Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :
Je zult het niet geloven, maar zelfs Nachtvlinder begon over deze faux pas in een ander draadje. Ik heb mijn fout tegenover hem erkend!
Laten we het erop houden dat ik even op het verkeerde been werd gezet, door een vreemd voorbeeld.
Hoewel er op dit forum kennelijk mensen zijn die, als ze op de motor varen, dat consequent met 3000 tpm doen. Misschien is er toch voor elke vreemde veronderstelling een bevestigend antwoord.
Zoals ik in het andere draadje als schreef: ik heb je reactie daar eerder gelezen dan deze hier. Die 3000 rpm was een voorbeeld, een wildcard zo je wilt. Ik bedoelde er mee te zeggen dat iedere bootmotor zo ongeveer een toerental heeft dat veelvuldig langdurig achter elkaar gebruikt wordt. Dat kan net zo goed 2300, 2763, 2950 of 3200 rpm zijn, maar hangt ongetwijfeld samen met de rompsnelheid van de desbetreffende boot. En ik vroeg me af of langdurig belast draaien op een
bepaald toerental niet net zo schadelijk zou zijn voor een (diesel)motor als stationair draaien.
Wat betreft het schadelijk zijn van langdurig hetzelfde toerental draaien: ik heb ooit ook wel iemand gesproken, die in relatie tot automotoren (hoewel de persoon in kwestie ooit machinist op de vaart was geweest) beweerden dat een motor vooral wisselend belast moest worden.
Ik twijfel daaraan. Mijn idee is, dat zolang temperatuur en smering goed zijn en toerentallen niet hoog of te laag, het voor geen enkele motor een probleem is om tientallen uren hetzelfde toerental te draaien.
Te veel lage toerentallen zouden (ook bij benzinemotoren) leiden tot een 'luie' motor; dat is ook zo'n verhaal. Ik weet het niet.
Maar in het specifieke geval van een diesel is langdurig draaien op bijvoorbeeld 1000 toeren, als de motor pas bij 3500 toeren zijn maximale vermogen levert, geen goede zaak. Waarom is in het andere draadje al uitgebreid uitgelegd.
Ik heb zelf 28 pk in een boot van 28 voet en 4 ton. Dat is voor een zeilboot relatief veel. Bij 1800 toeren, op stroomloos, relatief vlak water zonder wind, vaart de boot al 5,2 knopen. wat ik een prima kruissnelheid vind, hoewel ik nog een knoop onder de rompsnelheid zit. Ik kan echter belast ruim 3000 toeren halen; eigenlijk is die 1800 toeren niet helemaal optimaal voor het schoon houden van de motor. Dus doe ik wat anderen ook al beschreven: ik vaar regelmatig een tijdje op 2500 toeren, of wat korter op het maximale toerental. Na veertien jaar in bedrijf te zijn geweest (waarvan 10 jaar in mijn eigendom) is de motor nog in tamelijke optimale conditie, voor zover ik kan nagaan. Geen rook, vlot startend en geen olieverbruik van betekenis.
Ach, je moet een beetje hart voor het ding hebben. Ik vermoed dat ik 'm in vergelijking met andere zeilers een beetje vertroetel. Voor veel zeilers zijn motoren dingen die gewoon moeten lopen. Verder willen ze er niks over weten.
Toch is zo'n motor, na de zeilen, eigenlijk het meest essentiële wat je aan boord hebt. Véél essentiëler dan al die electronica waar men zich hier zo blind op staart.