Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 15:35 #963665

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Saeftinghe schreef :
Airgard, ik heb me mogelijk weer eens niet duidelijk uitgedrukt.
Het gaat niet om laden via walstroom, maar door zonpanelen.
Het gaat dus over een 75/15 of 100/15 Victron regelaar, die de spanning dan regelt per 4 cellen LFP.

Ik lig zelden aan walstroom, mijn denkwijze is helemaal op zelf voorzienend gericht via zonpanelen. Ook wanneer ik aan de wal lig.
Heel soms aan een steigertje zonder stroom, dan plugt de buurman bij mij in.
Mijn walstroomlader telt al vele jaren, maar het gebruik is in uren uit te drukken.

Dat is inderdaad goede informatie.

Het principe wat ik bescrhijf geldt ook bij zonnepanelen. Het is (wellicht) puur een oplossing om het probleem van overladen/ druppelladen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 15:39 #963669

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Mijn "oplossing" met monitor schakelingen sucks of course.
Vanuit fail-safe overweging zouden de uitgangen in serie moeten komen te staan in plaats van // en normal = on.
Dat betekent dat er een kleine stroom constant zal lopen in de uitgang, en bij het wegvallen van die stroom schakelt de lader uit.
Als er dus door slechte contacten of een draad die geen contact maakt geen stroom loopt gaat schakelt de laadstroom uit. In het geval van // zetten van de uitgangen zou bij een los contact de beveiliging niet meer werken.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 15:46 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 15:45 #963671

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Sprokkie schreef :
Airgead schreef :
Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt de oplossing een hysteresis lus toe te passen bij de lader?
Simple as that?

Je bedoelt dit ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...ers?start=775#893926

Nee, de hysteresis lus is alleen voor het voorkomen van druppel-laden en overladen.
Los daarvan zat ik inderdaad te denken aan een oplossing voor het maximaliseren van de levensduur van de accu.

Wat duidelijk is, is dat de acculader niet paranormaal is en niet weet wanneer wel of niet zijn laadgedrag te veranderen. Dit zal dus door een handeling van de genbruiker moeten plaatsvinden.

Vervolgens gaat het om keuzes, het afwegen van voor en nadelen, maar als eerste eis: keep it simple and fool-proof. Op mijn gevoel denk ik dat ik zelf uiteindelijk op een 3 standen optie zou uitkomen, maar daar moet ik wat langer over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 16:07 #963676

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Saeftinghe schreef :
Roozeboos en Sneaker,

Ik ben maar net met LiFePo4 accu's begonnen als een test. Mijn adviezen zijn letterlijk kopieer gedrag, van de leverancier. Hoe betrouwbaar die zijn weet ik nog niet. Mijn experiment c.q. test wil ik zo eenvoudig mogelijk doen. Daarom gekozen voor een drop-in 12v LiFePo4 accu.. Dit is voor de pro's een no-go. Ik weet het. Voor mij een leuk experiment, zeker gezien de prijs van 400 euro voor een 4 cell's LiFePo4 accu met BMS en incl. 20A LiFePo4 lader en voltmeter. Voor 45 euro ook een solar regelaar erbij. Wat die precies wel en niet doet, geen idee.

Inmiddels krijg ik van alle kanten informatie.. van 'niet doen' tot 'werkt gewoon prima zo'n drop-in'. Over een tijdje zal ik het zelf kunnen beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 17:15 #963700

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Saeftinghe schreef :
Die 13,5V wordt bereikt, laadstroom gaat naar 0 of naar wat de gebruikers vragen tot het "float" setpunt wordt bereikt, de regelaar wil weer gaan laden.

Volgens de mail die ik van Victron heb gekregen gaan de nieuwe mppt regelaars pas weer laden bij een spanning van 0,4V ONDER de float spanning. Dit gaat dus nooit gebeuren bij normaal gebruik van de LFP accu. Dit is op zich niet erg. Je kunt manueel een nieuwe laadcyclus beginnen als de accu voor je gevoel voldoende is ontladen.
Voor zover mijn ervaring is het "huwelijk" tussen de mppt75/15 en mijn LFP accu goed te noemen.
Absorption staat op 14,05V en de float op 13,35V. Er is een kleine afwijking tussen de klemspanning op de accu en wat de Victrons meten doordat de regelaars meten via de draad waarover de laadstroom ook gaat. Afhankelijk van de lengte en doorsnede van die draad kan je de ingestelde spanningen iets aanpassen.
Veel meer dan een viertal LFP cellen en een (paar) victron mppt regelaar(s) is er niet nodig om een goed werkend systeem te krijgen.
Alle andere toeters en bellen is puur voor de gemoedsrust(verzekering) en de illusie van controle. Misschien als basis 4 stuks voltmeters op de individuele cellen. Als tweede een BMV-battery monitor (coulomb teller).
Als je voor een aantal dagen van boord gaat sluit je gewoon alles af.
Vooral voor wonen aan boord een goede oplossing.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 17:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 20:29 #963748

Wij laten gewoon 24/24-7/7 de koelkast aanstaan. 's Nachts verbruikt de koelkast een deel stroom waardoor de spanning zakt en de volgende dag begint de 100/15 regelaar aan een nieuwe cyclus. Zo rond half tien 's ochtends is de batterij weer vol en gaat de regelaar in float. Dit betekent dat hij het grootste deel van de dag als er niet gevaren wordt gewoon niks doet. Float staat ingesteld op 13.31V en dan levert de regelaar de meeste dagen 0,0A ook al slaat de koelkast regelmatig aan. Als er iemand aan boord is, dan zakt de spanning 's nachts wat verder omdat er dan stroom verbruikt wordt als de panelen niks leveren (laptop via inverter, in de winter Eberspächer, verlichting). Enkel de toekomst kan uitwijzen of dit een echt lange levensduur garandeert maar ik heb er redelijk vertrouwen in. Vroeger met de 200Ah loodzuur moest ik regelmatig stroom draaien tijdens het zeilen, nu merk ik dat de zonnepanelen het grootste deel van de dag inactief zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 21:01 #963758

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Das gek. Nu je Lipo accu’s hebt verbruik je minder stroom dan als je nog loodzuur accu’s hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 21:02 #963759

Ik verlies vooral minder stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 28 juli 2018 21:44 #963775

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
koko schreef :
Das gek. Nu je Lipo accu’s hebt verbruik je minder stroom dan als je nog loodzuur accu’s hebt?

Dat hangt een beetje af van wat je onder verbruik verstaat...
Loodaccu's: laad/ontlaad efficiëntie van 50 tot 70%. (50% bij snelladen door verlies in de inwendige weerstand)
LFP accu's: laad/ontlaad efficiëntie van 95 tot 97%. (heeft ook iets verlies bij snelladen)

Je verbruikt niet minder stroom bij LFP accu's, je verkwist minder stroom bij LFP accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 29 juli 2018 06:37 #963809

3Noreen schreef:
Volgens de mail die ik van Victron heb gekregen gaan de nieuwe mppt regelaars pas weer laden bij een spanning van 0,4V ONDER de float spanning. Dit gaat dus nooit gebeuren bij normaal gebruik van de LFP accu. Dit is op zich niet erg. Je kunt manueel een nieuwe laadcyclus beginnen als de accu voor je gevoel voldoende is ontladen.

Die 0,4V kun je toch rekening mee houden bij instellen.
En met het opkomen vande zon wordt toch weer een nieuwe laadstart ingeschakeld.

Of zie ik iets over ´t hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 29 juli 2018 06:52 #963812

Je verbruikt niet minder stroom bij LFP accu's, je verkwist minder stroom bij LFP accu's.

Met het warme weer neemt de koelkast véél Wh, ongeveer 4 keer het winter verbruik.
Door de koelkast via de uitgang van de regelaar(110/15) te laten lopen, aan bij 13V uit bij 12,8V, en de thermostaat zo laag mogelijk te zetten wordt de accu niet gebruikt voor de koelkast.
Bijverschijnsel is wel dat er ´s avonds een laagje ijs in de waterglessen zit, wat ´s morgens een stuk dunner is.

De minimale accuspanning blijft nu boven de 12,3V. Dat is goed voor de accu.
Het verbruik zal wat stijgen vermoed ik, maar nu gebruik ik de overcapaciteit van de panelen tijdens de zon uren.

Die 12,3V zou wat optimistisch kunnen zijn omdat het dipje bij het starten van de koelkast niet meer zichtbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen aan het gebruik van een LFP accu 29 juli 2018 07:18 #963821

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Saeftinghe schreef :
3Noreen schreef:
Volgens de mail die ik van Victron heb gekregen gaan de nieuwe mppt regelaars pas weer laden bij een spanning van 0,4V ONDER de float spanning. Dit gaat dus nooit gebeuren bij normaal gebruik van de LFP accu. Dit is op zich niet erg. Je kunt manueel een nieuwe laadcyclus beginnen als de accu voor je gevoel voldoende is ontladen.

Die 0,4V kun je toch rekening mee houden bij instellen.
En met het opkomen vande zon wordt toch weer een nieuwe laadstart ingeschakeld.

Of zie ik iets over ´t hoofd.

De aanleiding van mijn vraag aan Victron was dat ik een lader er bij had gekocht. Deze ging dus niet de volgende dag met een nieuwe cyclus beginnen !

De float spanning heb ik dusdanig ingesteld dat er geen kruip stroom gaat lopen richting accu. Zie hier.
Mijn float spanning heb ik daarom niet hoger ingesteld dan 13,35V. Dat zou dus betekenen dat de regelaar pas een nieuwe cyclus start als de klemspanning gezakt is tot 12,95V. Dan is de accu tot 50% ontladen. Zie hier. En dan ook nog met een behoorlijk grote verbruiker ingeschakeld,13-14A. Pas weer bij 50% op gaan laden vind ik toch echt te laat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl