Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 18:16 #1084797

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
lijkt me niet zo low level ? (of je moet de eerste post bedoelen waar ze met 'drop ins' werken?)

verder in het draadje komt dit naar boven , dat is precies dezelfde opstellingen en aansluitingen als de meeste bootjes gebruiken? Cell boards voor balanceren en BMS met relais voor afschakelen

ik denk zelfs de fabrikant vd cell boards en de gebruikte relais (ev power australie) te herkennen , in epoxy gegoten componenten

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 18:18 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 08:01 #1084931

ReneK schreef :
lijkt me niet zo low level ? (of je moet de eerste post bedoelen waar ze met 'drop ins' werken?)

verder in het draadje komt dit naar boven , dat is precies dezelfde opstellingen en aansluitingen als de meeste bootjes gebruiken? Cell boards voor balanceren en BMS met relais voor afschakelen

ik denk zelfs de fabrikant vd cell boards en de gebruikte relais (ev power australie) te herkennen , in epoxy gegoten componenten


WadnWind zocht naar een low level manier in vergelijking met de manier waarop Hans V het heeft gedaan. Dat draadje heb ik gelezen en het draadje op camperforum. Nogmaals ik heb er niet zoveel verstand van, maar de bedrijfjes die op camperforum genoemd worden lijken mij te bieden wat WadnWind zoekt en dan bedoel ik inderdaad die 'drop ins'. Het is voor mij alsof het op de manieren van die bedrijfjes minder voeten in de aarde heeft als bij Hans V (met alle respect voor de grondigheid waarop Hans V het aanpakt!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 12:25 #1085006

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
ReneK schreef :
Arcadia schreef :
Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu

zijn dat losse cellen of is het een 12v200Ah 'drop in replacement' LFP akku ?

Dat zijn 8 cellen van 100Ah in serie en per 2 parallel
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 12:50 #1085013

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Arcadia schreef :
ReneK schreef :
Arcadia schreef :
Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu

zijn dat losse cellen of is het een 12v200Ah 'drop in replacement' LFP akku ?

Dat zijn 8 cellen van 100Ah in serie en per 2 parallel

Met of zonder BMS?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 15:01 #1085033

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
dit is ook nog een low level oplossing
de victron komt niet tussen de start en house bank ?
ook instelbaar van 10 tot 100A
en als arcadia goede ervaring heeft met cellen zonder BMS / cell boards zou je dit kunnen proberen

de victron LFP vervangen voor serie / parallel cellen ? volgens mij niet 'veuls te moeilijk' in verhouding tot de Sterling oplossing ? of zijn er haken en ogen die ik mis ?

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 sept 2019 15:02 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 15:24 #1085041

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik kan niet lezen wat voor Victron "ding" dat is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 15:40 #1085045

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Ik kan niet lezen wat voor Victron "ding" dat is?

victron bms 12/200
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 19 sept 2019 19:55 #1085094

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
Ik kan niet lezen wat voor Victron "ding" dat is?

victron bms 12/200

Mmmm....
Die BMS tilt de accu's op van massa. Elektronisch begrijp ik dat waarschijnlijk vanwege de schakel FET's die er in zitten, maar elektrisch is het wel een vreselijke lelijke oplossing.
Ben benieuwd hoe dan de noodstart uit te voeren?

Ik begrijp dat de dynamo zekering als een soort alternatieve shunt wordt gebruikt om de laadstroom te begrenzen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 20 sept 2019 16:51 #1085339

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Eclips schreef :
Arcadia schreef :
ReneK schreef :
Arcadia schreef :
Ik heb de LFP als drop-in replacement voor de service-accu

zijn dat losse cellen of is het een 12v200Ah 'drop in replacement' LFP akku ?

Dat zijn 8 cellen van 100Ah in serie en per 2 parallel

Met of zonder BMS?

Zoals ik al eerder zei: zonder
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 20 sept 2019 17:07 #1085345

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Dat heb ik dan gemist. Tussen zoveel info kun je ook niet alles oppikken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 05:14 #1085659

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 06:31 #1085668

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Zo'n Balmar met regelaar heeft het bij mij aan mijn 300Ah lifepo niet overleeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 06:58 #1085677

ReneK schreef :
Instructief! Dank. Ook iets waar jij rekening mee houdt neem ik aan?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 07:04 #1085680

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sailingcamelot schreef :
ReneK schreef :
Instructief! Dank. Ook iets waar jij rekening mee houdt neem ik aan?

absoluut , ik heb een 60A battery to battery charger (nu in Miami :( ) die de stroom beperkt tot 60A , op deze manier hoop ik de 2 alternators die we hebben toch heel te houden , langdurig heel houden vind ik belangrijker dan met 120+70A laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 09:45 #1085747

Weer wat geleerd. Overheating van de dynamo is duidelijk maar ik had de link met het (lagere) toerental nog niet gelegd :blush:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 11:24 #1085783

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Om die redenen overweeg ik toch heel sterk de DC-DC oplossing. Je bereikt daarmee dat je nooit je maximum stroom overschrijdt uit de dynamo.

Met de diode en/of weerstand truck kan dat n.l. nog steeds bij een lege LFP accu.

Als ik dan de dradenboel weer zie van een externe regelaar, liever niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 11:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 12:36 #1085802

Je vind draden eng? Juist jij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 12:41 #1085805

In het Victron filmpje wordt een DC-DC converter gebruikt die in mijn onderzoeksperiode inderdaad door Victron aan mij werd geadviseerd. Ik schrok toen nogal van de prijs en vond eigenlijk wel tot mijn eigen verbazing bij Mastervolt een “goedkopere” oplossing in de MacPlus. Dat is inmiddels al weer een jaar geleden. Gezien de ontwikkelingen denk ik nu dat er nog wel economischer dc- dc oplossingen zijn of komen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 13:24 #1085811

Gedurende vele jaren heb ik in meerdere situatie de Cyrix gebruikt om bv start en huishoud accu's onderling te koppelen als een startaccu op peil is. Ook gebruik ik dit bv bij mijn auto om de accu van de caravan te laden (Jurgens Xplorer, geinig ding).

Is het geen goed idee om in dit geval een DC-DC lader (in mijn geval ma 30A) te gebruiken en deze te laten schakelen door een Cyrix?? De DC-DC converter klapt er dan pas in als de staraccu op niveau is.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 14:46 #1085829

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sailingcamelot schreef :
Gedurende vele jaren heb ik in meerdere situatie de Cyrix gebruikt om bv start en huishoud accu's onderling te koppelen als een startaccu op peil is. Ook gebruik ik dit bv bij mijn auto om de accu van de caravan te laden (Jurgens Xplorer, geinig ding).

Is het geen goed idee om in dit geval een DC-DC lader (in mijn geval ma 30A) te gebruiken en deze te laten schakelen door een Cyrix?? De DC-DC converter klapt er dan pas in als de staraccu op niveau is.

Misschien
maar is het nodig ?
als een DC/DC converter een maximale uitgangs stroom heeft van 30A , blijft er in jouw geval dan niets 'over' om je start akku te laden ?

bijvoorbeeld : 60A alternator , waarvan er 30A naar je huisbank gaat door de DC/DC converter, dan kan je start akku nog steeds met *theoretisch* 30A geladen worden , naarmate de start akku voller wordt loopt de stroom terug naar 30A + de stroom die de start akku kwijt kan (tussen de 5 en 10A ?)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 15:54 #1085849

Waarom moet een startaccu (veel) geladen worden. Dat ding verbruikt toch nauwelijks iets. Starten, lopen, even wat laden en hij is weer op peil. Startaccu zou altijd vol moeten zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 15:55 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 16:11 #1085856

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Noballast schreef :
Waarom moet een startaccu (veel) geladen worden. Dat ding verbruikt toch nauwelijks iets. Starten, lopen, even wat laden en hij is weer op peil. Startaccu zou altijd vol moeten zijn.
Klopt, afgelopen winter bij iemand een battery monitor geplaatst op een schip zonder aparte startaccu. De motorstarten gaf geen verbruik op de monitor(minder dan 0.1Ah :) ) Was wel een vlot startende motor.

Is ook gemakkelijk na te rekenen. stel de startstroom is 200A gedurende 1 seconde. Dan is het 'verbruik ' 200As ofwel 200/3600 = 0.055Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 16:18 #1085858

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Hey Jugo,
Ik wil graag meedenken. Ben het helemaal eens met bovenstaande uitgangspunten.
Egenolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 16:46 #1085871

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sailingcamelot schreef :
Is het geen goed idee om in dit geval een DC-DC lader (in mijn geval ma 30A) te gebruiken en deze te laten schakelen door een Cyrix?? De DC-DC converter klapt er dan pas in als de staraccu op niveau is.
Inderdaad, dat is geen goed idee.
Zover ik weet schakelt een cyrix niet, als er aan 1 kant geen spanning op staat.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2019 17:57 #1085909

Tsja, die had ik even niet gezien. Volgensij heb je groot gelijk...
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl