Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 18:21 #1083675

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Ik had deze sterling bekeken bij SVB.
www.svb24.nl/nl/sterling-batte...battery-charger.html

ik bedoel deze

www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-30a.html

hier nog een uitgebreide uitleg hoe het ding werkt en ingezet kan worden voor LFP , persoonlijk zet it er ook nog mijn (niet geschikt voor LFP) walstroomlader en zonnepanel op met PWM regelaars m dan zorgt de Sterling verder voor luiste spanningen en duratie naar de LFP bank

marinehowto.com/understanding-...-to-battery-charger/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 18:26 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 18:32 #1083682

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
Ik had deze sterling bekeken bij SVB.
www.svb24.nl/nl/sterling-batte...battery-charger.html

ik bedoel deze

www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-30a.html

Veuls te ingewikked ding, We zullen het er maar op houden dat het niet mijn cup of tea is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 18:36 #1083684

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
Ik had deze sterling bekeken bij SVB.
www.svb24.nl/nl/sterling-batte...battery-charger.html

ik bedoel deze

www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-30a.html

Veuls te ingewikked ding, We zullen het er maar op houden dat het niet mijn cup of tea is.

ok :)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 20:15 #1083730

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Respect voor alle kunde en oplossing en dit draadje. Maar vinden jullie dit low-level? Dan is mijn configuratie ernstig below-low-level, maar gelukkig werkt die naar volle tevredenheid ;-)
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 20:32 #1083736

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Arcadia schreef :
Respect voor alle kunde en oplossing en dit draadje. Maar vinden jullie dit low-level? Dan is mijn configuratie ernstig below-low-level, maar gelukkig werkt die naar volle tevredenheid ;-)

kan je daar iets meer over vertellen ?, hoe heb je het aangepakt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 sept 2019 06:19 #1083799

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
ReneK schreef :
Arcadia schreef :
Respect voor alle kunde en oplossing en dit draadje. Maar vinden jullie dit low-level? Dan is mijn configuratie ernstig below-low-level, maar gelukkig werkt die naar volle tevredenheid ;-)

kan je daar iets meer over vertellen ?, hoe heb je het aangepakt ?

Dat staat op pagina 5 van deze draad.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 sept 2019 06:36 #1083807

@Arcadia

Hoe heb je de startaccu gescheiden/gekoppeld? En waarom start je niet met de lfp?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 sept 2019 09:15 #1083861

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Zeilprutser schreef :
@Arcadia

Hoe heb je de startaccu gescheiden/gekoppeld? En waarom start je niet met de lfp?

Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu en heb niets vervangen aan de rest van het systeem. Dat was het meest low-level :-)

Beide accu's worden bediend via (zo heet dat geloof ik) een scheidingsdiode. De zonnepanelen bedienen alleen de LFP.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 sept 2019 09:43 #1083875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Arcadia schreef :
Zeilprutser schreef :
@Arcadia

Hoe heb je de startaccu gescheiden/gekoppeld? En waarom start je niet met de lfp?

Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu en heb niets vervangen aan de rest van het systeem. Dat was het meest low-level :-)

Beide accu's worden bediend via (zo heet dat geloof ik) een scheidingsdiode. De zonnepanelen bedienen alleen de LFP.

Aha, jij wint dit draadje.

Ik ben toch de bevreesd dat het mis zou kunnen gaan, vandaar wat meer hulpmiddelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 sept 2019 09:51 #1083879

Spanning instellen met een (open) potmetertje (meanwell) is voor mij een rode vlag aan boord.

Even wat condens er op en je voltage gaat aan de haal. Die dingen verlopen in de tijd ook nog eens een beetje tot erg veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 08:55 #1084273

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Zeilprutser schreef :
@Arcadia

En waarom start je niet met de lfp?

Natuurlijk moet Arcadia dat zelf beantwoorden, maar ik heb wel een vermoeden. Het is niet helemaal duidelijk of je een LFP accu wel kunt gebruiken om te starten. De ene verkoper zegt van wel, de amdere zegt van niet en velen laten zich er niet over uit. Gegeven dat de aanschaf altijd een flink bedrag betreft, denk ik dat je het risico niet neemt als je niet zeker weet dat het kan. Ik denk dat het vooral afhangt van de specs van het BMS, want de cellen zouden er zonder meer tegen moeten kunnen, toch?

Ik ben blij dat het concept van Arcadia (wat inderdaad écht low level is) weer aan bod komt. Ik was op vakantie toen dit topic startte en had bij terugkomst heel wat leesvoer. :) Toen zijn bijdrage voorbij kwam dacht ik "zo zou ik het ook willen". Reageren vond ik toen niet zinvol meer want er waren al pagina's achter volgeschreven en zijn kijk op low-level leek ondergesneeuwd. Tot nu dus...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 09:26 #1084285

Mij LFP’s moeten ook de 11kW Jettruster in beweging krijgen. Dat is nog wel een tandje meer dan een motor starten. Voor nu Is het plan om dit helemaal buitenom de BMS te doen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 09:34 #1084288

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Noballast schreef :
Mij LFP’s moeten ook de 11kW Jettruster in beweging krijgen. Dat is nog wel een tandje meer dan een motor starten. Voor nu Is het plan om dit helemaal buitenom de BMS te doen.

Dat is ook een optie, maar die keuze heb je eigenlijk alleen maar als je zelf een systeem bouwt van prismatische cellen. Bij een kant-en-klare accu met onboard BMS gaat dat niet, als je tenminste je garantie wilt behouden.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 10:05 #1084295

Arcadia heeft geen BMS met 200ah lfp worden zijn cellen dan niet eens gekieteld tijdens het starten, nauwelijks voltage drop dus een stuk minder weerstand, ik zie dan alleen maar voordelen.
Alleen dat diode blok kan dat misschien niet aan, dus weg er mee en ook die extra accu.
En dan is de vraag weer vindt die alternator dat dan wel leuk, dat begrijp ik nog niet helemaal.
Is dat diode blok meteen een begrenzer?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 10:29 #1084309

Zoals ik het begrijp is het diodeblok de scheiding tussen startaccu en LFP om te voorkomen dat de ena accu de andere gaat laden. De begrenzing in stroom (van de dynamo naar de LFP) wordt gerealiseerd door de DC-DC charger
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 10:32 #1084311

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Sailingcamelot schreef :
Zoals ik het begrijp is het diodeblok de scheiding tussen startaccu en LFP om te voorkomen dat de ena accu de andere gaat laden. De begrenzing in stroom (van de dynamo naar de LFP) wordt gerealiseerd door de DC-DC charger

Arcadia gebruikt geen DC-DC maar een klassieke diodebrug heeft voldoende spanningsval om de laadstroom te beperken. Mogelijk zelfs meer dan je zou willen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 12:10 #1084340

Wat wil deze noob nu eigenlijk? (heb het over mijzelf)
Startaccu er uit, van af 100ah LFP is de LFP veel beter in starten dan het lood alternatief en heeft die LFP nergens last van.
Alternator gebruiken voor het opladen van zijn 100 tot 200ah LFP
Begrijp ik het goed dat je als je dan de veldstroom of accu lampje onderbreekt bij over temperatuur van de alternator of boven waarde van je gewenste voltage op je accu pack dat je dan klaar bent?
Plaats de standaard cell balancers over de cellen zodat je kan balanceren bij een volle accu als dat nodig is.
(En in mijn geval wel een controller die de temp bewaakt en field schakelt die kan meteen de cellen etc monitoren en een alarm geven indien gewenst bij calamiteiten, maar laat dat maar buiten deze discussie)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 12:16 #1084341

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
3Noreen schreef :
Sailingcamelot schreef :
Zoals ik het begrijp is het diodeblok de scheiding tussen startaccu en LFP om te voorkomen dat de ena accu de andere gaat laden. De begrenzing in stroom (van de dynamo naar de LFP) wordt gerealiseerd door de DC-DC charger

Arcadia gebruikt geen DC-DC maar een klassieke diodebrug heeft voldoende spanningsval om de laadstroom te beperken. Mogelijk zelfs meer dan je zou willen.

Ik kan niet helemaal op jullie niveau meepraten. Wat ik zie is dat de dynamo initieel laadt met zo'n 40A. De LFP absorbeert dat kennelijk met gemak. Tegen dat de spanning 14,2V bereikt is de laadstroom teruggelopen tot rond de 20A en loopt spoedig daarna verder terug tot nagenoeg nul. De spanning blijft dan op 14,2V zolang de motor loopt. Na het stoppen van de motor loopt de spanning bij enige stroomafname snel terug naar 13,6V
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 12:23 #1084343

Het is jammer dat de 'Arduino Alternator Regulator' niet meer te koop is (arduinoalternatorregulator.blogspot.com/).

Ik heb het geluk dat ik er vorig jaar nog 1 kon kopen.

Regelaar uit de alternator geknipt en deze regelaar er op aangesloten. In de software ingesteld op 13.6v.

En nog een balancer geinstalleerd

Startaccu staat inmiddels ook naast de boot.

Enige niet 'low-level' wat ik nog wil installeren is zo'n Victron Battery Protect die mijn verbruikers uitschakelt als de accu leeg begint te raken (maar wel op een zodanig nivo dat ik nog wel kan starten).

Voor mij is dat simpel genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 15:08 #1084402

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Arcadia schreef :
Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu

zijn dat losse cellen of is het een 12v200Ah 'drop in replacement' LFP akku ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 15:52 #1084408

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Zeilprutser schreef :
Wat wil deze noob nu eigenlijk? (heb het over mijzelf)
Startaccu er uit, van af 100ah LFP is de LFP veel beter in starten dan het lood alternatief en heeft die LFP nergens last van.
Alternator gebruiken voor het opladen van zijn 100 tot 200ah LFP
Begrijp ik het goed dat je als je dan de veldstroom of accu lampje onderbreekt bij over temperatuur van de alternator of boven waarde van je gewenste voltage op je accu pack dat je dan klaar bent?
Plaats de standaard cell balancers over de cellen zodat je kan balanceren bij een volle accu als dat nodig is.
(En in mijn geval wel een controller die de temp bewaakt en field schakelt die kan meteen de cellen etc monitoren en een alarm geven indien gewenst bij calamiteiten, maar laat dat maar buiten deze discussie)

Onno,
Als je het laad lampje los haalt tijdens het draaien, blijft de dynamo door laden, zie schema :


De D+ bij nr1 wordt tijdens opstarten voorzien van een beetje stroom uit het lampje, eenmaal opgestart krijgt D+ zijn stroom uit de dioden er onder en is het lampje niet meer nodig.
Je moet dus ook de verbinding tussen de dioden en nr.! onderbreken. pas dan luistert de dynamo volledig naar de D+ zonder auto-bekrachtinging.
Daarna kan je doen wat je wil.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 15:57 #1084409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Arcadia schreef :
3Noreen schreef :
Sailingcamelot schreef :
Zoals ik het begrijp is het diodeblok de scheiding tussen startaccu en LFP om te voorkomen dat de ena accu de andere gaat laden. De begrenzing in stroom (van de dynamo naar de LFP) wordt gerealiseerd door de DC-DC charger

Arcadia gebruikt geen DC-DC maar een klassieke diodebrug heeft voldoende spanningsval om de laadstroom te beperken. Mogelijk zelfs meer dan je zou willen.

Ik kan niet helemaal op jullie niveau meepraten. Wat ik zie is dat de dynamo initieel laadt met zo'n 40A. De LFP absorbeert dat kennelijk met gemak. Tegen dat de spanning 14,2V bereikt is de laadstroom teruggelopen tot rond de 20A en loopt spoedig daarna verder terug tot nagenoeg nul. De spanning blijft dan op 14,2V zolang de motor loopt. Na het stoppen van de motor loopt de spanning bij enige stroomafname snel terug naar 13,6V

Ja, maar wat mij tegenhoudt is die 14,2 volt, dat is toch wel aan de grens van wat mag. Mijn dynamo doet ook wel eens 14,6 volt, dat zou schade opleveren. 1 of 2 dioden er tussen lost dat dan wel weer op.
Ik ben ook bang, dat als mijn dynamo uren lang 45A probeert te leveren, dat die erg heet wordt en uiteindelijk verbrand.
Vandaar mijn iets minder low-level oplossing met een DC-DC omvormer, je vangt dan 2 vliegen is 1 klap.
En niet geheel onbelangrijk; mijn gemoedsrust! :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:05 #1084410

Hoe ziet de relatie tussen veldstroom en laadstroom eruit bij een alternator?

Wanneer belast; gedraagt dit systeem zich dan als stroomversterker of spanning-naar-stroom converter?

Wat zou er nodig zijn om de interne spanningsregelaar (een eenvoudige schakeling) te vervangen door een stroomregelaar? De spanning over een toe te voegen shunt in de uitgang gebruik je als feedback naar de regelaar die de veldstroom manipuleert.
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:13 #1084412

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
WADnWIND schreef :

Ja, maar wat mij tegenhoudt is die 14,2 volt, dat is toch wel aan de grens van wat mag. Mijn dynamo doet ook wel eens 14,6 volt, dat zou schade opleveren. 1 of 2 dioden er tussen lost dat dan wel weer op.
Ik ben ook bang, dat als mijn dynamo uren lang 45A probeert te leveren, dat die erg heet wordt en uiteindelijk verbrand.
Vandaar mijn iets minder low-level oplossing met een DC-DC omvormer, je vangt dan 2 vliegen is 1 klap.
En niet geheel onbelangrijk; mijn gemoedsrust! :whistle:

En terecht!

Hoe zorg je voor spanningsval van 14,6 naar 13,6V

1) Dat kun je doen door een weerstand in de leiding te plaatsen. (of die leiding lang en dun te maken) De spanningsval die wordt gerealiseerd is gelijk aan de stroom x de weerstand. Die weerstand is een vaste waarde. De stroom is geen vaste waarde want bij een lege accu is de stroom hoog en bij een volle accu wordt die stroom lager. Dat wil dan ook zeggen dat een lege accu op een lage spanning is aangesloten en dat als de accu vol raakt de spanning hoger wordt. De spanning wordt hoger omdat bij een stroom die nadert naar 0, de spanningsval ook naar 0 nadert. Is de stroom 0, dan is de spanningsval over de weerstand ook 0 en staat de accu aangesloten op de dynamospanning van 14,6V. Dat is onvriendelijk veel voor 4 LFP cellen. De dynamospanning van 14,6V is nog steeds de eind laadspanning. Zelfs al is de accu vol, blijft er nog voldoende spanning over om de accu 'overvol te duwen'.

2) Dat kun je doen door een silicium diode in doorlaat in de leiding te plaatsen. De spanningsval die wordt gerealiseerd is dan de 'doorlaat spanning' van die diode. Bij een silicium diode verloopt die doorlaatspanning van 0,7V bij 10mA tot 1,4V bij 10A (deze waarden zijn afhankelijk van de constructie van de diode) Net als bij de weerstand wordt de spanningsval uiteindelijk 0 als de stroom door de diode ook 0 wordt en staat de accu dan op 14,6V. Alweer onvriendelijk voor een LFP accu. De dynamospanning van 14,6V is nog steeds de eind laadspanning. Zelfs al is de accu vol, blijft er nog voldoende spanning over om de accu 'overvol te duwen'.

Gebruik je dit soort regelingen om de eind laadspanning vast te leggen, dan leg je dus niets vast. De spanning is afhankelijk van de stroom die door dat regelelement loopt en komt uiteindelijk uit op de uitgangsspanning van de dynamo.
Je wilt dat de spanning nooit boven de eindlaadspanning van een LFP accu komt. Gebeurt dat wel, dan wordt de accu overladen. Een lood accu wordt dan warm en 'kookt' droog, een LFP accu wordt dan warm en 'dik'.
Hoe kom je nu aan een dergelijke stabiele eind laadspanning van 13,6V. Dat doe je met een 'buck converter'.

Komt uit die hele lange post van mij.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:20 #1084415

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet de relatie tussen veldstroom en laadstroom eruit bij een alternator?

Ooit ben ik hier in gedoken. Met als resultaat dat er een heel aantal parameters het opgebrachte vermogen bepalen. Niet "slechts" de stroom door de rotor.
Je kunt prima een alternator ontwerpen die permanent max vermogen kan leveren. Alleen liggen die niet vaak standaard op de schap. Meestal wil men zo snel mogelijk de voor de start benodigde vermogen weer terug stoppen in de accu. Daarvoor gebruiken ze de thermische opslagcapaciteit die er is voordat er een volledig ontwikkeld thermisch evenwicht is ontstaan. Afgezien dat de aandrijving er ook tegen moet kunnen.
Mijn buurman aan de steiger heeft twee alternators die 200A "doen". Worden zonder motorruim ventilatie 950 Met ventilatie 900. Hij was de hele dag aan het sleutelen/zoeken om een defect te zoeken...
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl