Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lichtaccu's ineens op....

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 12:00 #960950

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ja, en het is ook nog eens een nieuwe, want het ding heeft maar één laadcyclus doorlopen en is nooit volledige ontladen geweest! Ja, dan is 'Peukert' nog nauwelijks aan het werk geweest.
Je minimum accuspanning is behoorlijk hoog en je hebt dus nog nooit meer dan 40% SOC gebruikt. Dan blijft je accu wel een tijdje leven.
Gezien maximale ontlading had je aan een 100Ah LFP accu ruim voldoende gehad. Dat had je met het huidige prijspeil €400 gekost en was de laatste accu die je ooit kocht.
Hoeveel Ah is de capaciteit van deze accu en wat heb je ervoor betaald? zou voor de vergelijking wel boeiend zijn!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 12:26 #960957

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Peper schreef :
Ja, en het is ook nog eens een nieuwe, want het ding heeft maar één laadcyclus doorlopen en is nooit volledige ontladen geweest! Ja, dan is 'Peukert' nog nauwelijks aan het werk geweest.
Je minimum accuspanning is behoorlijk hoog en je hebt dus nog nooit meer dan 40% SOC gebruikt. Dan blijft je accu wel een tijdje leven.
Gezien maximale ontlading had je aan een 100Ah LFP accu ruim voldoende gehad. Dat had je met het huidige prijspeil €400 gekost en was de laatste accu die je ooit kocht.
Hoeveel Ah is de capaciteit van deze accu en wat heb je ervoor betaald? zou voor de vergelijking wel boeiend zijn!
Groeten, Peper.
Accus zijn 2x90Ah victron AGM.
Dat met die laadcyclus klopt niet, zie ook mijn vraag hierover in een ander draadje.
Ze zijn 1x met 83Ah (ongeveer 60%SOC) ontladen.
Daarnaast al zo'n twee weken elke nacht 15-20Ah ongeveer 90%SOC.
Waarna ze de dag erop met zonne energie weer worden opgeladen.

Die €400,- klinkt leuk, maar ik vermoed dat er ook nog wat aanvullende (laad) elektronica nodig is.
Daarnaast heb ik nog geen leverancier gevonden die zwart op wit wil zetten dat het 'de laatste accus xijn die ik ooit koop'.

Edit Volgens mij heeft Peukert niets met de diepte van de ontlading te maken.
Alleen met de grote van de (ont)laadstroom.
Hoe groter deze stroom, hoe slechter het rendement van de accus.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 12:29 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 12:31 #960960

Peper schreef :
@Jeroen-pion:
Goed je vergelijkt de aankoopprijs en de levensduur. Die valt voor de LFP accu gunstiger uit per jaar. Je zou de installatie niet willen voorfinancieren en ja, dan ga je voor de korte termijn en dan zou de loodzwavelzuur accu de goede keuze zijn.



Kortom, als je een echt berekende replacement doet, ben je met LFP cellen goedkoper uit en je accu leeft ook langer en je kunt de walstroom gebruiken om je 'bitcoin miner' op je boot te laten draaien, want de accu wordt wel volgeladen via het zonnepaneel. Ik snap niet dat je met jouw financiële overwegingen nog niet op LFP accu's bent overgegaan.
Man, je wordt slapend rijk! Tijd om een dutje te gaan doen!
Welterusten, Peper.

Slapend rijk worden ??? Dan koop je geen boot, en zeker geen zeilboot

Ga jij maar lekker slapen :P maar verwacht er niet te veel van financieel
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 12:45 #960966

Naast wat hier geschreven wordt bemerk ik vooral dat het laden van zo'n LFP veel efficienter gaat dan een loodzuur batterij. Op het moment dat onze loodzuur batterijen 80% vol raakten en de laadregelaar in absorptie ging duurde het soms uren voor hij uiteindelijk in druppellading ging om na enkele minuten te constateren dat hij aan een nieuwe cyclus begonnen was. Nu met LFP schakelt de laadregelaar zo rond half tien 's ochtends op druppelladen en dat blijft de hele dag zo. De panelen voeden op dat moment rechtstreeks de verbruikers en de batterij blijft de hele dag op 13,31V. Qua laadefficientie is een LFP op dit moment onklopbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 13:19 #960974

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Jeroen-pion schreef :
Ga jij maar lekker slapen :P maar verwacht er niet te veel van financieel
@Jeroen-pion: Wacht maar tot de koers van de bitcoin weer eens omhoog gaat! Dan word ik pas wakker! :lol:

@PvO: Ik begrijp uit je antwoord dat de laadmonitor niet helemaal betrouwbaar is, jammer.

(50/80)*180Ah komt uit op een capaciteit van 112,5Ah voor LFP accu's en dan houd ik jouw marges aan. Is inderdaad iets meer dan de 100Ah.

Peukert heeft niets met de diepte van de ontlading te maken, alleen de laad en ontlaad stroom, net zoals je zegt. Maar wil je bepalen welk effect dit heeft op de geïnstalleerde capaciteit of de te installeren capaciteit, dan zul je daar toch mee moeten rekenen.
Het Peukert effect wordt alleen maar sterker naarmate de accu's verouderen omdat de inwendige weerstand van de cellen groter wordt en het laad en ontlaad rendement kleiner. Jouw accu's zijn nieuw (tenzij ik voor de gek word gehouden door de accumonitor) en hebben dan nog geen veroudering en verhoging van de Ri en dus een beter rendement. De 70% die ik noem is een lange tijd gemiddelde (uit 2000).

Uiteindelijk zal het wel neerkomen op iets van €500 voor vier 120Ah cellen. als je die via de reguliere watersportzaak koopt, zijn het echt de laatste accu's die je koopt, je valt namelijk dood neer als je de prijs hoort! Die gaan je dat dan ook niet garanderen, want dan liggen er zoveel lijken voor de kassa. :sick:
De laad elektronica valt wel mee. Met de 'allesetende acculader' met 120W netto laadvermogen heb je aan 150Wp een 'mooie plaat voor op het dak' en door het verbeterde laad ontlaad rendement van LFP cellen krijg je ze ook nog vol! Het meetlab laadt de cellen met 80W netto (vier dc dc converters van elk 20W) en dat gaat al een paar maanden goed. De 4 LFP cellen worden via een 12V naar 230V converter belast met een ventilatorkacheltje. Voor een loodzwavelzuur accu is een dergelijke converter 'de moord' vanwege 'Peukert'. De LFP cellen geven geen krimp.

Met de 'alles etende lader' kun je ook de wisselstroomdynamo van je motor gebruiken om op 'donkere tijden' bij te laden. Omdat het opgenomen vermogen van de lader beperkt is en er dus geen exorbitante rush in current loopt, hoef je niet bang te zijn dat de wikkelingen doorbranden door een hoge stroom. Je kan de lader 'achter het contactslot' aansluiten zodat diodebruggen of MOSfet bruggen niet nodig zijn. De alles etende lader is alleen ingericht voor LFP cellen!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 13:58 #960983

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Peper, accus zijn inderdaad nieuw.
Begin dit jaar geïnstalleerd ter vervanging van een defecte set door waarschijnlijk niet voldoende laden.

Heb nog aan lpf gedacht, maar durfde het niet aan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 14:06 #960985

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Tulipe schreef :
Naast wat hier geschreven wordt bemerk ik vooral dat het laden van zo'n LFP veel efficiënter gaat dan een loodzuur batterij. Op het moment dat onze loodzuur batterijen 80% vol raakten en de laadregelaar in absorptie ging duurde het soms uren voor hij uiteindelijk in druppellading ging om na enkele minuten te constateren dat hij aan een nieuwe cyclus begonnen was. Nu met LFP schakelt de laadregelaar zo rond half tien 's ochtends op druppelladen en dat blijft de hele dag zo. De panelen voeden op dat moment rechtstreeks de verbruikers en de batterij blijft de hele dag op 13,31V. Qua laadefficiëntie is een LFP op dit moment onklopbaar.

Dank je Tulipe!
Praktijk ervaringen, er is niets mooiers!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 15:10 #961003

Waar koop ik zo’n allesetende regelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 15:54 #961014

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Nachtvlinder schreef :
Waar koop ik zo’n allesetende regelaar?
Dat is nog niet geheel duidelijk. Ik wil eerst dat het meetlab het ding 'hufter bestendig' maakt door de regelaar gruwelijk te mishandelen in het laden van 4 in capaciteit zeer ongelijke cellen om aan te tonen dat het ding geen kwaad kan op het gebied van wat 'onbalans' werd genoemd. Ik wil ook dat de regelaar er tegen kan dat de accu tijdens het laden wordt belast met een 'gecontroleerde kortsluiting' zoals een 800W 'truckers' magnetron op 12V. Op dit moment wordt getest met een 12VDC naar 230VAC omvormer en een 500W/1000W ventilator kacheltje (die zeilers denken ook dat ze maar alles aan boord kunnen nemen... Ik heb zelfs wasmachines aan boord gezien.) Als dat goed gaat, is een koelkastje op 12V peanuts voor deze accu's met 'dedicated lader'.
De 'alles etende lader' vormt ook een onderdeel van een power back up voor als je lichtaccu's ineens op.... zijn. Dan kun je met de marifoon om hulp vragen wat je moet doen of in elk geval met een lichtje kijken of de accu's misschien kapot zijn. Ontwikkelingen: zie het topic. Hier is dat off topic.
Groeten, Peper.

Post scriptum: BK zeilt allang weer met twee nieuwe loodzwavelzuur accu's en geniet van het mooie weer en wij zitten hier maar een beetje te 'achteraffen'
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 16:01 door Peper. Reden: PS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 16:19 #961021

Dat achteraffen geeft toch niet? Als je ontwerp door je testen komt ben ik erg geinteresseerd. Voor de zeilboot. Het hogere rendement betekent dat ik met het bestaande 120 Wp zonnepaneel veel meer kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 16:41 #961024

Peper schreef :
Nachtvlinder schreef :
Waar koop ik zo’n allesetende regelaar?
Dat is nog niet geheel duidelijk. Ik wil eerst dat het meetlab het ding 'hufter bestendig' maakt door de regelaar gruwelijk te mishandelen in het laden van 4 in capaciteit zeer ongelijke cellen om aan te tonen dat het ding geen kwaad kan op het gebied van wat 'onbalans' werd genoemd. Ik wil ook dat de regelaar er tegen kan dat de accu tijdens het laden wordt belast met een 'gecontroleerde kortsluiting' zoals een 800W 'truckers' magnetron op 12V. Op dit moment wordt getest met een 12VDC naar 230VAC omvormer en een 500W/1000W ventilator kacheltje (die zeilers denken ook dat ze maar alles aan boord kunnen nemen... Ik heb zelfs wasmachines aan boord gezien.) Als dat goed gaat, is een koelkastje op 12V peanuts voor deze accu's met 'dedicated lader'.
De 'alles etende lader' vormt ook een onderdeel van een power back up voor als je lichtaccu's ineens op.... zijn. Dan kun je met de marifoon om hulp vragen wat je moet doen of in elk geval met een lichtje kijken of de accu's misschien kapot zijn. Ontwikkelingen: zie het topic. Hier is dat off topic.
Groeten, Peper.

Post scriptum: BK zeilt allang weer met twee nieuwe loodzwavelzuur accu's en geniet van het mooie weer en wij zitten hier maar een beetje te 'achteraffen'
P.

@ peper ik lees truckers magnetron op 12v

Een truck heeft 24v dat terzijde en echt iedereen een omvormer naar 230v

Zelfs de waterkoker op 24v doen we niet meer aan , uren duurt het voor een bak koffie ;)

Maar goed ik ben benieuwd naar wat eruit komt , is het echt allemaal zo goed en makkelijk dan je zegt , ben ik je eerste klant en vele zullen denk ik volgen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 23:57 #961109

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bk heeft wel het talent om met een simpel onderwerp een gigantische discussie op gang te helpen. :laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 05:24 #961114

Ja hij weet goed te triggeren. En de happers te happen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 07:32 #961149

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Nachtvlinder schreef :
Ja hij weet goed te triggeren. En de happers te happen ;)

Dat noemen ze een doorgeslagen kwaliteit, oftewel een valkuil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 08:00 #961156

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Sommige onderwerpen leiden hier op het ZF nu eenmaal naar stokpaardjes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 08:10 #961162

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Kom, kom 3Noreen, 'bootinrichting financiering' is geen stokpaardje, dat is een hele draaimolen vol ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 08:33 #961165

Ik heb zelf LiFePo accu's en ben daar zeer tevreden over.

Het vervelende is dat er een hoop tegengestelde informatie is.

Een mooie uitgebreide bron van kennis is de volgende link:
marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Een vraag aan Peper en 3Noreen: In de link wordt beweerd dat float charging, ook op lage voltage schadelijk is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
#2 Cause of LFP Death = Float Charging – In almost every case these owners insisted on floating LFP. Solar was #1 with shore power charging close behind. If you think a bank can’t be overcharged at a low pack voltage, think again, and please do more research. It is a fallacy that LFP can’t be overcharged at 1say 3.45V per cell, when this voltage is held there continuously.

Want float chargen is wat je met je alles-etende-lader doet.. En bijvoorbeeld de Victron MPPT lader ook.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 09:17 #961178

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ja, dat is een bewering die altijd raak is als je de FLOAT spanning er niet bij zet. Zoiets als dat je 'bij oversteken van de straat dood gereden kunt worden'. Dan staat er ook niet bij of je dat op een oversteekplaats bij de stoplichten doet. Ook daar kun je worden doodgereden, maar het is iets minder waarschijnlijk (heeft met tweede foutconditie te maken).

Zou je een LFP accu met de maximale laadspanning van 3,65V per cel gaan 'floaten', (in navolging van het systeem voor loodzwavelzuur accu's om ze vol te krijgen en te desulfateren) dan ben je eigenlijk aan het overladen en dus je accu's aan het mollen. Jouw 'blauwe Lego blokken' staan op dit moment in het meetlab aan de 'alles etende lader' en als je die laadt met een 'float' van 3,4V nemen ze geen stroom meer op als ze vol zijn (3,4V = 100% SOC). OM HET EVEN WAT HUN CAPACITEIT IS! Als ze geen stroom opnemen, nemen ze ook geen lading (I*t), vermogen (I2R) of energie (I2Rt)op. Bij I = 0 komen al deze vergelijkingen op 0 uit. Dan krijg je ze ook niet kapot, want er is niets meer waaraan ze kapot kunnen gaan. Gebruik je de accu's zoals Tulipe dat doet (ergens tussen de 90% SOC en 40% SOC) dan haal je de 2000 cycli makkelijk en waarschijnlijk de 6000 cycli ook wel.
Je moet dan wel van de loodzwavelzuur accu 'mindset' af waarbij 'float' een kleine 'desulfateer stroom' betekent. Er zit geen zwavel in LFP accu's en desulfateren is dus niet van toepassing en een desulfateerstroom is dus alleen maar schadelijk voor LFP accu's. Nou dat hebben ze in dat artikel wel mooi aangetoond. Zij hebben aangetoond dat langdurig 3,45V de accu zal 'mollen', maar ze geven niet weer wat de stroom is bij die 3,45V. Hebben ze wel een praktijk test gedaan met die 3,45V per cel? De alles etende lader heeft inmiddels 2 maanden 4 cellen 'aan het floaten' en er is geen sprake van welke constateerbare schade dan ook. Wij hebben dus wel een praktijk test gedaan en die wijst heel anders uit. "So we did the research and have proven them wrong."
Even zo goed kun je de lader wel afschakelen als je van de boot afgaat. Het is niet slecht voor LFP accu's om half geladen te staan, in tegenstelling tot loodzwavelzuur accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 juli 2018 10:20 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 11:26 #961214

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Tja, dan irriteert het me toch waarom het testlab met resultaten komt die in tegenspraak zijn met:
#2 Cause of LFP Death = Float Charging – In almost every case these owners insisted on floating LFP. Solar was #1 with shore power charging close behind. If you think a bank can’t be overcharged at a low pack voltage, think again, and please do more research. It is a fallacy that LFP can’t be overcharged at 1say 3.45V per cell, when this voltage is held there continuously.

Wat doen wij dan anders (ik wilde schrijven 'beter', maar dat staat zo beterweterig) dan zij...
Kijk je dan naar het traditioneel laden van een accu dan gaat dat (voor loodzwavelzuur en voor LFP) met de cellen in serieschakeling.
Weliswaar staan de 4 LFP cellen in serie, maar de allesetende acculader laadt de cellen individueel... Dat is het verschil!
Zij gaan ervan uit dat als je vier keer 3,45V over de LFP cellen zet (13,8V), deze zich netjes in 3,45V per cel zal verdelen. Zolang de cel met de laagste capaciteit nog niet vol is, werkt dat ook zo. Dit is het 'auto balancing'.
Op het moment dat dat de cel met de kleinste capaciteit vol is bereikt deze de 3,45V en aangezien de laadstroom zich niet aanpast wordt deze cel overladen. Dit hebben we tijdens de testen in het meetlab ook geconstateerd. Bij OFRI staan er balancers over de cel en deze 'bypassen' de laadstroom en zorgen ervoor dat de cel nooit kan worden overladen. Gebruik je geen balancers dan gaat de spanning van deze cel omhoog omdat de laadstroom I door deze cel blijft lopen en dan gaat de cel op den duur kapot. De som van 3,3+3,3+3,3+3,7V = 13,6V en dat is nog steeds 3,4V per cel gemiddeld en dus laag. Echter er is 1 cel die wordt overladen en die is dus de sjaak. Blijf je met de laadspanning rond de 13V zoals Tulipe dat doet, dan kan deze onbalans ook wel optreden, maar dan moet er een cel in zitten die serieus lager in capaciteit is (een 200Ah cel tussen 500Ah cellen).
De opvatting dat je ook met een lage 'pack' spanning een van de cellen in float kunt overladen klopt, maar dan heb je er geen balancers op zitten. De floatspanning wordt niet per cel geregeld maar over het gehele 'pack'. Balancers doen dit wel en OFRI, jij hebt daar geen last van, want die gebruik jij op je pack. Hoe jouw Victron lader dat doet, weet ik niet. Hoe mijn allesetende lader dat doet weet ik wel. Gewoon vier aparte ladertjes die elke cel individueel tot een maximum van 3,4V PER CEL laden. Is dus echt 'fit and forget'!
3,4V per cel is alleen een 'fallacy' als je er van uitgaat dat de spanningsdeler gevormd door de cellen de aangelegde laadspanning altijd in vieren deelt. Tja, bij capaciteitsverschil gebeurt dat niet en blaas je de cel wel op!
Problem solved! We did more research and they are just dicking (we hebben verder onderzoek gedaan en ze lullen maar wat).
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 juli 2018 11:30 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 19 juli 2018 13:32 #961236

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Only Fools Rush in schreef :
Ik heb zelf LiFePo accu's en ben daar zeer tevreden over.

Het vervelende is dat er een hoop tegengestelde informatie is.

Een mooie uitgebreide bron van kennis is de volgende link:
marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Een vraag aan Peper en 3Noreen: In de link wordt beweerd dat float charging, ook op lage voltage schadelijk is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
#2 Cause of LFP Death = Float Charging – In almost every case these owners insisted on floating LFP. Solar was #1 with shore power charging close behind. If you think a bank can’t be overcharged at a low pack voltage, think again, and please do more research. It is a fallacy that LFP can’t be overcharged at 1say 3.45V per cell, when this voltage is held there continuously.

Want float chargen is wat je met je alles-etende-lader doet.. En bijvoorbeeld de Victron MPPT lader ook.

De genoemde link alsmede de informatie bij van www.ev-power.eu/ geven alle twee de zelfde informatie. Alles hoger dan de klem spanning van een opgeladen LFP die een aantal uren tot rust gekomen is wordt als schadelijk geacht. Van mijn accu's zakt de spanning dan tot 13,25V.
Het is uiteindelijk natuurlijk de keuze van de eigenaar van de accu's hoe met deze info om te gaan.
Verder heb ik geen behoefte om een eindeloze discussie hierover. Het zal wel net zo gaan als de discussie enige jaren terug die ging over het wel of niet schadelijk zijn van een, in mijn ogen, te hoge eind laad spanning.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 juli 2018 13:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 29 juli 2018 06:53 #963813

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Nog even een update over mijn eigen huishoudaccu's, waarover ik kortgeleden dit schreef.

De afgelopen dagen (als onderbreking van drukke bezigheden binnenshuis; het kan echt te warm zijn voor binnentimmerwerk) weer een paar dagen gezeild. De accu's hielden het goed (koelbox maakte overuren), hoewel één van de twee opnieuw veel water nodig had.
Bij vertrek beide accu's uit de boot gehaald.
Halfuurtje na ontkoppelen zat de beste van de twee nog ruim boven de 13 V. De slechtste had nog 12,61 V.
Nu, na ongeveer 24 uur rust, zit de eerstgenoemde nog op 12,94 V. Die is dus nog in een behoorlijke conditie. De andere is ingekakt tot 11,06 V. Die is er dus geweest.

De accu's hebben niet van meet af aan parallel gestaan.
Toen ik ze ruim acht jaar geleden kocht, was ik weer eens wat te optimistisch met betrekking tot het tempo waarin ik het maken van twee accubakken en het installeren (op een andere plek) van twee parallele accu's voor elkaar kon krijgen. Ik heb dus nog ruim 2 jaar met één serviceaccu gevaren. Waarbij ik afwisselend de ene en dan weer de andere accu gebruikte. Proberend om ze allebei evenveel gebruikstijd te geven. Dat lukt natuurlijk nooit voor 100 %. Dat de accu's daarna nog ruim 6 jaar zonder problemen parallel hebben gedraaid is dus best aardig.
Wel opvallend dat de één zoveel verder in kwaliteit is gedaald dan de ander. Misschien heb ik het gebruik in eerste instantie toch minder goed verdeeld dan ik dacht..

Binnenkort haal ik twee nieuwe. Inderdaad, precies dezelfde ordinaire, cheapo accu's (99,00 hele euro's per stuk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl