Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Levensduur LiFePO4 accu's

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:00 #1029846

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Leuke site wel en ik ben daar al vaak geweest. Wat je niet ziet is de methode waarmee de cel wordt getest en bij welke spanningen of stromen de cel nu echt kapot gaat.

In de tekst is het meest interessante onderdeel de melding van de verbroken contacten met de busbar. Losgelaten pouches die 'af en toe' weer contact maken leveren een cel op met een sterk variërende capaciteit, die soms wordt overladen en geheel wordt ontladen en soms nooit 'vol' of 'leeg' is.
Bij een 'wackelkontakt' van de busbar past wel heel goed de opmerking: 'MAX SAFE CHARGING VOLTAGE IS A USELESS SPEC IF IT IGNORES CHARGE RATE AND DURATION AT CONSTANT VOLTAGE!' Je weet nooit of de pouch nu wel of niet contact maakt en je weet daarmee ook niet wat de SOC van de cel is. Kortom daarmee staat of valt het veilig serieel laden. Voor individueel laden gaat de opmerking mank! 3,4V is in alle gevallen de veilige spanning, ook al maakt een pouch wisselend contact met de busbar.
Kortom, we zijn al een eind op weg indien de cellen individueel worden geladen. Blijft het vraagstuk van de 'onderkant' van de SOC.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:11 #1029849

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Doe gek :silly:
Je kunt om te achterhalen of er een verschil in SOC is na het laden tot 3,4 vs 3,65 volt de proef op de som memen


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 12:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:11 #1029850

Je kan ook zonder problemen gewoon serieel bulk laden hoor. Als je maar monitort per cel.
Apart laden per cel is echt niet zaligmakend.
Die discussie ga ik niet opnieuw aan, maar wil het wel even gezegd hebben.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:18 #1029852

Zeilprutser schreef :
Noballast schreef :
Maar nu nog even voor mij om te snappen. Wat gebeurt er als je zeg met 3,65V en misschien aanvankelijk 5A blijft doorladen. Ik dacht altijd dat als de cel die 3,65V heeft bereikt kwa ladingstoestand dat dan de stroomsterkte (A) 0 is geworden. Klopt dat en zo ja, waarom gaat zo’n cel daar dan kapot van op de lange duur?
Je bent hem dan toch al aan het overladen zeker met zo'n lage laadstroom de cell is dan al lang vol. daarom dit: MAX SAFE CHARGING VOLTAGE IS A USELESS SPEC IF IT IGNORES CHARGE RATE AND DURATION AT CONSTANT VOLTAGE!
Ik denk dat je aardig safe zult zitten bij 3,4V per cell, dat is dacht ik ook de conclusie van Peper zijn idee.
Dan zit je dus op 13,6V bij een accu pack dat is dus lager dan die 14,4/14,6Volt dat EV-Power aangeeft.
Op die manier bescherm je je accu tegen overladen maar laad je de 90ah accu met 90A dan zal hij niet vol raken. Bij Pepers opstelling wordt hij dan wel vol maar niet overladen!

Vervang mijn 3,65 door 3,4V, zelfde vraag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:33 #1029857

Zou de rust spanning na 24uur van een volle cell de goede waarde kunnen zijn?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:39 #1029859

Zeilprutser schreef :
Zou de rust spanning na 24uur van een volle cell de goede waarde kunnen zijn?

Logischerwijze kan er geen (laad)stroom meer lopen als de spanning van de cel en die van de lader gelijk zijn geworden. :whistle: Die is dan dus inderdaad nul komma nul.

Op een vlakke weg rolt ook niks meer , nietwaar :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 12:54 #1029864

Yellow Boat schreef :
Zeilprutser schreef :
Zou de rust spanning na 24uur van een volle cell de goede waarde kunnen zijn?

Logischerwijze kan er geen (laad)stroom meer lopen als de spanning van de cel en die van de lader gelijk zijn geworden. :whistle: Die is dan dus inderdaad nul komma nul.

Op een vlakke weg rolt ook niks meer , nietwaar :lol:
Ad

Waarom gaat die cel daar dan kapot van als je die spanning handhaafd ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:11 #1029867

Ik heb een dejaa-vu... :(

Naar mijn mening moet je geen spanning blijvend aanbieden. Omdat je blijft "duwen". Ook niet onder de maximale celspanning.
Het voegt ook niks toe, er is namelijk geen zelfontlading.
Einde laden, spanning eraf. -> De oude loodaccu float denkwijze moet echt overboord.

Ik verwacht overigens niet dat de spanning dan nog veel zal dalen. Dat zou nog eens gemeten kunnen worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 13:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:12 #1029869

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Door de lage Ri is de direct gemeten klemspanning tijdens het laden een goede waarde. Er hoeft geen hogere laadspanning te worden aangelegd om een een spanningsval over een hoge Ri te overwinnen. Je hoeft geen 24 uur te wachten, er is altijd een goede vertegenwoordiging van de SOC door de klemspanning, zeker als je CV laadt. Temperatuur heeft zeker invloed en er is verschillende mate van clustering op de anode, die nog doorgaat als de lader van de cel wordt gehaald en daarmee de spanningsdaling na het laden verklaart.

@Noballast: Het is gemeten bij meerdere cellen: als bij individueel CV laden de celspanning gelijk wordt aan de laadspanning, wordt de laadstroom 0. Dit is onafhankelijk van de aangelegde laadspanning. Dat is bij CC laden niet zo en kan aanleiding geven tot ongelijk geladen cellen als de cellen niet van identieke capaciteit zijn!

Of zoals Yellow Boat al zegt:
Op een vlakke weg rolt ook niks meer, nietwaar :lol:
(wat een mooie metafoor Ad!)

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:32 #1029871

Sorry, ik ben waarschijnlijk gewoon te dom om het te begrijpen.
Wel of geen dejavu, een helder en begrijpelijk antoord op mijn vragen heb ik nog niet gezien, maar ... zie mijn eerste zin.

Met CC bedoel je waarschijnlijk de cellen in serie.
Voorbeeld, 1 cel loopt uit de pas, zit op 3,2V terwijl de andere drie al op 3,4V staan. Or whatever hoeveel spanning, pin mij daar niet op vast.

We zijn aan het laden met 3,4V en 5A Naar drie cellen loopt geen stroom meer, immers op een vlakke weg rolt niets meer. De vierde cel heeft nog wat meer jus nodig totdat deze ook de 3,4V is geworden.

Alles vlak, er loopt geen stroom meer, en toch gaan de cellen hiervan kapot. Wat mis ik?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:34 #1029872

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
CC = constant current
CV = constant voltage

Vaak gaat de eerste fase van het laden met CC, en het laatste deel met CV
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:36 #1029873

Dus met CC laden stijgt de Voltage langzaam mee.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:44 #1029875

Aha, die begrijp ik.

De lader programmeer je op 3,4V CV

Naarmate het laadproces vordert daalt de stroomsterkte, uiteindelijk naar 0 als de cel die 3,4 heeft bereikt.

Cellen in serie. Waarom zou een individuele cel die iets afwijkt van de anderen dan toch overladen kunnen worden ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 13:46 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:49 #1029876

Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Zeilprutser schreef :
Zou de rust spanning na 24uur van een volle cell de goede waarde kunnen zijn?

Logischerwijze kan er geen (laad)stroom meer lopen als de spanning van de cel en die van de lader gelijk zijn geworden. :whistle: Die is dan dus inderdaad nul komma nul.

Op een vlakke weg rolt ook niks meer , nietwaar :lol:
Ad

Waarom gaat die cel daar dan kapot van als je die spanning handhaafd ?

Dat moet je niet aan mij vragen ( hoewel ik denk dat dat zomaar weer eens een "broodje aap" zou kunnen zijn) maar een ding weet ik wel zeker. Zonder spanningsverschil KAN er simpelweg geen stroom lopen.
Ik geloof alleen dingen die wetmatig zijn of logisch beredeneerd , geen uitspraken zonder een van die achtergronden. Die zijn er al genoeg :whistle:

En voor dat "blijven duwen"van Roos heb ik ook nog wel een metafoor...
Als die auto op een helling op de (goede) handrem staat krijg je hem niet weg al duw je nog zo hard ( en een normaal mens bent dan :huh: )
Ad
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 13:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 13:56 #1029877

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Noballast schreef :
Aha, die begrijp ik.

De lader programmeer je op 3,4V CV

Naarmate het laadproces vordert daalt de stroomsterkte, uiteindelijk naar 0 als de cel die 3,4 heeft bereikt.

Cellen in serie. Waarom zou een individuele cel die iets afwijkt van de anderen dan toch overladen kunnen worden ?

Als één cel sneller vol is en boven die 3,4Volt uitkomt omdat er wordt doorgeladen (er loopt nog steeds stroom door alle cellen in serie) omdat de hele accu (4 cellen in serie) nog niet op 4x3,4=13,6 Volt is aanbeland. Je laadt bij serieel CV laden op de totale spanning, niet op de individuele celspanning (die ziet de lader niet).

Daarom is bij serieel laden het belangrijk dat de cellen gebalanceerd zijn (of worden door een BMS dat wèl de individuele celspanningen van de in serie geschakelde cellen ziet).

Nu zal bij 13,6V serieel laden de schade aan die ene afwijkende cel waarschijnlijk nog wel meevallen, maar als de totale laadspanning hoger wordt ingesteld en de cellen niet gebalanceerd worden en substantieel (gaan) verschillen wordt het een ander verhaal.

Holy grail voor zelfbouw LFP accu's [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 15:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 14:02 #1029880

Dankjewel Hans, dat is duidelijke taal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 14:05 #1029881

@YB
Die rechte weg van jou is niet vast horizontaal . Daarom gaat de vergelijking niet op. En de handrem al helemaal niet. JE kan de cel overladen.

De cel toestand zal altijd wat fluctueren. Dus ja, er zijn natuurlijk momenten dat er geen stroom loopt. Dat ontken ik niet.
Maar er zijn ook momenten dat er wel stroom loopt om dat het geheel wat verloopt. Dat bedoel ik met blijven duwen.

Als je de lader uitzet kan de cel zichzelf zoeken en zijn eigen moment bepalen.

Maar als je er niet aan wil ook goed hoor. Doe vooral wat je zelf wil.
Ik ben van mening dat het "baat het niet dan schaadt het niet" hier niet op gaat.

Ik zet bij mijn eigen installatie de lader dan ook gewoon uit. Het is namelijk wel mijn eigen geld.

Ik zal ophouden verder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 mrt 2019 14:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 14:05 #1029882

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Noballast schreef :
Sorry, ik ben waarschijnlijk gewoon te dom om het te begrijpen.
Wel of geen dejavu, een helder en begrijpelijk antoord op mijn vragen heb ik nog niet gezien, maar ... zie mijn eerste zin.
Nou dat denk ik niet.
Met CC bedoel je waarschijnlijk de cellen in serie.
Voorbeeld, 1 cel loopt uit de pas, zit op 3,2V terwijl de andere drie al op 3,4V staan. Or whatever hoeveel spanning, pin mij daar niet op vast.
Nee dat bedoel ik niet. CC laden is Constant Current laden en dat kan in serie en parallel en individueel. Je wurgt de cel(len) een van te voren bepaalde stroom door de strot en gebruikt daarvoor desnoods een oneindig hoge spanning om het door de strot te krijgen. Je zult de lader goed moeten beperken anders blaas je met zekerheid de accu op.
We zijn aan het laden met 3,4V en 5A Naar drie cellen loopt geen stroom meer, immers op een vlakke weg rolt niets meer. De vierde cel heeft nog wat meer jus nodig totdat deze ook de 3,4V is geworden.
Dan ben je met een individuele cellader bezig (en dat doet me goed!) Dit is CV ofwel Constant Voltage laden met 3,4V. Dan kun je de stroom wel meten, maar je kunt er niet van uitgaan dat het 5A is, het is CV laden, niet CC laden.
De 4e cel die nog niet vol is zal dan ook nog geen 3,4V als spanning hebben. Dat is alleen als deze vol is. Dan is er dus een spanningsverschil tussen de lader en de te laden cel en zal er laadstroom blijven lopen totdat het spanningsverschil 0 is.
Alles vlak, er loopt geen stroom meer, en toch gaan de cellen hiervan kapot. Wat mis ik?
Je mist de oorzaak van het kapot gaan van de cellen... Die kan in elk geval niet worden gevonden in de stroom naar de cel toe want die is 0. Na 3 maanden 72Ah cellen op 3,4V aan de lader te hebben gehouden is er geen schade of capaciteitsdaling geconstateerd (test loopt nog steeds door).
Er is ook nog niemand die dat voor deze situatie heeft beschreven maar wel voor het opslaan van Li-ion cellen die als handelsvoorraad staan. Daarvan weet men dat ca. 3V de beste bewaarspanning is. Dan staan ze in een doos op de plank en worden ze niet gebruikt. Dat is wat anders dan in een boot waar ze wel worden gebruikt.
Jij hebt 8 LFP cellen en die wil je voor je 10kW thrusterpomp gaan gebruiken. Je hebt een Tri (en een hele mooie ook nog) Als je afvaart en als je aanlegt zul je de thrusterpomp gebruiken. Tijdens de vaart gebruik je de 10kW pomp niet. Ontlaad je nu de cellen tijdens de vaart om ze vlak voor het afmeren weer te laden? Dat zou verstandig zijn als je van die bewaarspanning van 3V per cel uitgaat. Het zou je best 1000 van de 4000 cycli kunnen schelen... Dat komt neer op 10 jaar van de 40 jaar levens duur. Je bent toch net als ik net met pensioen? Do the math!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 15:00 #1029887

Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Zeilprutser schreef :
Zou de rust spanning na 24uur van een volle cell de goede waarde kunnen zijn?

Logischerwijze kan er geen (laad)stroom meer lopen als de spanning van de cel en die van de lader gelijk zijn geworden. :whistle: Die is dan dus inderdaad nul komma nul.

Op een vlakke weg rolt ook niks meer , nietwaar :lol:
Ad

Waarom gaat die cel daar dan kapot van als je die spanning handhaafd ?

Dat moet je niet aan mij vragen ( hoewel ik denk dat dat zomaar weer eens een "broodje aap" zou kunnen zijn) maar een ding weet ik wel zeker. Zonder spanningsverschil KAN er simpelweg geen stroom lopen.
Ik geloof alleen dingen die wetmatig zijn of logisch beredeneerd , geen uitspraken zonder een van die achtergronden. Die zijn er al genoeg :whistle:

En voor dat "blijven duwen"van Roos heb ik ook nog wel een metafoor...
Als die auto op een helling op de (goede) handrem staat krijg je hem niet weg al duw je nog zo hard ( en een normaal mens bent dan :huh: )
Ad

Je laast dus naar 3,4 volt CV. Je komt op stroom 0 ampére. Jij vergist je er in dat er dan een equilibrium bereikt zou zijn.
Maak ik de lader van de klem los, dan zakt mijn voltage in mijn cel. pas dan is de cel in rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 15:12 #1029891

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Peper schreef :
Door de lage Ri is de direct gemeten klemspanning tijdens het laden een goede waarde. Er hoeft geen hogere laadspanning te worden aangelegd om een een spanningsval over een hoge Ri te overwinnen. Je hoeft geen 24 uur te wachten, er is altijd een goede vertegenwoordiging van de SOC door de klemspanning, zeker als je CV laadt. Temperatuur heeft zeker invloed en er is verschillende mate van clustering op de anode, die nog doorgaat als de lader van de cel wordt gehaald en daarmee de spanningsdaling na het laden verklaart.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 15:13 #1029892

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
boarderbas schreef :
Maak ik de lader van de klem los, dan zakt mijn voltage in mijn cel. pas dan is de cel in rust.

Dit is moeilijk te begrijpen voor sommigen. Maar het is wel zo.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 15 mrt 2019 15:26 #1029894

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Yellow Boat schreef :
En voor dat "blijven duwen"van Roos heb ik ook nog wel een metafoor...
Als die auto op een helling op de (goede) handrem staat krijg je hem niet weg al duw je nog zo hard ( en een normaal mens bent dan :huh: )
Ad

In het geval van de metafoor. De handrem is niet zo goed bij deze accu's. Als je ophoudt met duwen zakt de auto van de helling af.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl