Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:12 #1077899

@paradyske en Twist,
als we dan toch gaan pluggen, ik doe het nog beter!
Draadloos!
Iedere cel zijn eigen printje. De batterijen in mijn elektrische aandrijving staan in serie (4) en parallel (14). Een heleboel dus.
Dus inderdaad veel bekabeling in de conventionele manier.
Nu simpel twee korte draadjes naar de plus en min. Geen gevaarlijke ground loops en dure kabels door de boot.

Draadloos versturen de bordjes de data ( spanning en temperatuur) naar een centale module.
Ik kan de data van de 14 cellen op de multiview zien. Tevens krijg ik elke dag een smsje met de gegevens.
Dat werkt betrouwbaarder dan LORA, waar je nog steeds plekken hebt zonder dekking (bijv: houtrib!!)

Uiteraard wordt teveel spanning automatisch weg gebalanceerd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:15 #1077902

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Twist schreef :
En om er dan nog maar een optie bij te doen... ik kwam deze tegen van CTEK: www.ctek.com/products/on-board/d250se
manual: www.ctek.com/storage/ma/2b4be7...manual-low-UK-EN.pdf

daar heb ik ook naar gekeken , maar de instellingen zijn vast (voor zover ik me kan herinneren) en hij kost meer dan een sterling 30A en maar een klein beetje minder dan de sterling 60A versie

www.12voltplanet.co.uk/battery...attery-chargers.html

wel een mooi product verder
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:29 #1077910

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
roozeboos schreef :
@paradyske en Twist,
als we dan toch gaan pluggen, ik doe het nog beter!
....

Goed hoor. Applaus.
Ik weet niet waarom ik aan het pluggen ben volgens jou. Ik deel mogelijk relevante oplossingen voor het dynamo overbelastingsprobleem. Misschien heeft WnW daar wel/geen behoefte aan. Dat weet ik niet. Wel denk ik in te kunnen schatten dat WnW geen draadloze met Lora versturende beter beste over top oplossing wil.

Als het aan mij lag, dan zou je technische input blijven, en je lange tenen een beetje ingetrokken.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:33 #1077913

dank je, jij was wat anders aan het linken zag ik later, sorry. gecorrigeerd.

En wadnwind gaat geen toeters en bellen doen, dat denk ik ook niet.
Ik hoop wel dat hij het nodige doet. Drop in bestaat niet.

Overigens zijn er mooie lifepo accu's kompleet met ingebouwde bms lcd en alles.
Dat lijkt al heel erg op drop in. Sneaker heeft er eentje. iets van 500 euro voor 90Ah.
Alleen die dus ook niet direct laden via alternator.
Meestal is alleen via walstroom laden met de bijgeleverde lader al genoeg. Meesten liggen savonds in de haven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:34 #1077914

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
ReneK schreef :
daar heb ik ook naar gekeken , maar de instellingen zijn vast (voor zover ik me kan herinneren) en hij kost meer dan een sterling 30A en maar een klein beetje minder dan de sterling 60A versie

www.12voltplanet.co.uk/battery...attery-chargers.html

wel een mooi product verder

Inderdaad niks aan in te stellen. Prijs had ik nog niet opgezocht.
De Sterling en de Mac-Plus zijn zeker als je anders nog bijkomende componenten nodig hebt aantrekkelijke opties. (@Hans V, jij had het terecht al over eventuele benodigde extras)
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:38 #1077916

LoRa hoeft niet hoor, er komt ook NMEA0183 uit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:42 #1077920

Dan kan jij ook naar de multiview! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:44 #1077922

It Paradyske schreef :
Tijd voor een echte mooie Battery Controller!
Iedere cel zijn eigen monitor, en balanceereenheid. Alles natuurlijk softwarematig te configureren.
hansfix.nl/electric/2019/08/26/battery-monitor/
De verwachting is dat balanceren niet veel nodig is, en dat we dat slechts heel af en toe gaan doen, middels een kleine laadstroom, mocht het al nodig zijn. De balanceereenheid kan ook niet veel verstouwen, het is dus zaak dat de eindunit de lader afschakelt als een cel de balanceergrens heeft bereikt.
Oh ja, via Lora is de spanning op het internet te volgen. :-)
En dan ontvang ik ook een mailtje als het te spannend wordt.

Oh ja, voor de liefhebbers is de code en pcb-layout ook gratis beschikbaar
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:45 #1077924

roozeboos schreef :
Dan kan jij ook naar de multiview! :)

Tuurlijk, gewoon default xdr messages displayen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:46 #1077925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Dan wil ik ook wel even pluggen. Lekker simpel houden. Stel je hebt een bootje met een zonne paneel en een (Victron) MPPT regelaar. Verder een FET accu scheiding allemaal al aan boord.
Je brengt je loodaccu naar de oude metalen. Koopt 4 LFP cellen en knoopt die aan elkaar met vier van deze balance modulles er op. Rest nog het laden via de alternator van de motor. Daarvoor koop je een omvormer 12 naar 24 volt. die sluit je aan op de aanwezige FET diode scheiding en de 24V kant sluit je aan met een schottky diode er tussen aan je aanwezige MPPT regelaar. Wat je dan nog moet doen de MPPT regelaar op de gewenste float en bulk spanningen instellen. Daarna gewoon weer gaan zeilen. They lived happily ever after. Het leven kan verrassend simpel zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:47 #1077927

Na alle voor en tegen gelezen te hebben kom ik tot de stelling dat wegblijven van de uiterste grenze nnog zo slecht niet is.

Toen er alleen loodaccu´s waren werden daarvoor laders ontwikkeld.
Die zorgen voor het noodzakeleijk optoppen van lood.
Dat resulteerde in een strijd om de beste lader te leveren.

Iedereen beweert de beste lader te produceren.
-Het moet zo snel mogelijk
-Het moet zo vol mogelijk
-Het mag niet veel kosten
-Het moet zonder verliezen gaan
-Het moet goedkoop zijn

De loodaccu´s hebben inmiddels de beste lader ooit.

Ik heb altijd een beetje afstand bewaard tot die uiterste grenzen die fabrikanten
opgeven. En wat overcapaciteit genomen.
Dat heeft bij mij altijd een acculevensduur van meer dan 10 jaar opgeleverd. En ook bij de mensen die mijn advies opvolgden om wat weg te blijven van de uitersten.
En dit niet alleen bij accu´s.

Nu is er een ander type accu dat niet meer de eis stelt op opgetopt te zijn.
Het schijnt zelfs beter te zijn om niet opgetopt lang buiten bedrijf te zijn.
Dat is toch een perfecte eigenschap om niet voortdurend op die accu te moeten letten.

Wees verstandig en neem niet het absolute minimum dat nodig is, neem wat overcapaciteit, en laadt tot 90% ipv 102%. geen probleem meer.

Maar niets is zonder gebreken, de nieuwe LFP zou wel eens ongelijk de cellen kunnen laden, wat de te verwachten levensduur van 60 jaar naar 40 jaar terugbrengt.

Wel daar zijn ook oplossingen voor:

Balancers die ietsje stroom verkwisten, niet de moeite waard, en laders per cel die goed afgesteld moeten worden.

Daar maak je dan toch een keus uit.
En wanneer je daar dan ook een klein beetje afstand bewaart tot die uiterste grenzen (die overigens nog lang niet exact bepaald zijn) is het probleem er niet meer.

Hierin is Peper de enige die zijn stellingen met metingen en steekhoudende argumenten onderbouwt!!!

Het lijkt me logisch om bij een nieuwe ontwikkeling wat afstand te houden van de uitersten die de fabrikanten stellen.
De ervaringen over wat langere tijd van 3 Noreen bevestigen dat.

Laadt de cellen net niet tot 100% houdt de laad spanning op 3,4V en verbreek de verbinding.
Herstel die laadverbinding weer bij 3.2V of 3.3V.
De laadbron, panelen, generator, windmolen, walstroom kunnen alle af- en bijgeschakeld worden met veel simpeler regelaars dan voor lood accu nodig is.
Dit door een commando van de accu spanning uitgaand.
De stroom een maximale waarde geven is ook zo moeilijk niet.

maak een keus tussen balancers of per cel laden en klaar.

Laden op 13,4 of 13,6V voor alle cellen kan op de meeste loodacculaders ook ingesteld worden.

Mijn Victron paneel laders stel ik dan in:
'Absortie' 13,6 met een maximale tijd van nul minuten,
'Float' op 13,2 met ook een maximale tijd van nul minuten. De regelaar gaat dan af en wacht tot de spanning 13,2V wordt en schakelt weer aan.

Zo simpel kan het zijn.

Van alle mogelijke problemmen die ik rondom me waarneem hoef ik alleen die op te lossen die zich op het pad bevinden wat ik ga volgen, dat zijn er doorgaans heel weinig, de rest komt niet eens in de buurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 14:53 #1077929

Ik kan niet genoeg wijzen op het feit dat je wanneer je losse LiFePo of lithiumion cellen gebruikt je moet monitoren!!!!!!!
Spanning en temperatuur.
Bij 1 kapotte cel overlaadt je echt de andere cellen! €€€€
Lithium kan dan ook nog ploffen, helemaal vervelend. LiFePo's zijn gelukkig wat minder destructief voor de omgeving.

balanceren kan je over discussieren, dat je dat wellicht maar eens in de drie jaar nodig hebt ofzo.
Dat geloof ik ook wel.
Maar dat weet je pas als je de spanningen van alle cellen weet.

Naar mijn mening is een multimeter 1 keer per jaar echt niet voldoende.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 15:00 #1077931

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Saeftinghe schreef :
Zo simpel kan het zijn.

klopt ,

het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat de LFP cellen / packs niet door een onvoorzien probleem (of gewoon een vergissing aan de gebruikers kant) in de gevaren zone komen . dwz een geautomatiseerd systeem dat voorkomt dat er met een te hoge spanning geladen wordt of te diep ontladen wordt

dit systeem kun je natuurlijk ook weglaten , zelfs de balancing boards kun je weglaten , als je binnen de veilige voltages blijft en hier zeker van bent dat het nooit zal gebeuren . mocht het wel een keer gebeuren , door 2 weken een koelkast oid per ongeluk aan te laten staan en je trekt je akku leeg heb je wel een probleem , of als je alternator een keer stuk gaat en blijft laden zijn ze ook stuk

allemaal geen probleem natuurlijk , gewoon nieuwe cellen halen en 'les geleerd'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 15:05 #1077934

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
ReneK schreef :
Saeftinghe schreef :
Zo simpel kan het zijn.

klopt ,

het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat de LFP cellen / packs niet door een onvoorzien probleem (of gewoon een vergissing aan de gebruikers kant) in de gevaren zone komen . dwz een geautomatiseerd systeem dat voorkomt dat er met een te hoge spanning geladen wordt of te diep ontladen wordt

dit systeem kun je natuurlijk ook weglaten , zelfs de balancing boards kun je weglaten , als je binnen de veilige voltages blijft en hier zeker van bent dat het nooit zal gebeuren . mocht het wel een keer gebeuren , door 2 weken een koelkast oid per ongeluk aan te laten staan en je trekt je akku leeg heb je wel een probleem , of als je alternator een keer stuk gaat en blijft laden zijn ze ook stuk

allemaal geen probleem natuurlijk , gewoon nieuwe cellen halen en 'les geleerd'

99,9% van de mensen varen met onbeveiligde loodaccu's rond. Een gassende loodaccu kan zeker ontploffen ! Maar daar ziet men toch niet zo'n probleem in.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 15:41 #1077943

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :

99,9% van de mensen varen met onbeveiligde loodaccu's rond. Een gassende loodaccu kan zeker ontploffen ! Maar daar ziet men toch niet zo'n probleem in.

Als een LFP pack van 100Ah uur hetzelfde zou kosten als een lood akku , en als een LFP op dezelfde manier zou reageren op onder/overladen , en waarschijnlijk doen ze dat ook wel als je binnen de veilige marges blijft, zou ik het probleem ook niet zien ?

daarom ben ik echt benieuwd hoe WnW eea gaat aanpakken , ik vind het een mooi project en had het misschien ook wel zo gedaan als ik er zeker van zou zijn dat ik defecte cellen makkelijk zou kunnen krijgen tegen een acceptabele prijs , maar ook vanuit china kost een 200Ah pack van 4 prismatische cellen $720 ex verzend en dat is toch serieus geld ?

low level manier : dus initieel top balanceren , geen balancing boards of andere BMS, laden met een lader tot 13.6 volt en dan stoppen

volgens mij gaat dat werken *als* (zolang ?) er niets (per ongeluk) misgaat tijdens laden / ontladen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 15:53 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 15:46 #1077948

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
Ik kan niet genoeg wijzen op het feit dat je wanneer je losse LiFePo of lithiumion cellen gebruikt je moet monitoren!!!!!!!
Spanning en temperatuur.

voor 8 dollar een metertje er permanent aanhangen waarbij je eenvoudig af en toe de afzonderlijke cel spanning controleert ?

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:25 #1077959

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
ReneK schreef :
3Noreen schreef :

99,9% van de mensen varen met onbeveiligde loodaccu's rond. Een gassende loodaccu kan zeker ontploffen ! Maar daar ziet men toch niet zo'n probleem in.

maar ook vanuit china kost een 200Ah pack van 4 prismatische cellen $720 ex verzend en dat is toch serieus geld ?

Een 200Ah LFP kun je vergelijken met een 350Ah loodaccu van goede kwaltijd. Die kosten ook serieus
geld en gaan statistisch veel minder lang mee.
Ik durf wel de stelling aan dat minstens 7 op de tien loodaccu's vroegtijdig aan hun eind komen doordat ze lange lijd slechts gedeeltelijk geladen hun tijd verdoen. Laat daar nu LFP geen last van hebben.
Een AWB is goed af met een simpele 100-160Ah LFP opzet zonder veel toeters en bellen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 16:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:26 #1077960

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :
Tijd voor een echte mooie Battery Controller!
Iedere cel zijn eigen monitor, en balanceereenheid. Alles natuurlijk softwarematig te configureren.
hansfix.nl/electric/2019/08/26/battery-monitor/
De verwachting is dat balanceren niet veel nodig is, en dat we dat slechts heel af en toe gaan doen, middels een kleine laadstroom, mocht het al nodig zijn. De balanceereenheid kan ook niet veel verstouwen, het is dus zaak dat de eindunit de lader afschakelt als een cel de balanceergrens heeft bereikt.
Oh ja, via Lora is de spanning op het internet te volgen. :-)
En dan ontvang ik ook een mailtje als het te spannend wordt.

A Word about “Non-Essential” Features…

If a BMS is any good, gimmicks such as displaying cell voltages should be entirely irrelevant: the end-user wants reliable, trouble-free energy storage, not a subscription to the Lithium Channel on Battery TV, always wondering what is going to come up next.


:laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:30 #1077962

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
WADnWIND schreef :
A Word about “Non-Essential” Features…

If a BMS is any good, gimmicks such as displaying cell voltages should be entirely irrelevant: the end-user wants reliable, trouble-free energy storage, not a subscription to the Lithium Channel on Battery TV, always wondering what is going to come up next.


:laugh: :laugh:

Precies, als je in je vrij tijd aan het zeilen bent wil je toch niet naar metertjes zitten staren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:36 #1077963

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik geloof dat we "low level"hier wat verliezen.

1- Als je een 2/3 traps lader in de boost-mode afregeld op 13,4 V en de lader schakelt terug naar de float stand 0,8 volt lager, dan loopt er GËËN stroom meer richting accu's. Ook kan je een enable/disable signaal aan je lader geven d.m.v. de remote switch aansluiting.
Dat de lader dan nog z.g. spanning "drukt" op 12,6 volt is dan niet waar, tenzij de batterijspanning hieronder daalt.

2 - onbalans blijkt, volgens diverse bronnen, voornamelijk te ontstaan in de hogere spanningen, als je daar niet komt is het5 probleem minder/nauwelijks aanwezig. Als je dus 1x per jaar balanceert?

Een balancer mag altijd, voor de gemoedsrust, luxe of simpel.

3- thermische bewaking, wat is de noodzaak en heeft het echt praktisch nut?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 16:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:49 #1077971

0.8 volt lager dan eindlading zou moeten werken.
Maar dan zou ik m gewoon afschakelen hoor. Waarm zou je dat niet doen.

Plus, ik zou alleen laden als je aan boord bent. Je hoeft m niet af te toppen voordat je van boord gaat zoals met de oude lood en AGM.

@ReneK , ja inderdaad , wat voor meter dan ook.
Als je maar klunt monitoren. Hoewel je daarmee weer draadjes krijgt.
In mijn geval heb ik 14 cellen in serie, dat is een dikke kabel. Daarom heb ik het draadloos opgelost.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:49 #1077972

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :

3- thermische bewaking, wat is de noodzaak en heeft het echt praktisch nut?

Sterling zet the temp. compensatie uit bij de LifePo4 stand , ik denk dat bewaken van de temperatuur meer omgevings temp is , aangezien de cellen capaciteit gaan verliezen bij warm blijven (>30graden) en misschien als 'early warning' dat er een cel uit de pas loopt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:56 #1077976

ReneK schreef :
Ce est parti schreef :


als ik mijn bootje zou gebruiken zoals 99.9% van alle bootjes gebruikt worden , zeiltochtje hier en daar en af en toe een vakantie , zou ik niet eens aan LifePo4 denken. dan is het gewoon te duur en te omslachtig

ps we hebben de laatste 3 jaar zo'n 400 uur op de motor uren teller mogen bijschrijven :( maar hebben zo'n 8000/9000 mijl gevaren :)

Maar die 99.9% hebben dan ook niet zo'n uitgebreide installatie en hoeven hun accu's niet te koelen :cheer:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 16:59 #1077977

3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
A Word about “Non-Essential” Features…

If a BMS is any good, gimmicks such as displaying cell voltages should be entirely irrelevant: the end-user wants reliable, trouble-free energy storage, not a subscription to the Lithium Channel on Battery TV, always wondering what is going to come up next.


:laugh: :laugh:

Precies, als je in je vrij tijd aan het zeilen bent wil je toch niet naar metertjes zitten staren.

Precies! Dus een mailtje of een piepje als er echt wat is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 aug 2019 17:42 #1077990

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1189
Piepje dan ben je dus voor een paar euro klaar met een cel chekker die in de rc wereld gebruikt word
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl