Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b?

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 17:30 #1014488

2x 180Ha AGM', optima Yellowtop startaccu. 2x 80WP zonnepanelen aan 2xMPPT van Victron. 36voet. Wij kunnen weken achtereen zonder walstroom of motor. We gebruiken niet altijd de koelkast.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 18:07 #1014508

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
sy helios schreef :
die 100Ah verdubbelen en zonnepaneeltje erbij
check ook ff je verbruik van de koelkast.
indien compressortype; ok
indien absorptie; kansloos

:) slimme tip over het keol kast type :cheer: :cheer:
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 18:32 #1014516

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
@monk
eigen ervaring, daarom destijds diepte investering gedaan :S
dat 12v/230V/gas kreng eruit en een compressor kk er in.
sindsdien altijd kk aan (wel z-paneel)
en koud bier (mits voorradig)

voor heen; continue 7 a 8 amp
daarna 1,2 amp gemiddeld,
of zoiets
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 18:35 #1014517

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
correct !

Inderdaad is de grote van de boot niet echt een bepalende factor .. een betere formule zou zijn een boot met meerdere hutten / toileten koelkasten , fancy elektronica etc etc ..iets wat een boot rond de 10 meter meestal niet heeft. We hebben zelf 1 boot met radar.. zucht wat een nutteloos ding qua energie verbruik.

Maar bij mijn ervaring is dat een boot van 15 meter bijna 400 Amp service aan boord kan hebben voor een 24 uursvaart over open water.
De reden dat je meer nodig heb aan Amp voorraad bij slecht weer. Een autopilot systeem kan helft gebruiken als de zee niet vlak is. PV werkt niet met vol rendement.

Verder moeten schippers niet bang zijn om de motor te gebruiken voor het laden van de accu's
Het is goed voor de motor en binnen korten tijd is de accu vol plus de boiler warm ( als je die heb ) Even op een wat hoger toeren tal zetten als je de motor bij het varen niet belast.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 18:43 #1014520

Monk schreef :
Verder moeten schippers niet bang zijn om de motor te gebruiken voor het laden van de accu's
Het is goed voor de motor en binnen korten tijd is de accu vol plus de boiler warm
Dat is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen met een diesel, hij kan niet eens op bedrijfstemperatuur komen als je hem gebruikt om te laden. Een koude motor slijt tot wel 12 keer zo snel als een diesel die op bedrijfstemperatuur draait. Als je niet iedere paar duizend uur je motor wilt reviseren dan moet je dit soort dingen echt niet doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 18:51 #1014526

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Monk schreef
Maar bij mijn ervaring is dat een boot van 15 meter bijna 400 Amp service aan boord kan hebben voor een 24 uursvaart over open water.
De reden dat je meer nodig heb aan Amp voorraad bij slecht weer. Een autopilot systeem kan helft gebruiken als de zee niet vlak is. PV werkt niet met vol rendement.

Zo'n groot zwaar schip leent zich vaak prima voor een passende (tweedehands) windvaanstuurinrichting. Juist bij die zware omstandigheden werkt de windvaanstuurinrichting erg goed. Bij minder wind / voor de wind kan de autopilot vaak handig zijn (maar dan neemt die wel minder Ah).
Verder heb je op zo'n grote schuit vaak meer mogelijkheden om een windmolen kwijt te kunnen :).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 18:54 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 20:06 #1014556

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Gelukkig is dat dan een goedkoop leermomentje, nieuw dieseltje is niet duur

Erikdejong schreef :
Monk schreef :
Verder moeten schippers niet bang zijn om de motor te gebruiken voor het laden van de accu's
Het is goed voor de motor en binnen korten tijd is de accu vol plus de boiler warm
Dat is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen met een diesel, hij kan niet eens op bedrijfstemperatuur komen als je hem gebruikt om te laden. Een koude motor slijt tot wel 12 keer zo snel als een diesel die op bedrijfstemperatuur draait. Als je niet iedere paar duizend uur je motor wilt reviseren dan moet je dit soort dingen echt niet doen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 20:31 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 20:33 #1014565

  • Sp28
  • Sp28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hartelijk dank voor al jullie uitgebreide antwoorden.

Ik denk dat ik voor 2x 110 amp gel accu parallel geschakeld ga in combinatie met een Victron bluesmart 25 amp acculader. het zonnepaneel wordt dan nog even toekomst muziek. Verder behoud ik de 70 amp accu als start accu, ik zal mijn diodebrug vervangen voor een Cyrix-CT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 21:10 #1014583

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
klinkt mooi.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 20 jan 2019 21:34 #1014587

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Erikdejong schreef :
Monk schreef :
Een koude motor slijt tot wel 12 keer zo snel als een diesel die op bedrijfstemperatuur draait. Als je niet iedere paar duizend uur je motor wilt reviseren dan moet je dit soort dingen echt niet doen.







Hoezo dan Erik? Dat is al vaker ter sprake gekomen, maar heb nooit 'n passend antwoord gehad van iemand.
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 21:35 door O.E.B..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 08:14 #1014644

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Sp28 schreef :
ik zal mijn diodebrug vervangen voor een Cyrix-CT.
Waarom? Diode brug (mits gecompenseerd of verliesvrij) werk ook perfect.
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 08:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 08:52 #1014664

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
31 voet staal
service 2x 100 Ah;
zonnepanelen: 2x 95 Watt en 1x 45 Watt en windmolen Aerogen 4
verbruik: koelkast, gps, pc, SSB
geen verbruik: windvaan ;)


tja 6 jaar geen walstroom ? behoudens klussen met gereedschap aan boord, en bij tropische regendagen toch wel de motor draaien.

koelkast is de grootste energie vreter (in de tropen)
in NL en noorden geen problemen door relatief kouder (minder verbruik)en langere licht/zon (meer opbrengst)dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 10:10 #1014684

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
O.E.B. schreef :
Erikdejong schreef :
Monk schreef :
Een koude motor slijt tot wel 12 keer zo snel als een diesel die op bedrijfstemperatuur draait. Als je niet iedere paar duizend uur je motor wilt reviseren dan moet je dit soort dingen echt niet doen.


Hoezo dan Erik? Dat is al vaker ter sprake gekomen, maar heb nooit 'n passend antwoord gehad van iemand.


Daar ben ik ook benieuwd naar. Nou is het m.i. algemeen bekend dat een koude motor sneller slijt. Dus wil ik de vraag wat anders formuleren: suggereerde je dat een motor die alleen stroom draait niet op bedrijfstemperatuur komt?
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 10:12 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 10:22 #1014691

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Eclips schreef :
Dus wil ik de vraag wat anders formuleren: suggereerde je dat een motor die alleen stroom draait niet op bedrijfstemperatuur komt?

Of het alleen een kwestie van bedrijfstemperatuur is, weet ik niet, maar het volksgeloof wil dat een diesel moet 'werken en dus toeren moet maken, om in goede conditie te blijven. Urenlang vrijwel stationair draaien is niet 'werken'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 10:59 #1014706

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
Dus wil ik de vraag wat anders formuleren: suggereerde je dat een motor die alleen stroom draait niet op bedrijfstemperatuur komt?

Of het alleen een kwestie van bedrijfstemperatuur is, weet ik niet, maar het volksgeloof wil dat een diesel moet 'werken en dus toeren moet maken, om in goede conditie te blijven. Urenlang vrijwel stationair draaien is niet 'werken'.

Is dat niet meer gestoeld op het feit dat verbrandingsmotoren idealiter over hun hele toerenbereik ingezet moeten worden? Een scheepsdiesel die constant 3000 rpm moet draaien heeft het toch niet beter of slechter dan eentje die stationair draait?
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 14:39 #1014764

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
Dus wil ik de vraag wat anders formuleren: suggereerde je dat een motor die alleen stroom draait niet op bedrijfstemperatuur komt?

Of het alleen een kwestie van bedrijfstemperatuur is, weet ik niet, maar het volksgeloof wil dat een diesel moet 'werken en dus toeren moet maken, om in goede conditie te blijven. Urenlang vrijwel stationair draaien is niet 'werken'.

Is dat niet meer gestoeld op het feit dat verbrandingsmotoren idealiter over hun hele toerenbereik ingezet moeten worden? Een scheepsdiesel die constant 3000 rpm moet draaien heeft het toch niet beter of slechter dan eentje die stationair draait?
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel...

Kijk, als we in retorisch gezeur moeten verzanden, dan kunnen we beter ophouden. Welke jachtdiesel draait continue 3000 toeren? Je moet het gewoon even willen begrijpen en dan zijn we eruit. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 15:50 #1014778

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
lodewijk stegman schreef :

Kijk, als we in retorisch gezeur moeten verzanden, dan kunnen we beter ophouden. Welke jachtdiesel draait continue 3000 toeren? Je moet het gewoon even willen begrijpen en dan zijn we eruit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Pardon? "Retorisch gezeur?" Dat is een term die ik zeker van jou niet verwacht. Ik stel een serieuze vraag. Gewoon uit gezonde belangstelling, want ik héb niet eens een dieselmotor. Dus ook geen enkel belang.
Ik zal het, speciaal om dit soort misverstanden te voorkomen, even nuanceren. Vervang "3000 toeren" maar door "langdurig hetzelfde toerental". Misschien snap je dan de essentie van mijn vraag. :angry:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 17:12 #1014786

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Heren,

Voordat iedereen weer met modder gaat gooien: feiten graag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 17:22 #1014790

Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
Dus wil ik de vraag wat anders formuleren: suggereerde je dat een motor die alleen stroom draait niet op bedrijfstemperatuur komt?

Of het alleen een kwestie van bedrijfstemperatuur is, weet ik niet, maar het volksgeloof wil dat een diesel moet 'werken en dus toeren moet maken, om in goede conditie te blijven. Urenlang vrijwel stationair draaien is niet 'werken'.

Is dat niet meer gestoeld op het feit dat verbrandingsmotoren idealiter over hun hele toerenbereik ingezet moeten worden? Een scheepsdiesel die constant 3000 rpm moet draaien heeft het toch niet beter of slechter dan eentje die stationair draait?
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel...

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_problems
Diesels moeten idealiter op zeker meer dan de helft van hun load lopen om carbon build-up, verglazen van de cylinderwanden en algehele vervuiling (oa van de olie) te voorkomen. DIt is speciaal het geval als je een turbo hebt. Op onze vorige boot (turbo diesel) draaiden we iedere 150 uur een uur volgas om alles weer schoon e branden.

Ik hoef je niet per-se te overtuigen, maar ik vind het wel relevant om inhoud te geven aan de hierboven gegeven stellingen om andere diesel bezitter in staat te stellen een helder afweging te maken.

Een andere optie is de diesel gewoon in zijn werk te zetten als je stroom draait, op die manier moet de motor werken, komt deze op temperatuur (wel graag wat langer laten draaien) en worden bovenstaande problemen vermeden.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 17:36 #1014791

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Als wij op de motor varen, draait onze Yanmar 1GM10 lekker op 3000 toeren, en varen we tegen de rompsnelheid.
Yanmar beveelt aan, als een motor een aantal uren op lage toeren of onbelast gebruikt is, even volgas te varen of als dat om vaartechnische redenen niet kan, onbelast een paar keer flink gas te geven. Dit verwijdert koolstofafzettingen in de verbrandingsruimte.
Bij lage toeren en lage belasting treedt verglazing op van de cilinder(s). Dat betekent zoveel dat de groeven die van het honen zijn achtergebleven, en die normaal door de daarin achterblijvende smeerolie zorgen voor smering van de zuiger, dichtlopen en voorzien worden van een harde glasachtige laag. Het dan ontstane gladde oppervlak zorgt voor overmatige slijtage, olieverbruik en compressieverlies. Zie zta.nu/wp-content/uploads/2014/02/hppscan32.pdf

Uit het Yanmar handboek :

Laatst bewerkt: 21 jan 2019 18:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 17:51 #1014794

O.E.B. schreef :
Hoezo dan Erik? Dat is al vaker ter sprake gekomen, maar heb nooit 'n passend antwoord gehad van iemand.
De eerste stap is de olie. De eerste paar omwentelingen die de motor maakt hebben geen olie op alle de plekken waar deze hoort te zijn, direct een gigantische slijtage slag in e eerste paar fracties van een seconde. Daarna de extra slijtage omdat de olie te koud is waardoor de viscositeit niet optimaal is en dus de smeereigenschappen van de olie niet zoals ze behoren te zijn. Met een motor die "lekker werkt" duurt het 10-20 minuten voor de olie op bedrijfstemperatuur komt, hangt van de relatieve massa van de motor af. Die eerste 10-20 minuten heb je een verre van optimale smering van de lagerschalen en zuigers welke dan geleidelijk beter word als de motor warmer word.

Verder zitten er ongeveer 70 - 75 verschillende metalen in een motorblok, allemaal met hun eigen mechanische eigenschappen, de belangrijkste mechanische eigenschap hier is het uitzettingscoëfficiënt. Met name staal en aluminium welke beide in diverse legeringen in een motorblok zitten, hebben behoorlijk verschillende uitzetting naarmate de temperatuur omhoog gaat. Het ontwerp van de motor is zodanig gemaakt dat alle spelingen optimaal zijn bij een warmte motor. aluminium zet meer uit dan staal en je kunt dus wel bedenken dat bij een aluminium blok de stalen zuigers strakker in de cilinders zitten waardoor er meer slijtage van de zuigerwanden optreed, combineer dat nog eens met het gebrek aan olie in de eerste seconde en je kunt wel nagaan wat er dan gebeurt in een koude start.

Met een koude motor (10 graden celsius door het gehele blok) slijt 12 keer zo snel als een motor die op bedrijfstemperatuur draait, die 12 keer word geleidelijk beter als het opwarmingsproces inzet. Om slijtage te verminderen wil je dus de opwarming zo snel mogelijk plaats laten vinden, je moet echter voorzichtig zijn dat je het niet TE snel doet, niet vollast met een koude motor dus, want dan concentreert de te snelle opwarming zich rond de verbrandingskamers waardoor dit gedeelte van het blok wel warm is, maar de rest nog niet. Dit is ook weer een ernstige vorm van mishandeling door de ongelijkmatige vervorming, mogelijk zelfs zo erg dat je blok in tweeën kan splijten.

Door omstandigheden heb ik eens eenmaal stroom moeten draaien met mijn Yanmar, normaal gaat de thermostaat binnen 5 minuten open, die ene keer stroom draaien was deze na 25 minuten nog niet open. Thermostaat open betekend dat het koelwater circuit de 80C behaald, dat betekend niet dat optimale bedrijfstemperatuur bereikt is, dat duurt minimaal 4 tot 6 keer zo lang. Een bijna stationair draaiende motor bereikt de optimale bedrijfstemperatuur zelfs helemaal niet waardoor interne passingen niet optimaal zijn en waardoor de eigenschappen van de olie ook niet zijn zoals ze bedoeld zijn.

Kortom: stroomdraaien met je motor is erg slecht. Een diesel in een zeiljacht heeft het al enorm zwaar door het draaien van altijd maar die korte stukjes. De gemiddelde leeftijd bij vervanging van een zeiljacht diesel is 3.000 uur, komt overeen met nog geen 150.000 km in een auto. Als jouw diesel in de auto versleten is na 150.000km, dan sta je op je achterste poten een weet iedereen dat de betreffende motor misbruikt is. Dat doen we dus vrijwel continue met onze dieseltjes in zeilboten.

Stationair of onbelast draaien van een diesel is verre van goed, een koude diesel stationair of onbelast laten draaien is ronduit mishandeling.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 17:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 18:03 #1014798

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Stationair of onbelast draaien van een diesel is verre van goed, een koude diesel stationair of onbelast laten draaien is ronduit mishandeling.
Dit zijn gedateerde sprookjes. Er zijn vele dieselmotor-bezitters die deze sport nog steeds beoefenen waaronder veel zuiderburen (valt me vaak op als we in Zeeland zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 18:20 #1014803

Dat vele mensen het doen wil nog niet zeggen dat het goed is. Tel daarbij op het feit dat de gemiddelde zeiljacht diesel maar 3000 uur meegaat en je weet wat de mishandeling inhoud.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 18:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 18:31 #1014809

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Die enkele keer dat ik stroom moet draaien en geen wedstrijd vaar zet ik de motor gewoon in zijn werk. Tijdens de 24uurs breekt nood dan wet en draait de motor zonder in zijn werk te staan en wat hoger dan stationair om in elk geval de dynamo volle bak te laten leveren.
Als ik aan zie komen zonder walstroom ergens te gaan liggen gooi ik de zeilen wat eerder naar beneden en vaar een poos op de motor.
Probleem toch opgelost? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 18:46 #1014817

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Zeer verhelderend allemaal. Dank voor de uiteenzetting. Veel van bovenstaande is dan even zo goed van toepassing op benzinemotoren. Alleen het stuk van de verglazing op de cilinderwand niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl