verklaart de abrupte daling (na enige tijd pas...) niet.

Dit gedrag hebben ze 3 dagen lang (afgelopen weekend) aan boord ook getoond. 10 Ah gebruik (per accu), niets-aan-de-hand 12,4 V, en pats, ineens 10,5 V (belast) binnen een kwartier.

Dat weer onbelast op spanning komen duurt wel even, half uur, drie kwartier geduld en dan weer 12,5 V.

Ik denk dat de capaciteit door sulfatering is teruggelopen tot 15 a 20 Ah ( van 102 Ah).
11,9 V is overigens (onbelast) 100% ontladen..... 12,5 V is 30 % ontladen.

Het zijn gewoon heel kleine accu'tjes geworden ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 15:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 16:18 #960744

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Zonder een academische opleiding is het onverstandig om accu's aan boord te hebben. :whistle:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl