Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 16:37 #992201

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
WADnWIND schreef :
Hoen groot je ook je accu capaciteit is van minder belang als je ze niet vol kan krijgen. Als je ze nu al niet vol krijgt wordt dan niet beter met lithium of 4x grotere capaciteit.
De lijn die ik jouw verhaal zie is dat je ze nu ook al niet lekker vol krijgt.


Bovenstaande is w.b.t. lithium onzin natuurlijk.
Lithium heeft een bijna twee maal zo'n beter rendement. Je houd dus meer over.
Lithium hoeft niet helemaal vol geladen te worden voor een lange levensduur. In tegendeel zelfs. Dat bespaart je de dagelijkse cyclus van zeer onrendabel met een gen-set opladen tot 100%
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 16:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 16:55 #992206

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
Hoen groot je ook je accu capaciteit is van minder belang als je ze niet vol kan krijgen. Als je ze nu al niet vol krijgt wordt dan niet beter met lithium of 4x grotere capaciteit.
De lijn die ik jouw verhaal zie is dat je ze nu ook al niet lekker vol krijgt.
Vandaar mijn suggestie de bank te splitsen.
Bank 1 laad je redelijk efficiënt met de generator tot ongeveer 85% en ontlaad je tot max 50%.
De andere bank laad je met zon tot 100%.
De volgende dag wissel je de banken.

Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 16:58 #992207

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 16:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 17:30 #992215

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Hoen groot je ook je accu capaciteit is van minder belang als je ze niet vol kan krijgen. Als je ze nu al niet vol krijgt wordt dan niet beter met lithium of 4x grotere capaciteit.
De lijn die ik jouw verhaal zie is dat je ze nu ook al niet lekker vol krijgt.


Bovenstaande is w.b.t. lithium onzin natuurlijk.
Lithium heeft een bijna twee maal zo'n beter rendement. Je houd dus meer over.

Daar heb je el gelijk in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 17:37 #992218

3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.

En LFP heeft zo'n lage inwendige weerstand, dat je met een 6kVA genset en lader een bank van 500Ah in een uur van 0% naar 100% draait....
En een LFP hoeft niet altijd vol voor Max levensduur. Jammer voor TS dat ze daar niet bezorgd worden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 17:37 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 17:44 #992222

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
Dat het redement van loodaccus lager is dan van lipos wil ik wel geloven, maar die 60% is wel erg negatief.
Ik heb victron agm accu's en mijn accumonitor houd keurig het ontladen vermogen en het geladen vermogen bij. (Hierin is dus het verschil tussen laad en ontlaadspanning al verwerkt).
Het redement van mijn accu's is zo'n 85%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 17:57 #992225

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
Dat het redement van loodaccus lager is dan van lipos wil ik wel geloven, maar die 60% is wel erg negatief.
Ik heb victron agm accu's en mijn accumonitor houd keurig het ontladen vermogen en het geladen vermogen bij. (Hierin is dus het verschil tussen laad en ontlaadspanning al verwerkt).
Het redement van mijn accu's is zo'n 85%.

Als je inderdaad een rendement van 85% haalt zou ik ze dat snel laten vaststellen door een onafhankelijk onderzoeksbureau en als die dat bevestigen kun je onderzoeken hoe dat komt en er HEEL VEEL geld me verdienen want dan heb je de jackpot gewonnen !
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 18:01 #992226

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nu je hebt besloten voor een extra accubank lijkt het zinvol de discussie iets te verplaatsen.

Met jouw verbruik en bijbehorend laadcyclus (elke dag) lijkt een navulbare accuset beter dan zogeheten onderhoudsvrije of AGM. Je kan dan dagelijks (wekelijks) het verloren gegane vocht aanvullen. Dat komt de levensduur flink ten goede en verlaagt het risico van een plotseling einde van de accu’s. Hopelijk is dat te combineren met je huidige laadkarakteristiek.

Ik meen Saefthinge liet dit geluid ook al horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 29 okt 2018 18:01 #992227

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
Dat het redement van loodaccus lager is dan van lipos wil ik wel geloven, maar die 60% is wel erg negatief.
Ik heb victron agm accu's en mijn accumonitor houd keurig het ontladen vermogen en het geladen vermogen bij. (Hierin is dus het verschil tussen laad en ontlaadspanning al verwerkt).
Het redement van mijn accu's is zo'n 85%.

Als je inderdaad een rendement van 85% haalt zou ik ze dat snel laten vaststellen door een onafhankelijk onderzoeksbureau en als die dat bevestigen kun je onderzoeken hoe dat komt en er HEEL VEEL geld me verdienen want dan heb je de jackpot gewonnen !
Verklaar je nader, je doet nu net of het iets bijzonders is.
Mijn victron meet gewoon de ingaande en uitgaande stroom en vermenigvuldig dit met tijd en spanning.
Als ik dan de 'geladen' energie op 100% stel, is de ontladen energie daar 85% van.

Edit: in het altijd stroom boek van victron staat een energie rendement voor loodaccus van 75-89% afhankelijk van het gebruik.
Dus dat HEEL VEEL geld verdienen zal wel loslopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 18:13 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 08:43 #992323

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
Dat het redement van loodaccus lager is dan van lipos wil ik wel geloven, maar die 60% is wel erg negatief.
Ik heb victron agm accu's en mijn accumonitor houd keurig het ontladen vermogen en het geladen vermogen bij. (Hierin is dus het verschil tussen laad en ontlaadspanning al verwerkt).
Het redement van mijn accu's is zo'n 85%.

Als je inderdaad een rendement van 85% haalt zou ik ze dat snel laten vaststellen door een onafhankelijk onderzoeksbureau en als die dat bevestigen kun je onderzoeken hoe dat komt en er HEEL VEEL geld me verdienen want dan heb je de jackpot gewonnen !
Verklaar je nader, je doet nu net of het iets bijzonders is.
Mijn victron meet gewoon de ingaande en uitgaande stroom en vermenigvuldig dit met tijd en spanning.
Als ik dan de 'geladen' energie op 100% stel, is de ontladen energie daar 85% van.

Edit: in het altijd stroom boek van victron staat een energie rendement voor loodaccus van 75-89% afhankelijk van het gebruik.
Dus dat HEEL VEEL geld verdienen zal wel loslopen.

Er zijn tientalen wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken die aantonen dat bij een juist gebruik, waarbij de loodaccu een redelijke te verwachten levensduur hebben, het rendement kan dalen tot 50%. Juist bij die te verwachten levensduur zit hem de pijn. TS wil dat zijn accu's een lang leven beschoren zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 08:59 #992326

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Met lipo zal het laden vast sneller en efficienter gaan, maar ook dan geldt, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Lood accu's hebben een beroerd rendement. Van alle stroom, energie, die je er in stopt komt er maar 60% weer uit. De rest is verloren. Bij lithium accu's komt ±95% van de er ingestopte energie weer terug. Wat niet verloren gaat hoef je dus in de eerste plaats niet op te wekken.
Dat het redement van loodaccus lager is dan van lipos wil ik wel geloven, maar die 60% is wel erg negatief.
Ik heb victron agm accu's en mijn accumonitor houd keurig het ontladen vermogen en het geladen vermogen bij. (Hierin is dus het verschil tussen laad en ontlaadspanning al verwerkt).
Het redement van mijn accu's is zo'n 85%.

Als je inderdaad een rendement van 85% haalt zou ik ze dat snel laten vaststellen door een onafhankelijk onderzoeksbureau en als die dat bevestigen kun je onderzoeken hoe dat komt en er HEEL VEEL geld me verdienen want dan heb je de jackpot gewonnen !
Verklaar je nader, je doet nu net of het iets bijzonders is.
Mijn victron meet gewoon de ingaande en uitgaande stroom en vermenigvuldig dit met tijd en spanning.
Als ik dan de 'geladen' energie op 100% stel, is de ontladen energie daar 85% van.

Edit: in het altijd stroom boek van victron staat een energie rendement voor loodaccus van 75-89% afhankelijk van het gebruik.
Dus dat HEEL VEEL geld verdienen zal wel loslopen.

Er zijn tientalen wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken die aantonen dat bij een juist gebruik, waarbij de loodaccu een redelijke te verwachten levensduur hebben, het rendement kan dalen tot 50%. Juist bij die te verwachten levensduur zit hem de pijn. TS wil dat zijn accu's een lang leven beschoren zijn.

Tientallen onderzoeken, dan moet het niet zo moeilijk zijn er een paar te noemen.
Liefst wel een beetje begrijpelijk geformuleerd.
Ik ben geen wetenschapper.

Zelf heb ik nog het volgende gevonden:
www.solar-facts.com/batteries/battery-charging.php
Ook wordt gesproken over een overall rendement van 85%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 10:17 #992356

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Gewoon even lezen wat er staat in de door jou aangehaalde web pagina.

The state of charge of the battery will also affect charge efficiency. With the battery at half charge or less, the charge efficiency may be over 90%, dropping to nearer 60% when the battery is above 80% charged.


Laadt je niet boven de 80%

However it has been found that if a battery is only partially charged, efficency may be reduced with each charge. If this situation persists (the batteries never reaching full charge), the life of the battery may be reduced.

Dus komt het er op neer dat bij een volledig nieuwe accu je een paar keer van 80% rendement gebruik kunt maken. Eenmaal dat achter de rug heb je de accu zodanig veranderd(verpruts) dat je de 60% rendement ook al niet haalt. Meestal is dat na een jaar gebruik wel gebeurd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 10:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 10:44 #992369

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
Gewoon even lezen wat er staat in de door jou aangehaalde web pagina.

The state of charge of the battery will also affect charge efficiency. With the battery at half charge or less, the charge efficiency may be over 90%, dropping to nearer 60% when the battery is above 80% charged.


Laadt je niet boven de 80%

However it has been found that if a battery is only partially charged, efficency may be reduced with each charge. If this situation persists (the batteries never reaching full charge), the life of the battery may be reduced.

Dus komt het er op neer dat bij een volledig nieuwe accu je een paar keer van 80% rendement gebruik kunt maken. Eenmaal dat achter de rug heb je de accu zodanig veranderd(verpruts) dat je de 60% rendement ook al niet haalt. Meestal is dat na een jaar gebruik wel gebeurd.
Dan moet je wel alles lezen, er staat namelijk ook dat het OVERALL rendement rond 85% ligt.
Jij quote alleen de uiterste.
In het victron altijd stroom boek staat dat het rendement erg hoog is, zolang je weg blijft van een gassende accu.
Door je laadstroom in de laatste 10% laag te houden blijft het gassen beperkt en daarmee je rendement hoog.
Vandaar mijn advies aan rene zijn bank te splitsen.
Neemt niet weg dat lipo accus in dit geval ongetwijfeld de beste keus zouden zijn.
Maar ik begrijp dat dit wat logistieke problemen oproept.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 10:48 #992371

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Dog fight; geen zin in. Bovendien heb ik geen lood accu's meer en zie het niet als mijn probleem. Als jou accu's een prima rendement hebben is dat alleen maar fantastisch voor jou.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 10:59 #992374

Het lijkt me heel sterk af te hangen van de laadstroomsterkte.

Wanneer je op de "juiste" manier laad, met weinig verlies dus, dan wordt er weinig warmte ontwikkelt bij het laden.

Een heel geringe stroomsterkte dus. 1A voor een 300Ah accu of de 30A die de accu zelf zo ongeveer als maximum zal accepteren.
Er mag geen verdamping optreden, want dat kost best wel wat energie die uit de laadstroom moet komen. Warmte moet gemeden worden als de pest.

Ik durf te stellen dat die 60% een heel aardig gemiddelde kan zijn.
Zeker wanneer men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
De beperkte levensduur wordt pas aan het einde ervan opgemerkt en er is niets meer aan te doen, dat is de grootste denkfout bij aanschaf.


Nieuwe accu´s van zeer goede qualiteit en die zeer scherp oplettend worden geladen zullen kort bij de 70% zitten, oudere en wat slordig geladen zullen dichter bij de 50% zitten.

Van wat ik uit de berichten op het forum filter wil men de accu´s zeer snel en voller dan vol hebben
Opgevoerde Sterling laders, en generatoren die soms ver over de 100º heet worden doen geen goed aan dat acculaadrendement.
Er is altijd een optium tussen kosten en baten, maar om dat te vinden moet je wel ALLE gegevens hebben en ze juist interpreteren en VOORAF, niet na aanschaf. Daar ligt vaak het knelpunt.

Ik ben van mening dat informatie van de vele, belanghebbende leveranciers wel héél erg optimistisch is (en kortzichtig), en dan druk ik me heel voorzichtig uit.
Wanneer de garantie periode maar gehaald wodt is het wel goed.

ik heb het altijd andersom gedaan, aan de pessimistische kant aanbieden.
De eerste klanten vertelden dat rond, met als gevolg dat ik nooit één enkele cent aan reclame heb hoeven uitgeven.
Altijd meer werk dan ik aankon. Dat is prettig om te kunnen kiezen.

Nu ik in "ruste" ben gaat het nog steeds zo door, zelden een moment van verveling.
Geen tijd om geraniums water te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 11:41 #992383

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Het lijkt me heel sterk af te hangen van de laadstroomsterkte.

Wanneer je op de "juiste" manier laad, met weinig verlies dus, dan wordt er weinig warmte ontwikkelt bij het laden.
Wat is volgens jou dan de juiste manier van laden?
Om het concreet te maken, wat vind je van de onderstaande manier?
- 2x victron AGM 90Ah parallel.
- Laden met victron 4-traps acculader 30A tot aan de (gas)spanning van 14,4V
- Accu's vol, dan gaat de lader na verloop van tijd naar een onderhoudsspanning van 13,2V om eens in de week 'even' met 14,4V te laden.

Geen walstroom beschikbaar, dan laden met zonnepanelen met victron MPPT 3 traps laders, bij een zonnige periode wordt dan iedere dag wel de 100% SOC gehaald.
Ik durf te stellen dat die 60% een heel aardig gemiddelde kan zijn.
Nieuwe accu´s van zeer goede qualiteit en die zeer scherp oplettend worden geladen zullen kort bij de 70% zitten, oudere en wat slordig geladen zullen dichter bij de 50% zitten.

Hoe verklaar jij dan dat mijn (nieuwe) AGM accus na 1 seizoen waarin ze 1x zijn ontladen tot 65%, maar meestal niet verder dan 85% en bijna iedere dag nadat ze ontladen zijn weer geladen zijn naar 100% een rendement hebben van 85% volgens mijn victron bmv 712 accu monitor?

Totaal aantal gebruiksdagen afgelopen seizoen ongeveer 50 dagen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 11:57 #992392

Vandaar mijn advies aan rene zijn bank te splitsen.

Splitsen lijkt me altijd verkeerd.
De bank in bedrijf wordt kleiner en dus zwaarder belast, het Peukert effect wordt groter.
De bank in lading wordt wel helemaal vol, maar moet eerder de in bedrijf plaats innemen.

Het vraagt inzicht en aandacht die niet altijd ter plaatse is.
Het totaal resultaat wordt minder.
Men dient niet de verschijnselen te bestrijden, maar de OORZAAK weg te nemen.

In de eerste plaats dient de capaciteit RUIM voldoende te zijn.
De laadcapaciteit dient zeer zeker het verbruik RUIM te overtreffen.

Je begint met het bepalen van het verbruik, dat wordt (binnen mijn horizon) altijd te laag ingeschat.

Met dat gegeven kies je de accu capaciteit en type accu´s

Dan kijk je naar de laadmogelijkheden.
Hoeveel Ah(Wh) is er per 24 uur nodig.

Het mooiste is laden met zo gering mogelijk stroomsterkte laden, dus ruim boven het verbruik, men gaat altijd meer verbruiken in de tijd!

Dan kies je de laadbron.
Zonpanelen is het meest voor de hand liggend voor varende schepen.
Wind een goede tweede.
Als reserve een generator die 50% van de accu capaciteit aankan, stel 15% voor acculaden en de rest om gelijktijdig het verbruik te voeden, met eventuele piekstromen (elektrisch koken b.v.).

Getallen voorbeeldje voor zon:
Verbruik 800Wh per dag van 24 uur.
Er moet dus minimaal 1000Wh geladen kunnen worden.

Dit in bewolkte daguren. en in de winterdag, dus in zo´n 8 uur.
Een paneel laadt maar de helft van de tijd en IN die helft ook maar de helft van z´n piekvermogen.

300Wp laden maximaal bij volle belichting in 24 uur 7,2 KWh.
In 8 uur is dat 2400Wh bij volle belichting.
In de vroege en late uren begint en eindigt die belichting op 0W.
Met wat optimisme stel je de opbrengst op de helft, 1200Wh
Op een wat bewolkte dag komt het dus op ruim 800Wh. Netaan het verbruik dus.
Het accu rendement heb ik er niet in meegenomen, dat zou met deze getallen 66% zijn.
Maar niet alle stroom gaat via de accu.

(Deze zomer mijn koelkast alleen tussen 13.2V en 12,7V in laten schakelen door de load van de regelaar.
De compressor altijd aan, ijsvorming als buffer en veel minder stromen via de accu)

Wind is wispelturiger dan zon, afhankelijk ook van de positie.
Hoe kleiner de molen des te slechter het rendement. Wiek diameter moet toch wel meer dan een meter zijn voor een bruikbare molen.
De molen dient bij lage windsterktes voldoende te leveren, dus bij minder wind dan 15 knopen.
Molens worden vaak aangeprezen op hun topvermogen, 500W voor 1m2 wiek doorsnede.
Dat leveren ze soms ook wel..... bij 60knopen wind!!
Je hebt meer aan 200W vermogen bij 12 knopen windsnelheid, bij 500RPM van de molen.
Dit kun je gewoon uitproberen bij aanschaf. Een 600W boormachine op 500RPM en de stroom meten bij 14V spanning.




Ook wordt gesproken over een overall rendement van 85%.


Een "overall" rendement is met een deel direct uit de laadbron verbruikt.

Een heel rekbaar begrip.
Hoeveel stroom gaat direct naar verbruikers en hoeveel gaat via de accu?



24 uur de kachel aan is dus 2/3 via de accu, het is winter wanneer de kachel brandt.
Om dat uit te rekenen lijkt me wat overdone.
Laden wordt geschakeld op spanningsmetingen.
Het verbruik meten is een andere zaak.
Het verbruik dat NIET via de accu gaat lees ik af op de loaduitgang van de regelaar.
Het totaal opgewekte lees ik af op de wattmeter van het solar paneel.
Daarnaast nog wat niet gemeten laadstromen, zoals van motor en wind generator.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 12:19 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 12:13 #992396

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Vandaar mijn advies aan rene zijn bank te splitsen.

Splitsen lijkt me altijd verkeerd.

Lang verhaal, maar je vergeet dat de belangrijkste laadbron de generator is voor Rene.
Volgens mij spelen er twee dingen:

1) Rene wil de generator draaitijd zo kort mogelijk houden.
2) Rene heeft moeite om met de zonnepanelen alleen de accu's vol te laden. (dat dit zo nu en dan gebeurt is volgens mij essentieel voor de levensduur van loodaccus).

1) los je op door de accus naar tot ongeveer 85% te laden.
2) los je op door tijdens laden de zonnestroom niet aan het boordnet aan te bieden.

Conclusie is dus voor mij 2 aparte banken en die afwisselend gebruiken, niet ideaal dat ben ik met je eens, maar met de gegeven omstandigheden volgens mij het best haalbare.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 12:41 #992405

Het is zeker een mogelijkheid, maar de efficiëntie wordt er door verminderd.

Wanneer de generator gebruikt moet worden is dat op de momenten, zoals je ook stelt, dat de accuspanning laag is, dan heeft de generator z´n beste rendement, dat is met zo groot mogelijke stromen van de generator.

Dat is in de vroege ochtend uren en mogelijk ook in de late avonduren.
Maar wèl voor alles gelijktijdig.
Met splitsen doe je weer een deel te niet van het generatorvermogen.

De nacht in gaan met zo hoog mogelijke accuspanning en zo weinig mogelijk verbruik gedurende de nacht is een gedrags aanpassing die het meeste oplevert.
Het bestrijdt de OORZAAK en zal dus het meest opleveren.
Maar nodig is dan wel de bereidheid tot die gedrags aanpassing.

Het probleem is heel simpel: Meer verbruik dan geladen wordt.
Een tweede probleem is de opslag tijdens de nacht uren is te gering

Dus aan twee dingen moet wat gedaan worden.

Mogelijkheid één: Laden (Paneelopbrengst) vergroten en accu´s vergrotren.
Mogelijkheid twee: Laden (generatortijd) vergroten door OOK ´savonds een keer te draaien, waarmee verbruik en opwekking weer in verhouding zijn en de buffertijd geringer is, de accucapaciteit dus genoeg is voor de kortere nachtontlading.

Oh ja, drie is nachtverbruik verminderen.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 13:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 12:44 #992406

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Vandaag valt de opbrengst van de panelen weer mee , maar de dagen zijn kort
Ongeveer 28/29ah gaat naar de akku’s 10/11ah wordt door de boord systemen gebruikt
Gisteren ochtend 2 uur de gen set laten draaien en de panelen de absorbtie en float laten afmaken
Dat had misschien ook nog met 1 uur gen set draaien gekund





www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 13:03 #992414

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
ReneK schreef :
Vandaag valt de opbrengst van de panelen weer mee , maar de dagen zijn kort
Ongeveer 28/29ah gaat naar de akku’s 10/11ah wordt door de boord systemen gebruikt
Gisteren ochtend 2 uur de gen set laten draaien en de panelen de absorbtie en float laten afmaken
Dat had misschien ook nog met 1 uur gen set draaien gekund

Dat is de manier waarop ik het ook zou aanpakken met de middelen die je ter beschikking staan. Afhankelijk van de weersverwachting de gen set zo kort mogelijk laten draaien. Na een tijdje weet je precies hoelang nodig is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 13:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 13:39 #992421

Wanneer ik de afbeeldingen zie zou ik heel grof ingeschat je dagelijks verbuik op 3,5 a 4 KWh
stellen.
Is dat een beetje in de buurt?

Die minimum waarden van de spanning is dat tijdens het starten van een zware verbruiker voor enkele seconden, of is dat een waarde die enige tijd duurt?

Op de laatste dag is de laagste spanning 12,2V.
Heeft op deze dag de gen gedraaid? Of is het een resultaat van het gen draaien gisteren?

Wanneer je gisteravong gedraaid hebt tot 14,27V is dat de oorzaak van 12,20 als minimum van deze ochtend.
Vandaag dus goed begonnen.
wat wordt vandaag de eindspanning wanneer ALLEEN de panelen laden. stel dat dat 13,8V wordt, daarna zakt gelijk met minder wordend licht de spanning naar 12,8V op het moment dat het paneel dooft.
Start op dat moment de gen voor één uur, wat is dan de spanning geworden als de gen 15 minuten stilstaat? Dit alles bij normaal verbruiksgedrag.

Op welke tijden liggen de verbruiks pieken, vroeg in de ochtend of juist laat in de avond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 14:19 #992437

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Wanneer ik de afbeeldingen zie zou ik heel grof ingeschat je dagelijks verbuik op 3,5 a 4 KWh
stellen.
Is dat een beetje in de buurt?


Ik denk dat onze huidige verbruik dichter bij de 3 dan bij de 4KWh ligt

Die minimum waarden van de spanning is dat tijdens het starten van een zware verbruiker voor enkele seconden, of is dat een waarde die enige tijd duurt?

De minimum waarde is enkele seconde / 1 minuut, grootste verbruiker is de espresso machine (nu) waarbij bij gebruik de akku spanning zo’n 0.3 a 0.4 volt daalt

Gisteren de gen set gedraait tot max 14.27 volt , het resultaat van gisteren 14.27 is vandaag een laagste spanning van 12.20 (onder belasting van 10 ampere , koelkast en vriezer)

Wanneer je gisteravong gedraaid hebt tot 14,27V is dat de oorzaak van 12,20 als minimum van deze ochtend.
Vandaag dus goed begonnen.
wat wordt vandaag de eindspanning wanneer ALLEEN de panelen laden. stel dat dat 13,8V wordt, daarna zakt gelijk met minder wordend licht de spanning naar 12,8V op het moment dat het paneel dooft.
Start op dat moment de gen voor één uur, wat is dan de spanning geworden als de gen 15 minuten stilstaat? Dit alles bij normaal verbruiksgedrag.


Ik verwacht dat de maximale spanning vandaag (tijdens normaal gebruikt) op alleen PV panelen laden niet boven de 13.55-13.6 volt uitkomt

Ik kan vanavond rond 8 uur de gen set we laten draaien , normaal gesproken zit hij na 10-20 minuten op
13.8-13.9 volt met een laadstroom van 50A , na een uur zal de spanning en laadstroom weinig veranderd zijn

Op welke tijden liggen de verbruiks pieken, vroeg in de ochtend of juist laat in de avond?

Volgens mij hebben we een vrij constant verbruik gedurende de 24 uur (we liggen geankerd)
Geen enorm grote pieken , ‘s avonds gaat de (led) verlichting aan en wordt eea opgeladen maar het zal een 5Ah extra zijn ‘s avonds tot een uur of 1
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 14:26 #992442

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Hoe je het ook wend of keert, de bottomline voor lood accu's is dat je ELKE gelegenheid tot laden moet aangrijpen of benutten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 14:26 #992443

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Rene ik heb je OP nog eens gelezen.
Ik was in de veronderstelling dat je zonnepanelen niet genoeg opleverde om je verbruik te dekken, maar dat is dus een misvatting van mij.

Met zonnepanelen die het verbruik (bijna) dekken zou ik in jou geval ook ochtends de generator starten om snel een deel te laden.
Dan tegelijkertijd zoveel mogelijk grote verbruikers benutten (wasmachine e.d.).
Dan met zonnepanelen de dag doorbrengen en afhankelijk van het resultaat avonds de generator nog een tijdje bij.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl