Gedoe allemaal....
Ik moest van de LFP politie dit uit een ander draadje halen, vooruit dan maar
Ik wil proberen om een 200AH LFP set als een soort "drop-in" te gebruiken voor de huidige accu's. Nu 2x Optima yellowtop 55AH die al veel capaciteit verloren hebben.
Drop-in is relatief en als ik de draad lees van HansV Krijgt daar een paard de hik van als je leest wat je allemaal "zou moeten doen". Nog los van het kosten aspect.
Ik wil het proberen op een meer low level manier; loopt het fout? J.D.
De elektrische bottom line van LFP accu's:
- Nooit te ver ontladen, dus een afslag of alarm.
- Liever niet verder laden dan 3,4 volt per cel (volgens Peper).
- Nooit over laden en al zeker nooit boven de 4,2 Volt.
- Bij 3,4 volt gebruik is balanceren eigenlijk zelden noodzakelijk. Dit kan ook elk jaar in de winter een keer gebeuren.
- Niet door blijven laden als de accu's vol zijn. Er moet dus een "afslag" op het zonnepaneel en de bestaande acculader.
- Dynamo stroom dient begrenst te worden in laadstroom, anders verbrand de dynamo. Dit gaat door een combinatie van serie diode en langere dunne leiding. (héél conventioneel) Iets van 10 meter 4mm2 bifilair gewikkeld. Het afschakelen bij volle batterij is discutabel, omdat je niet een dynamo onbelast kan laten draaien vanwege de oplopende doorslag spanning van de gelijkrichter in de dynamo.
Hier zal dus tóch gesleuteld moeten worden aan de regelaar. Nu heb ik nog een PWM dynamo regelaar liggen die ik zelf 30 jaar geleden maakte. Daarmee kan je ook de maximum stroom tussen 0-100% regelen, dat zou zelfs nog thermisch gestuurd kunnen worden. Wel weer teveel ongewenste knutselarij. Zoveel mogelijk standaard is het devies.
- Accu monitor onmisbaar
nl.aliexpress.com/item/3301463...7,searchweb201603_53
De solar en lader "afslag" reset elke nacht als de zon onder gaat. De volgende morgen begint het laden weer tot de afslag spanning bereikt is en schakelt dan weer af. Dit hetzelfde met de acculader als de walspanning er op komt en er af gat.. Wel een manual resetknopje voorzien. (geheel is eigen bedenksel met solidstate DC-relais 100A).
Het streven is dus om door toevoeging van minimale hulpmiddelen en wijzigingen;
A - de batterijen niet gelijk defect te maken
B - gebruik te maken van de reeds standaard aanwezige bronnen/apparatuur.
Alles kopen en opnieuw (laten) installeren kan iedereen altijd nog wel met voldoende financiële middelen. Verder wil ik laten zien dat LFP accu's geen hocuspokus zijn, als je je maar binnen de gestelde grenzen en waarden begeeft.
Dit project gaat wel een winter en mogelijk langer duren ivm de échte werkzaamheden.
De start accu blijft een Optima redtop, zonder meter o.i.d., hij doet het of niet...
Misschien is het een nobel streven en komt er weinig van terecht...