Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 14:45 #992451

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@PvO

De zonnepanelen dekken het verbruik ruim als
De zon schijnt , ik kom alleen een paar uur daglicht te kort (of nog een set van 2x335wp panelen ) om iedere dag de float spanning te bereiken na absorptie. Dit gebeurde in de Midd zee makkelijk iedere dag , maar hier zijn de dagen korter , en ondanks dat we zuidelijker zijn (zon hoger) minder opbrengst door diverse oorzaken

Gebruik is (ongeveer) 3.3-3.5 KWh , opbrengst hier rond de 3KWh , waar ik in de Midd zee wekelijks wel
Een paar keer de 4KWh aantikte
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 15:21 #992464

Saeftinghe schreef :
Het lijkt me heel sterk af te hangen van de laadstroomsterkte.

Wanneer je op de "juiste" manier laad, met weinig verlies dus, dan wordt er weinig warmte ontwikkelt bij het laden.
Wat is volgens jou dan de juiste manier van laden?
Om het concreet te maken, wat vind je van de onderstaande manier?
- 2x victron AGM 90Ah parallel.
- Laden met victron 4-traps acculader 30A tot aan de (gas)spanning van 14,4V
- Accu's vol, dan gaat de lader na verloop van tijd naar een onderhoudsspanning van 13,2V om eens in de week 'even' met 14,4V te laden.

De accu´s parallel lijkt me juist.
De 30A van de lader, wordt dat ook werkelijk 30A of varieert dat ergens in de buurt van de 20A?
Ik verwacht iets minder dan die 20A dagelijkse laadstroom.
Absorptiespanning van 14,4V zou ik liever iets lager zien, het ligt dicht bij de risicogrens vind ik. Maar AGM zou wat later kunnen gaan gassen dan vloeistof.


Dat baseer ik op waarnemingen bij de eigen vloeistof acu´s die 14,2V al flink gassen en water verbruikten. dat heb ik iets verlaagd naar 14.15V, minder gassen en waterverbruik.
De 13,2V rust/floatspanning lijkt me juist.
Eens in de week naar 14,4 lijkt me bedoeld als een vorm van egalisatiespanning, prima.





Geen walstroom beschikbaar, dan laden met zonnepanelen met victron MPPT 3 traps laders, bij een zonnige periode wordt dan iedere dag wel de 100% SOC gehaald.

Wat noem je 100% SOC? mijn idee daarvan is de absorptiespanning (14,2a 14,4V)

Die spanning blijft ongeveer een uur gehandhaafd en gaat dan naar 13,2 a 13,6V.
En zakt gedurende de donkere uren naar omstreeks 12,8 a 12,9V zonder gebruikers?
Met nachtelijke verbruikers naar 12,3 a 12,6V, dit afhankelijk van het verbruik.
Zijn goede waardes denk ik



Ik durf te stellen dat die 60% een heel aardig gemiddelde kan zijn.
Nieuwe accu´s van zeer goede qualiteit en die zeer scherp oplettend worden geladen zullen kort bij de 70% zitten, oudere en wat slordig geladen zullen dichter bij de 50% zitten.

Hoe verklaar jij dan dat mijn (nieuwe) AGM accus na 1 seizoen waarin ze 1x zijn ontladen tot 65%, maar meestal niet verder dan 85% en bijna iedere dag nadat ze ontladen zijn weer geladen zijn naar 100% een rendement hebben van 85% volgens mijn victron bmv 712 accu monitor?
Totaal aantal gebruiksdagen afgelopen seizoen ongeveer 50 dagen.



Ik denk dat de Battery Monitor niet alles meet.
Ik ben niet erg goed op de hoogte van BMs dus durf ik niet al te zeker te zijn.


De laadstroom van welke bron dan ook, verdeelt zich tussen de bijstaande gebruikers en de accu´s laden.
Lang niet alle stroom gaat via de accu´s.
Stel: van de opgewekte stroom gaat de helft naar de gebruikers en de andere helft via de accu, dan heeft dat invloed op het accu rendement.De directe stroom naar de gebruikers is 100% rendement en de accu stroom, wanneer dat 60% zou zijn komt dan samen op 80%.
Zijn de accu´s nieuw en hoog in de top gebruikt dan zal dat wat beter zijn dan bij erg oude en slecht behandelde accu´s.
Dat zou ik als verklaring zien tot er een goed onderbouwde andere verklaring is.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 15:32 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 16:25 #992484

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
ReneK schreef :
@PvO

De zonnepanelen dekken het verbruik ruim als
De zon schijnt , ik kom alleen een paar uur daglicht te kort (of nog een set van 2x335wp panelen ) om iedere dag de float spanning te bereiken na absorptie. Dit gebeurde in de Midd zee makkelijk iedere dag , maar hier zijn de dagen korter , en ondanks dat we zuidelijker zijn (zon hoger) minder opbrengst door diverse oorzaken

Gebruik is (ongeveer) 3.3-3.5 KWh , opbrengst hier rond de 3KWh , waar ik in de Midd zee wekelijks wel
Een paar keer de 4KWh aantikte

Rene geen idee van de verkrijgbaarheid voor jou, maar al weleens aan een brandstofcel gedacht?
www.advitekenergy.nl/brandstof...f-2200-methanol.html
Verminderd de belasting van je accus zomaar voor 30-50%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 16:29 #992486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Dan moet je ook wel de juiste brandstof lokaal kunnen krijgen.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 16:32 #992488

Gebruik is (ongeveer) 3.3-3.5 KWh , opbrengst hier rond de 3KWh , waar ik in de Midd zee wekelijks wel
Een paar keer de 4KWh aantikte


Je tikt zo nu en dan de 4KWh aan op mooie dagen. Er wordt ook met andere bronnen wat geladen, dus stel het verbruik op die 4KWh.

We gaan uit van de vuistregel die ik al eerder noemde.
Je hebt dan 4 KWh nodig aan bruikbare accucapaciteit, Bij lood wordt dat 8 KWH als absoluut minimum om zorgeloos te kunnen leven.
Een beetje rekening houden met slijtage en een aantal sombere dagen, komt dat op 800 a 1000 Ah aan accu´s

Alles uit zon laden zou neerkomen op 4000Wh, die in 8 (winter) uren geleverd moeten worden.
Dat geeft 500Wp voor de panelen, maar ze produceren maar de helft van hun piek omdat aan de uiteinden van de dag de opbrengst 0 is.
Dat betkent dat je 1000Wp aan panelen zou behoren te hebben, dit wanneer ALLES uit de panelen zou moeten komen.

Dat neemt véél oppervlak in beslag, zo´n 6 goed belichte m2s. Zijn die m2s beschikbaar?
Ik vrees dat het erg moeizaam zal zijn. en er andere laadbronnen moeten aangeboord worden.


Je hebt een generator nodig en die is al aan boord, laadvermogen genoeg dus, maar véél te weinig accu capaciteit om een overnachting te overbruggen.
Dat wordt 2 keer per dag laden met de gen.

Dat is het eerste waar je wat aan moet doen.
- Door accu capaciteit te verdubbelen naar 1000Ah lood of 600a700Ah LFP.

Met lood kun je dan 100A laden, uit de gen. Één keer per dag is dan mogelijk.
Met LFP kun je wat zorgelozer zijn met het volgeladen houden van de accu, en zou je met de 6Kw gen één keer per twee dagen met 200A kunnen laden.

Zo had het sommmetje gemaakt behoren te worden vóór vertrek.

Het lijkt mogelijk een sterk naar bovenafgeronde berekening, maar dat is het zeker niet.
Men kan hopen op het beste, maar men dient te rekenen met het slechtste om niet een keer met de handen in het haar voor het blok komen te staan.

De getallen waar ik hier op uitkom, leken me erg bekend.
Het duurde even voor ik ze herkende, maar het zijn vrijwel exact de waarden die ik een paar jaar terug bij een landhuisje heb geinstaleerd.
zeilersforum.nl/index.php/foru...gelijkh/edit/992488#
950Wp aan panelen, 1000A aan loodaccu, dagelijks verbruik 3 KWh.
Perfecte uitrichting op het zuiden, maar toch moet af en toe de generator draaien.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 16:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 16:37 #992489

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Saeftinghe schreef :
Het lijkt me heel sterk af te hangen van de laadstroomsterkte.

Wanneer je op de "juiste" manier laad, met weinig verlies dus, dan wordt er weinig warmte ontwikkelt bij het laden.
Wat is volgens jou dan de juiste manier van laden?
Om het concreet te maken, wat vind je van de onderstaande manier?
- 2x victron AGM 90Ah parallel.
- Laden met victron 4-traps acculader 30A tot aan de (gas)spanning van 14,4V
- Accu's vol, dan gaat de lader na verloop van tijd naar een onderhoudsspanning van 13,2V om eens in de week 'even' met 14,4V te laden.

De accu´s parallel lijkt me juist.
De 30A van de lader, wordt dat ook werkelijk 30A of varieert dat ergens in de buurt van de 20A?
Ik verwacht iets minder dan die 20A dagelijkse laadstroom.
Absorptiespanning van 14,4V zou ik liever iets lager zien, het ligt dicht bij de risicogrens vind ik. Maar AGM zou wat later kunnen gaan gassen dan vloeistof.

30A min het verbruik op dat moment, meestal minder dan 2A.

Dat baseer ik op waarnemingen bij de eigen vloeistof acu´s die 14,2V al flink gassen en water verbruikten. dat heb ik iets verlaagd naar 14.15V, minder gassen en waterverbruik.
De 13,2V rust/floatspanning lijkt me juist.
Eens in de week naar 14,4 lijkt me bedoeld als een vorm van egalisatiespanning, prima.

minder dan 14,4V kan ik niet instellen, de geadviseerde laadspanning volgens victron is volgens mij tussen 14,4 en 14,8V.
Let wel dit alles bij 20grC. De lader is temperatuur gecompenseerd. Bij elke graad hoger dan 20grC gaat er volgens mij 24mV af.

Geen walstroom beschikbaar, dan laden met zonnepanelen met victron MPPT 3 traps laders, bij een zonnige periode wordt dan iedere dag wel de 100% SOC gehaald.

Wat noem je 100% SOC? mijn idee daarvan is de absorptiespanning (14,2a 14,4V)

Die spanning blijft ongeveer een uur gehandhaafd en gaat dan naar 13,2 a 13,6V.
En zakt gedurende de donkere uren naar omstreeks 12,8 a 12,9V zonder gebruikers?
Met nachtelijke verbruikers naar 12,3 a 12,6V, dit afhankelijk van het verbruik.
Zijn goede waardes denk ik
100% is wanneer mijn monitor dat vind ;).
dat is als de accu spanning gedurende langer tijd (15min) boven de 13,5V is en de laadstroom onder de 1% (is 1,8A).


Ik durf te stellen dat die 60% een heel aardig gemiddelde kan zijn.
Nieuwe accu´s van zeer goede qualiteit en die zeer scherp oplettend worden geladen zullen kort bij de 70% zitten, oudere en wat slordig geladen zullen dichter bij de 50% zitten.

Hoe verklaar jij dan dat mijn (nieuwe) AGM accus na 1 seizoen waarin ze 1x zijn ontladen tot 65%, maar meestal niet verder dan 85% en bijna iedere dag nadat ze ontladen zijn weer geladen zijn naar 100% een rendement hebben van 85% volgens mijn victron bmv 712 accu monitor?
Totaal aantal gebruiksdagen afgelopen seizoen ongeveer 50 dagen.


Ik denk dat de Battery Monitor niet alles meet.
Ik ben niet erg goed op de hoogte van BMs dus durf ik niet al te zeker te zijn.


De laadstroom van welke bron dan ook, verdeelt zich tussen de bijstaande gebruikers en de accu´s laden.
Lang niet alle stroom gaat via de accu´s.
Stel: van de opgewekte stroom gaat de helft naar de gebruikers en de andere helft via de accu, dan heeft dat invloed op het accu rendement.De directe stroom naar de gebruikers is 100% rendement en de accu stroom, wanneer dat 60% zou zijn komt dan samen op 80%.
Zijn de accu´s nieuw en hoog in de top gebruikt dan zal dat wat beter zijn dan bij erg oude en slecht behandelde accu´s.
Dat zou ik als verklaring zien tot er een goed onderbouwde andere verklaring is.
mijn monitor meet alle stroom die de accu uit dan wel ingaat en ook de accuspanning.
vermenigvuldig met elkaar en met de tijd en je hebt de energie die de accu in gaat en uitgaat.
Verhouding hiertussen is 85%.
Ik ben er wel van overtuigd dat de monitor alles meet, hij houd ook in procenten de SOC bij en ook telt hij het aantal ontladen Ah.
Tegen de tijd dat de accu weer vol begint te raken zijn al deze waarden ook weer 100% respectievelijk 0Ah.
ook zie je dan de laadspanning oplopen en de laadstroom teruglopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 16:38 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:08 #992503

WADnWIND schreef :
ReneK schreef :
@WW

Dus jij raad (je klanten) aan om iedere keer als je een kopje espresso willen maken de generator te laten draaien ? 4 - 5 kopjes , die 1 minuut duren om te maken , gedurende een uur ‘s morgens , de gen set daar 4 of 5 keer voor aan te zetten ?

Ja inderdaad. Je bewerkstelligt dan dat je per saldo meer laaduren of minuten hebt.
Dat is wel heel erg slecht voor je diesel generator. Tijdens iedere koude start slijt de dieselmotor net zo veel als van 2 3 uur draaien op gebruikstemperatuur. De generator starten voor ieder kopje koffie betekent dat je de generator na enkele jaren gebruik naar de schroothoop kan brengen. Dat kopje koffie is geen probleem voor de accucapaciteit van de topic starter. Helemaal niet als hij overweegt om er enkele accu's bij te plaatsen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:10 #992507

PvO schreef :
Rene geen idee van de verkrijgbaarheid voor jou, maar al weleens aan een brandstofcel gedacht?
www.advitekenergy.nl/brandstof...f-2200-methanol.html
Verminderd de belasting van je accus zomaar voor 30-50%.
Ik had er eentje aanboord, maar die is na een jaar weer weggedaan, de opbrengst is echt heel erg weinig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:14 #992510

Tip, accu's zijn daar dan misschien niet te krijgen, maar dikke kabels denk ik wel.
Een heel klein beetje spanningsval over laadkabels zorgt er voor dat de lader (zon , lader of dynamo) een te hoge spanning ziet, en dan al gaat terugregelen.
Minimaliseer dat dus. Of zorg voor een sense aansluiting direct op de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:16 #992511

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Erikdejong schreef :
PvO schreef :
Rene geen idee van de verkrijgbaarheid voor jou, maar al weleens aan een brandstofcel gedacht?
www.advitekenergy.nl/brandstof...f-2200-methanol.html
Verminderd de belasting van je accus zomaar voor 30-50%.
Ik had er eentje aanboord, maar die is na een jaar weer weggedaan, de opbrengst is echt heel erg weinig.
Minder dan wat ze opgeven?
Ik vind het wel een interessante optie, alleen een beetje boven mijn budget.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:26 #992515

Wanneer Victron vindt dat het met 30A laden kan wie ben ik dan om dat te bestrijden.
Het lijkt me wat aan de hoge kant wanneer ik het met vloeistof accu´s vergelijk, met het gangbare laden op 10% van de capaciteit.
Het is alles van dezelfde fabrikant en zal dus goed op elkaar aangepast zijn.

Mijn Victron walstroomlader kan ook niet lager dan 14,4V. Voor mijn vloeistof Exide accu´s is dat wat veel, er moet bij walstroomgebruik wat meer water toegevoegd worden dan via de solarpanelen.
Het zal wel wat verschil maken tussen de diverse merken en types.



De monitor heeft één meetshunt, in de massadraad(?) daar gaat ALLE stroom door.
Maar door de plus komt de laadstroom die zich verdeelt naar laden en naar gebruikers.
Dat verklaart het hoge accu rendement. De accu kan niet gelijktijdig laden en ontladen, de grote laadstroom komt op de plus aan en verdeelt zich naar accu en verbruikers. een deel van de gemetenstroom gaat dus niet door de accu, maar rechtstreeks naar de gebruikers.Maar wèl door de shunt.
Die 85% is dan het rendement van het totale stroom, niet van alleen de accu stroom, dat komt wat gunstiger uit dan alleen het accu deel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:28 #992517

PvO schreef :
Minder dan wat ze opgeven?
Ik vind het wel een interessante optie, alleen een beetje boven mijn budget.
Minder dan een flink zonnepaneel, maar wel 10 keer zulke hoge aanschafkosten en redelijk duur met zijn brandstof.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:34 #992522

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Wanneer Victron vindt dat het met 30A laden kan wie ben ik dan om dat te bestrijden.
Het lijkt me wat aan de hoge kant wanneer ik het met vloeistof accu´s vergelijk, met het gangbare laden op 10% van de capaciteit.
Het is alles van dezelfde fabrikant en zal dus goed op elkaar aangepast zijn.

Mijn Victron walstroomlader kan ook niet lager dan 14,4V. Voor mijn vloeistof Exide accu´s is dat wat veel, er moet bij walstroomgebruik wat meer water toegevoegd worden dan via de solarpanelen.
Het zal wel wat verschil maken tussen de diverse merken en types.



De monitor heeft één meetshunt, in de massadraad(?) daar gaat ALLE stroom door.
Maar door de plus komt de laadstroom die zich verdeelt naar laden en naar gebruikers.
Dat verklaart het hoge accu rendement. De accu kan niet gelijktijdig laden en ontladen, de grote laadstroom komt op de plus aan en verdeelt zich naar accu en verbruikers. een deel van de gemetenstroom gaat dus niet door de accu, maar rechtstreeks naar de gebruikers.Maar wèl door de shunt.
Die 85% is dan het rendement van het totale stroom, niet van alleen de accu stroom, dat komt wat gunstiger uit dan alleen het accu deel.
De meetshunt is direct aan de min van de accu gekoppeld.



De shunt staat dus in feite in serie met de accu, alleen stroom die 'door' de accu loopt, gaat ook door de shunt.
Dus alleen het gedeelte van de laad stroom die 'aan komt' bij de plus en de accu in gaat, gaat ook door de shunt en wordt dus gemeten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 17:42 #992528

Tip, accu's zijn daar dan misschien niet te krijgen, maar dikke kabels denk ik wel.
Een heel klein beetje spanningsval over laadkabels zorgt er voor dat de lader (zon , lader of dynamo) een te hoge spanning ziet, en dan al gaat terugregelen.
Minimaliseer dat dus. Of zorg voor een sense aansluiting direct op de accu.


Paradyske,

Om dit te voorkomen hebben de solar panelen/regelaars zo´n hoge ingang spanning, dan kunnen de lange draden vanaf de panelen lekker dun zijn.
Van regelaar naar accu zijn ze een stuk dikker en véél korter.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 17:43 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 18:04 #992539

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Tip, accu's zijn daar dan misschien niet te krijgen, maar dikke kabels denk ik wel.
Een heel klein beetje spanningsval over laadkabels zorgt er voor dat de lader (zon , lader of dynamo) een te hoge spanning ziet, en dan al gaat terugregelen.
Minimaliseer dat dus. Of zorg voor een sense aansluiting direct op de accu.


Paradyske,

Om dit te voorkomen hebben de solar panelen/regelaars zo´n hoge ingang spanning, dan kunnen de lange draden vanaf de panelen lekker dun zijn.
Van regelaar naar accu zijn ze een stuk dikker en véél korter.
Dat is het mooie van de nieuwe smart produkten van victon.
De monitor meet de accu spanning en eventueel temperatuur direct bij de accu en geeft dit via bluetooth door aan de zonnepaneel laders.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 30 okt 2018 21:16 #992619

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@Saeftinghe

Wat cijfertjes :

Gen set start om 19:54
Voltage 12.74 volt onder 12ah belasting
Na starten direct naar 13:71 laad stroom de akku bank in 60a (2 akku laders, nog een extra gevonden 1x40A , 1x 50A) totale stroom 72A (12A boord gebruik)

20:00 13.82 volt, laadstroom de akku’s in 57A

20:10 13.95 volt , laadstroom de akku’s in 54A

20:30 14.13 Volt , laadstroom de akku’s in 45a

20:40 14.32 volt , laadstroom de akku’s in 45A

20:45 14.45 volt , laadstroom 44A

20:50 14.41 volt , laadstroom 42A

Gen set uit 20:50, boord stroom 8ah uit de akku’s , 13.42 volt direct nadat gen set uitgezet is

21:00 12.85 volt , boord stroom 13ah uit de akku’s

21:05 12.81 volt , boordstroom uit de akku’s 12.9ah

21:10 12.79 volt , boordstroom 13.2 ah


Akku temp start 25C celsius
Akku temp stop 26C celsius

Ps

1000wp is geen probleem om te plaatsen , dat is 1 paneel erbij , de 2x 335wp 90 graden draaien dan past de 3e ertussen , 3x 335wp = 1000wp . Nu nog een paneetje vinden. m2 is dan 1.5 x 1 x 3 = 4.5 vierkante meter

Ook de upgrade van 500 naar 1000 ah agm akku’s is geen probleem , alleen even 5x 100ah vetus akku’s vinden . Maar de ruimte is er
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 21:50 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 31 okt 2018 01:51 #992646

Bijlage:

Bestandsnaam: laadprobleemReneK.pdf
Bestandsgrootte:364 KB


De cijfers maar even in een grafiekje gezet, maakt het wat overzichtelijker.

Uit de beschrijving die je geeft blijkt dat het niet echt een terein is waar je thuis op bent.
Ik ben er maar vanuit gegaan dat waar je Ah schrijft Amperes bedoeld worden en gemeten is op de juiste plaatsen.

Het laden is gestart bij een bijna volle accu. de geaccepteerde laadstroom, 60A is ongeveer de te verwachten laadstroom voor 500Ah capaciteit, waar ook een ontlaadstroom van zo´n 13A loopt.
De accu accepteert ongeveer die 10% van z´n capacitiet als laadstroom.

Dan zet je er 90A laders bij, de stroom schiet kortstondig omhoog naar 72A, dat betekent dat ook de laadspanning even hoger geworden moet zijn.
Dat staat niet in je cijfertjes, waarschijnlijk gemist.
Ik bewaar graag voldoende afstand tot de maximale en minimale spanningen.

Het is maar een piekje, en dan weer terug naar 60A. De accu accepteert niet meer dan die 50A bij de maximaal toelaatbare laadspanning. Met daarbij de stroom die direct naar de verbruikers gaat.
Ook niet alle verbruikers verdragen een hoge spanning.

De stroom en spanning lijnen vertonen normale waarden.

De geladen hoeveelheid Ah is de oppervlakte tussen de blauwe en groene lijn, het verschil tussen laadstroom en ontlaadstroom. Zal ongeveer 40Ah zijn.

Om 12:45 bereikt de spanning z´n hoogste waard, terwijl de stroom aan het zakken is, dit geeft aan dat de accu vol is.
Ik vermoed dat de laadspanning niet direct op de accupool is gemeten, daar zou ik een minder steile daling van spanning verwachten, het lijkt of er wat weerstand van een kabel tussen zat. Zonder laadstroom een spanning van 13,5V is een volle accu waarvan de spanning langzaam naar net onder de 13V zakt.
Ik zie geen alarmerende dingen.
Maar het is wèl duidelijk dat de capaciteit te klein is.
In de donkere uren zal er nog zo´n 150Ah uit gaan voor de panelen weer genoeg stroom leveren.

Mijn inschatting voor de tijdelijk oplossing op korte termijn is 2 keer per dag een uur laden, zo kort mogelijk aan beide zijden van de donkere uren.
De tijden aanpassen aan de situatie van het moment.
Dit met die 60A, die 90 extra doen niets omdat de accu niet meer dan die 50A accepteert en 10 gaat direct naar de verbruikers.

Wanneer je dan ook nog de paneel capaciteit tot boven de 1000Wp brengt zal je maar zelden meer stroom uit de generator hoeven te halen.
Maar aarzel niet om het ding te gebruiken wanneer er weinig zon is, houdt die minimum accu spanning boven de 12V, stuur aan op 12,2 ongeveer, voor een lange levensduur van de accu´s

Wanneer je accu capaciteit verdubbelt zal die 90A extra weer wel meedoen.

Bijlage:

Bestandsnaam: laadproble...eK-2.pdf
Bestandsgrootte:364 KB

De afbeelding komt niet in beeld, wil niet lukken
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 01:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 31 okt 2018 02:29 #992649

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@Saeftinghe

De gemeten waardes komen van de diverse shunts (oa een 500A shunt op de min vd akku bank) verder heeft iedere gebruiker en opwekker een eigens shunt . Deze waardes zijn geverfieert dmv van een geijkte fluke multimeter direct op de polen van de akku’s (akku’s zijn cross wired aangesloten om alle laadkabels exact dezelfde lengte te geven om weerstand verschillen te minimaliseren) en op de diverse aansluit punten om zeker te zijn van de afgelezen waardes tijdens het laden , amperes door de shunts zijn gecontroleerd tijdens aansluiten dmv een fluke dc ampere tang (ligt nu ergens onder ein a cabine en ik heb niet de moeite genomen om deze voor dit testje uit te graven

Het laden is gestart met beide akku laders aangesloten , misschien heeft 1 vd 2 een wat later of vertraagd startmoment (zijn 2 verschillende merken)

Of ik we of niet thuis ben op dit terrein laat ik in het midden maar staar je niet blind op het gebruik van A/a/AH/Ah of andere verkeerd genoteerde eenheden , ik tiep op een mobiele telefoon en het is een stuk gemakzucht

Het terrein waar ik idd minder in thuis ben is het gedrag van loodakku’s onder belasting en de waardes dis vandaar dat ik hier graag aan meewerk , nooit to oud om te leren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 31 okt 2018 06:58 #992664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
ReneK schreef :
@WW

Dus jij raad (je klanten) aan om iedere keer als je een kopje espresso willen maken de generator te laten draaien ? 4 - 5 kopjes , die 1 minuut duren om te maken , gedurende een uur ‘s morgens , de gen set daar 4 of 5 keer voor aan te zetten ?

Ja inderdaad. Je bewerkstelligt dan dat je per saldo meer laaduren of minuten hebt.
Dat is wel heel erg slecht voor je diesel generator. Tijdens iedere koude start slijt de dieselmotor net zo veel als van 2 3 uur draaien op gebruikstemperatuur. De generator starten voor ieder kopje koffie betekent dat je de generator na enkele jaren gebruik naar de schroothoop kan brengen. Dat kopje koffie is geen probleem voor de accucapaciteit van de topic starter. Helemaal niet als hij overweegt om er enkele accu's bij te plaatsen.

Die generatoren halen met gemak 20.000 uur en meer. Normaal vernieuw je gewoon zo'n gensetje, want die 20.000 uur is bijna 11 jaar bij 5 uurtjes per dag.
Een generator is eenmaal weggooi gebruiks artikel als je serieus vaart. De charterschepen hier starten wel 10x per dag of meer, of laten ze de hele dag lopen, geen centje pijn.

De vraag was hoe het best te laden, nou zo dus.
Verbruik minderen wil Renee niet, dus moet er meer in........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 06:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 31 okt 2018 07:02 #992666

Als je een 6kW generator setje zoals van NorthernLights, Onan of Mastervolt gebruikt (de besten die er zijn in zo'n kleine maat) kun je die 20.000 uur echt op je buik schrijven als je die start voor het zetten van een kopje koffie en na 10 minuten weer uitzet, die houden er na 3000-5000 uur echt mee op als ze dat al halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 05 apr 2019 19:56 #1035270

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Hier op/in Grenada hebben we weer middellandse zee cijfertjes met de zonnepanelen en worden de akku’s weer prima met zon geladen. Geeft de burger weer moed

Btw de generator heeft de geest gegeven tijdens de oversteek (op de 10e dag of zo) eind lager was defect waardoor de rotor de stator heeft geraakt . Beide opnieuw laten wikkelen in suriname en weer prima in orde nu

Anyway , zon cijfertjes
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 06 apr 2019 00:38 #1035290

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Afhankeljk van de grootte van de motor is stroomdraaien met de hoofdmotor inefficeint en slecht vanwege de onderbelasting. Solar en wind is natuurlijk prachtig, maar afhankelijk van weer. Op een boot die verder helemaal 12V of 24V is georienteerd, is een genset inefficent, zeker voor accus laden. Naast de genset heb je een grote dure acculader nodig. Om die redenen had ik in de 90's op mijn toenmalige boot een Balmar "power-charger". Dit was gebaseerd op een 1 cyl Yanmar lucht gekoeld industrieel dieseltje dat direkt een 110A alternator aandreef. Was maar klein en stond in de motorruimte. De uitlaat had ik watergekoeld gemaakt, maakte ook veel uit voor geluidsniveau. Ik had het ding gemodificeerd zodat het ook een CAT pomp voor de 80l/hr watermaker aandreef. Zeer efficient, voor een kopje diesel de accu's en watertank vol.
Helaas levert Balmar de powercharger niet meer, maar ik kwam wel het volgende tegen:





met 50 of 95A alternator, voor ong. 700 Euro. Kan op benzine of LPG draaien. 4-takt dus rustiger dan en schoner dan 2-takt of diesel..
Benzine is een nadeel, maar je hebt toch ook vaak benzine aan boord voor de BB motor voor de dinghy, dus met een beetje beleid hoeft het niet gevaarlijk te zijn.
Het lijkt mij wel een aardig ding als je veel stroom verbruikt in minder zonnig klimaat en er geen walstroom voorhanden is.
Link: super charger
De prijs geeft ruimte voor aanschaf van een flinke inverter als je het nodig vind een koffieapparaat of andere 220V spullen aan boord te hebben.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 04:06 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 06 apr 2019 05:18 #1035292

Geinig ding: motor qua vermogen aangepast op alternator...

Zal wel Chinese kwaliteit zijn en geen diesel helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 06 apr 2019 05:34 #1035294

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Komt uit Engeland, dus moet haast wel RR kwaliteit zijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 06 apr 2019 05:48 #1035296

LOL het format van de tekst en de prijs doen mij aan een alibaba produkt denken...

Laatst bewerkt: 06 apr 2019 05:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl