Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lichtaccu's ineens op....

Lichtaccu's ineens op.... 15 juli 2018 20:49 #960232

Net 3 dagen gevaren, en elke dag hetzelfde fenomeen:
na 4 uur varen een alarm Low Voltage, 10,5 volt uit de lichtaccu's.
Dat zijn 2 parallel staande 102 Ah accu's, samen 204 Ah.
Volgens de accumonitor was er in die 4 uur ca 20 Ah gebruikt en was de lading 90% van de theoretische 204 Ah. Dat klopt dus wel, 10% van 204 Ah gebruikt.
Notebook en koelkast zijn samen goed voor ca 5 A, dus na 4 uur 20Ah gebruikt is ok.

De spanning ging elk van deze 3 dagen ineens (binnen een paar minuten) van 12.3 V naar 10.5 V. Steeds na 4 uur 5A gebruiken.

Deze set heeft het 6 jaar volgehouden, ze zijn van juli 2012.
De vorige set heeft het 11 jaar gedaan.
Condities hetzelfde; altijd aan de lader (elke dag), nooit onder de 60% ontladen.
Deze set was dus duidelijk mindere kwaliteit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 15 juli 2018 21:03 #960237

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Merk, type?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 15 juli 2018 21:45 #960244

Hoogst waarschijnlijk één cel defect. neemt ook de andere accu mee, daarom duurt het een paar uur voor beide zo laag zijn.
Met een beetje geluk zou er nog één accu bruikbaar kunnen zijn.

Was de top van de laadspanning hoger dan 14.2/14.3V ingesteld?
Zijn het vloeistof accu´s?
Zo ja, hoeveel tijd (maanden) zat er tussen het bij moeten vullen?

Mijn accu´s bewegen zich tussen 12,2 als minimum en 14,2 als maximum, zelden iets meer of iets minder dan deze waarden. Vloeistof accu´s die ongeveer ieder half jaar wat bijgevild moeten worden. Een stukje papier op de accu met de vul data erop geschreven.

De laatste 3 set´s zijn elk ruim tien jaar meegegaan. Wat daarvoor was kan ik me niet mee herinneren.

De laatste set heeft 9 jaar aan boord gestaan en staan nu ergens anders nog te werken, de capaciteit lijkt iets af te nemen, maar dat mag na meer dan 12 jaar.

de huidige set is nog maar net 3 jaar, kan ik dus nog niets over zeggen.

Het zijn Exide accu´s met wat hoge ruimte boven de platen, bij flinke helling komt geen hoekje van de platen boven het zuur uit.
En onderin schijnt ook wat ruimte te zijn voor wat neerdwarrelend lood.
Dat laatste heb ik me laten vertellen, niet zelf kunnen zien.

Het zal duidelijk zijn dat mijn voorkeur naar vloeistof gaat en niet naar Gel of AGM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 07:11 #960265

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Dank je voor deze bekentenis.

Ik was even bang dat alleen mij dit overkomt. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 07:16 #960266

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Klinkt inderdaad als een defecte accu. Je kunt nog eenvoudig checken wélke van de 2 het is, maar, aan de andere kant heeft dat ook niet zoveel zin, omdat je toch niet één nieuwe bij gaat plaatsen, maar toch de hele set gaat vervangen.

Nou ja, uitgaande van een setprijs van ongeveer 230 euro heeft het je aan afschrijving 38 euro per jaar gekost. Da's peanuts op de rest van de exploitatiekosten van de boot! :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 07:22 #960268

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
mystudio schreef :
Nou ja, uitgaande van een setprijs van ongeveer 230 euro heeft het je aan afschrijving 38 euro per jaar gekost. Da's peanuts op de rest van de exploitatiekosten van de boot! :-)
Klusbaas rekent alles om naar euro per mijl. Dus Thomas, hoeveel heb je er mee gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 07:36 #960274

Als het 38 euro per jaar was dan is dat ongeveer de prijs van 2 mijl varen. Dat kan ermee door ;-)

De eerste dag dat het gebeurde heb ik (na even motoren de haven in) veel verbruikers aangezet en even gewacht tot het 10.5V-alarm weer ging.
Daarna de kabels van de accupolen af gehaald. Beide zaten toen op 10,5 V, dus het is niet slechts 1 kapotte cel in 1 accu.
Na heel even opladen zaten ze beide in rust weer op 12,6 V. Ook dat wijst niet op 1 kapotte cel.

Het merk weet ik even zo niet, zoek ik op als ik ze van de week ga vervangen. De vorige set was VMF, 11 jaar goedgegaan.
Type was gewoon nat, calcium, dicht (niet te vullen).
Beide accu's hebben een oogje dat groen, zwart (laden) en wit (vervangen) kan worden.
Allebei vrolijk groen, zelfs bij 10,5 V......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 07:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 08:24 #960295

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mijn accu's gaan nu het 9e jaar in:

www.georgekniest.nl/catalogus/...-105-ah-serviceaccu/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 09:11 #960307

BK,

Van gelijke accu´s zou je mogen verwachten dat ze gelijke levensduur hebben, al hoeft dat niet altijd zo te zijn.
Maar bij goed opletten kun je een defect herkennen vóór de parallel accu´s meegetrokken worden.
Af en toe één accu los koppelen en dan vergelijken met de andere.
Een geschiedenis, zoals de Victron MPPT produceer,t geeft ook informatie over de staat van de accu´s, heel wat beter dan (de mij bekende) accumonitoren.

Dat groene oogje verteld je alléén iets over de cel waar het in is gemonteerd.
Niet navulbaar is ook niet controleerbaar hoeveel het vloeistof peil is gezakt!
Zelfde probleem als bij Gel en AGM.

Die niet navulbare vloeistof accu´s vind ik de minst geschikte accu soort, ze hebben de nadelen van GEL en AGM en missen het voordeel van bij kunnen vullen


Maar hoe hoog stond de top laadspanning nu ingesteld?
Dat geeft weer een beetje informatie waar men iets van kan leren.

Kun je de cellen openen en kijken naar het vloeistofpeil, je hoeft ze nu toch niet meer dicht te maken.
Maar je weet dan wel of het één of meer cellen waren die wat mankeerden.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 09:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 09:17 #960308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Mijn eigen accu's, of ten minste één van de twee (2× 100 Ah, parallel geschakeld) begint/beginnen ook een beetje op z'n eind te lopen, geloof ik. Twee weken terug constateerde ik ineens dat een van de accu's wel erg veel water begint te verbruiken. Al wat langer was op één van de polen en vooral op de klem wat groene oxidatie ontstaan. Normaal vul ik een een paar keer per seizoen beide accu's met wat gedestilleerd water bij. Meestal 1 à 2 dopjes (van fles waarin ik het water koop) per cel. Bij de accu in kwestie moesten er nu opeens, bij een flink aantal van de zes cellen, wel 5 - 6 dopjes bij.

Ik had al langer de indruk dat het langer duurde eerder de accumonitor weer aangaf dat de accu's volledig vol waren. Vorig jaar was dat halverwege de ochtend al voor elkaar, nu duurt het tot in de middag. Het laden gebeurt slechts door de zonnepanelen, maar zelfs met het extreem zonnige weer van de afgelopen weken kostte het laden meer tijd dan voorheen.

Ik hoop dat de zaak nog even houdt tot het eind van het seizoen, maar ik houd er rekening mee dat ik volgend seizoen een verse start moet maken met een nieuw setje.
Dat zal dan echter waarschijnlijk wel weer een setje ordinaire natte lood-antimoon accu's worden. Ik heb met het huidige setje ruim 8 jaar gedaan en dat ondanks het gegeven dat beide accu's pas later parallel zijn geschakeld en de eerste twee jaar gescheiden van elkaar zijn gebruikt, wat geen ideale start is voor parallel geschakelde accu's.
De leverancier waar ik ze kocht (Daveco in Werkendam) heeft ze nog steeds en ze zijn niet duurder geworden (iets minder dan € 100,- per stuk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 10:02 #960319

lodewijk stegman schreef :
Mijn eigen accu's, of ten minste één van de twee (2× 100 Ah, parallel geschakeld) begint/beginnen ook een beetje op z'n eind te lopen, geloof ik. Twee weken terug constateerde ik ineens dat een van de accu's wel erg veel water begint te verbruiken. Al wat langer was op één van de polen en vooral op de klem wat groene oxidatie ontstaan. Normaal vul ik een een paar keer per seizoen beide accu's met wat gedestilleerd water bij. Meestal 1 à 2 dopjes (van fles waarin ik het water koop) per cel. Bij de accu in kwestie moesten er nu opeens, bij een flink aantal van de zes cellen, wel 5 - 6 dopjes bij.

Ik had al langer de indruk dat het langer duurde eerder de accumonitor weer aangaf dat de accu's volledig vol waren. Vorig jaar was dat halverwege de ochtend al voor elkaar, nu duurt het tot in de middag. Het laden gebeurt slechts door de zonnepanelen, maar zelfs met het extreem zonnige weer van de afgelopen weken kostte het laden meer tijd dan voorheen.

Ik hoop dat de zaak nog even houdt tot het eind van het seizoen, maar ik houd er rekening mee dat ik volgend seizoen een verse start moet maken met een nieuw setje.
Dat zal dan echter waarschijnlijk wel weer een setje ordinaire natte lood-antimoon accu's worden. Ik heb met het huidige setje ruim 8 jaar gedaan en dat ondanks het gegeven dat beide accu's pas later parallel zijn geschakeld en de eerste twee jaar gescheiden van elkaar zijn gebruikt, wat geen ideale start is voor parallel geschakelde accu's.
De leverancier waar ik ze kocht (Daveco in Werkendam) heeft ze nog steeds en ze zijn niet duurder geworden (iets minder dan € 100,- per stuk).

Check ze ook hier even los van elkaar, als een van de twee (die ene die water gebruikt) een slechte cel heeft en er daardoor meer spanning over de andere 5 cellen staat (boven de gasspanning), dan gebruiken die 5 cellen een stuk meer water....
Haal die ene defecte accu er dan maar tussen uit en zeil het seizoen uit met de rest.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 10:03 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 10:34 #960331

Dat sterk meer waterverbruik is het eerste waarneembare teken van achteruitgang.
Alleen waar te nemen bij navulbare accu.
Voor mij de hoofdreden om navulbare accu´s te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 10:49 #960336

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
It Paradyske schreef :
Check ze ook hier even los van elkaar, als een van de twee (die ene die water gebruikt) een slechte cel heeft en er daardoor meer spanning over de andere 5 cellen staat (boven de gasspanning), dan gebruiken die 5 cellen een stuk meer water....

Dat laatste zou inderdaad heel goed de reden van dat extra waterverbruik kunnen zijn.
Haal die ene defecte accu er dan maar tussen uit en zeil het seizoen uit met de rest.

Dat betekent wel meteen een halvering van de beschikbare capaciteit. De vraag is hoeveel die relatief goede accu onder de relatief slechte gaat lijden als ik de zaak gewoon parallel laat staan. Zou de betere accu dan ook in een kwestie van weken instorten?

Ik twijfel een beetje of het wijs is beiden nu te vervangen door twee nieuwe, of het nog even aan te kijken, met het risico dat de hele boel op een ongelukkig moment instort. Die € 200,- is nog wel te overzien en renteverlies op geïnvesteerd kapitaal speelt in deze renteloze dagen nauwelijks meer een rol..
De andere optie is dan inderdaad om het even met één accu te doen, maar dan moet 's nachts het koelboxje misschien wel uit.. Ook een beetje zonde van het gemiste rendement op de zonnepanelen. Dat laatste kost wel niks, maar het gevoel is een beetje krom.

Het seizoen duurt ook nog even, hoop ik..
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 10:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 11:08 #960343

Dat kan zeer snel zijn, een beetje afhankelijk van hoe lang de andere parallel stond met de defecte cel.
Zeker niet parallel laten staan.
met wat ik uit je beschrijving lees, is er in ieder geval één accu totaal op.

Wanneer ik één cel ontdek die merkbaar meer water nodig heeft dan andere, gaat die accu direct los van de rest, vóór hij kans krijgt de rest mee te nemen in z´n val.

En wanneer je linkerschoen verleten is zal de rechter er niet ver vanaf zijn, dat zal ook voor accu´s gelden denk ik. Als er niet een duidelijke andere oorzaak aan te wijzen is.

Misschien het seizoen uitzingen op de overgebleven accu en bij het nieuwe seizoen 2 nieuwe plaatsen. Mogelijk iets meer capaciteit wanneer er ruimte voor is.
8 jaar is niet echt slecht.
Is een beetje een gok, de afweging van meerprijs voor meer capaciteit tegen langere levens duur.

Hoe was het ook weer? Penny wise, Pound foolish.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 11:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 11:46 #960356

Saeftinghe schreef :
Maar hoe hoog stond de top laadspanning nu ingesteld?
Dat geeft weer een beetje informatie waar men iets van kan leren.

De laadspanning staat als sinds 2002 (nieuwe boot) hetzelfde ingesteld, en de vorige set accu's deed daar 11 jaar mee. Toen ging de startaccu (identiek aan de andere 2) eerst; die had kennelijk staan gassen, want het oogje was zwart en de metalen klem van de band waar de accu mee vaststond was helemaal weggeoxideerd. Een maand later beide lichtaccu's ook op. 11 jaar en 2 maanden.



Op de motor laadt het geheel (3 stuks, gekoppeld door relais) met 14.4 V, ook al die jaren ongewijzigd. Geen slimme lader in dat geval. Er is een Victron accumonitor en een schakelbare (licht-start) voltmeter. Ze geven beide hetzelfde aan. Geen meetfouten dus, neem ik aan.
Meer dan 20 A laadstroom komt nooit voor, op 306 Ah accu. Meestal is de max 15 a 16 A, dus 5% van de capaciteit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 12:20 #960366

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Als er al iets zou zijn dat je accu's doet gassen, dan is dat de bulk en de absorption laadfase. Beide komen boven de 13,8V (dat is de gasspanning van een 'natte', dus ook een AGM, loodzwavelzuur accu). Zeven jaar levensduur is niet echt slecht. 11 jaar en 2 maanden is heel erg goed. Als snap ik dat het in vergelijking met elkaar wel een tegenvaller is.
In Suriname gaan de accu's maar 3 jaar mee omdat ze in het warme klimaat aldaar veel sneller gassen (zowel thermisch als elektrolytisch).
Kun je het seizoen 'afmaken' met deze accu's? Hans V heeft 2 100Ah AGM accu's uit een UPS systeem mee, ik heb er nog 2 staan. Laat me weten of je ze wilt lenen om door het seizoen te komen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 12:37 #960377

Lichtweer accu’s Thomas?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 18:22 #960483

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Steg: Zou de slechte accu er af gooien of eventueel nog gebruiken stand alone en wel beide laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:06 #960502

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
hoe kan het kwaad om met een lagere spanning te laden?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:12 #960505

uit de Victron-bijbel:

2.5.7. Voortijdige veroudering 3. Te weinig laden.
Zoals beschreven in par. 2.2.4, treedt sulfatering op als een accu in volledig ontladen toestand wordt achtergelaten. Sulfatering zal ook, maar langzamer, plaatsvinden als een accu in gedeeltelijk ontladen toestand wordt achtergelaten.
Daarom wordt aanbevolen om een accu nooit in meer dan 50 % ontladen toestand achter te laten en om de accu regelmatig volledig te laden, bijvoorbeeld om de 30 dagen. Accu’s, vooral moderne natte accu’s met een laag antimoongehalte, worden vaak te weinig geladen omdat de laadspanning van de acculader te laag is afgesteld.
Samen met te diep ontladen, is het niet volledig laden de belangrijkste oorzaak van de
voortijdige veroudering van een accu.


hier de hele bijbel:

Bijlage:

Bestandsnaam: Book-NL-Al...UTC).pdf
Bestandsgrootte:617 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 19:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:22 #960508

Peper schreef :
In Suriname gaan de accu's maar 3 jaar mee omdat ze in het warme klimaat aldaar veel sneller gassen (zowel thermisch als elektrolytisch)

Wil je daar iets meer over vertellen? Bedoel je met “thermisch gassen” gewoon verdamping of iets anders? Verder: ligt, wanneer een accu in een ruimte van bv 30 gr staat, de gasspanning lager dan bij bv 20 grC, of moet de bulkstroom dan naar beneden en blijft de (electrolytische?) gasspanning hetzelfde als bij lagere temperatuur?
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 19:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:25 #960510

Nachtvlinder schreef :
Wil je daar iets meer over vertellen?

Ook dat staat natuurlijk in de Bijbel:

Een hoge gemiddelde werktemperatuur leidt tot versnelde veroudering, omdat de chemische afbraakprocessen in de accu zich bij een hogere temperatuur sneller voltrekken. Meestal wordt de levensduur van een accu door de fabrikant wordt opgegeven bij een omgevingstemperatuur van 20°C. De levensduur van een accu halveert bij elke temperatuurstijging van 10°C.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:27 #960512

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Baasklusje schreef :
dat staat natuurlijk in de Bijbel
ik ben niet zo bijbelvast :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:29 #960515

TuuLeVi schreef :
Baasklusje schreef :
dat staat natuurlijk in de Bijbel
ik ben niet zo bijbelvast :whistle:

Die van Victron ( de schrijver heet ook Vader!) kan geen kwaad :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 16 juli 2018 19:41 #960521

Gelukkig schreef je ooit zelf ;

3 jaar is normaal
5 jaar mazzel

Meer haast onmogelijk :P de teleurstelling kan dus niet heel groot zijn geweest
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl