Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Levensduur LiFePO4 accu's

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 15:15 #1029052

Zeilprutser schreef :
Ik weet de exacte toepassing van Noballast niet maar met zijn pakket schat ik in dat hij hooguit de cellen een beetje kietelt, met de maar 8 cellen is de kans op onbalans dus veel kleiner en niet erg als je de marges kent, uit testen van Peper blijkt zelf dat onbalans bij matig gebruik weer afneemt.

Nou ja kietelen, er komt af en toe wel 11kW aan lurken van de Jetthruster. Voor de rest vrij standaard met ankerlier, e-lier, koelkast, stuurautomaat en de rest.

Voor wat betreft de 8 LFP cellen, ik laat ze nog lekker ff staan totdat ik ze echt nodig ga hebben. Ik wordt wel steeds wijzer, dus de tijd helpt mee ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 15:27 #1029054

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Zeilprutser schreef :
De link verwijst naar een drop-in accu met geïntegreerde "BMS" zij claimen dat met hun geintregeerde BMS je hem gewoon kan laden met de standaard dynamo tot 14,6V. Wat dat wel extra geloofwaardig maakt is deze opmerking "(works with any 12v solar charge controller, but be sure to select the "sealed lead acid" charge setting)" Zij willen dus juist dat je hem behandeld als lood accu zodat hun BMS dan hun accu optimaal naar hun idee kan behandelen!

Maar de 90 Ah accu van ev-power heeft géén BMS en mag óók geladen worden tot 14,6 volt. In alle pogingen om het duidelijk te krijgen wordt het alleen maar verwarrender...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 15:56 #1029064

Eclips schreef :
Maar de 90 Ah accu van ev-power heeft géén BMS en mag óók geladen worden tot 14,6 volt. In alle pogingen om het duidelijk te krijgen wordt het alleen maar verwarrender...
Waarom vraag je EV-power dat niet?
Er staan wel meer tegenstrijdigheden op hun site!
Alleen de term nominal voltage 12V kan natuurlijk al niet, zou graag de rust spanning van die accu weten heb namelijk sterk het vermoeden dat daar 5 cellen in zitten!
Gewicht 15 kg is precies 5x3kg van de single cell! En initial charge 17V!!!!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:06 #1029071

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Winston gebruikt een afwijkende samenstelling van hun elektrolyt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:07 #1029072

Noballast schreef :
Nou ja kietelen, er komt af en toe wel 11kW aan lurken van de Jetthruster. Voor de rest vrij standaard met ankerlier, e-lier, koelkast, stuurautomaat en de rest.

In jouw opstelling is 11KW bij jouw nominale Voltage van 25,6V maar een kleine 430A dat is met jouw Pack van 400ah dan 1,1C dat gaat dan geen zeer doen aan de cellen.
Ik zou me dan aan het lijstje van EV-Power houden:
The inspection periods and manual balancing is recommended to be performed in these intervals (ie, after number of discharge / charge cycles):

* During the initial charge
* After the first cycle
* After the first 5 cycles
* After the first 20 cycles
* After the first 50 cycles
* And then continue any time differences between batteries are noticed, about once every 50 to 200 cycles.

Heb je de accus een keer leeggetrokken of overladen dan natuurlijk meteen checken!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:19 #1029077

3Noreen schreef :
Winston gebruikt een afwijkende samenstelling van hun elektrolyt.
Het kwartje valt!!!!! Die Winstons 12V zijn helemaal geen LFP / LiFePO4 accu's
Echter bij EV-Power staat ze gewoon onder: LiFePO4 Batteries en staat in de omschrijving ook LiFePO4!
Je hebt je antwoord Noballast, weer een nuance verschil :laugh: :laugh: :laugh:
(eigenlijk om te huilen :( :( :( :( )
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:21 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:22 #1029078

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb 6 stuks van die 90Ah 12volts accu’s. Echtpaar: er zitten 4 cellen in. Heb vaak genoeg demontage ervan gezien.

En over de onzekerheid tussen “essentieel” en “zou wel goed kunnen zijn”: ik ben daar voor mezelf wel uit: als je grote stromen onttrekt dan worden dingen belangrijker tot misschien essentieel. Voorbeeld: uit mijn 24V bankman 270Ah kàn ik 100A trekken met mijn motortje: dat is ongeveer 0,38C. Dat is weinig dus allerlei dingen zijn minder belangrijk. In de praktijk trek ik die 100W zelden of nooit: ik blijf in de praktijk onder de 50A. Dat slaat geen deuk in de accubank.
Zelfde gaat op voor de laadstromen: als je snel wilt laden met grote stromen dan worden dingen belangrijker. Ik laad met max 20A: een schijntje voor wat kàn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:39 #1029088

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Zeilprutser schreef :
3Noreen schreef :
Winston gebruikt een afwijkende samenstelling van hun elektrolyt.
Het kwartje valt!!!!! Die Winstons 12V zijn helemaal geen LFP / LiFePO4 accu's
Echter bij EV-Power staat ze gewoon onder: LiFePO4 Batteries en staat in de omschrijving ook LiFePO4!
Je hebt je antwoord Noballast, weer een nuance verschil :laugh: :laugh: :laugh:
(eigenlijk om te huilen :( :( :( :( )

Ja, je kunt er maar beter een beetje verstand van hebben. Ze maken je van alles wijs!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 16:48 #1029096

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Tractie accu, lood gel accu, agm, lood onderhoudsvrij accu, allemaal verschillende aanbevolen laad methodes. Maar toch allemaal gebaseerd op lood - lood oxide - lood super oxide. Het is om te janken. Ik spreek altijd mijn accu's bemoedigend toe voordat ik ze oplaad dat scheelt enorm. Bovendien moet je bedacht zijn op kromme volts. Als die in je accu komen ben je zwaar de sigaar.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 18:03 #1029127

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Zeilprutser schreef :
Het kwartje valt!!!!! Die Winstons 12V zijn helemaal geen LFP / LiFePO4 accu's
Echter bij EV-Power staat ze gewoon onder: LiFePO4 Batteries en staat in de omschrijving ook LiFePO4!

Maar wat is het dan wel?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 18:28 #1029134

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dan kunnen het nog Li-Cobalt Manganaat cellen zijn, Li-polymer cellen zijn of Li-titanaat cellen zijn.
Li-CoMn cellen hebben nominaal 3,7V per cel en hebben bij 3 stuks in serie een nominale spanning van 11,1V of bij 4 cellen in serie een nominale spanning van 14,8V (veel gebruikt in cordless gereedschap). Voor Li-polymer gelden dezelfde spanningen.
Zouden het Li-titanaat cellen zijn, (onwaarschijnlijk...) dan hebben 4 cellen in serie 4 x 2,8V = 11,2V en 5 cellen in serie 5 x 2,8V = 14V.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 18:40 #1029137

Hoe heb je dat uitgevonden ZP?
bedoel je deze: www.ev-power.eu/Winston-12V-se...monitoring.html#tab2

Dat zullen toch echt wel Lifepo cellen zijn hoor. 4 stuks a 3.2 volt. = 12.8 volt zoals vermeld in de specs.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 18:52 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 19:27 #1029158

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Deze denk ik: LiFeYPO4

LiFeYPO4 dus ipv LiFePO4

Voorzover ik kan vinden zou Yttrium in de kathode een betere performance geven bij lage temperaturen.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 19:32 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 19:30 #1029163

ja dat dacht ik toch ook.
Winston incorporate Yttrium to enhance the cell temperature flexibility as well as performance overall.
Maar dat maakt voor de spanning niet uit.
het staat er allemaal duidelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 12 mrt 2019 19:32 #1029164

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
gmdv schreef :
Deze denk ik: LiFeYPO4

LiFeYPO4 dus ipv LiFePO4

Inderdaad, één lettertje extra. Maar wat is het verschil in karakteristiek en toepassingsgebied met LiFePo4? Is er iemand die dat weet?

#edit: Ik heb er even op gegoogled en daar kwam dit uit: the main difference between lifepo4 and lifeypo4 is additional Yttrium at the cathode of the lifeypo4 cells to speed up electron transfer especially at cold temperatures. They are the better choice, especially for electric car usage.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 20:04 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 06:38 #1029265

Sunday schreef :
Ik heb 6 stuks van die 90Ah 12volts accu’s. Echtpaar: er zitten 4 cellen in. Heb vaak genoeg demontage ervan gezien.
Zou je ons misschien willen/kunnen vertellen wat de nominale spanning is?
Of rust spanning na het laden?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 06:46 #1029266

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik weet niet wat nominale spanning betekent.
In rust na laden zijn ze meestal zo rond 13.3V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 08:39 #1029282

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Volgens mij is de nominale spanning gewoon een benaming voor het type circuit, zonder daarbij exacte waardes te noemen. Zoals 12 volt, 24 volt, 230 volt etc. Je mag er dan ook nog bij vermelden of het gelijk- of wisselstroom betreft.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 09:06 #1029285

Manufacturers rate a battery by assigning a nominal voltage, and with a few exceptions, these voltages follow an agreed convention (wat die agreed convention dan is staat er weer niet bij)

Bij LiFePO4 cellen is het nominale voltage 3,2Volt. Dat is net iets lager dan een volle cell in rust.
Met de rustspanning van 13,3V van Sunday zit je dus netjes op 3,3V per cell, dat voor mij inhoud dat hij inderdaad uit 4 cellen en niet 5 bestaat.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 09:55 #1029294

Bij mij valt langzaam het kwartje mbt initieel laden. Als alle cellen dezelfde lading hebben, en dat is bij mij 3,28V alle 8, dan is initieel laden tot 3,6V (of hoger afhankelijk van wie je wilt geloven) niet nodig. Het is immers geen loodaccu. Is er wel verschil in ladingstoestand dan moet er gebalanceerd worden. Maakt niet uit met welke V mits <3,6V

Correct ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 10:04 #1029298

Na weer een ochtend zelfstudie maar gebeld met EV-Power
De Winston cellen waren altijd al de zogenaamde LYP cellen alleen werden ze altijd LFP genoemd, om marketing technische redenen worden ze nu echter LYP genoemd, vandaar dat op webpagina's die ze niet hebben veranderd nog LFP staat bij de zelfde cellen.

Ik denk dat Rod Collins (vertaald door Aike van der Hoeff) het aardig samenvat:
Er is wat verwarring rondom de LiFeYPo4 Winston- of Voltronics-cellen. Winston
beweert dat de toevoeging van Yttrium het mogelijk maakt om de cellen te "laden" bij
temperaturen van -4 graden. Ik heb Winston en hun oude Amerikaanse distributeur
13 van 58
Balqon via e-mail bij meerdere gelegenheden gevraagd om een onafhankelijke test
die bevestigt dat het veilig is om LiFeYPo4-cellen onder 0 graden C te laden. Alles
wat ik heb ontvangen is stilte. Met de geschiedenis van Winston Chung kan ik alleen
maar zeggen dat ik sommige van zijn claims niet vertrouw.

Voor mij waren er 2 mogelijke leveranciers EV-Power of Innopower.
Toen ter tijd had ik al gekozen voor Innopower, voor mij is dat op basis van vertrouwen, ik geloof de claims van Innopower eerder dan van EV-Power.
Vervolgens mbt garantie mochten hun claims niet kloppen.
Innopower claimt:
Cycle Life
100% DOD ≥3000
90% DOD ≥5000

EV-Power claimt alleen de beste te zijn verder niets, behalve telefonisch minimaal 2000 cycles afhankelijk van de DOD?

Innopower levert geselecteerde cellen en al initieel geladen bij EV-Power kan dat tegen meerprijs.

Heb een ander website gevonden die naar mijn mening meer betrouwbare info geeft dan EV-power: www.litrade.de

Vooral de nuances bij de LP12V90AH (waarom heet hij dan geen LYP12V90AH?)
Entgegen immer wieder lautenden Gerüchten sind in den Blöcken KEINE Selektierten Zellen enthalten!!
Winston selbst gibt die Zellen daher nicht umsonst ausschließlich als Starterbatterie frei!
(siehe Datenblatt!)
Beachten Sie auch den Hinweis auf Cycle Life(year) anstelle von cycles!

Die Blöcke schaffen selbstversändlich KEINE 3000 oder mehr Zyklen! im Gegensatz zu den Einzelzellen
Ze geven dus alleen een verwachte levensduur van 5 tot 10 jaar, heb je dan garantie?

Nog een nuance litrade claimt voor de LYP cellen: Zyklenfestigkeit: 3000(80% DOD)-5000!(70% DOD)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 10:07 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 10:13 #1029301

Wat ik nog steeds niet begrijp, is het gewicht van 15kg van de LP12V90AH, terwijl 1 LYP90AH cell 3 kg weegt, als ze gemaakt zijn van het zelfde materiaal (4 cellen), hoezo is de LP12V90AH dan 3kg zwaarder?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 10:47 #1029312

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Zeilprutser schreef :
Wat ik nog steeds niet begrijp, is het gewicht van 15kg van de LP12V90AH, terwijl 1 LYP90AH cell 3 kg weegt, als ze gemaakt zijn van het zelfde materiaal (4 cellen), hoezo is de LP12V90AH dan 3kg zwaarder?

extra gewicht door behuizing, doorverbindstrippens op de cellen, bms, aansluit kabel, extra polen aan de buiten kan,t etc
Individueel weegt het natuurlijk niet heel veel maar als je alles optelt kom je misschien wel aan de 3kg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:13 #1029329

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Wie heeft mijn accu’s gewogen? Ik!! 13,6 kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 13 mrt 2019 12:21 #1029333

Zeilprutser schreef :
Innopower levert geselecteerde cellen en al initieel geladen bij EV-Power kan dat tegen meerprijs.

Ik heb mijn cellen gekocht bij EV-power.

Geen keuzes gehad, klikken op de 300Ah cel, aantal=8, creditkaart trekken en klaar.

Vervolgens worden er een maandje later 8 300Ah cellen geleverd, met opeenvolgend serienummer, keurig verpakt in een houten kist en na meting blijken ze alle 8 exact 3,28V te zijn.

Is dat nou initieel geladen of niet?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl