Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b?

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 20:24 #1014867

koko schreef :
Die enkele keer dat ik stroom moet draaien en geen wedstrijd vaar zet ik de motor gewoon in zijn werk. Tijdens de 24uurs breekt nood dan wet en draait de motor zonder in zijn werk te staan en wat hoger dan stationair om in elk geval de dynamo volle bak te laten leveren.
Als ik aan zie komen zonder walstroom ergens te gaan liggen gooi ik de zeilen wat eerder naar beneden en vaar een poos op de motor.
Probleem toch opgelost? ;)

Volgnummer helemaal opgelost. Exact dat doen wij ook als we bv op een bewolkte dag naar een ankerplaats gaan, iets eerder de motor aan.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 21:18 #1014897

Dat is inderdaad een goede oplossing, ik heb dit alleen aangehaald omdat er beweerd werd dat stroom draaien juist goed is voor je motor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 21 jan 2019 22:48 #1014920

aluminium blok de stalen zuigers strakker in de c

Eric ik denk dat dit omgekeerd is, gietstalen cilinder/blok en aluminium zuiger, ik ken tenminste niet anders.

Met bijna alle van je argumenten ben ik het eens.
Vooral; hoe lichter belast, des te langer het duurt voor de motor in optimale conditie is.

Maar hij komt, bij mij, wèl op bedrijfstemperatuur.

Vanmiddag nog kunnen kontroleren.

Vanaf de steiger naar de ankerplaats met stationair draaiende motor. Er wat langer over gedaan dan nodig was, dit om die thermometers te bekijken.
Ik beb op een paar plaatsen thermometers.

De koelvloeistof IN het blok warmt al duidelijk op, 78º, terwijl de vloeistof aan de andere kant van de thermostaat koud (28º) blijft, heel langzaam opwarmt door het lekgaatje.
Na verloop van tijd schiet die thermometer plotseling stijl omhoog naar zo´n 60º en dan weer langzaam verder naar 75º.

Nu geloof ik niet dat, wanneer de koelvloeistof al op temperatuur is, dan ook de motor in z´n geheel ook op bedrijfstemperatuur is, dat duurt nog wat langer.

Ik zou de stelling wat willen aanpssen:
Frequente koude starts en zeer kort draaien zijn veel schadelijker dan langdurig op laag vermogen draaien.
De motor is een Volvo 2020.

M´n auto motor draait ook zeer landurig op laag vermogen, het actuele verbruik is een maat voor het gevraagde vermogen. Dat is vaak minder dan 3 liter per 100km.
Er zijn een paar steile hellingen in de buurt. Wanneer ik met juist gestarte motor er tegen op moet gaat dat in twee, terwijl na een lange laag vermogen rit, dus met warme motor, het makkelijk in drie gaat, het verbruik is dan wel 15ltr per 100 km.
Die automotor zit tegen de 300.000 km aan en heeft geen enkel verschijnsel van slijtage.

Het starten van een motor heeft een noodzaak, men moet ergens heen, ver weg of kortbij, of accu´s laden
Wanneer dat kortdurend is heeft dat die startslijtage.
Die wordt niet goed gemaakt door langer te draaien tot de motor geheel op bedrijfstemperatuur is.
!0 keer een KOUDE start en 3 minuten draaien is heel wat erger dan één keer een koude start en 5 uur zeer licht belast draaien, maar wel op temperatuur
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 22:52 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 04:34 #1014931

@Saeftinge, dat is welliswaar stationair, maar dust niet onbelast.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 08:24 #1014965

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :

Kijk, als we in retorisch gezeur moeten verzanden, dan kunnen we beter ophouden. Welke jachtdiesel draait continue 3000 toeren? Je moet het gewoon even willen begrijpen en dan zijn we eruit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Pardon? "Retorisch gezeur?" Dat is een term die ik zeker van jou niet verwacht. Ik stel een serieuze vraag. Gewoon uit gezonde belangstelling, want ik héb niet eens een dieselmotor. Dus ook geen enkel belang.
Ik zal het, speciaal om dit soort misverstanden te voorkomen, even nuanceren. Vervang "3000 toeren" maar door "langdurig hetzelfde toerental". Misschien snap je dan de essentie van mijn vraag. :angry:

Je zult het niet geloven, maar zelfs Nachtvlinder begon over deze faux pas in een ander draadje. Ik heb mijn fout tegenover hem erkend!

Laten we het erop houden dat ik even op het verkeerde been werd gezet, door een vreemd voorbeeld.

Hoewel er op dit forum kennelijk mensen zijn die, als ze op de motor varen, dat consequent met 3000 tpm doen. Misschien is er toch voor elke vreemde veronderstelling een bevestigend antwoord.
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 08:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 10:18 #1015007

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
lodewijk stegman schreef :
Je zult het niet geloven, maar zelfs Nachtvlinder begon over deze faux pas in een ander draadje. Ik heb mijn fout tegenover hem erkend!

Laten we het erop houden dat ik even op het verkeerde been werd gezet, door een vreemd voorbeeld.

Hoewel er op dit forum kennelijk mensen zijn die, als ze op de motor varen, dat consequent met 3000 tpm doen. Misschien is er toch voor elke vreemde veronderstelling een bevestigend antwoord.

Zoals ik in het andere draadje als schreef: ik heb je reactie daar eerder gelezen dan deze hier. Die 3000 rpm was een voorbeeld, een wildcard zo je wilt. Ik bedoelde er mee te zeggen dat iedere bootmotor zo ongeveer een toerental heeft dat veelvuldig langdurig achter elkaar gebruikt wordt. Dat kan net zo goed 2300, 2763, 2950 of 3200 rpm zijn, en zal ongetwijfeld samenhangen met de rompsnelheid van de desbetreffende boot. En ik vroeg me af of langdurig belast draaien op een bepaald toerental niet net zo schadelijk zou zijn voor een (diesel)motor als stationair draaien.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 10:22 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 10:43 #1015013

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :
Je zult het niet geloven, maar zelfs Nachtvlinder begon over deze faux pas in een ander draadje. Ik heb mijn fout tegenover hem erkend!

Laten we het erop houden dat ik even op het verkeerde been werd gezet, door een vreemd voorbeeld.

Hoewel er op dit forum kennelijk mensen zijn die, als ze op de motor varen, dat consequent met 3000 tpm doen. Misschien is er toch voor elke vreemde veronderstelling een bevestigend antwoord.

Zoals ik in het andere draadje als schreef: ik heb je reactie daar eerder gelezen dan deze hier. Die 3000 rpm was een voorbeeld, een wildcard zo je wilt. Ik bedoelde er mee te zeggen dat iedere bootmotor zo ongeveer een toerental heeft dat veelvuldig langdurig achter elkaar gebruikt wordt. Dat kan net zo goed 2300, 2763, 2950 of 3200 rpm zijn, maar hangt ongetwijfeld samen met de rompsnelheid van de desbetreffende boot. En ik vroeg me af of langdurig belast draaien op een bepaald toerental niet net zo schadelijk zou zijn voor een (diesel)motor als stationair draaien.

Wat betreft het schadelijk zijn van langdurig hetzelfde toerental draaien: ik heb ooit ook wel iemand gesproken, die in relatie tot automotoren (hoewel de persoon in kwestie ooit machinist op de vaart was geweest) beweerden dat een motor vooral wisselend belast moest worden.
Ik twijfel daaraan. Mijn idee is, dat zolang temperatuur en smering goed zijn en toerentallen niet hoog of te laag, het voor geen enkele motor een probleem is om tientallen uren hetzelfde toerental te draaien.
Te veel lage toerentallen zouden (ook bij benzinemotoren) leiden tot een 'luie' motor; dat is ook zo'n verhaal. Ik weet het niet.

Maar in het specifieke geval van een diesel is langdurig draaien op bijvoorbeeld 1000 toeren, als de motor pas bij 3500 toeren zijn maximale vermogen levert, geen goede zaak. Waarom is in het andere draadje al uitgebreid uitgelegd.

Ik heb zelf 28 pk in een boot van 28 voet en 4 ton. Dat is voor een zeilboot relatief veel. Bij 1800 toeren, op stroomloos, relatief vlak water zonder wind, vaart de boot al 5,2 knopen. wat ik een prima kruissnelheid vind, hoewel ik nog een knoop onder de rompsnelheid zit. Ik kan echter belast ruim 3000 toeren halen; eigenlijk is die 1800 toeren niet helemaal optimaal voor het schoon houden van de motor. Dus doe ik wat anderen ook al beschreven: ik vaar regelmatig een tijdje op 2500 toeren, of wat korter op het maximale toerental. Na veertien jaar in bedrijf te zijn geweest (waarvan 10 jaar in mijn eigendom) is de motor nog in tamelijke optimale conditie, voor zover ik kan nagaan. Geen rook, vlot startend en geen olieverbruik van betekenis.

Ach, je moet een beetje hart voor het ding hebben. Ik vermoed dat ik 'm in vergelijking met andere zeilers een beetje vertroetel. Voor veel zeilers zijn motoren dingen die gewoon moeten lopen. Verder willen ze er niks over weten.
Toch is zo'n motor, na de zeilen, eigenlijk het meest essentiële wat je aan boord hebt. Véél essentiëler dan al die electronica waar men zich hier zo blind op staart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 19:30 #1015169

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Ach, het komt allemaal niet zo nauw met dat starionaire draaien hoor.
Taxi's stonden vroeger uren achtereen stationair te rammelen, te wachten op klanten. Die motoren haalden km standen waar je bang van wordt.

Daar komt bij, mijn auto, een Mercedes 270cdi draait de meeste van de tijd ook ruim onder het mooiste toerental... en dat is maar goed ook anders zou ik constant 200 km per uur rijden.

Dat er veel rokende bootmotortjes zijn heeft mijns inziens vooral te maken met leeftijd, en de mishandeling na koude start. Mensen starten hun dieseltje en geven dan volgas om toch net nog dat andere bootje te ontwijken. Een motor van 40 jaar geleden (veel van de ontwerpen van de motortjes stammen uit de jaren 50 en 60) rookt en stinkt nu eenmaal meer dan een modernere diesel.

En om terug te gaan naar de startersvraag:
120 amp 24volt. Is zowel start als service.
Gebruikers: compressor koelkast, paar ledlampjes en tablets telefoons (ook van de kids).. in de winter natuurlijk ook de kachel.
Zomers 2 dagen is goed te doen.
In de winter doe ik dit maximaal 30 uur.

Groeten Jeroen



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 19:32 #1015170

ST-5 schreef :
Taxi's stonden vroeger uren achtereen stationair te rammelen, te wachten op klanten. Die motoren haalden km standen waar je bang van wordt.
Die motoren zijn dan al warm, dat maakt nogal een verschil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 22 jan 2019 19:40 #1015173

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Ja, die motoren zijn veelal warm. Ik zeg dan ook dat stationair draaien geen enkel probleem is. Een koude motor op zijn staart trappen wel.

Het mooiste is om je motor gewoon snel op te laten warmen, en dan een uurtje of twee stroomdraaien.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 16:03 #1019321

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik had een 100Ah semitractie accu, die was op z'n hoogst 20% ontladen. Deze was stuk en is nu vervangen door een 52Ah deep cycle AGM accu (CSB Accu). Deze accu is een stukje lichter, maar mag zonder al te veel problemen tot 80% worden ontladen, verder kan ook nog en dan nog moet de accu het prima blijven doen.

Ik heb aan boord:
- NMEA GPS (aan de marifoon)
- Marifoon
- Victron BMV-700
- Log en dieptemeter
- zeer zelden een electrische koelbox
- alle binnenverlichting Led
- licht (wit) in masttop nog geen led, staat op de planning
- Stuurautomaat
- Victron BluePower 15A acculader
- Sinds kort heb ik ook een leuk projectje met een Raspberry PI Zero W met RTL-SDR AIS ontvanger en ook daarop een USB GPS. Deze draait ook als NMEA multiplexer zodat ik de AIS en GPS gegevens op de Ipad kan gebruiken
- binnenkort komt er een 50 Watt zonnepaneeltje aan boord (is onderweg :) )

Met de Raspberry PI en de randapparatuur daaraan zal het stroomverbruik wel iets stijgen. Maar met het zonnepaneel verwacht ik geen problemen in de energievoorziening.

Ik vaar geen hele lange tochten en ben meestal hooguit een weekend weg en zonder walstroom. De langste aaneengesloten dagtocht is meestal een stuk langs de zeeuwse kust tijdens de jaarlijkse pinkstertocht met de vereniging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 16:12 #1019328

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
wpoeyer schreef :
Ik had een 100Ah semitractie accu, die was op z'n hoogst 20% ontladen. Deze was stuk en is nu vervangen door een 52Ah deep cycle AGM accu (CSB Accu). Deze accu is een stukje lichter, maar mag zonder al te veel problemen tot 80% worden ontladen

Tot 80% ontladen = snelle afschrijving van je accu, denk ik. Ik lees het volgens mij ook in de specs van je accu. Dan gaat ie max 400x opladen mee.. bij 80% DOD (hoe je dat exact berekend weet ik niet). Ik hoop voor je dat het meevalt. Zelf heb ik een lifepo4 accu die minder weegt dan jouw accu, 100Ah heeft en je 80% tot DOD mag ontladen. Het is nu achteraf gezemel, maar had dat geen betere optie voor je geweest? Of bewust niet voor gekozen?
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 16:15 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 16:51 #1019339

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
400 cycles @ 100%DOD at 25℃ 1800 cycles @ 30%DOD at 25


vind je accu ook niet zo lang mee gaan met diepe ontlading, wat mij ook opvalt is dat ie zelfs 500A kan leveren..

er zijn volgens mij zeker betere accus te koop

maar ligt er aan wat ie kost, laat zeggen dat ie 600 keer kan ontladen worden tot 80 %...je doet dat onladen elke keer dat je een dag vaart , en je vaar twee dagen per week dan is dat 300 weken..is toch 6 jaar..bij gemiddeld 1 dag in de week is dat 12 jaar en als je hem niet altijd helemaal tot 80 % ontlaad kan je wel naar 15 of 20 jaar toe
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 16:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 17:36 #1019352

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Zonder zonnepaneel verwacht ik de accu niet meer dan 50% te ontladen als ik het echt heel gek doe voor ik weer kan opladen.. nu komt er een zonnepaneel bij en zal dat nog veel minder zijn.

Ik liep toevallig tegen deze accu aan voor een goede prijs, zeg maar benzine-auto-startaccu-prijsje. Deze accu word ook gebruikt voor electrische vervoersmiddelen, en is dus gemaakt om zeer diep te ontladen, ideaal is het niet natuurlijk, maar ik heb nog nooit de helft van de beschikbare spanning gebruikt, dus een afgewogen besluit idd.

Klinkt erg leuk zo'n lifePO4 accu van 100ah.. wel minstens 15x duurder :O Gaat me wat te ver voor de tochtjes die ik maak met m'n 22 voet boot. Voor 20 Ah zie ik een lifePO4 accu voor 215,-, maar dat is wel weinig capaciteit.

Maar goed ik heb er niet heel veel research in gestoken destijds :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 17:38 #1019353

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Er is altijd een betere te koop ;).. Zie het ook zo dat deze accu waarschijnlijk max 5x per jaar tot maximaal 50% ontladen zal worden. Mocht dat nu ineens anders gaan worden omdat ik langere/meerdaagse tochten ga maken en niet tussentijds kan opladen dan zien we dat dan wel weer.

Als ik naar de specs van de Victron AGM accu's kijk valt het wel mee, deze accu was een derde van de prijs van een Victron:
Levensduur
≥ 300 cyclussen bij volledige ontlading (ontlading tot 10,8 V met I = 0,2C₂₀, gevolgd door ongeveer twee uur rust in
ontladen, en dan opnieuw opladen met I = 0,2C₂₀)
≥ 700 cyclussen bij 60% ontlading (ontlading gedurende drie uur met I = 0,2C₂₀, direct gevolgd door opnieuw opladen met
I = 0,2C₂₀)
≥ 1000 cyclussen bij 40% ontlading (ontlading gedurende twee uur met I = 0,2C₂₀, direct gevolgd door opnieuw opladen met
I = 0,2C₂₀)
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 17:42 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 20:19 #1019407

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
mooi toch ! als je accu koopt van 1000 euro moet ie ook erg lang me gaan.

Mijn accu van Hangkook 105 ah zit er al drie jaar in en koste toen met een spotprijs 48 euro in een stuntverkoop.


ik ontlaad hem maar weinig verder dan 20%, zelfs naar UK was ie nog 80% vol met al die energiezuinige spullen..veel verder dan 150 wh ontlading komt ie niet gewoon, behalve die keer met een koelbox toen zat ik op 380 wh en zelfs dat kan voor een dagje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 20:21 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 20:40 #1019414

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
peter1 schreef :
mooi toch ! als je accu koopt van 1000 euro moet ie ook erg lang me gaan.
.

Niet gelijk gaan overdrijven.. mijn accu lifepo4 90ah kost 400 euro incl. 20A lader en bms. Een maatje kleiner is er al vanaf 300 euro.. Ik snap dat het leuk overkomt om 1000 euro te roepen maar de prijzen van lifepo4 gaan nog steeds naar beneden, zo ervaar ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 20:51 #1019418

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Dat zijn de absolute top accuus qua prijs/kwaliteit/gewicht/levensduur, en komen zeker in het bereik. ik ga dat ook kopen als deze de geest geeft, maar die lage prijs kwam mooi uit want ik had net mijn bootje en kocht me lek aan alles.

90 ah is echt gewoon 1080 wh wat je er uit trekt en dat is bizar veel in vergelijking met een normale accu



Sneaker schreef :
peter1 schreef :
mooi toch ! als je accu koopt van 1000 euro moet ie ook erg lang me gaan.
.

Niet gelijk gaan overdrijven.. mijn accu lifepo4 90ah kost 400 euro incl. 20A lader en bms. Een maatje kleiner is er al vanaf 300 euro.. Ik snap dat het leuk overkomt om 1000 euro te roepen maar de prijzen van lifepo4 gaan nog steeds naar beneden, zo ervaar ik.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 20:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 20:54 #1019419

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik kan ze niet vinden voor die prijs, maar wellicht dat dat met goed zoeken zou lukken. Op aliexpress misschien, maar dan ga je ook over de 600,- als je verzenden, btw en invoerrechten erbij telt.

Dus 90Ah voor 400,-, ik ben wel benieuwd waar dan. Als ik kijk naar prijzen op de NL markt, dan is de bewuste LiFePO4 accu zonder lader dus goedkoper dan een AGM of Gel accu van vergelijkbare capaciteit. Dan zou je kunnen zeggen dat er nauwelijks reden meer is om een loodaccu te kopen.
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 21:16 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 21:13 #1019423

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
wpoeyer schreef :
Ik kan ze niet vinden voor die prijs, maar wellicht dat dat met goed zoeken zou lukken. Op aliexpress misschien, maar dan ga je ook over de 600,- als je verzenden, btw en invoerrechten erbij telt.

Dus 90Ah voor 400,-, ik ben wel benieuwd waar dan.
Hier
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...3-2V-90Ah.html?cur=1

Nog geen 100 euro p/s. Voor 12v heb je er 4 nodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 21:14 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 05 feb 2019 21:23 #1019427

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Ali zegt:

The unit price of 12v 100ah lifepo4:$ 368/piece
The unit price of 12v 200ah lifepo4 :$728/piece

RELIPOWER <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

www.alibaba.com/product-detail...8.0.0.74563e5faWbmZz

Voor als je geen twijfels krijgt bij een merknaam reli-power
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 06 feb 2019 15:25 #1019638

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Daar komt nog wel wat spulletjes bij, zo een 12 volts setje komt dan op 750 euro

PvO schreef :
wpoeyer schreef :
Ik kan ze niet vinden voor die prijs, maar wellicht dat dat met goed zoeken zou lukken. Op aliexpress misschien, maar dan ga je ook over de 600,- als je verzenden, btw en invoerrechten erbij telt.

Dus 90Ah voor 400,-, ik ben wel benieuwd waar dan.
Hier
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...3-2V-90Ah.html?cur=1

Nog geen 100 euro p/s. Voor 12v heb je er 4 nodig.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 06 feb 2019 16:00 #1019654

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
peter1 schreef :
Daar komt nog wel wat spulletjes bij, zo een 12 volts setje komt dan op 750 euro

Beste Peter, zoals ik aangaf is mijn setje 400 euro geweest incl. BMS en 20a lader. En het komt niet van Ali.. gewoon vanuit de EU. Dus geen import tax of BTW (in mijn geval dan..). Koop je particulier, dan wel BTW. Overigens experimenteert mijn LiFoPo4 mannetje er ook lustig op los.. en heeft hij naast de 'drop-in-and replace' accu's nu ook de losse cellen. Dan bouwt hij exact wat je vraagt. Volgens mij zijn er in de EU nu velen die dit doen. Sommige vragen niet iets meer dan anderen. Of gebruiken mindere kwaliteit cellen. Als ik de losse cellen optie bestel ontvang ik headway cellen (zegt mij verder niks.. maar volgens hem prima Chinees spul).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 06 feb 2019 16:17 #1019662

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Dan is het niet echt reeel om te vermelden dat je voor 400,- een complete set koopt. Het kost namelijk zonder een mannetje en incl. BTW wel wat meer en dat is voor de meeste consumenten toch de situatie die geldt. Ga je 'gewoon' naar de winkel voor een LiFePO4 winkel als consument ga je toch eerder richting of over de 1000,- dan naar de 400,-.

Maar ik zie zeker wel redenen om voor LiFePO4 te kiezen als je veel stroom verbruikt en op gewicht wilt/moet besparen. Dat het voorlopig nog wel substantieel duurder is dan lood accu's is mij wel duidelijk. Het is maar net of je het er voor over hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoeveel ah service accu('s) hebben jullie a/b? 06 feb 2019 16:27 #1019664

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
ik vind het mooi spul, en tegen die tijd dat mijn loodaccu kapot gaat zijn ze misschien wel 400 euro zonder mannetje en incl btw.

en voor mij nog goedkoper want ik hoef maar 60 ah te hebben van zulke accuus en heb ik al meer dan nu 105 ah op lood, we hebben nog 3-4 jaar zeker voor dat deze goedkope lood accu kapot is hoop ik.

Maar dan hoop ik serieus dit soort accu te plaatsen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 feb 2019 16:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl