Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ais transponder en splitter

ais transponder en splitter 02 dec 2018 16:55 #1001898

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Een splitter is eigenlijk gewoon een soort van schakelaar in je antennekabel. Zodra je gaat zenden met je marifoon gaat deze schakelaar open, want anders zou je de ontvanger van je AIS opblazen.
Alleen staat je SOTDMA AIS ontvanger constant te luisteren naar wat andere AIS stations aan timeslots reserveren. Maar zodra jij de marifoon gebruikt, ontvangt de AIS dus niks meer. En kan dus ook geen gereserveerde timeslots meer bijwerken.
Dus jouw SOTDMA gaat gewoon ergens uitzenden waarvan hij denkt dat het vrij is. (Want hij heeft geen reservering ontvangen) En misschien is het ook wel vrij, maar dat is niet zeker.
Dit nog even afgezien van dat jouw AIS ook niet kan uitzenden als jij dat ook met je marifoon doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 17:08 #1001902

Veel dank, rooiedirk, voor de alweer heldere uitleg.
Wat ik me nu af vraag. Checkt de transponder niet meer of een slot idd vrij is voordat hij gaat uitzenden. Ik heb geen idee hoe het verdelen van time-slots in zijn werk gaat. Hoeveel tijd vooruit, wie eerst komt, eerst maalt (heb ik begrepen). Denk te snappen, te hebben begrepen dat een sotdma toch gaat zenden in een slot dat een zwakke ontvangst veroorzaakt bij de transponder (en zo dus helpt de cel kleiner te maken), maar niet hoeveel seconden er tussen een zending en een ontvangst van vrij time-slots zit. Ik weet daardoor ook niet of ik nu straks een enorme aso ben als ik lekker met mn nieuwe sotdma voor de europoort lig en dan gezellig medezeilers uit de ais duw omdat ik met maaspoort heb zitten kletsen...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 17:24 #1001906

rooiedirk schreef :
Een splitter is eigenlijk gewoon een soort van schakelaar in je antennekabel. Zodra je gaat zenden met je marifoon gaat deze schakelaar open, want anders zou je de ontvanger van je AIS opblazen.
Alleen staat je SOTDMA AIS ontvanger constant te luisteren naar wat andere AIS stations aan timeslots reserveren. Maar zodra jij de marifoon gebruikt, ontvangt de AIS dus niks meer. En kan dus ook geen gereserveerde timeslots meer bijwerken.
Dus jouw SOTDMA gaat gewoon ergens uitzenden waarvan hij denkt dat het vrij is. (Want hij heeft geen reservering ontvangen) En misschien is het ook wel vrij, maar dat is niet zeker.
Dit nog even afgezien van dat jouw AIS ook niet kan uitzenden als jij dat ook met je marifoon doet.

Vraagje , hoe lang duurt eigenlijk het tot de transponder dei timeslots weer heeft bijgewerkt?
Als dat een kwestie is van seconden of nog minder denk ik dat het probleem erger lijkt dan het is. De lengte dat een AIS uitzending duurt is ook maar 6-10 milliseconden dus zelfs als je wacht op een antwoord is de transponder alweer bezig.
En dat een transponder niet zendt als je met de marifoon zend is een probleem wat met alle transpondersal gold , ook die van vóór het SOTDMA tijdperk.Niks nieuws dus en puur een eigenschap van een splitter.
En vindt je het echt een probleemgebruik je voor normaal korte afstand marifoon verkeer gewoon een handapparaat i.p.v. de vaste en die laatste alleen voor communicatie verder dan een paar mijl en noodberichten.
Zo groot zie ik dat probleem echt niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 17:33 #1001910

Beste YB, dat is natuurlijk juist ook mijn vraag. In sluizen en voor havens pak ik ook de hand-marifoon, al is het alleen maar omdat dit voor mij als solozeiler veel makkelijker is.
Verschil met een cstdma is natuurlijk dat een sotdma een tijdslot reserveert en niet wacht tot er iets vrij is. Ik vraag mij alleen, net als jij af, hoe lang zo'n reservering van te voren wordt gedaan.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 17:47 #1001916

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Iedere keer dat je AIS uitzend, zit er naats je positie koers vaart ed ook een klein stukje info over het volgende timeslot dat gebruik gaat worden.
Dus iedere gemiste uitzending van een andere AIS is ook een gemist gereserveerd timeslot.

Voor een SOTDMA is de uitzend frequentie even uit mń hoofd iets van éénmaal per 10 seconden tot éénmaal per 3 minuten. Een reservering kan dan ook tot 3 minuten van te voren gemaakt worden.

Bij het opstarten van een SOTDMA zal deze dan ook minimaal 3 minuten wachten voordat de eerste uitzending komt.

Bij het opstarten is het de AIS duidelijk dat er een reserveringen register moet worden opgebouwd. Bij het onderbreken van de antenne komt er simpel geen data meer binnen, maar de AIS heeft geen idee dat er wat gemist wordt door dat de antenne even tijdelijk afgeschakeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 18:20 #1001931

Dus de ais ontvangt niks en concludeert dat er niemand in de buurt is, en gaat vrolijk zenden in een willekeurig slot.
Nou dan wordt je dus in ieder geval in de buurt wel gezien. Verderop misschien niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 18:46 #1001943

Eigenlijk is dus de conclusie dat je , wil je er geen last van hebben , gewoon een tweede antenne nodig hebt, of SOTDMA of niet. Die zou dan voor de marifoon op de masttop en voor de AIS op een paal op de preekstoel moeten zitten op bijv. 2 meter boven zeeniveau ( bij mijn boot bijv. dus maar een paaltje van nog geen meter op de preekstoel). Het bereik is voor de antenne van zender en ontvanger op 2 meter boven zeeniveau al dik 6 mijl en dat lijkt me eigenlijk genoeg , temeer omdat de antenne van grote schepen normaliter toch minstens op 10 meter zit en de reikwijdte dan al dik 10 mijl.

Enige nadeel is wel dat je dan niet over lage bebouwing of oevers heen kunt kijken of er iets om de hoek komt.
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 18:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 18:49 #1001944

Als ik het goed begrijp zal er dan een gebied ontstaan waar er op een slot door elkaar gezonden wordt, waardoor niemand in dat slot zichtbaar is. Dan zou ik me dus een beetje een aso vinden, al kan ik er dan niet zoveel aan doen. Behalve dan, ik hoor het WadnWind al bijna zeggen: een aparte antennen nemen voor mn nieuwe transponder...
Aan de andere kant: zo'n slot is dan dus slechts een aantal milliseconden verklooid? Daarna gaat alles weer goed, denk ik?

edit: YB was me net voor met zijn opmerking over de tweede antenne.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 18:51 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:04 #1001950

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
1 antenne is prima jongens: hoe vaak zend je nu echt met je marifoon; zeker als je een handheld in de sluis gebruikt... niet te moeilijk doen ;)

(hier ook sotdma AIS transponder + splitter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:15 #1001956

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Aan de andere kant: zo'n slot is dan dus slechts een aantal milliseconden verklooid? Daarna gaat alles weer goed, denk ik?
Je kan dus gaan zenden in een gereserveerd blok, ofwel samen met iemand anders. En dat kan ook de buurman naast je zijn, dan worden jullie allebei dus nergens ontvangen,
En in jouw uitzending claim je dus gelijk het volgende slot voor jouw uitzending, zonder te weten of dit al geclaimd was door een ander. Het kan dus twee uitzendingen achterelkaar fout gaan.

Persoonlijk verwacht ik dat het verboden gaat worden om een SOTDMA met splitter te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:23 #1001959

@rooiedirk: ja precies, dat bedoelde ik. Dan ben je dus een beetje aso bezig, omdat je ook iemand anders er uit drukt. Maar ik vraag me af: waarom dan twee keer? Als jouw zending verklooid wordt omdat je tegelijkertijd met iemand anders zendt (zelfde tijdslot) dan lukt het claimen toch ook niet, lijkt me? En na 30 seconden (volgende zending met een B-klasser) heeft de transponder zijn register toch wel weer opgebouwd?
@ZeeZin: jij hebt dus ervaring. Al eens wat van gemerkt, van niet gezien worden, bijvoorbeeld bij maaspoort?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:24 #1001960

mag ik hier uit concluderen dat als je AIS gebruikt met een eigen antenne eigenlijk geen van boven genoemde problemen spelen, het is de splitter die roet in het eten gooit?

:unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:32 #1001963

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Ja

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 19:39 #1001968

Maar beste WadnWind, toch alleen bij een sotdma? Kun jij misschien nog meer licht laten schijnen over deze kwestie? Heb jouw pdf gelezen, maar begrijp dit toch nog niet helemaal, of ik moet het juist hebben tot nog toe (met dank aan rooiedirk).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 20:35 #1001981

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Klopt alleen met SOTDMA (of een class A). Een gewone class-B houdt geen slotplan bij. Omdat een class-B minder informatie uitzend kan het uitzenden in ongeveer een halve slottijd. Hij houdt dan wel een timing bij van wanneer er weer een slot begint, en als er geen andere uitzending begint, springt de class-B alsnog in om de rest van het (halve) slot te vullen met zijn data.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 20:58 #1001984

@rooiedirk: Uhmm, begrijp ik niet. Je bedoelt dat mijn sotdma dan alsnog de rest van de andere helft van het reeds geclaimde slot gaat vullen met data? En als de andere, die dat slot gereserveerd had, dat niet ook doet, dan kan het dus zijn dat mijn transponder inderdaad opnieuw een slot claimt dat al bezet is. Gebeurt dat? Kan dat? Of gaat hij, net als een cstdma, gewoon kijken of het er op volgende slot nog vrij is?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 21:22 #1001991

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
steef ton schreef :
Maar beste WadnWind, toch alleen bij een sotdma? Kun jij misschien nog meer licht laten schijnen over deze kwestie? Heb jouw pdf gelezen, maar begrijp dit toch nog niet helemaal, of ik moet het juist hebben tot nog toe (met dank aan rooiedirk).

SOTDMA kwam alleen voor bij klasse-A, echter nu ook beschikbaar bij klasse-B. dat staat nog niet verwerkt in het informatie document.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 21:29 #1001995

Aha, dank. Snap ik. Dank voor dat document trouwens nogmaals.
Ben jij, zijn jullie nog aan het testen of bestuderen hoe dat met een splitter zit met een class-B? Vanwege de veel kleinere frequentie waarmee zo'n class-B zendt?
Ik snap dat een tweede antenne alles oplost, maar is het werkelijk absoluut nodig? Of zul je hooguit één keer een slot-collision veroorzaken (maar wel kans dat het elke keer gebeurt dat je met de marifoon zendt)? Verwacht jij ook een verbod op splitters icm sotdma?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 02 dec 2018 21:51 #1002004

Jeroen-pion schreef :
mag ik hier uit concluderen dat als je AIS gebruikt met een eigen antenne eigenlijk geen van boven genoemde problemen spelen, het is de splitter die roet in het eten gooit?

:unsure:

Als ik het anwoord van WdW goed interpreteer is een SOTDMA transceiver met ingebouwde splitter dus weggegooid geld, want deze gaat niet werken.

Dus 3 opties:
- de ouderwetse "bescheiden" transceiver met een splitter.
- een SOTDMA transceiver op eigen antenne en marifoon op de masttop.

En voor de mensen die nog een beetje de schepen om hun heen willen zien:
- SOTDMA op eigen antenne (laag) + marifoon met ingebouwde AIS (hoog)

_De_ reden voor een SOTDMA class B transceiver is dus het hoge gadgetgehalte :pinch:
PS ik had al om andere redenen de conclusie getrokken dat ik geen geld over had voor SOTDMA...
PPS voor degene die het niet al geraden had, ik houd wel van gadgets.
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 22:14 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:04 #1002037

Ik vindt de argumentering allemaal erg theoretisch!

1: Ik ken nog niemand met een gewone classe B (zonder technische problemen) die in een druk gebied niet op tijd gezien is en daardoor in een gevaarlijke of vervelende situatie terecht is gekomen. Iemand?

2: De enige reden die ik nu aan mijn klanten geef voor een SOTDMA is als je graag door het thuis front wilt worden gevolgd op internet, door de 5 watt heb je gewoon een groter bereik. Hiervoor is dan wel een hoge antenne wenselijk en dan komt al gauw een splitter in aanmerking.

3: Door de hoge plaatsing van je antenne (icm splitter) ontvang je ook meer schepen en daardoor zijn er minder plekjes vrij voor een gewone klasse B dus ook dan zou juist een SOTDMA eerder een keuze kunnen zijn.

4: Bij een extra lagere antenne zou je dus minder snel een SOTDMA "nodig" hebben.

5: Ik persoonlijk denk dat die splitter icm een SOTDMA geen enkel probleem oplevert, misschien praat je een keer door elkaar maar ik denk niet dat het problemen of ongemak in de praktijk oplevert.

6: Waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat, icm een splitter ben je dan eerder zichtbaar met een gewone AIS na een gesprekje met je marifoon of met de SOTDMA, ik gok op de SOTDMA.

Helaas zijn punten 5 en 6 een persoonlijke verwachting gebaseerd op weinig ervaring (net als de rest in dit draadje) omdat SOTDMA met splitter nog maar erg kort beschikbaar is.

Ben benieuwd wat de uitkomst van de theorie wordt.

Persoonlijke voorlopige eindconclusie SOTDMA is niet nodig, maar voor thuisfront en op het water ben je beter/eerder zichtbaar, als je dat een veiliger gevoel geeft en je hebt er € 100,- extra voor over waarom dan niet.
Er zijn mij geen praktijk situaties bekend waarbij het gebruik van een gewone klasse B of SOTDMA met of zonder splitter tot problemen heeft geleid omdat er geen tijdslot vrij was.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:18 #1002040

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Zeilprutser schreef :
Ik vindt de argumentering allemaal erg theoretisch!

1: Ik ken nog niemand met een gewone classe B (zonder technische problemen) die in een druk gebied niet op tijd gezien is en daardoor in een gevaarlijke of vervelende situatie terecht is gekomen. Iemand?

Ik heb net een aantal meetresultaten vernomen rond de Maasmond op zee. Die metingen worden gedaan met een geprepareerde transponder en een RX-pro meetontvanger van ons. Inderdaad is daar uit naar voren gekomen dat CSDMA (klasse-B) tot wel enkele minuten lang helemaal niet tot uitzending komt, en dus erg grote moeite heeft uberhaupt een vrij slot te vinden.

Het potentieel risico is dus aangetoond hiermee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 07:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:23 #1002043

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Het feit is dat we nog geen meetgegevens hebben verzameld met een SOTDMA transponder via een splitter, waar dus regelmatig de ontvangst onderbroken wordt.

Zolang je niks zegt door de marifoon wordt alles ontvangen door de AIS.

We weten dus nog niet hoe ernstig of onschuldig het allemaal werkt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:24 #1002044

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
steef ton schreef :
..
@ZeeZin: jij hebt dus ervaring. Al eens wat van gemerkt, van niet gezien worden, bijvoorbeeld bij maaspoort?

Geen enkel probleem; dit draadje is een leuk voorbeeld van een theoretische discussie die door de praktijk is ingehaald... Tuurlijk, als je lekker als 'tante Bep' gaat praten op je marifoon wordt het anders, maar in de praktijk niet (ook bij Maasmon luister je meer uit dan dat je praat: je meld je bij 1 van de 2 punten en verder luister je uit en een enkele keer moet je iets bevestigen). De schepen om ons heen konden ons zien (wat ook nodig was ivm niet 100% op koers ivm de golven/wind en de motor die niet wilde starten. De MSC (van 400 meter) ging daarom vriendelijk achter ons langs, en hij had ons prima gezien op ais en radar gaf hij aan.
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 07:26 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:25 #1002045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Zeilprutser schreef :
Ik vindt de argumentering allemaal erg theoretisch!


3: Door de hoge plaatsing van je antenne (icm splitter) ontvang je ook meer schepen en daardoor zijn er minder plekjes vrij voor een gewone klasse B dus ook dan zou juist een SOTDMA eerder een keuze kunnen zijn.

4: Bij een extra lagere antenne zou je dus minder snel een SOTDMA "nodig" hebben.

Ja
Ja
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 07:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 07:34 #1002048

Dank allemaal. Dat zijn erg goede bijdragen, waar ík ieg wat mee kan.
Het punt is dat ik vrijwel altijd alleen of met één bemanningslid vaar. En ik kom ook, als ik vaar, bijna elk seizoen langs drukke vaarwegen. Ik heb dit jaar al eens de hulp van een SAR-dienst nodig gehad en heb al de verzekering moeten aanspreken. Het minste dat ik kan doen is, als ik ga varen, dat zo veilig mogelijk te doen, zodat ik anderen en mezelf niet onnodig in gevaar breng. Vandaar dat ik probeer goede afwegingen te maken en vandaar dus dat hoop getheoretiseer (afgezien er van dat dit nou eenmaal ook mijn beroep is ;) ).
Ik geloof dat het mij tot zover allemaal helder is en ik ben blij dat ik de stap naar de sotdma heb gemaakt (en de stap om een oceaansignal PLB1 te kopen, naast de epirb die ik al aan boord had, maar dat terzijde).
Nogmaals dank voor alle bijdragen!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl