Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Levensduur LiFePO4 accu's

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:35 #1029339

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Wie zijn geschiedenis niet kent, zal zijn toekomst niet weten.

De universiteiten MIT en CALTECH in de US zijn beiden bezig met de vernieuwing van de Lithium Cobalt accu. De één doet dat door cobaltmanganaat aan de lithium anode toe te voegen, de ander door ferrofosfaat aan de lithium anode toe te voegen.
Li-CoMn geeft dezelfde hoge celspanning van 3,7V nominaal en in de eerste testen blijkt een veel langere levensduur dan de 5 jaar zoals bij de Li-Co cellen. Dit wordt door een patent beschermd.
Li-FePO4 geeft een lagere celspanning van 3,2V nominaal en lijkt daarmee de verliezer te zijn van de vernieuwings-race, want de energie inhoud van de accu is kleiner en de accu is zwaarder en volumineuzer dan een Li-CoMn accu van dezelfde capaciteit. De Li-CoMn groep laat het er voorlopig bij zitten, want ze denken 'niemand wil een zwaardere, dikkere accu in zijn smartphone, dus dat is een dood geboren kindje.'
Totdat blijkt dat de LiFePO4 cel een veel langere levensduur heeft dan de LiCoMn cel, tot wel 4 keer langer in vergelijkbare testcondities. In die situatie is een iets grotere en zwaardere cel een minder groot bezwaar, bovendien heeft die LiFePO4 cel een lagere inwendige weerstand en kan door het onbrandbare 'elektrolyt' niet ontploffen. De Li-CoMn groep stapt naar de rechter een legt een klacht neer wegens patent schending. Daarmee begint het circus.

Het Lithium voor beide cellen komt hoofdzakelijk uit China en de Chinezen kopen het patent op de LiFePO4 accu's, storen zich niet aan de patent schending en met de ondersteuning van de LiFePO4 groep voegen zij Yttrium aan het anode materiaal toe, zodat er weer een nieuwe patentstrijd ontwikkeld. De LiCoMn groep moet nu financieel op 2 fronten vechten en dat wordt duur.
Ondertussen ontploffen de eerste Nokia telefoons in hun lader en brand er een accu in een Boeing uit. De Chinezen blijven de LFP cellen gewoon maken en gebruiken deze voor in hun onderzeeërs (cellen van zo'n 2000Ah! Indrukwekkend om te zien) en trekken zich vanwege de defensie toepassing niets aan van het patent. Zo komen er de LiFePO4 cellen en de LiYFePO4 cellen. Het verschil tussen deze twee is niet zo duidelijk, maar je mag de LiYFePO4 cellen kennelijk dus 4 graden kouder laden. Aangezien China bijna het alleenrecht heeft op Lithium winning, kunnen zij de US nu onder druk zetten om de patentstrijd te stoppen. De US start de ontwikkeling van de aluminium ion accu en 'in vitro' zijn zij succesvol en dus minder afhankelijk van de Chinese Lithium productie. De Chinezen reageren hierop en de zaak wordt geschikt. Het is inmiddels 2006 en pas nu kan de nieuwe accu echt worden 'vermarkt'.
LiCoMn accu's worden voornamelijk gebruikt in cordless apparaten vanwege hun lage prestatiegewicht. Voor elektrotractie is Li(Y)FePO4 (door de lagere inwendige weerstand en langere levensduur) beter, maar het minder gunstige prestatiegewicht blijft een obstakel. Totdat... er Tesla's met LiCoMn accu's in de brand vliegen, in Nunspeet tot 2 keer toe een magazijn met accu's van Stella fietsen in de brand vliegt, er spontaan e-bikes in de fik gaan en schuurtjes met e-bikes uitbranden. De iets hogere inwendige weerstand en het brandbare elektrolyt van de LiCoMn accu's gaat zijn tol eisen.
'In de darmen van mijn net geslachte zwarte haan' zie ik... LiCoMn voor cordless appliances en 'huisaccu's en UPS-en' en LFP voor tractie. "Peper, dat is voodoo!" Ja, het kan dus nog alle kanten op!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:41 #1029340

Sunday schreef :
Wie heeft mijn accu’s gewogen? Ik!! 13,6 kg
Dan hebben ze in China en Tsjechië een andere weegschaal! :woohoo:
Maar goed dat verklaart al weer een hoop! Laten we er dus maar van uit gaan dat de LP12V90AH eigenlijk exact gelijk is aan 4 cellen LYP90AHA.

Jij had ze open gezien toch? Zit er verder niets op behalve bedrading?
Hoezo gaat het bij deze accu's dan wel goed met de dynamo!?!?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:42 #1029341

Ja
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:42 #1029342

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Noballast schreef :
Zeilprutser schreef :
Innopower levert geselecteerde cellen en al initieel geladen bij EV-Power kan dat tegen meerprijs.

Ik heb mijn cellen gekocht bij EV-power.

Geen keuzes gehad, klikken op de 300Ah cel, aantal=8, creditkaart trekken en klaar.

Vervolgens worden er een maandje later 8 300Ah cellen geleverd, met opeenvolgend serienummer, keurig verpakt in een houten kist en na meting blijken ze alle 8 exact 3,28V te zijn.

Is dat nou initieel geladen of niet?

JA, anders stonden ze op 0V.
Bij de inkoop van cellen uit China krijg ik deze meestal geladen tot 3,3V. Ik ben dan een energie importeur geworden. :huh:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:54 #1029345

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Peper schreef :
Bij de inkoop van cellen uit China krijg ik deze meestal geladen tot 3,3V. Ik ben dan een energie importeur geworden. :huh:

Ik vraag het nog maar een keer, jij doet dit toch als particulier allemaal? Wat moet jij met al die accu's dan? Niet zakelijk noch enig zakelijk belang, gaf je eerder aan. Toch? Gewoon nieuwsgierig. Dat je hier gewoon Peper bent, snap ik. Maar het leest alsof je aak LiFePo cellen besteld van overal vandaan. En test etc. Wat prima is, maar wat doe je er mee? Lees het vermakelijke draadje dan oook graag. Al heb ik maar ervaring met 1 LiFePo4 accu..
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 13:08 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:04 #1029347

Peper schreef :
'In de darmen van mijn net geslachte zwarte haan' zie ik... LiCoMn voor cordless appliances en 'huisaccu's en UPS-en' en LFP voor tractie. "Peper, dat is voodoo!" Ja, het kan dus nog alle kanten op!
Groeten, Peper.
Kun je in die darmen nog zien of er toekomst is voor LTO cellen?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:07 #1029348

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Als particulier kun je ook cellen kopen in China hoor! Tis een heel gedoe met invoerrechten en transport kosten en BTW, maar het kan wel.
Een aantal cellen is naar een project in Suriname gegaan, er zijn forummers die ze op hun boot hebben, er zijn 72Ah cellen in een converter-UPS ingebouwd (was op de wintermeet te zien met zonnepaneeltje), een Duitse Elektrowagenführer in SaasFee denkt nu dat hij Verstappen heet...

De cellen zijn niet zo belangrijk, het enige belangrijke is dat de mensen die er mee werken van hun loodzwavelzuur accu ideeën afkomen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:09 #1029349

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Zeilprutser schreef :
Jij had ze open gezien toch? Zit er verder niets op behalve bedrading?
Hoezo gaat het bij deze accu's dan wel goed met de dynamo!?!?
Zit niets anders in, gelukkig niet B)
Dynamo is bij mij gelukkig geen sprake van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:11 #1029350

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Peper schreef :
De cellen zijn niet zo belangrijk, het enige belangrijke is dat de mensen die er mee werken van hun loodzwavelzuur accu ideeën afkomen.

Soort LiFePo4 messias?! :laugh: En dat allemaal voor niets? Bewonderenswaardig! Petje af. Kom ik niet vaak tegen, wel leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:17 #1029352

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Zeilprutser schreef :
eigenlijk exact gelijk is aan 4 cellen LYP90AHA.

Jij had ze open gezien toch? Zit er verder niets op behalve bedrading?
Hoezo gaat het bij deze accu's dan wel goed met de dynamo!?!?

Hebben we opgelet ?
Een beetje alternator komt boven de 0.5C van een 90Ah accu. Hoe hoog is dan de benodigde spanning ? Verder natuurlijk de wet van Ohm. Spanningsval geeft de stroomsterkte. Het wordt pas vervelend bij grotere accu's


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 13:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:19 #1029353

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Zeilprutser schreef :
Kun je in die darmen nog zien of er toekomst is voor LTO cellen?

Onno, dat is wel zeker zo! Een Ri zo laag dat je met 10c kunt laden... Dan kost het tanken van 80 liter diesel meer tijd dan het laden van een LTO accu.
Door de lage Ri is de slijtage van de cel nog kleiner en de levensduur nog langer. Geëxtrapoleerd gaan die dingen tot 10.000 cycli mee, maar ik houd me liever aan een echte levensduur, dus even een slag om de arm doen, als was dat alleen maar om de laadkabel te kunnen tillen. En dan die stekker... daar kan Mennekes nog aan failliet gaan!

Nu het volume nog... krijgen we ooit 100Ah in een lucifersdoosje... dan is het einde van de verbrandingsmotor daar.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:22 #1029357

nou, het is allemaal wellicht wel mogelijk, maar het leveren aan particulieren is niet toegestaan:

IMPORTANT NOTES FOR OUR CUSTOMERS

IMPORTANT NOTE: The GWL Power (EVPower a.s.) is offering the products to business customers only.

The customers need to have sufficient professional knowledge of the products. If you make purchase at www.ev-power.eu or by other means (email, fax, etc) you confirm you are a business customer. Since all products are industrial components (not consumer goods), they may possibly cause a harm and pose a risk to consumers, we do not sell any products to consumers.

The Directive 1999/44/EC is not applicable for purchases from GWL/Power (EVPower a.s.) to business customers.


Dit is om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, door amateuristisch incapabel gepruts. De cellen hebben per stuk al heel wat meer energie dan een handgranaat, bijvoorbeeld. Er kunnen slachtoffers vallen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 13:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 13:24 #1029358

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Sneaker schreef :
Peper schreef :
De cellen zijn niet zo belangrijk, het enige belangrijke is dat de mensen die er mee werken van hun loodzwavelzuur accu ideeën afkomen.

Soort LiFePo4 messias?! :laugh: En dat allemaal voor niets? Bewonderenswaardig! Petje af. Kom ik niet vaak tegen, wel leuk!

Tja, jammer dat de anderen tot de 'De wereld graait door' groep behoort. Moeten ze zelf weten, bij het scheren kan ik mezelf in de spiegel gewoon aankijken zonder een hekel aan m'n eigen kop te krijgen...
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 14:14 #1029370

roozeboos schreef :
nou, het is allemaal wellicht wel mogelijk, maar het leveren aan particulieren is niet toegestaan:

Niets van gemerkt, als particulier gekocht :blush:
Dit is om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, door amateuristisch incapabel gepruts.

Dat is nog wel een dingetje inderdaad ....
Maar met de adviezen van de professionals hier moet dat toch lukken. Alleen zo jammer dat ze het nog niet zo met elkaar eens zijn ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 14:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 14:19 #1029372

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
roozeboos schreef :
De cellen hebben per stuk al heel wat meer energie dan een handgranaat, bijvoorbeeld. Er kunnen slachtoffers vallen.

Ja het is wat :) aan boord van zo'n bootje. Een volle gasfles, een jerrycan diesel, en nog wat benzine voor de bijboot. Van Jan van Speijk is er niets bij.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 14:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 14:49 #1029375

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
roozeboos schreef :
nou, het is allemaal wellicht wel mogelijk, maar het leveren aan particulieren is niet toegestaan:

IMPORTANT NOTES FOR OUR CUSTOMERS

IMPORTANT NOTE: The GWL Power (EVPower a.s.) is offering the products to business customers only.

The customers need to have sufficient professional knowledge of the products. If you make purchase at www.ev-power.eu or by other means (email, fax, etc) you confirm you are a business customer. Since all products are industrial components (not consumer goods), they may possibly cause a harm and pose a risk to consumers, we do not sell any products to consumers.

The Directive 1999/44/EC is not applicable for purchases from GWL/Power (EVPower a.s.) to business customers.


Dit is om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, door amateuristisch incapabel gepruts. De cellen hebben per stuk al heel wat meer energie dan een handgranaat, bijvoorbeeld. Er kunnen slachtoffers vallen.

Het lijkt vooral om te voorkomen dat ze onder het (Europese) consumentenrecht vallen. Zakelijke afnemers kunnen moeilijker reclameren/retourneren, daar gelden andere regels voor. Maar als ze niet om een KvK of BTW nummer vragen bij levering betwijfel ik of de rechter deze constructie uiteindelijk accepteert.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 14:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 15:41 #1029382

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Noballast schreef :
Dat is nog wel een dingetje inderdaad ....
Maar met de adviezen van de professionals hier moet dat toch lukken. Alleen zo jammer dat ze het nog niet zo met elkaar eens zijn ;)

:lol: :lol: :lol:
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 15:49 #1029385

Hans V schreef :
roozeboos schreef :
nou, het is allemaal wellicht wel mogelijk, maar het leveren aan particulieren is niet toegestaan:

IMPORTANT NOTES FOR OUR CUSTOMERS

IMPORTANT NOTE: The GWL Power (EVPower a.s.) is offering the products to business customers only.

The customers need to have sufficient professional knowledge of the products. If you make purchase at www.ev-power.eu or by other means (email, fax, etc) you confirm you are a business customer. Since all products are industrial components (not consumer goods), they may possibly cause a harm and pose a risk to consumers, we do not sell any products to consumers.

The Directive 1999/44/EC is not applicable for purchases from GWL/Power (EVPower a.s.) to business customers.


Dit is om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, door amateuristisch incapabel gepruts. De cellen hebben per stuk al heel wat meer energie dan een handgranaat, bijvoorbeeld. Er kunnen slachtoffers vallen.

Het lijkt vooral om te voorkomen dat ze onder het (Europese) consumentenrecht vallen. Zakelijke afnemers kunnen moeilijker reclameren/retourneren, daar gelden andere regels voor. Maar als ze niet om een KvK of BTW nummer vragen bij levering betwijfel ik of de rechter deze constructie uiteindelijk accepteert.

Dat lijkt mij ook. Heb ook weleens wat bij EVppwer besteld en daar vragen ze niet om.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 17:30 #1029408

Oh prima hoor, maar als de boel uitbrand of er dooien vallen hoef je niet bij hun aan te kloppen.

hopelijk wel bij je verzekering. Misschien kan iemand dat uitzoeken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 17:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 22:25 #1029501

roozeboos schreef :
Oh prima hoor, maar als de boel uitbrand of er dooien vallen hoef je niet bij hun aan te kloppen.

hopelijk wel bij je verzekering. Misschien kan iemand dat uitzoeken.

Roozeboos, het gaat over LFP accus, geen LCM's
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 14 mrt 2019 10:01 #1029577

Weet ik. Maar er kunnen nog steeds vreselijk grote stromen lopen...

Zo vaak lees ik hier vragen over afzekeren van kabels. Als je dat verkeerd doet brandt de boel alsnog af.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 mrt 2019 10:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 11:02 #1029833

Ik was eigenlijk bezig met een soort conclussie mbt dit draadje kom ik dit ineens tegen (ik zocht naar voorbeelden van uitval waarbij de oorzaak goed gedocumenteerd is)
www.pbase.com/mainecruising/ma...volt_lifepo4_autopsy

Aardig wat nuances :blush:
Deze mag wel wat aandacht naar mijn mening: MAX SAFE CHARGING VOLTAGE IS A USELESS SPEC IF IT IGNORES CHARGE RATE AND DURATION AT CONSTANT VOLTAGE!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 11:17 #1029837

nou, oude site hoor.Toen wisten we nog minder.
En ook maar weer de mening van 1 engineer.

Conclusie is nog niet te maken. wacht nog een jaar of tien...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 11:45 #1029844

Niets nieuws volgens mij.

SHOCKING mbt Mastervolt. Gek genoeg dacht ik dat altijd al, die stiekemerds met hun geheime doosjes. Kan ook niet anders als je die absurde bedragen ziet.

Stoppen na laden, dat wisten we al.
Maar nu nog even voor mij om te snappen. Wat gebeurt er als je zeg met 3,65V en misschien aanvankelijk 5A blijft doorladen. Ik dacht altijd dat als de cel die 3,65V heeft bereikt kwa ladingstoestand dat dan de stroomsterkte (A) 0 is geworden. Klopt dat en zo ja, waarom gaat zo’n cel daar dan kapot van op de lange duur?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 11:59 #1029845

Noballast schreef :
Maar nu nog even voor mij om te snappen. Wat gebeurt er als je zeg met 3,65V en misschien aanvankelijk 5A blijft doorladen. Ik dacht altijd dat als de cel die 3,65V heeft bereikt kwa ladingstoestand dat dan de stroomsterkte (A) 0 is geworden. Klopt dat en zo ja, waarom gaat zo’n cel daar dan kapot van op de lange duur?
Je bent hem dan toch al aan het overladen zeker met zo'n lage laadstroom de cell is dan al lang vol. daarom dit: MAX SAFE CHARGING VOLTAGE IS A USELESS SPEC IF IT IGNORES CHARGE RATE AND DURATION AT CONSTANT VOLTAGE!
Ik denk dat je aardig safe zult zitten bij 3,4V per cell, dat is dacht ik ook de conclusie van Peper zijn idee.
Dan zit je dus op 13,6V bij een accu pack dat is dus lager dan die 14,4/14,6Volt dat EV-Power aangeeft.
Op die manier bescherm je je accu tegen overladen maar laad je de 90ah accu met 90A dan zal hij niet vol raken. Bij Pepers opstelling wordt hij dan wel vol maar niet overladen!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 12:01 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl