Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Levensduur LiFePO4 accu's

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 08:23 #1027899

PvO schreef :
roozeboos schreef :

Je denkwijze aanpassen is volgens mij nog de beste tip. Dat kost wat moeite.
dus niet te ver ontladen, niet overladen, en lader UIT bij einde laden.

...
Als ik van een weekend terug kom, gaat bij mij de lader aan en ga ik naar huis.
Om dat lader weer uit te zetten zou ik na een dag weer bij de boot langs moeten.
Is er tijdens afwezigheid nog wat verbuik, wordt het nog wat lastiger.
Iemand hier een goede 'off the shelf' oplossing voor?

Je kan je lader toch gewoon over zo'n tijdklok laten werken. www.mediamarkt.be/nl/product/_...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Als er verbruik is wat je wil opvangen, zijn zonnepanelen de beste optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 08:36 #1027906

@pvo,

Ik heb een switch er tussen zitten die mijn lader uitschakelt als de accupack 13,6V heeft bereikt. In rust komt de accupack uit op 13,3V. Zonder deze switch zou de lader doorladen tot 14,6V.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 08:39 #1027911

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Only Fools Rush in schreef :
@pvo,

Ik heb een switch er tussen zitten die mijn lader uitschakelt als de accupack 13,6V heeft bereikt. In rust komt de accupack uit op 13,3V. Zonder deze switch zou de lader doorladen tot 14,6V.
Wordt de lader vervolgens ook weer ingeschakeld als de accuspanning onder een bepaalde waarde daalt?
En ben je niet bang dat het 'veelvuldig' uitschakelen van je lader onder belasting zorgt voor schade aan je lader door spanningspieken?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 08:48 #1027915

PvO schreef :
Only Fools Rush in schreef :
@pvo,

Ik heb een switch er tussen zitten die mijn lader uitschakelt als de accupack 13,6V heeft bereikt. In rust komt de accupack uit op 13,3V. Zonder deze switch zou de lader doorladen tot 14,6V.
Wordt de lader vervolgens ook weer ingeschakeld als de accuspanning onder een bepaalde waarde daalt?
En ben je niet bang dat het 'veelvuldig' uitschakelen van je lader onder belasting zorgt voor schade aan je lader door spanningspieken?

Ter verduidelijking, op mijn lifepo4 accupack heb ik geen zonnepaneel staan. Dit was wel het plan, maar in de praktijk is de capaciteit (200Ah) ruim voldoende om dagen zonder laden te kunnen doen, ook met continu ingeschakelde zeer onzuinige koelkast.
De switch ondersteunt ook inschakelen bij een bepaalde drempel. Ik heb het weer inschakelen op 12,0V staan. Dit betekent dus in de praktijk dat dit dus nooit plaatsvindt. Met deze instellingen zal de lader, ook onder belasting vd accuset niet zo maar aan gaan.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 11:06 #1027986

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Eclips schreef :
En hoe zit dat als je niet met een alternator laadt, maar met een lichtspoel met gelijkrichter, zoals op een buitenboordmotor?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Kleinere laadvermogens kun je heel goed beheersen met een individuele cellader. Geen overladen, geen overbelasting van de bron. In dat geval zou ik gebruik maken van een extra Shottky diode en deze 'voor' de gelijkrichter van de lichtspoel zetten. Je krijgt dan een onstabiele, enkel fasig gelijkgerichte spanning (die daarmee ook maar 50% van het maximale lichtspoel vermogen kan afgeven). Dit is voldoende voor de individuele celladers om een laadvermogen te maken met een celspanning van maximaal 3,4V of (als je de cellen wilt sparen) 3,3V per cel. Dat het onstabiel is, is voor de converters niet zo erg, zij verdragen 12 tot 36VDC. Een dikke snubber condensator is wel mooier, dat wel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 11:37 #1027994

Je moet toch eerst wel eens weten wat voor vermogen daar af komt, en welke accu capaciteit het is. Voordat je een dergelijk advies kan geven.
Het gaat wel om zijn accu's hè. Het kost jou niks als ze wel defect raken.
Of wellicht is het vermogen veel te laag om uberhaupt de accus te laden. Die converter bordjes verbruiken zelf ook vermogen.

Ik heb hier bijvoorbeeld net een geïsoleerde 48volt dc/dc converter die zelf in rust al 100 mA opneemt. Ook omdat hij 10A 12 volt kan leveren. dat dan weer wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 11:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 07:52 #1028922

Zeilprutser schreef :
Waar verschillen die dan?

De vraag is gesteld, het antwoord gegeven, en toen bleef het weer stil :sick:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 09:04 #1028945

Noballast schreef :
Zeilprutser schreef :
Waar verschillen die dan?

De vraag is gesteld, het antwoord gegeven, en toen bleef het weer stil :sick:

Sorry dacht dat het wel duidelijk was maar lees nu pas goed:
Noballast schreef :
Zeilprutser schreef :
Die 8 stuks kunnen dus mooi in serie, zijn ze initieel al geladen?

Nee, althans ze komen zo uit Praag met een lading van 3,28V, alle 8 gelijk. Dus ik ben van plan ze eerst alle 8 parallel te zetten en ze met 8 gelijke draadjes te laden met 3,6V en ze daarna in serie te zetten voor de 24V service accu. Zoals eerder gezegd heb ik het laad probleem van de dynamo volgens mij getackled met een MacPlus 12V>24V die vanaf de startaccu de 24V LFP gaat laden als de motor draait. Er komt geen walstroom aan boord.

Jouw Nee is dus Ja! En ze zijn al mooi gelijk je kan ze gewoon in serie zetten en je hoeft niet meer tot de max te laden etc, nu zoals Rooz/Chris zegt gewoon niet te ver ontladen en niet overladen. En je hebt er je leven lang plezier van.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 09:07 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 10:59 #1028979

A en C zetten ook hoge capaciteit cellen in serie
B vindt max 200Ah en voor hogere vermogens alleen in parallel

A en B zeggen initieel laden is essentieel. De laadspanning is daarbij geëvolueerd van 4,2 naar 3,6V
C zegt niet nodig.

A zegt balanceren is essentieel. Eerst individueel daarna parallel.
B vindt het ook essentieel, maar parallel van meet af aan.
C zegt niet nodig

A na balanceren zo lang mogelijk parallel laten staan, hoe langer hoe beter
B na balanceren in serie zetten en spoedig ontladen tot 50% SOC

Is het heel raar dat ik het nog niet snap ?

Essentieel en niet nodig is toch geen nuance verschil ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 11:25 #1028991

Noballast schreef :
A en C zetten ook hoge capaciteit cellen in serie
B vindt max 200Ah en voor hogere vermogens alleen in parallel
Ik lees: B heeft cellen met een max van 200ah voor meer capaciteit op 12 of 24V moet hij deze parallel koppelen.
A en B zeggen initieel laden is essentieel. De laadspanning is daarbij geëvolueerd van 4,2 naar 3,6V
C zegt niet nodig.
Jouw cellen zijn al initieel geladen dus dat is niet nodig. heb je cellen die nog niet initieel zijn geladen (dan krijg je ze binnen op 0 volt, volg dan het protocol van de leverancier, om recht op zijn garantie te waarborgen.
A zegt balanceren is essentieel. Eerst individueel daarna parallel.
B vindt het ook essentieel, maar parallel van meet af aan.
C zegt niet nodig
Als de cellen het zelfde voltage hebben dan zijn ze gebalanceerd, in serie kan die toch weer gaan toenemen (al zal dat niet snel gebeuren, maar iets dat je wel in de gaten moet houden) dus ik zie het nut niet van de verdere toevoegingen.
A na balanceren zo lang mogelijk parallel laten staan, hoe langer hoe beter
B na balanceren in serie zetten en spoedig ontladen tot 50% SOC
Allemaal manieren waarmee ze onbalans proberen uit te sluiten, die naar mijn mening geen zin hebben.
Is het heel raar dat ik het nog niet snap ?
Dat denk ik niet
Essentieel en niet nodig is toch geen nuance verschil ?
Als je de grenzen opzoekt is balanceren essentieel als je de grenzen niet opzoekt is balanceren niet nodig, ik noem die grens wel of niet opzoeken een nuance!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 11:26 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 11:30 #1028992

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Noballast schreef :
Essentieel en niet nodig is toch geen nuance verschil ?

Gewoon laden met volts...
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 11:34 #1028994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Winston garandeert niet dat ze bij het verlaten van de fabriek een gelijke SOC hebben !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 11:50 #1028997

Wat mij betreft is monitoren van de spanning van alle cellen essentieel.
Gaat er eentje uit de pas lopen, dan gaat het helemaal mis.
Dat heeft niks met grenzen opzoeken te maken. Het is de basis van het hele systeem.
Gaat er eentje mis lopen dan zal je moeten balanceren. Of je wil of niet.

Als je dan toch moet monitoren kan je net zo goed ook meteen balanceren. Ik heb dat monitoren en balanceren in 1 printplaatje, met een draadloze data verbinding. Maar dat zal bekend zijn onderhand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:11 #1029005

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Toch geen zinvolle info... :(
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:15 #1029007

roozeboos schreef :
Wat mij betreft is monitoren van de spanning van alle cellen essentieel.
Gaat er eentje uit de pas lopen, dan gaat het helemaal mis.
Dat heeft niks met grenzen opzoeken te maken. Het is de basis van het hele systeem.
Gaat er eentje mis lopen dan zal je moeten balanceren. Of je wil of niet.

Hoe meer cellen je hebt en ook nog gecombineerd parallel en hoe zwaarder je de cellen belast en hoe hoger de grens die je opzoekt hoe groter de kans op onbalans.
Rooz heeft heel veel cellen in serie en parallel, en ook nog een gevaarlijker type dan de LiFPO4, daarnaast omdat hij een elektromotor heeft belast hij dit ook nog redelijk.

Ik weet de exacte toepassing van Noballast niet maar met zijn pakket schat ik in dat hij hooguit de cellen een beetje kietelt, met de maar 8 cellen is de kans op onbalans dus veel kleiner en niet erg als je de marges kent, uit testen van Peper blijkt zelf dat onbalans bij matig gebruik weer afneemt. Ik meen anderen ook gehoord te hebben op dit forum die ook zonder balanceren geen afwijkingen constateren. Ik zou het wel in de gaten houden, heb je daar de discipline niet voor dan is monitoring icm een alarm zeker aan te bevelen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:22 #1029009

3Noreen schreef :
Natuurlijk kun je een doos kopen van Victron,Mastervolt,Zeilprutser of Rooz met de opgeplakte belofte dat het hun doos het uitstekend doet. Maar ik heb mijn twijfels. Bovendien is er ook nog iets als voortschrijdend inzicht. Het is dan heel vervelend als je met closed source software zit.
Ik deel je mening mbt closed products/software, daarom ben ik ook voorstander van de "Open" Source ontwikkelingen.
Ik zie ook de trigger door Rooz zijn bericht met de reclame boodschap, alleen mag je naar mijn mening mij/Zeilprutser en Rooz niet in 1 lijn noemen met die anderen, ik denk dat wij altijd open zijn over hoe onze producten in elkaar zitten en wat ze doen en hoe ze dat doen.
De door Rooz gemaakte accu doos kun je als het goed is wel laten doen wat jij wilt en anders zorgt hij persoonlijk ervoor dat het ding doet wat jij wenst, zover ik hem ken!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:35 #1029012

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Zeilprutser schreef :
Ik deel je mening mbt closed products/software, daarom ben ik ook voorstander van de "Open" Source ontwikkelingen.
Ik zie ook de trigger door Rooz zijn bericht met de reclame boodschap, alleen mag je naar mijn mening mij/Zeilprutser en Rooz niet in 1 lijn noemen met die anderen, ik denk dat wij altijd open zijn over hoe onze producten in elkaar zitten en wat ze doen en hoe ze dat doen.
De door Rooz gemaakte accu doos kun je als het goed is wel laten doen wat jij wilt en anders zorgt hij persoonlijk ervoor dat het ding doet wat jij wenst, zover ik hem ken!

Mijn eigen ervaring met Victron zijn behoorlijk positief. Hun communicatie protocol is voor wie dat wil vrij toegankelijk en je kunt bijvoorbeeld naar harte lust hun MPPT laders daarmee via een micro controller laten doen wat je goed dunkt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:48 #1029016

3Noreen schreef :
Mijn eigen ervaring met Victron zijn behoorlijk positief. Hun communicatie protocol is voor wie dat wil vrij toegankelijk en je kunt bijvoorbeeld naar harte lust hun MPPT laders daarmee via een micro controller laten doen wat je goed dunkt.
Klopt om die reden gebruik ik ook alleen Victron (VE-Protocol) echter hun standaard settings voor LFP moet je niet willen gebruiken. Mbt Mastervolt daar heb ik geen ervaring mee.
Voor de duidelijkheid ik/we hebben geen accudoos (te koop) of monitoring etc! Al zou ik dat graag wel kunnen aanbieden, vandaar mijn interesse op dit gebied. Het liefst "open"
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 12:49 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 12:52 #1029018

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Nu de naam Victron toch weer voorbij komt: hun MPPT-laders hebben een speciaal profiel voor LiFePO4-accu's. Dan mag je toch aannemen dat overladen voorkomen wordt? Als de accu vol is, wordt het laden gewoon gestopt, neem ik aan.
Eerder vroeg ik iets over het laden via een lichtspoel en gelijkrichter. Mijn nieuwe motor, een Yamaha 9.9 High Thrust, laadt volgens mij met max. 6.5 A. Maar belangrijker: er zit een (Briggs & Stratton) gelijkrichter op die tot max. 14.2 volt gaat. Daarmee kun je toch per definitie niet overladen?
Als ik vanaf de motor zou kunnen laden tot 14.2 volt en het stuk daarboven kan laten afhandelen door mijn zonnepaneeltjes met Victron 75/15, wordt mijn volgende accu een LiFePO4... :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 13:00 #1029020

Eclips schreef :
Nu de naam Victron toch weer voorbij komt: hun MPPT-laders hebben een speciaal profiel voor LiFePO4-accu's. Dan mag je toch aannemen dat overladen voorkomen wordt? Als de accu vol is, wordt het laden gewoon gestopt, neem ik aan.

Door Stroomwinkel werd toen ter tijd geadviseerd het protocol aan te passen, hoe de huidige is weet ik niet? Zo ben ik me er toen in gaan verdiepen, heb toen advies gevraagd aan Innopower (garantie) dat weer gedeeld met stroomwinkel en die gaven me toen de instellingen. Zou het nu zelf bepalen naar wens en toepassing.
Kan best zijn dat de standaard instellingen nu zijn aangepast en wel redelijk algemeen kloppen.
Maar blijft dat je misschien de instellingen voor jouw gebruik/toepassing zou willen aanpassen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 13:03 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 13:11 #1029022

De Victron instelling voor Lifepo is de beste garantie om je Lifepo naar de bliksem te helpen. De eindspanning is nl 14,2V wat veel teveel is. Als jij je aan te schaffen Lifepo doorje lichtspoel gaat laden tot die spanning ga je er niet lang plezier van hebben. Lifepo laad je tot 3,4V/cel, dwz 13,6V voor de batterij. Ik gebruik de Victron instelling enkel tijdens het zeilen en ook enkel met de DMV gekoppeld aan de cel waarvan ik weet dat ze de minste capaciteit van de vier heeft. (het gaat hier om 0,03V spanningsverschil met de andere)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 13:20 #1029026

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Geen wonder dat de verwarring voor sommigen, waaronder ik, compleet is.
Volgens deze pagina mag je laden tot 14,6 volt.
En diezelfde waarde kom ik bij ev-power.eu ook weer tegen. :S
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 13:24 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 13:31 #1029028

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Een aantal post zijn wel wat kort door de bocht.

Van de twee grote leveranciers die blauwe en die groene is duidelijke info beschikbaar over hun li accus. Sommige waardes zijn door terug te rekenen te achter halen. victron gebruikt voor deep discharge 2,5 volt per cell voor een lifepo accu. lader slaat af bij 3.6volt per cel. Ik gebruik al 6 jaar een victron set in mijn elektrische sloep. In mijn geval is alles op elkaar afgestemd lader,accus verbruikers en bms. Ik ken enkel een bulk fase dan laad ik 30 amp bij 48 volt. Gemiddeld vaar ik met 2 tot 2,5 kw aan verbruik dus een afname van rond de 50ah. Allemaal al 6 jaar foutloos.

Wat betreft laad spanning die zijn voor elke type cel anders. Dit is van toepassing op AGM/natte/gel lood. En zeker voor LI-ion/li-FEPO/LI-nmc etc. Ik gok dat de instelling van de laders van victron van toepassing is op hun HE LI accu die bestaat uit een NMC pakket. De waardes voor het Lifepo4 accu zijn anders. Er is geen standaard instelling voor LI accus die zijn afhankelijk van het type. Ook in dezelfde chemische samenstelling zijn er verschillen met name in laad/ontlaad stromen en spanning. Wat overal wel boven komt drijven is dat Li cellen het eeuwige leven worden toegedicht bij een rustig cyclisch verbruik tussen de 15% en 85% lading. In mijn optiek heb je daar binnen een boot in 95% van de gevallen de ruimte voor.

Helemaal voor eigen keuzes of controleren of jou keuzes ook die van de producent zijn. Victron en mastervolt hebben in hun accus een bepaalde marge om een product te leveren wat lang mee gaat. Van mijn systeem weet ik dat de veiligheden conservatief zijn afgesteld.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 14:02 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 14:18 #1029038

Eclips schreef :
Geen wonder dat de verwarring voor sommigen, waaronder ik, compleet is.
Volgens deze pagina mag je laden tot 14,6 volt.
En diezelfde waarde kom ik bij ev-power.eu ook weer tegen. :S

Zoals FKZ denk ik ook bedoeld, jouw leverancier geeft claims aan het door zijn geleverde product dus de cellen die je hebt gekocht zou ik behandelen zoals jouw leverancier opgeeft!
De link verwijst naar een drop-in accu met geïntegreerde "BMS" zij claimen dat met hun geintregeerde BMS je hem gewoon kan laden met de standaard dynamo tot 14,6V. Wat dat wel extra geloofwaardig maakt is deze opmerking "(works with any 12v solar charge controller, but be sure to select the "sealed lead acid" charge setting)" Zij willen dus juist dat je hem behandeld als lood accu zodat hun BMS dan hun accu optimaal naar hun idee kan behandelen!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 14:18 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 14:19 #1029039

Ik had het wel degelijk over de Lifepo instelling van Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl