Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 12:36 #963317

ze zijn dus gewoon te slim als je pech hebt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 14:25 #963354

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Even samenvatten: als je serieel laad kun je door onbalans boven de 100% SOC celspanning uitkomen. Dat is heel slecht voor de levensduur van de cellen. 'Floaten' is eigenlijk niet nodig, maar als je dat toch doet met een 'seriële' lader, kun je de onbalans weer introduceren en je cellen mollen.
Als je individueel laad met individuele celladers kun je elke cel precies tot 100% SOC (of zoveel minder als jij wilt) laden. Dat is 'fail safe' voor het laden van LFP cellen. Dat verlengt de levensduur van de cellen. Ook hierbij is 'floaten' niet noodzakelijk, maar er kan geen onbalans optreden omdat je voor het hebben of verkrijgen van onbalans twee of meer cellen nodig hebt en dat heeft de individuele cellader niet. Ook weer een fail safe systeem.
Uit alle beschrijvingen op de websites hoor ik nergens een beschrijving van een meetopstelling. Het zijn kennelijk ervaringen waarbij er een groot aantal variabelen mogelijk zijn. Zonder controle over de variabelen kan ook niet worden beweerd (althans niet met zekerheid) dat 'floaten' bij 80, 90 of 100% SOC de cellen kapot maakt. Er is geen controle over de eindlaadspanning per cel (wel over de hele bank, maar dat is nu juist het venijn, want dat is door onbalans geen geldige waarde).
Dat betekent dan meteen dat het 'cyclen' om de levensduur van de cellen te verlengen, geen constante is, maar een variabele en af kan hangen van veel factoren die niet of nog niet bekend zijn.

Er wordt gesteld dat cyclen tot onder de 20% SOC slecht is voor de capaciteit van de cellen. Praktijk ervaring van Sunday is dat zijn accubank het 'beter deed' na een totale ontlading gevolgd door laden. In het meetlab is een cel tot 40mV ontladen en daarna weer opgeladen. Er schijnt een soort van 'drempel' te zitten bij 0,8V en daar moet je met enige 'overtuiging' overheen. Wat is het effect op de capaciteit van deze actie? Er zijn geen aanwijzingen dat dit de capaciteit van de cel beïnvloedt. Het meetlab meet dezelfde capaciteit voor en na de diep ontlading. Lange termijn effecten van 10 van deze diepontladingen... Weten we niet.
korte termijn effecten van 2 maanden op 100% SOC van 4 cellen weten we wel, die zijn niet meetbaar. Volgens de website hadden we ca 2% daling van de SOC kunnen verwachten. Op lange termijn? Weten we niet. Uit de meting is te constateren dat 'floaten' op 100% SOC gedurende twee maanden, geen negatieve invloed op de capaciteit heeft.
Bij een gebruiksaccu met individuele celladers op een zonnepaneel, zal er altijd een cyclus doorlopen worden, het is donker gedurende de nacht en dan ontstaat automatisch een cyclus voor elke cel. Gedurende de dag wordt er uit de accu gebruikt en dan is er ook geen sprake van een 'float charge'. Een 'float charge' zou alleen kunnen voorkomen als je de accu via een zonnepaneel laat laden als je een week (of langer) niet op je boot komt.
Nou, dan schakel je het zonnepaneel toch uit!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 14:40 #963358

4 (of 8) van deze chargers op een 12>110V converter en je laad probleem met de alternator van de motor is opgelost ??
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 14:45 #963359

Peper schreef :
E
Een 'float charge' zou alleen kunnen voorkomen als je de accu via een zonnepaneel laat laden als je een week (of langer) niet op je boot komt.
Nou, dan schakel je het zonnepaneel toch uit!
Groeten, Peper.
en dat is natuurlijk precies wat er gaat gebeuren. Boten zijn het meerendeel van het jaar onbemand. Met zonnepaneel en walspanning erop.
Dan moet je dus het advies geven om beide af te schakelen! En de accus niet 100% geladen achterlaten.

Met als tweede advies om ze niet te laden als het vriest in de accuruimte.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 14:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 15:06 #963366

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
roozeboos, die adviezen zijn al tig keer gegeven. Ze passen alleen niet in de 'loodzwavelzuur mindset' en daarom willen we 'altijd met een volle accu op de boot komen...' en 'altijd zo snel mogelijk de accu laden...'

Kijk jij een beetje uit met die LCM cellen van je? Er is in Nunspeet een magazijn vol met fietsaccu's (dat zijn LCM cellen) zonder aanwijsbare oorzaak in de fik gevlogen en die dingen zijn bijna niet te blussen. Als dat op jouw Loper zou gebeuren, brandt die af tot op de waterlijn, dat garandeer ik je!
'Be safe', Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 15:19 #963371

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13353
Van de fabrikant.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 15:36 #963377

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ja, dat staat ook in de 'bijsluiter' van mijn cellen. Dus heb ik dat door het meetlab laten testen. Diep ontladen tot 40mV. Bij ca 600mV zit een soort drempel en neemt de spanning niet toe, maar de temperatuur van de cel wel. Als je er dan 5V op zet en de stroom tot 5A laat komen, gaat de spanning weer stijgen en neemt de temperatuur af. De resultaten ondersteunen dit dus niet.
Ook de ervaring van Sunday ondersteunt dit niet. Ook mijn ervaring met mijn 100Ah accubank ondersteunt dit niet. Ik heb er over gepost, je kunt het nalezen, maar dan moet je wel door veel tekst heen. ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 15:49 #963378

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Noballast:
Ja leuk hè, je kunt ze ook voor een fractie van die prijs via Ali kopen.
Eén ding: je moet ze terugstellen naar 3,4V, als je dat niet doet, gaan je cellen 'naar de kloten'. Het is leuk voor in de haven, maar het aansluiten van SMPS converters op een 12V-230V inverter vind ik te omslachtig als je via de 'alles etende lader' dit ook kunt doen. Dat is maar één conversie slag en zeker zo veilig.
Als je LFP accu's neemt, dan hoeven ze niet vol, dat kan best wachten tot morgen. Het hoeft dus niet snel, zoals bij loodzwavelzuur accu's
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 16:23 #963390

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13353
Peper schreef :
Ja, dat staat ook in de 'bijsluiter' van mijn cellen. Dus heb ik dat door het meetlab laten testen. Diep ontladen tot 40mV. Bij ca 600mV zit een soort drempel en neemt de spanning niet toe, maar de temperatuur van de cel wel. Als je er dan 5V op zet en de stroom tot 5A laat komen, gaat de spanning weer stijgen en neemt de temperatuur af. De resultaten ondersteunen dit dus niet.
Ook de ervaring van Sunday ondersteunt dit niet. Ook mijn ervaring met mijn 100Ah accubank ondersteunt dit niet. Ik heb er over gepost, je kunt het nalezen, maar dan moet je wel door veel tekst heen. ;)

Zolang de status van "het meetlab" niet duidelijk is en de bevindingen niet gepubliceerd zijn lijkt me verdere discussie over dit onzinnig. Natuurlijk een ieder is geheel vrij om te doen met zijn spullen wat die wil. Al steekt die ze in de fik.
Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal al een bedrijf gaat garanderen dat hun accu's daar niet van stuk gaan en ze voor een periode van bijvoorbeeld 5 of tien jaar kosteloos gaat vervangen mocht het toch anders lopen. Het zou helemaal mooi zijn als het betreffende bedrijf deze garantie bij een derde onderbrengt. Wat je weet maar nooit of het betreffende bedrijf toch met pensioen gaat.
Zolang die garantie er niet is blijft de eindafnemer in ultimo verantwoordelijk voor zijn spulletjes en moet het risico dragen. Mijn accu's worden niet aan onnodige risico's blootgesteld. Zie daar ook niet het nut van in. Mijn accu's leven fijn tussen de 20 en 80%SOC en hebben na 4 jaar nog meer dan de 100% capaciteit. Zoals ik hier op het forum ook de meetresultaten van heb gepubliceerd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 16:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 16:31 #963394

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Waarvan acte.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 16:38 #963395

3Noreen schreef :
In mijn idee wijzen de reacties van Chris en Bas op de vraag of Peper nu een bedrijf is, een gedreven ZF'r die zonder winst het een en ander regelt voor mede ZF leden, of is hij een beunhaas ?

Peper is al in het reine gekomen, daar heeft hij een topic aan geweid. Na eerst op de achtergrond verkapte commerciële activiteiten te hebben ontplooid, waarbij een aangifte nog net ontweken kon worden, plaatst hij nu regelmatig knap gegoogeld redeneringen, gelardeerd met wat product-placement uit zijn agentschap voor een Chinese handelsmaatschappij. De mods staan dit toe ondanks dat Peper aangegeven heeft nu commercieel gezien te mogen worden, en zijn slachtoffers waarover hij zijn topics schrijft zijn haast zonder uitzondering zf-ers.

Maar goed. In het land der blinden is éénoog koning laten we maar zeggen. En daar mag peper hier best van genieten hoor.

De vragen die Chris stelt zijn valide; het maakt niet uit hoe vaak je "failsafe" in je reacties opneemt en hoe populistisch je het ook opschrijft. Het is allemaal bijzonder houtje touwtje.

Om op je vraag terug te komen; beunhaas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:00 #963407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27047
Hoe zit het levensduur verhaal en SOC met en zonder float bij de kant en klaar aangeboden 12v LiFePo's?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:19 #963409

een link die sunday eerder plaatste: marazuladventures.files.wordpr...phate-batteries8.pdf

en daaruit:
We had some practice with single cell charging routine since one of the installation issues we experienced was a
bad BMS board. One of my 12 cell parallel 3V banks continually drifted to lower voltages compared to the other
3 cells over a 2-3 week period. This should not happen. So I had to realign it a couple of times until I found the
culprit. A bad BMS board was drawing 200 times the normal current of 1-2 milliamps. Over time, this caused
the cell imbalance. I found it with an IR heat gun showing the BMS board running a mere 10 degrees F warmer
than the other boards which were at ambient room temperature. Fortunately I had a spare BMS board which
resolved the issue. This experience adds to the case material supporting skipping a BMS on the principle they
cause more problems than they solve. But I still stand by my original thinking. The BMS is your insurance policy
protecting a significant investment from the failure of a charging system or your own mistakes.



Edit: voor de duidelijkheid, dit gaat niet over Peper zijn printjes, want die gaan niet stuk :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 18:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:19 #963410

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3666
WADnWIND schreef :
Hoe zit het levensduur verhaal en SOC met en zonder float bij de kant en klaar aangeboden 12v LiFePo's? [/size]

Zijn er uberhaupt al complete "of the shelve" LiFePo systemen? En dan bedoel
ik accu, walstroomlader en Solarlader.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:37 #963412

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
roozeboos schreef :
een link die sunday eerder plaatste: marazuladventures.files.wordpr...phate-batteries8.pdf

en daaruit:
We had some practice with single cell charging routine since one of the installation issues we experienced was a bad BMS board. One of my 12 cell parallel 3V banks continually drifted to lower voltages compared to the other 3 cells over a 2-3 week period. This should not happen. So I had to realign it a couple of times until I found the culprit. A bad BMS board was drawing 200 times the normal current of 1-2 milliamps. Over time, this caused the cell imbalance.

Dank jullie roozeboos en Sunday! Het ligt dus kennelijk aan een slechte BMS print. Deze maakt sluiting en veroorzaakt onbalans van een cel. Dit kan niet gebeuren bij een individuele cellader omdat deze geen stroom trekt, maar alleen een laadstroom levert. Ik snap nu waarom roozeboos zich zoveel zorgen maakt om de print.

Groeten, Beun.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:39 #963414

Een goed werkende wel. Maar een niet goed werkende kan van alles doen.
Zo lang je daar niet voor open staat komen we niet verder.
En een laadprint kan ook nog teveel laden. als tie niet helemaal lekker is. defect zenertje ofzo. koude las,noem maar op.
hij kon het zien omdat hij de spanningen kon zien, zoals ik het begrijp

nb: doe jij ook aan float laden?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 18:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:43 #963415

Overigens was die quote meer om aan te geven dat als je een printje op een batterij aansluit het printje ook defect kan raken.
dat is een gegeven. Het ging niet om het feit dat het in dit geval een bms print was.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:47 #963416

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Nou ik zou zeggen: nee. Bij het aansluiten van een volle cel met 3,4V klemspanning wordt de stroom uit de lader 0mA. En je weet het, 0mA is ook 0mA in het kwadraat en er is dus geen vermogen of energie om de cel op te warmen, ladingsdragers te verplaatsen of de celspanning te verhogen boven de eindlaadspanning.
De traditionele 'float' voor loodzwavelzuur accu's betekende dat er een stroom van minimaal 10 tot maximaal 100mA bleef lopen om sulfatering tegen te gaan. Dan zou je met een standaard lader voor loodzwavelzuur accu's een LFP accu goed om zeep kunnen helpen!
Groeten, Beun
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:50 #963417

maar je schakelt m dus niet er van af. Dus als de cel rond de 3,4 bljift rommelen zal er toch steeds een beetje bij komen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 18:53 #963419

Die printjes in een zilte omgeving, zo open en bloot op de cel, gaat dat wel goed ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:02 #963422

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
In dat geval kun je de 3Noreen oplossing kiezen en de eind laadspanning verlagen tot je niet boven de 3,3V of 80% SOC komt.
In de metingen zien we een keurige asymptoot naar 3,4V en 'geen gerommel' (en daarom misschien ook geen problemen met de AIS). De rimpel in vollast van de converter is iets van 15mV maar bij het naderen van de eindlaadspanning is er geen sprake meer van vollast en is de rimpel niet zichtbaar bij 1mV/div.
Bij vollast (7A bij een 20W converter) maakt de lage Ri van de cel de rimpel kleiner dan de opgave van de fabrikant. Het kan ook zijn dat de tantaal elco's met hun lage ESR dit doen.
Dus nee, er komt door gerommel niets bij.
Groeten, Beun de Haas
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:08 #963424

je snapt me niet, ik bedoel meer dat als hij naar 3,75 zakt, hij weer stroom gaat laden. tot hij bij 3,40 is en dan weer stopt. dat gaat steeds door. En dat is dan niet de bedoeling. Het is allemaal maar weinig, en niet echt schokkend, ben ik met je eens, maar dat is in feite wat float charging doet. continue de spanning erop zetten. En dan mag de accu zelf weten wat ie opneemt.
Dat moet je niet doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 19:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:10 #963425

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Noballast schreef :
Die printjes in een zilte omgeving, zo open en bloot op de cel, gaat dat wel goed ?

Dat zijn de balancerprinten zoals die door 'Praag' worden verkocht. De individuele celladers zitten in een IP76 behuizing met de koeling aan de buitenzijde (fanless). Er zitten geen trimpotmetertjes op of andere mechanisch beïnvloedbare delen.

De lucht circuleert niet in de behuizing. Ik verwacht geen problemen nadat de hele schakeling met een laagje polyurethaan is afgedekt. Wellicht is een laagje siliconevet nog wel mooier!

Groeten, Beun de Haas.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:10 #963426

je zei het zelf al eerder "dan schakel je hem toch uit" ,over de zonnecel lader. Dit is hetzelfde, maar dan op cel nivo.
Er moet een Fet achter nog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 19:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:22 #963428

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
roozeboos schreef :
je snapt me niet, ik bedoel meer dat als hij naar 3,75 zakt, hij weer stroom gaat laden. tot hij bij 3,40 is en dan weer stopt. dat gaat steeds door. En dat is dan niet de bedoeling. Het is allemaal maar weinig, en niet echt schokkend, ben ik met je eens, maar dat is in feite wat float charging doet. continue de spanning erop zetten. En dan mag de accu zelf weten wat ie opneemt.
Dat moet je niet doen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar float charging is charging en bij 0mA laadstroom 'charge' je dus niet. Dus nee, het systeem 'float' de cellen niet.
Ik snap dat jij wilt dat de cellen 'cyclen'. Het wordt verondersteld dat dit cyclen beter is, maar het is niet spijkerhard aangetoond. Met cyclen kom je wel vaker in de buurt van de ideale bewaarspanning van 3V per LFP cel, maar als je de cel gebruikt bewaar je de cel niet.
LFP cellen in UPS installaties worden constant op 3,2V gehouden (ca 60% SOC) en maken in hun leven misschien 2 of 3 cycli mee... Als je er na 5 jaar dienst een stel tweede hands kunt kopen... Doen, ze gaan misschien nog 25 jaar mee!
Groeten, Beun de Haas.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl