Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:29 #963429

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
roozeboos schreef :
je zei het zelf al eerder "dan schakel je hem toch uit" ,over de zonnecel lader. Dit is hetzelfde, maar dan op cel nivo.
Er moet een Fet achter nog.

Zo, je doet wel een partij moeilijk zeg. Je kunt niet overladen en als je wilt uitschakelen: 'Bang the button'. Dan stopt de lader voor alle cellen om het even of de toevoer vanaf de zonnepanelen of van de motor komt (of windmolen of hydrogenerator).
Vier Fets op de print zetten? Dat zijn drie gaatjes per fet die de print verzwakken... Dat is toch helemaal tegen jouw principes?

Groeten Beun de Haas
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:39 #963431

nou kom je met allemaal onzin argumenten. Daar ga ik niet serieus op reageren. En nee, ik wil niet cyclen. juist niet.
volgens mij lees je niet eens wat ik schrijf en verzin je maar wat antwoorden.

kort dan:
Het feit blijft dat je spanning op de cellen aanvoert aan het einde van het laden. dat is niet de bedoeling.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 19:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 19:53 #963435

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Een eenvoudige test die iedereen die LFP cellen heeft kan uitvoeren is ze te laden tot 3,4V/cel totdat er 0mA stroom loopt. De spanningsbron nog 24 uur aangesloten laten. Na 24 uur staat er nog steeds 3,4V op de cel :side: . Vervolgens koppel je de cel los. Na nog maal 24uur zal de spanning van de cel gezakt zijn :blink: . Zonder dat er iets op de cel aangesloten is :S :S ! De enige conclusie die je hiervan kunt trekken is, in mijn idee, dat de spanningsbron van 3,4V wel degelijk invloed op de cel had. Er is geen andere verklaring voor.

Overigens heb ik een pest hekel aan beunhazen. Die printjes en ander gedoe zit daar een CE keur op. Of laten we dat aan de Roozeboos'n over om daar tijd moeite en geld aan te spenderen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 20:00 #963436

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
AdB schreef :
WADnWIND schreef :
Hoe zit het levensduur verhaal en SOC met en zonder float bij de kant en klaar aangeboden 12v LiFePo's? [/size]

Zijn er uberhaupt al complete "of the shelve" LiFePo systemen? En dan bedoel
ik accu, walstroomlader en Solarlader.

A

Ja, die heb ik net aangeschaft a 400 euro. Is een complete set, zeg maar. Ik verwacht er zelf niets van hoor.. maar het is leuk om te testen. Ik ga het zien. Het is incl.BMS en lader. Voor 45 euro ook nog een Solar regelaar voor LiFePo4 er bij. Zal vast ook onzin zijn, maar dat ga ik dan wel zien. Wel met CE keurmerk.. en ik weet ook al dat als je de lader er aan laat zitten dat die dat ie dan 0,01 blijft floaten.. vast niet goed ;-) Dus hij slaat automatisch uit maar doet toch stiekem 0,01 floaten. Foei.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 20:06 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 27 juli 2018 20:02 #963437

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
stroomwinkel.nl/accu/accu-lithium.html

www.intercel.nl/accu/lithium/1...qEAAYASAAEgIIZfD_BwE

www.svb24.nl/nl/mastervolt-mls...ium-ion-battery.html

Ik heb bij intercel 2 kleine 10ah exemplaren gekocht voor een project. We gaan het zien.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 05:48 #963493

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
AdB schreef :
WADnWIND schreef :
Hoe zit het levensduur verhaal en SOC met en zonder float bij de kant en klaar aangeboden 12v LiFePo's? [/size]

Zijn er uberhaupt al complete "of the shelve" LiFePo systemen? En dan bedoel
ik accu, walstroomlader en Solarlader.

A

Ja van torquedoo of victron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 08:15 #963520

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
3Noreen schreef :
Een eenvoudige test die iedereen die LFP cellen heeft kan uitvoeren is ze te laden tot 3,4V/cel totdat er 0mA stroom loopt. De spanningsbron nog 24 uur aangesloten laten. Na 24 uur staat er nog steeds 3,4V op de cel :side: . Vervolgens koppel je de cel los. Na nog maal 24uur zal de spanning van de cel gezakt zijn :blink: . Zonder dat er iets op de cel aangesloten is :S :S ! De enige conclusie die je hiervan kunt trekken is, in mijn idee, dat de spanningsbron van 3,4V wel degelijk invloed op de cel had. Er is geen andere verklaring voor.

Overigens heb ik een pest hekel aan beunhazen. Die printjes en ander gedoe zit daar een CE keur op. Of laten we dat aan de Roozeboos'n over om daar tijd moeite en geld aan te spenderen ?

Dit is het doel van de CE keur. Vrij verkeer in de EU.

Was dit nu ook maar het geval met anti-fouling toepassingen. Wiki tekst

De CE-markering is geen keurmerk. De procedures voor het aanbrengen van de CE-markering zijn gebaseerd op het EU-besluit 93/465/EEG[1]. De aanleiding tot dit besluit vormt "Europa 1992" waarbij het vrij verkeer van personen (Schengenakkoorden) en goederen wordt nagestreefd. De verschillende nationale eisen die tot dat moment van kracht waren, vormden een de facto handelsbarrière.

Het doel van de CE-markering is dus tweeledig van aard. Enerzijds is het doel de vrije handel binnen de lidstaten te bevorderen terwijl anderzijds de veiligheid in het gebruik van de producten wordt verhoogd.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 08:16 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 08:54 #963534

De huidige loodaccu´s zullen waarschijnlijk langer op de boot leven dan ik zelf.
Maar ik volg de argumentatie hier nauwkeurig, de mogelijkheid elders LFP te plaatsen is wel aanwezig.

Dat moet dan Fit & Forget zijn, dat betekent geen open printjes die ik zelf moet maken of van een omkasting moet voorzien, maar robuuste regelaars die zich hebben bewezen gedurende langere tijd.

Peper geeft een aantal grondige metingen, geeft de gemeten FEITEN, trekt geen conclusies over de levensduur van LFP, maar spreekt een verwachting uit.
Net zoals het weerbericht GÈÈN VOORSPELLING is maar een VERWACHTING.

Afgaande op alle genoemde argumenten filter ik het volgende eruit:

LFP maakt het voor de accu niet uit in welke SOC hij zich bevindt.
Toplaadspanning 3,4V per cel maximaal = 13,6 netspanning.
Minimale spanning ergens nabij de 2,5V = 10V netspanning.
Dat zijn spanningen waar alles mee kan werken.

Wanneer ik nu een Victron (of ander merk) afstel op:

Absorptiespanning 13,50V
Absorptie TIJD op 10 minuten,
Floatspanning op 12,00V.

Dan heb ik een laadcyclus tussen zo´n 50% en 95% SOC.
Dat is wat een LFP graag heeft.
Bij een 50% lading is er nog genoeg Wh in voorraad en ook ruimte om te laden.
Is dat nu niet precies wat we nodig hebben?

Zonpanelen hebben een natuurlijke cyclus van 24 uur, dus de laadspanning blijft gegarandeerd niet altijd hoog.

3Noreen stelt dat die 3,4V per cel beter niet gehandhaaft kan blijven, dat is hiermee ook gedaan. welke spanning blijft over na loskoppelen, 3,35V?

Victron regelaars zijn op 1/100ste Volt instelbaar, dat moet nauwkeurig genoeg zijn.

Op die manier is dan toch een LFP zonder problemen de vervanger voor lood met of zonder balancers per cel?

En natuurlijk zijn er weer problemen te bedenken, zoals met een niet volle accu te vertrekken.
Dan neem je toch de eerstvolgende maat boven wat je zo zuinig mogelijk hebt uitgerekend.

Mijn ervaring is zeer positief door m´n ganse leven net iets boven het minimaal noodzakelijke te gaan.
De aanschaf is ietsje duurder, maar betaalt zich 5 tot 10 voudig terug.

Laten we ophouden met stekelige reacties naar elkaar en de oplossing proberen te vinden door samenwerking.

Wat is er mis, of juist goed met wat ik stel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 09:00 #963537

Saeftinghe ook jij denkt nog vanuit conventioneel zo blijkt. Wel begrijpelijk.
Nogmaals, de float moet eruit. Afschakelen. Geen spanning aanbieden bij einde laden. ook niet een heel nauwkeurige.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 10:30 #963562

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
roozeboos schreef :
Saeftinghe ook jij denkt nog vanuit conventioneel zo blijkt. Wel begrijpelijk.
Nogmaals, de float moet eruit. Afschakelen. Geen spanning aanbieden bij einde laden. ook niet een heel nauwkeurige.

Mijn leverancier van van "drop-in" LiFePo4 90ah accu geeft dit advies ook. Hij geeft aan dat het "niet direct" kwaad kan om een float the hebben van 0,01 cc maar "beter is indien je boot verlaat de accu's met rust te laten". En dus ook zonnepanelen (en de 0.01 cc) af te schakelen. Maar volgens mij is dit algemeen gebruik bij "cheapo" drop-in oplossingen. Ik volg het op zolang het mij uitkomt.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 10:32 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 10:48 #963565

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
roozeboos schreef :
Saeftinghe ook jij denkt nog vanuit conventioneel zo blijkt. Wel begrijpelijk.
Nogmaals, de float moet eruit. Afschakelen. Geen spanning aanbieden bij einde laden. ook niet een heel nauwkeurige.

Even voor mijn begrip; Is een float van 3V per cel niet het zelfde als uitschakelen. Zijn de rimpels van een MPPT dan toch nog zo van invloed ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 12:46 #963598

  • BJ
  • BJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik ben de afgelopen winter over gegaan op Li accu's en we hebben ze inmiddels 4 maanden in gebruik (we zijn sinds 1 april aan boord). De accu's hebben we gekocht in Praag. Ik heb de accu's zelf geplaatst, maar zonder de hulp van Peper was me dit niet gelukt. Hij heeft veel tijd besteed aan het via e-mail beantwoorden van allerlei vragen en was zelfs bereid om bij me langs te komen. Na in gebruikname van de accu's heb ik Peper gevraagd of hij een vergoeding wilde voor de bestede tijd, maar dit vond hij niet nodig. Hij heeft ons dus prima en belangeloos geholpen!

met vriendelijke groet
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:00 #963604

Roozeboos en Sneaker,

Op mijn victrons kan ik absorptie en float héél laag instelen. Misscien wel op 0 of uit, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het zonpaneel/regelaar schakelt vanzelf UIT wanneer het donker wordt.
De stroom die de regelaar mag leveren is ook instelbaar, heb net even gekeken.
Abs. en float kunnen naar 9V en de stroom kan naar 0A.
Het regelbereik is groot genoeg voor een 12V systeem met LFP accu´s

Aan ´t eind van de zonlicht periode zal de accu ergens bij de ingestelde "abs" waarde zijn, wanneer de zon nog genoeg licht geeft.
De spanning daalt dan gedurende de nacht afhankelijk van de verbruikers tot aan de ingestelde floatspanning en dan kan weer geladen gaan worden.
In ´t duister gebeurt dat natuurlijk niet. Bij zonsopkomst wordt weer naar 13,5V geladen met een instelbare stroom!
Alles instelbaar naar wens en net even onder die 3,4V per cel

Die 13,5V wordt bereikt, laadstroom gaat naar 0 of naar wat de gebruikers vragen tot het "float" setpunt wordt bereikt, de regelaar wil weer gaan laden.
Wanneer er nog zon is doet hij dat, wanneer het al duister is wacht hij daarmee tot zonsopkomst. Laadspanning gaat naar 0 wanneer paneel niet levert

Dat is precies wat ik zou willen. En niet met de loodmindsetting.

De regelaar meet de accuspanning, dus mogelijk zullen er balancers nodig zijn.

Waarom zou dit niet kunnen werken? Waar maak ik een denkfout?
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:01 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:02 #963605

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt de oplossing een hysteresis lus toe te passen bij de lader?
Simple as that?
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:02 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:06 #963611

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
bij het gebruik van balancers (of ook zonder) een tweede onadhankelijke schakeling // aan de polen van elke cel die monitored of er niets mis gaat, opto couplerje waarvam de uitgangen // naar de lader gaan en die uitschakeld als er iets mis gaat? (plus natuurlijk een rode indicatie LED per monitor om te kijken welke cel de mist in gaat)
Met andere woorden: redundancy inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:08 #963612

Airgard,
Hoe moet ik me dat voorstellen.
Mogelijk een getallen voorbeeldje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:11 #963614

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Saeftinghe schreef :
Airgard,
Hoe moet ik me dat voorstellen.
Mogelijk een getallen voorbeeldje?

In het laatste gedeelte van het laad traject bijvoorbeeld.
Wat ik weet van litium is wat ik hier lees, dus...
Stel dat je qua spanning tussen de 3.3V en 3,4V de lus bouwt: zodra de spanning 3,4V bereikt schakelt de lader "uit" en moet eerst de spanning de 3,3V bereiken voordat de lader weer gaat laden.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:12 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:14 #963615

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Bij een lader voor meerdere cellen eerst de tolerantie bepalen van gelijkheid van de cellen en de top van het traject daarop aanpassen. (Dus 3,4 * het aantal cellen - Y%)
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:15 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:20 #963620

Ha duidelijk, maar dat gebeurt toch door "abs". tijd op 0 te stellen en "float" op de spanning die bij, pakweg 50% SOC hoort.
Er wordt dan niet het verbruik bijgeladen wat bij lood onder abs. valt tot floatspanning bereikt wordt.

Excuus voor de "lood" uitdrukking van "Abs". en "float"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:25 #963624

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Ik snap niet precies wat je bedoeld.
Bedoel je dat je bij een klassieke 3 fase lader de absorptie fase op 0 zet, de float fase of de helft van de lading en de bulk fase tot 3,4V loopt?
(dan snap ik er helemaal niets meer van haha! :) )

Ga ff wieberen, later meer.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:26 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 13:54 #963639

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Oeps! het regent als de kolere!

CE normering, 1 fault rule.
Voor de Ce normering geldt naast allerlei EMC eisen, de 1 fault rule.
Dus: er gaat iets stuk, en het gevolg mag geen gevaarlijke situatie opleveren.

Het geval van de load balancer die veel meer stroom trok dan de rest: een load balancer mag/kan stuk gaan maar geen gevaarlijke situatie opleveren. Dus, er mag geen brand kunnen ontstaan door overhitting bijvoorbeeld.
Door een tweede onafhankelijk schakeling te gebruiken zoals ik eerder voorstelde wordt de lader uitgezet, dus levert het (waarschijnlijk) geen gevaarlijke situatie op. In dit geval hoeven we niet te redeneren wat er gebeurt als ook de beveiliging het laat af weten, immers de 1 fault rule.

Voor het conserveren van de accu's op halve spanning zie ik twee oplossingen of een combinatie daarvan. O.K. het is droog, later meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 14:06 #963643

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
A.) Zou je toch je oude drietrapslader willen gebruiken voor het laden van LFP accu's en
B.) je kunt van de drie fasen de laadspanningen instellen dan

Kun je de bulkfase het best op een eindlaadspanning (van die bulkfase!) instellen op 3,2V. De lader zal dan de maximale stroom in de cellen stoppen. Dit kan tot gevolg hebben dat de zekering 'op de steiger' er uit knalt vanwege de enorme rush-in stroom, die een schakelende voeding vraagt. De laadspanning tijdens de bulkfase mag niet hoger worden dan 3,65V per cel. Het is ook niet waarschijnlijk dat deze spanning wordt gehaald, want een lege LFP cel is vergelijkbaar met een kortsluiting.

Kun je de absorbtie fase het best uitschakelen en meteen naar de float fase gaan met een spanning van 3,4V per cel.
Dan moet je wel balancer/limiters gebruiken want een klein verschil in capaciteit van de cellen kan aanleiding zijn tot een celspanning van 5V door deze onbalans.
Hanteer je 3,3V per cel als de float spanning dan is het spanningsverschil tussen de cellen bij onbalans minder groot, maar het is niet te zeggen of er niet één cel een dermate lage capaciteit heeft dat over deze cel toch een hoge spanning kan komen te staan.

Wil je de cellen kapot hebben, dan zet je zondagavond als je de boot verlaat de accu aan deze lader zodat je aanstaande vrijdag (als je weer aan boord komt), de kleinste cel is opgeblazen. Echt :sick:
LFP cellen moet je niet laden als je ze niet gebruikt.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 14:08 #963645

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Airgead schreef :
Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt de oplossing een hysteresis lus toe te passen bij de lader?
Simple as that?

Je bedoelt dit ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...ers?start=775#893926
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 15:22 #963661

Airgard, ik heb me mogelijk weer eens niet duidelijk uitgedrukt.
Het gaat niet om laden via walstroom, maar door zonpanelen.
Het gaat dus over een 75/15 of 100/15 Victron regelaar, die de spanning dan regelt per 4 cellen LFP.

Ik lig zelden aan walstroom, mijn denkwijze is helemaal op zelf voorzienend gericht via zonpanelen. Ook wanneer ik aan de wal lig.
Heel soms aan een steigertje zonder stroom, dan plugt de buurman bij mij in.
Mijn walstroomlader telt al vele jaren, maar het gebruik is in uren uit te drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 15:33 #963663

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
@ Peper: Mijn overwegingen betreffen alleen het ontwerpen vanaf scratch.
Hoe je een klassieke lader toch nog kunt gebruiken met Lithium accu's is een ander onderwerp wat mij betreft hetgeen niet echt mijn belangstelling heeft. Een pure afwijking van mij hoor, no sweat! :)
De twee gaan mixen geeft een rommeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl