Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Voor beiden is een printje van je polartabel het énige wat je nodig hebt.
Tochten kun je niet plannen met een performance meter, wel met je polar. Voor de wind afkruisen doe je op target speed die je gewoon uit je polartabel afleest (Run VMG), eventueel aangevuld met VMG op een meter bij een zeer goed gecalibreerde set, maar dat is al link. Performancemeter is ook op deze koersen kletskoek.
Boeiende kletskoek.
Dat is het zeker
Vooral het verwarren van Target Speed @ DA met Run VMG. Dat is niets voor Sebas, hij weet beter.
Maar in de haast om met veel woorden iets wat hij niet kent en niet gebruikt af te kraken gaat er wel eens iets mis
Varen op Target Speed uit een geprinte tabel uit de polar heb ik jaren gedaan.
Veel te lastig.
- je moet elke paar seconden naar de TWS kijken op je windmeter
- en ook net zo vaak naar de TWA
- en dan even interpoleren, want in de tabel staan 6, 8, 10, 12, 14 en 16 kts. Geen tussenliggende waarden
- en al helemaal geen halve kts
- als je dat allemaal gedaan hebt kijk je in de tabel, kolom en rij opzoeken.
- dan weer even de gevonden snelheden onder en boven de windspeed-rijen interpoleren,
- en als je pech hebt eerst ook nog 2 TWA's middelen, want het kan zomaar zijn dat je tussen 2 TWA's uit de polartabel zit.
- als je daarmee klaar bent (als je snel bent na een minuut of zo) is helaas de TWS en/of de TWA weer veranderd.
- Opnieuw beginnen...
Al dit werk wordt door de PC elke seconde gedaan, met elke seconde een nieuw resultaat op de meter.
Ik zeg niet dat je er wedstrijden mee wint. Ik zeg wel dat het als onmiddelijke meting van trimacties uitstekend bruikbaar is. Ik zeg ook niet dat er geen calibratie-issues kunnen zijn. Maar die heb je met de tabel-methode niet eens in de gaten. Met de performance-meter vallen ze direct op.
Probeer het eens
Och heer mijn trimgod, vergeef mij mijn onmetelijke onnozelheid;
...target speed die je gewoon uit je polartabel afleest (Run VMG)
had natuurlijk moeten zijn...
..target speed die je gewoon uit je polartabel afleest (
behorend bij de Run VMG)
ik weet niet waar ik de brutaliteit vandaan haalde en vraag u om vergiffenis...
...al geloof ik dat U ook iets te makkelijk (VMG) snelheid en target snelheid door elkaar haalde toen U uw onderaan van repliek wenste te dienen...
- je moet elke paar seconden naar de TWS kijken op je windmeter
- en ook net zo vaak naar de TWA
Verder natuurlijk een verhaal van waaibomenhout wat alleen geldt voor demente bejaarden die twee getallen nog geen paar seconden kunnen onthouden wat geen relatie heeft met mijn voorgaande verhaal. TWA heeft helemaal niets te zoeken in de hersenpan van een schipper die hard downwind vaart op target speed, omdat deze constant druk is de boot naar beneden te werken op golven en vlagen...
De trimmers...tja das een ander verhaal, maar die hebben dan ook alle tijd en werken meestal relatief.
Maar samengevat is het een leuke hobby hoor. Lekker knutselen met displays, code en computers. Ik heb wel het idee dat de (veelal wat onzekere) wedstrijdschippers er niet sneller door gaan varen. De juichstemming is al snel bereikt met 105% performance. Maar daar heb je niks aan als de rest van het veld 110% vaart.