Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 03 @12:00AM
ZF zomermeeting noord
za aug 17 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b?

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 19 jan 2019 17:02 #1014148

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1437
Peter1 schreef
een grote accu blijf gemiddeld hoger in zijn lading zitten en gaat veel langer mee dan een kleine die dieper ontladen wordt, soms wel 2-3 maal zo lange levensduur en dat kan je vaak terug vinden in de technische documentatie die bij de accu wordt geleverd, en je hebt altijd reserve.

Vanwege diezelfde reden dus is het zonnepaneel ook aan te bevelen in wezen zorgt die er ook voor dat de accu minder ver ontladen word tijdens een lange oversteek.

DavidS staat genoteerd diepvrieskip als koelelement :laugh:

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 19 jan 2019 18:10 #1014171

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2577
Eclips schreef :
PvO schreef :

Als ik naar je lijstje kijkt hebben wij vergelijkbare apparatuur, maar dan op een 27 voeter.
Accu capaciteit is momenteel 180Ah AGM accu.
Hiermee kunnen wij:
- 24 uur zeilen zonder bijladen met de motor
- Met gemak een weekend zonder walstroom

Dankzij in totaal ongeveer 300Wp aan zonnepanelen zijn we met mooi weer zelfvoorzienend.

:blink: :blink: :blink:
Hoeveel verbruikers heb jij dan wel niet? Wij zijn met mooi weer ook zelfvoorziendend en dan staat de koelkast ook nog aan.
Maar ik heb een 26 voeter met één 75 AH Optima accu en twee 40 Wp zonnepanelen. Die zijn parallel geschakeld en kantelbaar, dus er is bijna altijd wel één die de volle zon kan pakken. Maar al met al minder dan de helft van wat jij hebt.
Oeps, typefout, 200Wp ipv 300.
Waarvan 60wp draaibaar achterop, 80wp op de buiskap en de rest op de garage.
Hiervan is de 60wp achterop het meest efficiënt.
Grootste verbruiker is de compressor koelbox.
Deze is helaas matig geïsoleerd.
Verder een navigatie pc en twee pubers.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 09:43 #1014323

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10642
Ik heb een zeer ruime hoeveelheid stroom beschikbaar. (130Ah 170Ah en 60Ah start). De reden daarachter is dat accu's vooral slijten van ontladen. Hoe groter de capaciteit hoe minder ontlading bij normaal gebruik en dat ook nog eens in een lagere verhouding tot die capaciteit) Nu is het voor mijn boot wel belachelijk veel, maar ja. De accuboer bood me een meer dan goede deal voor 4 AGM accu's.
Opvallend is dat mijn start accu, die ook echt alleen daarvoor gebruikt wordt pas na 9 jaar enige vorm van slijtage laat zien. (Zelfontlading: in 2 maanden van 12,7 naar 12,6V. Vorig jaar nog niet meetbare zelfontlading).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 09:52 #1014325

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2875
PvO schreef :
Grootste verbruiker is de compressor koelbox.
Deze is helaas matig geïsoleerd.
Verder een navigatie pc en twee pubers.

Met name het laatste verklaart alles. :lol:


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 09:55 #1014327

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
koko schreef :
Opvallend is dat mijn start accu, die ook echt alleen daarvoor gebruikt wordt pas na 9 jaar enige vorm van slijtage laat zien. (Zelfontlading: in 2 maanden van 12,7 naar 12,6V. Vorig jaar nog niet meetbare zelfontlading).

Een startaccu is dan ook het grootste deel van zijn leven volledig geladen. Als je het zo regelt dat je alternator eerst de startaccu optopt, dan is er geen enkele reden waarom een startaccu niet 9 jaar mee zou gaan. Mijn vorige set service-accu's ging overigens ook negen jaar mee. En toen was er eigenlijk pas 1 van 2 kaduuk.

Ik heb het zelf trouwens zo geregeld dat mijn service-accu's alleen maar door de zonnepanelen worden geladen. De startaccu krijgt in principe alle lading die de motor levert, als hij draait. Hij wordt ook alleen voor starten gebruikt.

Als ik de oude vertrouwde vier-standen accuschakelaar in een bepaalde stand zet kan ik de service-accu's wel met de motor laden. Maar met de huidige opzet qua zonnepanelen is dit eigenlijk nooit nodig.
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 10:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:06 #1014330

Ik "doe het" op mijn 32 voeter met 3 x80 Ah serviceaccu's en een 70 Ah startaccu. De serviceaccu's zijn van 2012, Centurion semi tractie, "gewone"zuuraccu's dus. De startaccu is een Varta Marine Power uit 2009, ook een zuuraccu. De laatste heb ik de eerste paar jaar als service accu gebruikt, totdat ik in 2012 de centurions heb geïnstalleerd. Ik heb geen zonnepaneel. Tot 2015 haalde ik de accu's uit de boot en heb ze thuis met een meertraps lader onderhouden. Sinds 2015 blijven de accu's 's winters in de boot, zonder laden.
Naast een walstroomlader heb ik heb een Sterling B2B lader.

Als verbruikers heb ik vnl een koelbox, laptop, led verlichting, Raymarine stuurwiel autopilot, Webasto, radar, waterpomp.

Al met al voldoende om 1 week elke nacht in de Zweedse Scheren te ankeren totdat alle voorraden op zijn en ik weer een haven aanloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:11 #1014333

306 Ah bij 48V LiFePO4....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:16 #1014336

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
oei ik val uit de toon denk ik ; 2 x 75 Ah als service en 1x als start geladen door een Victron Mosfet ( en de alternator uiteraard)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:25 #1014341

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
It Paradyske schreef :
306 Ah bij 48V LiFePO4....

Waarom 48V?

Dat is dus hetzelfde vermogen als 918 Ah bij 12V?

Oooh.. wacht ik snap het al.. uwes is bezig met electrische voorstuwing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:26 #1014342

200Ah LiFepo4 service, 6Ah LiFePo4 startaccu.

Goed voor ~4 dagen stekkervrij in de hoogzomer met 24/7 koelkast, Ipads laden, navigatie etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:36 #1014345

  • Vinni
  • Vinni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5370
Slechts 6Ah startaccu?
Ik weet wel dat het bij een startaccu met name om de CCA's draait...
Maar 6Ah????

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:39 #1014347

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6341
540Ah/12V LiFePO4 op 22 voet. Geen koelkast, wel autopilot. Ook motortje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 10:47 #1014351

  • Tulipe
  • Tulipe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
500Ah Lifepo en 200Wp Zonnepaneel. Startaccu is iets van 120Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 11:06 #1014359

Vinni schreef :
Slechts 6Ah startaccu?
Ik weet wel dat het bij een startaccu met name om de CCA's draait...
Maar 6Ah????

Vinni

Werkt goed hoor! Zie topic "de startaccu er uit"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 11:25 #1014366

  • Vinni
  • Vinni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5370
Gelezen....mooi dat het werkt.
En lekker licht!

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 11:59 #1014387

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1443
Sunday schreef :
540Ah/12V LiFePO4 op 22 voet. Geen koelkast, wel autopilot. Ook motortje

Je motor draait toch op 24 volt? Hoeveel Ah heb je daarvoor? 270 Ah lijkt mij een beetje weinig voor de voortstuwing van een 22 voeter, zelfs als je het bijna alleen gebruikt voor haven in /uit.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 12:09 #1014389

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1443
Op mijn bootje, 22ft:
2x 115Ah paralel, 100wp zonnepaneel.
Verlichting is allemaal led. Verder telefoon, tablet en netbook, marifoon. hand en vast. electrisch drinkwater pompje, bilgepomp. En een stuurautomaat, en diepte + log.En ik kan als het nodig is een boormachientje gebruiken, oud 12 volt ding, waarvan de accu was gesneuveld. Ik heb ook een koelbox, maar die gaat zelden aan. Met een paar koelblokken erin red ik het wel een paar dagen.
Afgelopen zomer tijdens een 8 weekse reis 2x aan de walstroom, naar later bleek omdat 1 van de accu´s stuk was. Met nieuwe accu´s geen walstroom meer nodig.

Martij :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 12:12 #1014391

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6341
270Ah bij 24V is ruim voldoende voor mijn type varen.
Bij verbruik motor 100watt vaar ik bijna 2knp, bij 600watt 4knp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 12:32 #1014397

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2923
100Ah bij 48V, 5kWh opslag.
Geladen door 80Wp zonnepaneel, geen walstroom.
Voor komend seizoen: 16 15W Mornsun converters met 3,4V als eind laadspanning
12V voor verlichting, marifoon, waterpomp via buck converter (voor komend seizoen gaat deze eruit en tak ik weer op 12V af. Dat is mogelijk door de individuele alles etende celladers)
48V tot 54V voor elektrische aandrijving van 4kW ebbm.
Voor een lange tocht: 3kW 48V benzine aggregaat. (al 1 keer gebruikt!)
De configuratie is experimenteel, na bouwen wordt afgeraden tenzij je weet wat je doet!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 12:44 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 12:33 #1014398

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2944
2 x 105 Ah semi tractie service
1 x 70 Ah start
1 Zonnepaneel 30Wp + Victron MPPT

Verbruikers:
koelkast
3x Raymarine navigatie instrumenten (log/diepte,wind,kompas)
AIS transponder
Marifoon
autopilot
Waterpomp
Led verlichting
Laptop telefoon tablet etc
Actieve WIFI antenne + router
op 220V TV + Digitenne

Victron 702 accu monitor
Victron 25A acculader met 2 uitgangen
Cyrix scheidingsrelais

We kunnen meerdere dagen zonder walstroom
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 09:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 12:40 #1014401

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
B) Ik heb een paar boten mogen refitten nieuwe energie systemen.
Leuke klussen en soms een prachtige puzzel. Maar het kan ook een frustratie zijn dit als vele hobbyisten goed bedoeld zaken aan elkaar gekunsteld hebben. :side: doch een Knipex zei-kniptang is een prachtige tool. :laugh:

Voor het breken van de Amp per uur is eigenlijk de missie van eigenaar het belangrijkst. Wat gaat hij er mee doen. Dagjes zeilers hebben minder accu's nodig dan de oceaan cruisers. :)

Mijn ervaring is dat zon 200 AH prima werkt, daargelaten je geen energie slurpen apparaten heb zoals radar, grote koelboxen en veel ouderwetse verlichting systemen uit laat of weggehaald/vervangt.

Kort gezegd kan je stellen dat een 10 meter zeiljacht met 200 AH service accu AMG prima kan werken.
Zeker als er ergens een PV systeem mee werkt. Led verlichting, zuinige koelkast, moderne navigatie spaart een hoop energie. zelfs een kachelsysteem gebruikt redelijkerwijze niet veel an amps.
Natuurlijk is een stuurautomaat nog niet zo zuinig. Maar ja zo"n mooie windvaan systeem heeft ook weer zijn prijs.
De 200 AH is exclusief de start accu en evt. boeg schroef accu.

Een boegschroef accu kan ook nog gebruikt worden voor extra items zoals anker lieren, water en wc pompen.
Immers deze items liggen in gebruik ver uit elkaar en bij sommigen handelingen staat de motor aan.
B)
Monk
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 12:47 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 13:09 #1014410

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1443
Sunday schreef :
270Ah bij 24V is ruim voldoende voor mijn type varen.
Bij verbruik motor 100watt vaar ik bijna 2knp, bij 600watt 4knp

Dat valt heel erg mee! Alhoewel het bij mijn 1500kg zware bootje wel iets meer zou worden , mocht ik electrisch gaan varen. Noordzeekanaal afvaren lukt ook? als er niet gezeild kan worden?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 13:19 #1014412

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7138
die 100Ah verdubbelen en zonnepaneeltje erbij
check ook ff je verbruik van de koelkast.
indien compressortype; ok
indien absorptie; kansloos
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 14:16 #1014428

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6341
mrtnm schreef :
Sunday schreef :
270Ah bij 24V is ruim voldoende voor mijn type varen.
Bij verbruik motor 100watt vaar ik bijna 2knp, bij 600watt 4knp

Dat valt heel erg mee! Alhoewel het bij mijn 1500kg zware bootje wel iets meer zou worden , mocht ik electrisch gaan varen. Noordzeekanaal afvaren lukt ook? als er niet gezeild kan worden?

Martijn :)

Jazeker! Rustig varend gebruik ik dan 40%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 14:26 #1014431

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1437
Kort gezegd kan je stellen dat een 10 meter zeiljacht met 200 AH service accu AMG prima kan werken.
Zeker als er ergens een PV systeem mee werkt. Led verlichting, zuinige koelkast, moderne navigatie spaart een hoop energie. zelfs een kachelsysteem gebruikt redelijkerwijze niet veel an amps.
Natuurlijk is een stuurautomaat nog niet zo zuinig. Maar ja zo"n mooie windvaan systeem heeft ook weer zijn prijs.

De windvaan is het duurste onderdeel van mijn boot als ik elektrisch zou varen zou de voortstuwing dat zijn ;). Je komt met 200 AH een heel eind zeker als je een zonnepaneel bij zet en de koelkast tijdens een oversteek er wat ijs van de supermarkt in doet en hem uit zet. Naar mijn idee maakt de grootte van de boot niet eens enorm veel uit in het verbruik als je er geen luxe in stopt. Als Sopranino 4,5 meter langer zou zijn is ie de beoogde 10 meter die je aanhaalt, dan heeft dat alleen invloed op de elektrische stuurautomaat (tenzij je er een ankerlier of motor met startaccu in stopt maar die hebben eigen accu nodig). Zo een grote Sopranino kan echter niet meer...Sopranino heten word een Tenoro dan :laugh:

Freek
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 14:31 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.372 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl