Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 sept 2019 08:40 #1086477

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Ik heb de voorkeur voor zekeringen die de stroomkring onderbreken als er iets fout lijkt te gaan i.p.v. een sms versturen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 sept 2019 08:48 #1086481

ja, ieder zijn ding.
Maar stel dat een cel wel laag raakt -als ik niet aan boord ben- dan gaat er helemaal geen zekering uit. En kan ik er nu dus op tijd naar toe, voordat er wat stuk gaat.
Overigens blijven mijn cellen op een honderste gelijk, al weken lang.
Maar als gezegd, ieder zijn ding.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 sept 2019 09:12 #1086492

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
roozeboos schreef :
ja, ieder zijn ding.
Maar stel dat een cel wel laag raakt -als ik niet aan boord ben- dan gaat er helemaal geen zekering uit. En kan ik er nu dus op tijd naar toe, voordat er wat stuk gaat.
Overigens blijven mijn cellen op een honderste gelijk, al weken lang.
Maar als gezegd, ieder zijn ding.

Bij overladen van polymeer cellen schijnt het iets anders te werken. De zaak fikt bij overladen af.
Je redenering is in de trant van :
Maar bij mij aan boord is er al jaren geen kortsluiting geweest. Ik kan de zekeringen er wel uitslopen en een ding installeren wat me een sms stuurt als het toch zo is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 sept 2019 09:19 #1086494

mijn redenering is helemaal niet zoals jij denkt dat ie is.
Zie het zo dat ik mijn eigen BMS ben. Ik weet de waardes, zie de trent en reageer daar op.
Tijdens laden ben ik aan boord. En tijdens ontladen ook natuurlijk. Overigens gaat dit over mijn elektrische aandrijving. 7KWh aan lithium nmc cellen.

De sms is voor als ik niet aan boord ben. Voor mijn rust is het prettig om de waardes te weten, als ik een maand niet aan boord kom.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 sept 2019 12:24 #1086549

Je hoort beide te doen: een vooralarm en geautomatiseerde mitigerende aktie indien je niet oplet/niet thuis bent/druk met iets anders bent en het vooralarm gemist hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 sept 2019 07:00 #1087247

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik kom in een ander draadje over solar regelaar deze tegen:

Tracer2606
Een MPPT regelaar met user instelbare spanningen. Daar zit ook een batterij onderspannings beveiliging bij, mogelijk prima aan te sluiten op een (voor)alarm.
Nog betaalbaar ook, rond de €45.

Is het probleem van aparte solar regelaar en onder alarm in 1 x opgelost met minder kastjes en draden.

www.epsolarpv.com/product/29.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 07:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 sept 2019 07:03 #1087250

Wanneer ga je aan de klus beginnen WnW?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 sept 2019 09:47 #1087327

  • HugoGr
  • HugoGr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
@reneK
Wil jij hoog-laag alarm of werkelijk schakelen?
Het nadeel van schakelen heeft Egenolf al toegelicht.

ik ga echt schakelen met latching relays (Blue Sea 7700) , automatisch uit , handmatig weer inschakelen , aangestuurd door mijn battery monitor met apart en gescheiden aansturing voor hoog en laag alarmen

Als ik genoeg vertrouwen krijg in het systeem overweeg ik om ook het eea weer automatisch te laten inschakelen , maar ik wil dit in stapjes doen. eerst maar eens 'proof of concept'

...

@ReneK betekend dit dat je niet voor het 123BMS Smart gaat zoals aangegeven in jouw LifePo4 topic, maar dus zelf een alarmsysteem opzet voor onder- en overspanning via de Simarine unit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 sept 2019 13:53 #1087410

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
HugoGr schreef :
@ReneK betekend dit dat je niet voor het 123BMS Smart gaat zoals aangegeven in jouw LifePo4 topic, maar dus zelf een alarmsysteem opzet voor onder- en overspanning via de Simarine unit?

klopt ,
ik gebruik echter de Simarine als 1e beveiliging met wat conservatievere instellingen en de EV Australia BMS als laatste beveiliging , de Simarine schakeld de gescheiden laad kant en huis kant en evt laders bij problemen en kan ik aktie ondernemen , de BMS beveiligd de akku zelf

en het spul vliegt nu tussen Miami en Colombia , alles is afgelopen maandag in Miami aangekomen
ReneK schreef :
is dit het uiteindelijke lijstje geworden

BMS : EV parts australie (zijn de enige die 'echte' latching relays kunnen bedienen)
12x evparts.com.au/ev-power-bms/cm400-cell-module.html
1x evparts.com.au/ev-power-bms/ppak-4c.html
3x 200ah 3.2 x 4 200ah cell www.alibaba.com/product-detail...0Ah_60728370037.html
1x sterling 60A dc/dc converter + display www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-60a.html
3x Blue Sea RBS LM-7700 (en dat kan volgens de BMS maker) @ $60 pst


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 13:59 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 sept 2019 16:11 #1087490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Only Fools Rush in schreef :
Wanneer ga je aan de klus beginnen WnW?

Dat is nog een "dingetje". Ik moet binnenkort mijn tijd besteden aan een andere hoop bakstenen, dat kan wel duren tot maart? :unsure:
De WAD'nWIND krijgt dan ook een andere ligplaats.
Het accu project komt dus in het geding, maar de huidige accu's zijn niet best meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 10 okt 2019 11:34 #1091480

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
ook victron ziet een groeiende behoefte aan dynamo bescherming bij het laden van lithium accus.

https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-tr%20smart

zie ook redelijk recent filmpje
Laatst bewerkt: 10 okt 2019 11:34 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 10 okt 2019 18:55 #1091587

Die Orion TR is al eerder langs geweest hier, erg interessant. Vooral omdat ik al meer Victron spulletjes heb en ook veel via mijn telefoon kan monitoren. De Orion TR past daar naar het schijnt in. Ik overweeg om dit komende winter in een camper uit te proberen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 07:30 #1095923

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Hey Sjoerd,
Zie ook Panbo met een discussie over die nieuwe Orion-tr smart.

www.panbo.com/dc-dc-chargers-v...ion-tr-smart-series/
Egenolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 10:04 #1095968

Hallo Egenolf,

Die had ik nog niet gezien! Interessante optie waarbij de alternator direct de huis-bank accu's laadt en de Victron de start accu bijlaadt. Dit roept weer de vraag op hoe de alternator beschermd moet/kan worden tegen oververhitting.

Eerder deze maand hebben we een uur of wat op de motor gevaren met een vrijwel lege huishoud accu (2 X 180Ah AGM) waarbij de alternator steeds rond de 50A leverde. Ik denk dat dit voor een vrij lichte altenator (MD2040 standaard alternator) erg veel is. In essentie de beginvraag van WnW als start opwierp.

Gedurende dit tochtje besefte ik me ook dat in dit soort omstandigheden (geen zon, geen wind, geen walstroom voor meerdere dagen) laden met bv 20A of 30A wel erg weinig is voor een grote AGM of LiFePO bank... en dat linksom of rechtsom temperatuur monitoring op de alternator toch wel prettig zou zijn.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 11:08 #1096004

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
egenolf schreef :
Hey Sjoerd,
Zie ook Panbo met een discussie over die nieuwe Orion-tr smart.

www.panbo.com/dc-dc-chargers-v...ion-tr-smart-series/
Egenolf

Hij is wel fraai!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 13:33 #1096041

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sailingcamelot schreef :

Die had ik nog niet gezien! Interessante optie waarbij de alternator direct de huis-bank accu's laadt en de Victron de start accu bijlaadt. Dit roept weer de vraag op hoe de alternator beschermd moet/kan worden tegen oververhitting.
Eerder deze maand hebben we een uur of wat op de motor gevaren met een vrijwel lege huishoud accu (2 X 180Ah AGM) waarbij de alternator steeds rond de 50A leverde. Ik denk dat dit voor een vrij lichte altenator (MD2040 standaard alternator) erg veel is. In essentie de beginvraag van WnW als start opwierp.

dit is 1 vd redenen waarom ik gekozen heb voor de sterling battery to battery charger , gemaximeerd op 60A (kan ook op 30A gezet worden) om ruim onder het max vd alternators te blijven en dus enorme warmteontwikkeling te voorkomen
Sailingcamelot schreef :
Gedurende dit tochtje besefte ik me ook dat in dit soort omstandigheden (geen zon, geen wind, geen walstroom voor meerdere dagen) laden met bv 20A of 30A wel erg weinig is voor een grote AGM of LiFePO bank... en dat linksom of rechtsom temperatuur monitoring op de alternator toch wel prettig zou zijn.

ik draai nu 1 week (bijna niets dus) op de LFP bank die we hebben geinstalleerd en heb ons als test direct van de walstroom afgesloten , door de laadefficientie van de LFP bank is iedere dag de LFP bank bijgevuld tussen 12:30 (onbewolkt) en 15:00/16:00 bewolkt . met alleen maar bewolking krijg je hem idd niet 'vol' maar dat is ook niet zo erg want je sloopt je akku's er niet mee

onze zonnepanelen leveren ook minder dan met AGM , dus er is veel laadcapaciteit 'over' , als onze AGM's 100% vol waren hadden de zonnepanelen 2.9-3.2kWh geleverd (laden gaat via zon en er komt tussen de 10 en 30A uit de MPPT) , als nu onze LFP bank vol is hebben de zonnepanelen 2.2-2.4kWh geleverd dus die laadefficientie maakt een enorm verschil en gerekend over meerdere dagen / week is er dus laadcapaciteit over om als het weer een keer een paar dagen onbewolkt is na een week bewolking die hele boel terug op te laden naar 90-95% (vol)

niet varend en zonder walstroom verbruiken we zo'n 10-12Ah (totaal 120-150Ah tijdens de donkere uren) dus voorlopig ben ik erg tevreden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 26 okt 2019 13:37 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 14:10 #1096061

@ReneK, je laadt je huisbank direct? Vanaf de ALternators via de Sterling lader? Ah nee, ik zie het, vanaf de AGM. Ik heb ook AGM start accu en deze wil ik wel graag goed hoog kunnen laden.

Wat is dan functioneel het verschil tussen de Sterling en de Victron Orion voor jouw gebruik??
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 26 okt 2019 14:12 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 okt 2019 14:45 #1096080

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sailingcamelot schreef :
@ReneK, je laadt je huisbank direct? Vanaf de ALternators via de Sterling lader? Ah nee, ik zie het, vanaf de AGM. Ik heb ook AGM start accu en deze wil ik wel graag goed hoog kunnen laden.

Wat is dan functioneel het verschil tussen de Sterling en de Victron Orion voor jouw gebruik??

ik gebruik idd nog een AGM als start (en boegschroef) maar misschien zou je de (een?) Sterling ook direct kunnen gebruiken op de alternator ? er zijn 'alternator to battery' chargers van Sterling ook

ik heb me niet verdiept in de Orion maar de Sterling werkt ook als 'power/load dump' (misschien de Orion ook?) dus kun je probleemloos de LFP bank afschakelen zonder opblazen diodes , ik kan hem op half vermogen zetten , de Orion gaat volgens mij maar tot 30A (@12v) de Sterling 60A , de sterling heeft een voltage sense draad , dus exacte spanning op de LFP bank (zie ik bij de Orion niet)

Als je je AGM wilt houden is de Sterling (of andere DC/DC) een goede oplossing denk ik, de AGM wordt prima geladen , alleen even onderzoek doen welke voor jou het beste is , als je al meerdere victron bluetooth apparatuur hebt is de Orion misschien wel makkelijker te integreren in het systeem
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 nov 2019 10:07 #1101473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nog even een laatste update.
Door verhuisplannen gaat dit project voorlopig even in de ijskast. :unsure:

Maar dit vond ik nog wel:
tbs-electronics.nl/product/remote-battery-switch/

Een bistabiel 500A batterij relais van eigen bodem.
TBS (Technisch Bureau Schouten) Ontwierp en maakte al in de 90er jaren de sinus omvormers en batterij monitor voor Victron.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 nov 2019 11:27 #1101511

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Nou, dan heeft het in ieder geval 12 pagina's ZF opgeleverd. :woohoo:
Persoonlijk vond ik het allemaal al niet zo low-level meer. Tenzij je met "low-level" iets anders bedoelde dan simpel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 16 nov 2019 12:27 #1101536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De bottomline was dat je de LFP's niet stuk maakt door overladen of te leeg trekt. En de dynamo niet stuk maakt en die ook niet wil wijzigen.
Wat niet wegneemt dat de oplossing van 37zuid technisch een hele mooie is, maar vraagt mij persoonlijk te veel wijziging in de standaard aanwezige situatie.

De DC-DC oplossing lost ook het probleem op van overladen en tegelijk voorkomt dat de overbelasting van de dynamo.
Ondertussen nijg ik wel naar de peper oplossing met 4 stuks 3,4V x 20Ampere ladertjes als basis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 nov 2019 08:13 #1101984

WADnWIND schreef :
egenolf schreef :
Hey Sjoerd,
Zie ook Panbo met een discussie over die nieuwe Orion-tr smart.

www.panbo.com/dc-dc-chargers-v...ion-tr-smart-series/
Egenolf

Hij is wel fraai!

@Egenolf, dank voor de link. Interessant om deze post nog eens te lezen, met name de vele commentaren die er inmiddels aan toegevoegd zijn. In ider geval is dit duidelijk een hot issue voor velen!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 jan 2020 15:33 #1123059

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
WADnWIND schreef :
Na enige bezinktijd is de kans groot dat het iets gaat worden volgens onderstaand schema.
De DC-DC omvormer truuk zoals hier aangedragen heeft een aantal voordelen die zwaar wegen. Nooi te hoge spanning, nooit te hoge stroom, start accu circuit met standaard dynamo blijft gewoon standaard. Dynamo hooft niet aangepast te worden en wordt minimaal overbelast.

Wel balans draden uitvoeren voor monitoring en eventueel actiowef balanceren, alleen wanneer nodig.



Ik vond het jammer dat het 'LFP-accu low-level' draadje niet werd vervolgd, maar goed, de nieuwe hoop stenen van WadnWind gaan voor. Ik zit met de zelfde vraag: wel of niet de (bijna 7 jaar oude) AGM-serviceaccu's vervangen door een LiFePo4 accu? Ik heb ongeveer de zelfde uitgangspunten en ga ook uit van bovenstaand schema.
1) De (lood) startaccu blijft erin en ik wil laden met de alternator zonder de LFP-serviceaccu te beschadigen of de alternator te mollen.
2) Ben geen elektronicus en bouw zelf geen printjes, dus koop graag min of meer kant en klare spullen.

Vragen:
1) De alternator is iets van 50 A, ik wil dus met max 30 A kunnen laden. welke DC-DC converter is dan een goede keuze? Orion TR 12/12-30 lijkt me goedkoper dan Mastervolt MacPlus. Adviezen?
2) Als de motor niet meer loopt moet de startaccu uiteraard niet de LFP-accu gaan laden. Hebben DC-DC converters een relais zodat de accu's gescheiden worden als de motor uitgaat?
3) Op dit moment zijn start en service accu's gescheiden door een Cyrix relais. Dat kan niet meer als er een DC-DC converter bijkomt? Moet een Cyrix relais aan beide kanten een accu zien? Dus overgaan op diode of FET-scheiding?
4) De leverancier van LFP-cellen is ook nogal een vraag. Praag? Zijn er leveranciers in onze contreien of moet ik echt naar Ali? Ik hoor graag suggesties, evt via PB, voor een betrouwbare leverancier. Ik ben op zoek naar LFP cellen van iets van 150Ah, ter vervanging van de 200 Ah AGM accu's.

Andries
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 jan 2020 16:09 #1123066

er zijn ook kant en klare lithiums van rond de 12 volt. Heb je geen gedoe met BMS enzo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 jan 2020 16:49 #1123076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
LiFePo 12v tot 200 AH

www.intercel.nl/accu/lithium/12v/

( de hoop stenen gaat wel tot mei/juni duren :( )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2020 16:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl