Saeftinghe schreef :
Die 13,5V wordt bereikt, laadstroom gaat naar 0 of naar wat de gebruikers vragen tot het "float" setpunt wordt bereikt, de regelaar wil weer gaan laden.
Volgens de mail die ik van Victron heb gekregen gaan de nieuwe mppt regelaars pas weer laden bij een spanning van 0,4V ONDER de float spanning. Dit gaat dus nooit gebeuren bij normaal gebruik van de LFP accu. Dit is op zich niet erg. Je kunt manueel een nieuwe laadcyclus beginnen als de accu voor je gevoel voldoende is ontladen.
Voor zover mijn ervaring is het "huwelijk" tussen de mppt75/15 en mijn LFP accu goed te noemen.
Absorption staat op 14,05V en de float op 13,35V. Er is een kleine afwijking tussen de klemspanning op de accu en wat de Victrons meten doordat de regelaars meten via de draad waarover de laadstroom ook gaat. Afhankelijk van de lengte en doorsnede van die draad kan je de ingestelde spanningen iets aanpassen.
Veel meer dan een viertal LFP cellen en een (paar) victron mppt regelaar(s) is er niet nodig om een goed werkend systeem te krijgen.
Alle andere toeters en bellen is puur voor de gemoedsrust(verzekering) en de illusie van controle. Misschien als basis 4 stuks voltmeters op de individuele cellen. Als tweede een BMV-battery monitor (coulomb teller).
Als je voor een aantal dagen van boord gaat sluit je gewoon alles af.
Vooral voor wonen aan boord een goede oplossing.