Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:05 #1078299

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :

Ik heb zelf ook nu de methode van stroombegrenzing gekozen via twee schottky diodes in serie die op een fors koellichaam zitten. (Zwaar oversized, maar dat blok alu had ik nog liggen.)

Precies! Exact zo
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:05 #1078300

...maar onze alternators kennen dit fenomeen dus niet (en kun je direct stroomloos maken door het veld stroomloos te maken)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:08 #1078301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
37south schreef :
In mijn boeken is dat alternator ingreepje een relatief simpel iets, vooral bij Bosch.

Mij bekend, ik heb het 10-tallen keren gedaan in de tijd dat we nodig zelf PWM maakte. Ik heb geen standaard Bosch.

Recept voor zorgenvrij varen is standaard, standaard en standaard. Dat als resultaat van ruim 30 jaar custom build te maken.

Ik heb meerdere keren ervaren dat invliegen van bijzondere oplossing op lastige plekken op de wereld héél kostbaar is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:09 #1078302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nachtvlinder schreef :
...maar onze alternators kennen dit fenomeen dus niet (en kun je direct stroomloos maken door het veld stroomloos te maken)?

Mits je de interne verbindin van de gelijkrichter naar de D= reeds verwijderd hebt. Voor schroefas dynamo's deden wij dat ook.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:11 #1078303

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Nachtvlinder schreef :
...maar onze alternators kennen dit fenomeen dus niet (en kun je direct stroomloos maken door het veld stroomloos te maken)?
Als je de veldstroom echt onderbreekt kan er normaal gesproken geen laadstroom meer lopen.

Bij remanent magnetisme gaat het om een heel zwak rest veld, maar net genoeg om een klein beetje spanning te generen. Als deze spanning een stroom door de veldwikkeling kan laten lopen wordt het veld iets sterker, wat meer spanning enz.
Geen veldstroom alleen een kleinespanning, in iedergeval veel te laag om te laden.


Geld voor een normale generator/dynamo. Helaas bevestigen uitzonderingen de regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:24 #1078306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
@ Saeftinghe

Ik heb het over low-level, dus een gewone dynamo uit de auto industrie, geen exoten.
Elke standaard Bosh zit (denk ik) nog zo in elkaar.

Ik heb maar een 45A standaard dynamo, het laden met 120A is natuurlijk alleen voor de blue water freaks, die uitsluitend one-offs ambiëren lijkt wel. Wij noemen dat niet service vriendelijk en zelfs service vijandig als daar wat mee is.
Ik ben zelfs tevreden met 20-25 ampere. :)
Het is aan mijzelf de taak om m.b.h. serie dioden of serie weerstand om de maximum stroom te begrenzen. Ik voorzie daar geen probleem in. Voordeel is dat bij een dynamo wissel (pfff) alles zó overgezet kan worden.

langere tijd stilstand is in mijn beleving 1/2 tot enkele jaren en er staat beslist geen onzin. Hoogstens wat spelfouten.

Ik houd natuurlijk geen rekening met luxe borstelloze dynamo's.

Ik vind het toch wat kortzichtig als "men" hier alle navelstaart op zijn eigen systeem, mag best, maar bekritiseer een ander dan niet als die gewoon standaard heeft. Vaak is het hier een verplasserij van details en specs. (doe ik ook wel aan mee).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 15:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 15:25 #1078308

Ik wil nogmaals een klompje breken voor de "doodnormale" installatie met een SBM. Beproefde methode, beveiliging tegen alle denkbare faalwijzen.

Wat het niet volledig doet is je cellen binnen de _wenselijke_ grenzen houden voor een ultra lange levensduur, maar je hebt geen toeter of bel meer nodig om te zorgen dat je cel een "per ongelukje" overleeft.

Voor wat betreft de eerder aangehaalde 100% SOC experiment, bedenk dan dat marinehowto de boel nogal scherp stelt.

In den beginne was het doodnormaal om cellen wel tot 5 of 6 volt te "primen". Al snel werd dat teruggebracht naar 4,5V en sinds enkele jaren word 4V geadviseerd als voldoende hoog.

Veruit de meest commercieel beschikbare beveiligingsoplossingen balanceren bij 3,6V per cel. Ik heb geen enkele reden gevonden aan te nemen dat dat "hoog" is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 16:10 #1078320

WadnWind,

Ik heb niets geschreven over Bosch.
Dat generatortje waarover ik het heb was 40 jaar geleden en zo standaard als het maar kan zijn.
Borstelloos was en is helemaal geen luxe, waren destijds zeer wijd verbreid aanwezige generatortjes.

Wanneer er iemand is die met standaard spullen werkt ben ik het wel. Alles moet met de spullen die aan boord zijn in orde gemaakt kunnen worden.
Niks geen invliegen van excootische onderdelen.

En wie bekritiseer ik?
Ik probeer oplossingen aan te dragen onderbouwd met jarenlange ervaringen opgedaan op eigen en vele andere schepen!!

Ik las dat je lampje onvoldoende veldstroom doorlaat om stationair de generator te starten, probeer eens een wat zwaarder lampje, dan is dat ook verholpen.
En wanneer je het lampje er uit hebt, en de regelaar een kwartiertje (mischien wat langer) zonder spanning is probeer dan eens of je generator bij verhoogd motor toeren wil starten.
Waarschijnlijk zie je dan dat mijn bewering nog niet zo´n onzin is.

En uit zo uit m´n geheugen: Die militaire generatoren die niet uit zichzelf wilden starten, dat had (denk ik) te maken met dat weggezakte remanent magnetisme.
Na een paar keer gedraaid te hebben deden ze het wel direct, eerst het spul op toeren en dan pas de belasting erop.
Die dingen stonden inderdaad wel een halfjaar in de opslag.

Die VERONDERSTELLING van mij; ander weekijzer materiaal in de kern van de wikkelingen zou dan best wel eens juist kunnen zijn, bij wissel stroom generatoren komt de bekrachtiging waarschijnlijk uit uit de generator zelf.
Maar dat zijn slechts veronderstellingen.
Er zullen forumleden zijn die dat véél beter weten dan ik.
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 16:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 16:21 #1078324

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
boarderbas schreef :
bedenk dan dat marinehowto de boel nogal scherp stelt.

Klopt, hij kan zo ZF lid worden! :laugh:

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de LFP informatie van Eric Bretscher van Nordkyn Design. Een schat aan gedegen Lithium info van iemand met veel zee ervaring, en op een wat Europeser toontje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 16:23 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 16:33 #1078326

Wat marinehowto met nam aanhaalt is ouwe koeien, van toen LiFePo nog gewoon als dropin werd geplaatst zonder aanpassingen. Met een SBM printje er tussen en een speciale LiFePo lader ben je eigenlijk zo goed als klaar.

Voor wat betreft laden via de dynamo, zou ik zwaar nadenken of je die moeite wilt doen. Ik heb het niet gedaan, gewoon 2 gescheiden systemen. Ik kan er mee leven dat ik geen stroom kan draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 18:27 #1078362

boarderbas schreef :

Voor wat betreft laden via de dynamo, zou ik zwaar nadenken of je die moeite wilt doen. Ik heb het niet gedaan, gewoon 2 gescheiden systemen. Ik kan er mee leven dat ik geen stroom kan draaien.

Dat past misschien ook wel bij de andere mindset. Moet je wel voldoende alternatieve bronnen hebben en wellicht wat overcapaciteit. Het hangt ook erg van je vaargedrag af.

Ga je wat langer weg zou ik er toch niet gerust op zijn. Inmiddels is de robuuste oplossing vrij simpel toch, alleen dan wel ff € 500,- aftikken voor die dc-dc converter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 19:07 #1078369

Noballast schreef :
boarderbas schreef :

Voor wat betreft laden via de dynamo, zou ik zwaar nadenken of je die moeite wilt doen. Ik heb het niet gedaan, gewoon 2 gescheiden systemen. Ik kan er mee leven dat ik geen stroom kan draaien.

Dat past misschien ook wel bij de andere mindset. Moet je wel voldoende alternatieve bronnen hebben en wellicht wat overcapaciteit. Het hangt ook erg van je vaargedrag af.

Ga je wat langer weg zou ik er toch niet gerust op zijn. Inmiddels is de robuuste oplossing vrij simpel toch, alleen dan wel ff € 500,- aftikken voor die dc-dc converter.

www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...ische-scheiding.html 144 euro en klaarrrr
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 19:34 #1078382

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ce est parti schreef :
Noballast schreef :
boarderbas schreef :

Voor wat betreft laden via de dynamo, zou ik zwaar nadenken of je die moeite wilt doen. Ik heb het niet gedaan, gewoon 2 gescheiden systemen. Ik kan er mee leven dat ik geen stroom kan draaien.

Dat past misschien ook wel bij de andere mindset. Moet je wel voldoende alternatieve bronnen hebben en wellicht wat overcapaciteit. Het hangt ook erg van je vaargedrag af.

Ga je wat langer weg zou ik er toch niet gerust op zijn. Inmiddels is de robuuste oplossing vrij simpel toch, alleen dan wel ff € 500,- aftikken voor die dc-dc converter.

www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...ische-scheiding.html 144 euro en klaarrrr

Wat ik met die dcdc omvormers altijd afvraag, ze zijn wel kortsluitbestendig, maar kunnen ze er ook tegen om gedurende langere tijd(uren) kortgesloten te worden?
Wat dat is wat je feitelijk doet door ze aan te sluiten op een lipo accu met een lagere klemspanning dan de ingestelde uitgangsspanning van de converter.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:01 #1078399

Goede vraag: gedraagt deze zich bij overbelasting als constante stroombron, schakelt ie af of raakt ie defect?

De bedoeling is het eerste...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:08 #1078408

De Orion mag gebruikt worden als acculader vlgs de specs. Verder kan hij user ingeregeld worden voor elk type accu, dus ook LiFePo4.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:16 #1078413

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ce est parti schreef :
De Orion mag gebruikt worden als acculader vlgs de specs. Verder kan hij user ingeregeld worden voor elk type accu, dus ook LiFePo4.
Inderuirdaad, je heb gelijk ze kunnen als acculader worden gebruik.
Dus dat zou moeten lukken.
En als 1 niet genoeg laadstroom levert, zet je er gewoon 1 bij, ze kunnen nog parallel ook.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:23 #1078419

Een 200aH set zou je optimaal laden met 0,1C dus 20A. Gaat dus prima met die 18A van de Victron, dan blijft je dynamo ook lekker fris!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:31 #1078422

Ce est parti schreef :
Noballast schreef :
boarderbas schreef :

Voor wat betreft laden via de dynamo, zou ik zwaar nadenken of je die moeite wilt doen. Ik heb het niet gedaan, gewoon 2 gescheiden systemen. Ik kan er mee leven dat ik geen stroom kan draaien.

Dat past misschien ook wel bij de andere mindset. Moet je wel voldoende alternatieve bronnen hebben en wellicht wat overcapaciteit. Het hangt ook erg van je vaargedrag af.

Ga je wat langer weg zou ik er toch niet gerust op zijn. Inmiddels is de robuuste oplossing vrij simpel toch, alleen dan wel ff € 500,- aftikken voor die dc-dc converter.

www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...ische-scheiding.html 144 euro en klaarrrr

Victron zelf denkt daar blijkbaar anders over en adviseerde mij deze als lader voor mijn 24V300Ah LifePo4. Dat heb ik maar niet gedaan en in plaats daarvan een Mastervolt MacPlus aangeschaft.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 20:45 #1078428

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Noballast schreef :
Ce est parti schreef :
Victron zelf denkt daar blijkbaar anders over en adviseerde mij deze als lader voor mijn 24V300Ah LifePo4. Dat heb ik maar niet gedaan en in plaats daarvan een Mastervolt MacPlus aangeschaft.

Dat is de 100A versie van de lichtere buck-boost DC-DC converters die ze onder hun eigen naam verkopen en lijkt me voor de doorsnee alternator aan boord van een jacht veel te zwaar. Metingen bij ons aan boord (redelijk goed gekoelde motorruimte) wijzen uit dat we bij 50A (continue) stroomafname van onze 110A alternator nog net binnen voor ons acceptabele grenzen blijven qua belasting (temperatuur).

Deze buck-boost converters lijken qua features erg op de Mastervolt Mac Plus maar zijn zo te zien niet door Victron zelf ontworpen (ik kom ze ook elders tegen).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 20:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 29 aug 2019 21:27 #1078441

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
WADnWIND schreef :
het controleren van onbalans, waar Rooz zich sterk voor maakt, is een goeie. Maar hoe vaak en hoe snel gaat dat fout? Ik heb een balance charger/discharger van 200mA, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten denk ik.

Iemand schreef ooit op ZF dat onbalans niet of nauwelijks plaatsvindt bij lagere spanningen.

Het raakt wel aan de kern: elke cel happy is het hele pakket happy. Check op cel niveau op over- en onder-spanning en je kan lekker serieel gaan laden (en ontladen uiteraard). Bij een fout (niet heel waarschijnlijk bij een gebalanceerd setje cellen) kun je iets (automatisch) doen; ophouden met (ont)laden.

Zo kun je de ‘domste’ lader nog geschikt maken voor LFP wmb
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 03:23 #1078451

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Ik heb het over low-level, dus een gewone dynamo uit de auto industrie, geen exoten.
Elke standaard Bosh zit (denk ik) nog zo in elkaar.

Ik heb maar een 45A standaard dynamo, het laden met 120A is natuurlijk alleen voor de blue water freaks, die uitsluitend one-offs ambiëren lijkt wel. Wij noemen dat niet service vriendelijk en zelfs service vijandig als daar wat mee is.
Ik ben zelfs tevreden met 20-25 ampere. :)


ik heb hier eens over nagedacht , maar ik denk dat ik een hele goedkope oplossing voor je heb ?

Wij gebruiken deze dingen voor de koelkast / vriezer , maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken om bijvoorbeeld de field draad van de alternator te laten onderbreken ?

Bijvoorbeeld temperatuur van de alternator loopt op naar 90 graden , relais komt in , field wordt afgeschakeld en alternator levert geen stroom meer , temperatuur van de alternator zakt naar 60 graden , relais gaat weer af , field wordt ingeschakeld en alternator levert weer stroom :)

dus gewoon een thermostaat er tussen die de temp vd alternator in de gaten houd en waar je iedere willekeurige tempratuur kunt ingeven , voor die 7 dollar ?

www.banggood.com/Geekcreit-STC...547&cur_warehouse=CN
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 05:18 #1078455

Ce est parti schreef :
Een 200aH set zou je optimaal laden met 0,1C dus 20A. Gaat dus prima met die 18A van de Victron, dan blijft je dynamo ook lekker fris!

Ja joh, lekker 12 uur motoren. :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 06:07 #1078467

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
It Paradyske schreef :
Ce est parti schreef :
Een 200aH set zou je optimaal laden met 0,1C dus 20A. Gaat dus prima met die 18A van de Victron, dan blijft je dynamo ook lekker fris!

Ja joh, lekker 12 uur motoren. :-(
ik afgelopen vakantie wel langere stukkern gemotord.
Maar nu verval je in de loodaccu gedachte van dat de accu volgeladen moet worden :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 06:20 #1078477

Bovendien wordt er ook geladen door zonnepaneel en eventueel walstroom. In de praktijk heb je dan voldoende.
TS heeft niet zo’n grote dynamo dus grote continu laadstromen zijn sowieso niet mogelijk.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 06:33 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 06:34 #1078491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De DC-DC omvormer truck werkt natuurlijk prima, alle victron's en mastervolt's etc. zijn stroombegrenst, echter.... Ik wil dergelijke stukjes techniek liever vermijden. De op0lossing van hans Fix lijkt mij nog het beste.

De thermische afslag methode heeft meerdere risico's voor de dynamo op langere termijn. Als je gaat laden met een koude dynamo vormt de LFP een bijna kortsluiting ivm de lage inwendige weerstand. De stromen in de dynamo zijn dan ontoelaatbaar hoog en veroorzaken warmte.
Elke keer als de dynamo dan weer mag laden, zijn de stromen weer op kortsluit niveau. Dat vinden de koper wikkelingen en de gelijkricht dioden niet fijn. Je gaat elke keer op en over de intern toelaatbare grenzen van de dynamo. Voordat de sensor warm wordt is de dynamo intern vele malen heter. Op een dag gaat dat fout....

Je hoeft niet de volle stroom te laden in LFP, als de extra weerstand en diode truck slechts 20-25A laadt ben ik al dik tevreden. De dynamo ziet dan een gewone belasting en je blijft ver binnen de veilig toelaatbare grenzen van je dynamo.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 06:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl