Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lichtaccu's ineens op....

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 16:21 #960746

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Saeftinghe schreef :
Wanneer ik het juist begrijp komt het er op neer dat die hoge laadspanningen bedoeld zijn om de loodaccu verkoop op te stuwen.

Hoge laadspanningen veroorzaken hoge laadstromen. De gemiddelde consument wil graag zijn accu snel en helemaal vol hebben en de acculeverancier springt daarop in door hiervoor de mogelijkheden aan te geven via meertraps laders die 'bulken van de laadstroom' en de accu dan 'alles te laten absorberen' en vervolgens 'in de afgrond te laten wegdrijven'. Om hiervan de verkoper totaal de schuld te geven, gaat me iets te ver.

Het is de koper die zich door 'hijgerige verhalen' over meer capaciteit en hogere laadstromen laat verleiden tot de aankoop van een accu en een lader. Er is ook 'peer to peer' afgunst: 'Ik wil de beste en dikste en grootse en duurste accu die er is, alleen ik wil hem wel goedkoop hebben.' Alle waar is naar zijn geld... We weten het allemaal, maar als het om accu's gaat kiest de consument toch voor de laagste prijs.

De onwetende koper kan zich ook goed laten voorlichten en het is misschien onverstandig omdat te laten doen door de verkopende partij, omdat deze belang heeft bij een hoge omzet. In het Beaut draadje wordt wel duidelijk dat dit als een boemerang op de verkoper kan terugkomen, maar het zit dan wel vast aan een teleurstelling.

Anderen gaan er van uit dat wat zij willen altijd mogelijk is... niet gehinderd door enige kennis van elektriciteitsleer en elektrochemie. Dream on.

Saef, ik wil het toch wel een beetje nuanceren!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 16:33 #960750

Peper schreef :
De gemiddelde consument wil graag zijn accu snel en helemaal vol hebben en de acculeverancier springt daarop in door hiervoor de mogelijkheden aan te geven via meertraps laders die 'bulken van de laadstroom' en de accu dan 'alles te laten absorberen' en vervolgens 'in de afgrond te laten wegdrijven'. Om hiervan de verkoper totaal de schuld te geven, gaat me iets te ver.

Zo erg zijn die leveranciers niet.
Mijn boot hangt alle dagen van het jaar aan de walstroom, en de Mastervolt IVO-Smart van 2002 heeft de 1e set accu's een leven van 11 jaar bezorgd en de 2e set 6 jaar. Beide (ver) bovengemiddeld.

Accu's slopen doen gebruikers vooral zelf, door ze veel te diep te ontladen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 16:33 #960751

Vinni schreef :
Zonder een academische opleiding is het onverstandig om accu's aan boord te hebben. :whistle:

Dan kom ik goed weg ;-)

Maar ik denk dat een beetje opletten op de Havo bij Natuurkunde en Scheikunde al voldoende is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 16:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 16:42 #960754

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Baasklusje schreef :
Accu's slopen doen gebruikers vooral zelf, door ze veel te diep te ontladen.
Dat is voor een deel de oorzaak, de andere oorzaak is het te snel willen laden met gasvorming en elektrolyse.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:20 #960773

maar hoe lang gingen jou accu's dan mee, bk?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:23 #960774

@peper:

Tsja, dat is m.i. het bestaansrecht van een accu: langzaam ontladen en snel (sneller dan het ontladen in ieder geval...) weer opladen. Als ik met 0.05C of nog minder ga laden dan duurt dat langer dan ik voor de kant lig. Dan kan ik wel 2 of 3x zoveel capaciteit installeren, maar of de levensduur dan ook 2 of 3x zo lang wordt? Bovendien kost dat veel ruimte en kilo’s.

Victron zegt trouwens dat een accu pas gaat gassen bij de gasspanning, dus in de absorptie mode. Bulk krijgt een accu maar tot 80% vol. . Klopt dat niet? Ook zegt Victron dat enige tijd(!) gassen juist goed is, omdat de bellen het electroliet dan goed laat vermengen. Sterker nog, accu’s die je zelden gebruikt en weken/maanden in float mode staan (om zelfontlading te compenseren...) worden automatisch wekelijks een uurtje tot de gasspanning opgetild (raised absorption) - ook vanwege dit mengen.

Maar je punt betreft levensduur is waar: een oneindig grote bank maakt slechts kleine cycli mee en dezelfde laadstroom is daar gelijk aan “C/veeel”

Lig nu met mijn woonschip en gloednieuwe 24 V 400 Ah accubank voor de werf. Net pas dok in en weer walstroom; daarvoor nauwlettend de lading in de gaten gehouden. Na de eerste nacht al op 55%. Dan moet toch die kolere herrie generator aan om even te boosten. Ik doe dat met 60 A, 0.15C dus. Dit omdat ik die generator geen >20 uur wil hebben draaien, wat nodig zou zijn bij een bulkstroom van 0.05C

Het blijft een compromis...
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 18:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:23 #960775

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
roozeboos schreef :
maar hoe lang gingen jou accu's dan mee, bk?

zeilersforum.nl/index.php/foru...s-op?start=50#960750
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:29 #960778

roozeboos schreef :
maar hoe lang gingen jou accu's dan mee, bk?

Met een beetje pech korter dan dit draadje gaat duren :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:30 #960779

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Gelukkig weer geregeld voor de 24, stickers plakken in het donker is een dingetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:33 #960780

het was een grapje, omdat BK in ieder postje schrijft dat zijn accus 11 jaar mee gingen..
Op een gegeven moment is het wel duidelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:35 #960782

Die 11 jaar ging over de genua toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:54 #960786

Nachtvlinder schreef :
Die 11 jaar ging over de genua toch!?

Nee die is nu 17 jaar en in topvorm!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 17:55 #960787

met handje, maar dat is de bedoeling bij een dergelijke boot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 18:14 #960791

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Nachtvlinder:
Ik snap het. It Paradyske postte ooit: Een accu gaat het langste mee als je hem 24 uur per dag aan een druppellader legt en hem dan niet gebruikt.
Het mengen door het laten gassen van de accu is absolute waanzin. Door het verschil in temperatuur bij het laden ontstaat sowieso een thermosifon stroming die mengt. Bij het laden ontstaat ook een hogere concentratie zwavelzuur en die is zwaarder dan het andere zwavelzuur in de cel en dus zal dit naar de bodem van de cel zakken en dus 'mengen'. Belletjes van het gassen isoleren delen van de plaatelektrode voor elektrische stroom. Ter plaatse van een belletje loopt er geen stroom en net naast het belletje wordt de stroomdichtheid dan weer hoger om... meer elektrolyse te veroorzaken.
Nog niet overtuigd? Mag je mij gaan uitleggen hoe belletjes in een AGM accu het elektrolyt mengen. Door de glasmat separator zullen de belletjes niet makkelijk kunnen opstijgen en de plaatelektroden nog sterker isoleren. Kortom in gel of AGM accu's is de gasvorming mogelijk een nog grotere invloed op een korte levensduur dan het diep ontladen.

Nu kun je ook HF laden met een serie naaldpulsjes. Dit gaat sulfatering van de platen tegen en geeft een hele lage effectieve stroom die idealerwijze net zo hoog is als de stroom van de zelfontlading.

13,8V is net onder de gasspanning en maakt de accu helemaal vol (maar dan wel in het tijdstip 'oneindig'). Dat is dus niet werkbaar.

Ja het is een compromis. Ik vond dat compromis het kiezen tussen 2 kwaden en ben helemaal over op LFP accu's. Ik denk niet dat ik je daarmee heel iets nieuws vertel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 18:43 #960795

We zijn het wel eens geloof ik. Betreft mengen heb je gelijk. Ook het bewegen van de boot zal nog helpen. Bij AGM en GEL hoef je niet te mengen: het electroliet is daar gesuspendeert (kom even niet op de juiste term). Volgens mij geldt die 14.4 V (als je daar al in gelooft) alleen voor natte en open accu’s - dus ook niet voor VRLA die niet mogen gassen.

Ik denk dat ik de absorptiespanning van mijn Multiplus terug zet van 28.8 naar wat jij noemt: 27.6 V. Bulkstroom houd ik dan wel op 0.15C, wat de accu al tot 80% SOC hoort te brengen. Absorptiefase duurt dan maar wat langer (voor zover ik zolang aan de wal lig...)

Dat betekent wel dat de cyclus van deze bank slechts tussen 50 en 80% ligt, en ik effectief maar 120 Ah uit deze bank “gebruik”. En dat betekent weer vaker laden. Ondingen zijn het, die loodaccu’s!
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 18:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 19:06 #960797

Peper,

Je kunt het veel beter verwoorden dan ik dat kan, maar ben het helemaal eens met het geschrevene.

Ik voel ook wat afgunst, dat ik het niet in één keer zo mooi onder woorden kon brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 19:10 #960799

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Houdt hier nog even rekening mee: alleen 100% SOC betekent dat er geen loodsulfaat op de platen is achtergebleven. Bij 80% SOC is er dus nog wel loodsulfaat aanwezig op de platen. Of je hier last van gaat krijgen ligt aan de mate van oplosbaarheid van het loodsulfaat in het zwavelzuur. Wordt het loodsulfaat niet helemaal opgelost, dan is dat het begin van sulfateren met uiteindelijk een 'dode' accu.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 19:16 #960800

Peper schreef :
@Nachtvlinder:
Ik snap het. It Paradyske postte ooit: Een accu gaat het langste mee als je hem 24 uur per dag aan een druppellader legt en hem dan niet gebruikt.
Het mengen door het laten gassen van de accu is absolute waanzin. Door het verschil in temperatuur bij het laden ontstaat sowieso een thermosifon stroming die mengt. Bij het laden ontstaat ook een hogere concentratie zwavelzuur en die is zwaarder dan het andere zwavelzuur in de cel en dus zal dit naar de bodem van de cel zakken en dus 'mengen'. Belletjes van het gassen isoleren delen van de plaatelektrode voor elektrische stroom. Ter plaatse van een belletje loopt er geen stroom en net naast het belletje wordt de stroomdichtheid dan weer hoger om... meer elektrolyse te veroorzaken.
Nog niet overtuigd? Mag je mij gaan uitleggen hoe belletjes in een AGM accu het elektrolyt mengen. Door de glasmat separator zullen de belletjes niet makkelijk kunnen opstijgen en de plaatelektroden nog sterker isoleren. Kortom in gel of AGM accu's is de gasvorming mogelijk een nog grotere invloed op een korte levensduur dan het diep ontladen.

Nu kun je ook HF laden met een serie naaldpulsjes. Dit gaat sulfatering van de platen tegen en geeft een hele lage effectieve stroom die idealerwijze net zo hoog is als de stroom van de zelfontlading.

13,8V is net onder de gasspanning en maakt de accu helemaal vol (maar dan wel in het tijdstip 'oneindig'). Dat is dus niet werkbaar.

Ja het is een compromis. Ik vond dat compromis het kiezen tussen 2 kwaden en ben helemaal over op LFP accu's. Ik denk niet dat ik je daarmee heel iets nieuws vertel.
Groeten, Peper.

Vraag is wat kosten LFP zoals je zegt tov dit setje lood accu’s van max €300,00 die het 6 jaar deden ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 20:00 #960804

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Jeroen dit heb ik al eens vaker uitgelegd en ik doe het nog één keer.
LFP accu's gaan makkelijk 2000 cycli mee, dat is het equivalent van 20 jaar als lichtaccu op de boot. De accu heeft ca 600 cycli achter zich en heeft €0,50 per cyclus gekost. Als een LFP accu €1000 kost is deze in verhouding even duur.
Voor €1000 krijg je nu een 250Ah accu van 4 cellen (12V). Die mag je tot 20% SOC ontladen (tegenover tot 50% voor een loodzwavelzuur accu). Zou je die accu tot minder dan 20% SOC ontladen, dan is de accu niet kapot, maar moet je deze opnieuw 'formeren' zoals een oude elco. De LFP accu kent geen zelfontlading en geen sulfatering, je hoeft het ding niet te laden als deze leeg is (je hoeft de generator niet te starten midden in de nacht)

Als je nu niet meer hebt dan €300, dan zul je na 6 jaar weer €300 uit moeten geven en dan heb je na 24 jaar €1200 uitgegeven. Dat is meer dan 1 x €1000 in 20 jaar. Je kunt de pech hebben dat je accu niet 2000 cycli mee gaat maar 4000 cycli en 6000 cycli is ook al genoemd. Dan ben jij eerder dood dan je accu!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 20:10 #960806

jamaja, als een gewone accu 11 jaar meegaat... Er zijn er die dat doen, heb ik wel eens ergens gelezen.
velen hebben hun boot ook niet zo lang.
Een ander voordeel is wel een stuk minder gewicht voor hetzelfde vermogen. Daar is een zeiler meestal wel gevoelig voor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 20:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 20:22 #960811

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ja, maar hoe moet je de trim van de boot dan wijzigen als zoveel minder gewicht aan boord hebt?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 17 juli 2018 20:48 #960826

oh, daar zijn cursussen voor..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 07:22 #960873

Peper schreef :
Jeroen dit heb ik al eens vaker uitgelegd en ik doe het nog één keer.
LFP accu's gaan makkelijk 2000 cycli mee, dat is het equivalent van 20 jaar als lichtaccu op de boot. De accu heeft ca 600 cycli achter zich en heeft €0,50 per cyclus gekost. Als een LFP accu €1000 kost is deze in verhouding even duur.
Voor €1000 krijg je nu een 250Ah accu van 4 cellen (12V). Die mag je tot 20% SOC ontladen (tegenover tot 50% voor een loodzwavelzuur accu). Zou je die accu tot minder dan 20% SOC ontladen, dan is de accu niet kapot, maar moet je deze opnieuw 'formeren' zoals een oude elco. De LFP accu kent geen zelfontlading en geen sulfatering, je hoeft het ding niet te laden als deze leeg is (je hoeft de generator niet te starten midden in de nacht)

Als je nu niet meer hebt dan €300, dan zul je na 6 jaar weer €300 uit moeten geven en dan heb je na 24 jaar €1200 uitgegeven. Dat is meer dan 1 x €1000 in 20 jaar. Je kunt de pech hebben dat je accu niet 2000 cycli mee gaat maar 4000 cycli en 6000 cycli is ook al genoemd. Dan ben jij eerder dood dan je accu!
Groeten, Peper.

Dat snap ik allemaal wel , ik weet je bent er een groot voorstander van ;)

Op mijn beurt denk ik 20 jaar voor een LFP , nou ja we gaan het mee maken , wie weet :)

Gewicht dat vind ik het beste punt inderdaad

50% of 20% tja als je daarvan last hebt is je energie balans laden en verbruiken niet optimaal
Beide moet je weer laden feit is als ze beide leeg zijn je dus meer verbruikt dan erin gaat , de een wat eerder dan de ander , maar is dat een voordeel, wat de LFP accu heilig maakt, ik zie dat niet zo :unsure:

Maar goed als je een dagje zeilen , met een LFP wel kunt, zonder laden en met lood tekort komt , dan is dat prima optie natuurlijk.

Meer zie ik er voorlopig niet in :) mits de prijzen gaan concurren met lood dan wordt het een ander verhaal , maar ik ga nu niet voor 20 jaar voorfinancieren tov van een lood accu mij iets te lang lol
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 11:39 #960947

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Jeroen-pion:
Goed je vergelijkt de aankoopprijs en de levensduur. Die valt voor de LFP accu gunstiger uit per jaar. Je zou de installatie niet willen voorfinancieren en ja, dan ga je voor de korte termijn en dan zou de loodzwavelzuur accu de goede keuze zijn.

Naast kostprijs en levensduur is er ook het 'technisch rendement'. Doordat een LFP accu zonder problemen tot 20% SOC kan worden ontladen en een loodzwavelzuur accu beter niet onder de 50% SOC kan komen, kan de LFP accu lager in capaciteit zijn dan loodzwavelzuur accu. Een 100Ah loodzwavelzuur accu kan in gebruik worden vervangen door een 50/80 x 100Ah = 62Ah LFP accu indien je gaat rekenen met de maximale span van de cycli. Dan gaat die LFP accu van vier cellen ongeveer 4 cellen x 62Ah = €248 kosten gerekend met €1 per Ah per cel. Op dat moment is de vervanging van een 100Ah loodzwavelzuur accu effectief goedkoper dan de €300 voor een 100Ah AGM en gaat de LFP accu ook nog minstens 2 keer langer mee. En diep cyclen is niet schadelijk voor een LFP accu en het gewicht is dan veel minder, want het betreft dan een 62Ah accu op 12V en die weegt dan 6,5kg.

Het gebruiksrendement van een loodzwavelzuur accu is op zijn best 70%. Dat wil zeggen dat als je 50Ah bij 12V uit een AGM accu haalt je er 85Ah weer moet instoppen om de accu vol te krijgen. Ga je de accu ook echt een uur lang met 50A belasten, dan gaat het gebruiksrendement terug naar 50% en moet je er 100Ah weer instoppen om de accu vol te krijgen. Dit is het Peukert effect. Nu is tegenwoordig de walstroom bijna overal gratis, dus dat zal iedereen 'aan z'n kont oxideren'.
Het gebruiksrendement van een LFP is minimaal 95% en dan mag ik die 62Ah accu ook gewoon met 50A een uur lang belasten. Na dat uur moet ik er dan weer 53Ah in stoppen. Dat is gevoelig minder dan 85Ah in de beste AGM accu die langzaam is ontladen en echt een fractie van de lading die ik in de AGM accu moet stoppen na een snelle ontlading.
Dit betekent ook, dat het laden van een loodzwavelzuur accu via een zonnepaneel 'een beste plaat op het dak' vraagt, terwijl het laden van een LFP accu met veel minder aan zonnepaneel toe kan. Zo vaart buurman Sunday met een 100Wp zonnepaneel op een LFP accubank van 24V bij 270Ah met een elektromotor van 2kW de Noordzee rond.
Blijft de Louis van Gaal vraag over: 'is hij nu zo slim of zijn jullie nu zo dom?'

Kortom, als je een echt berekende replacement doet, ben je met LFP cellen goedkoper uit en je accu leeft ook langer en je kunt de walstroom gebruiken om je 'bitcoin miner' op je boot te laten draaien, want de accu wordt wel volgeladen via het zonnepaneel. Ik snap niet dat je met jouw financiële overwegingen nog niet op LFP accu's bent overgegaan.
Man, je wordt slapend rijk! Tijd om een dutje te gaan doen!
Welterusten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu's ineens op.... 18 juli 2018 11:50 #960949

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Peper schreef :

Het gebruiksrendement van een loodzwavelzuur accu is op zijn best 70%. .
Peper bovenstaande is wel erg negatief (of ik heb uitzonderlijk efficiënte AGM accus.

Uit de data van mijn batterijmonitor leid ik een rendement van 83% af.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.343 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl