Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 01 feb 2020 10:28 #1123237

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
agvisser schreef :
Ik heb ongeveer de zelfde uitgangspunten en ga ook uit van bovenstaand schema.
1) De (lood) startaccu blijft erin en ik wil laden met de alternator zonder de LFP-serviceaccu te beschadigen of de alternator te mollen.
2) Ben geen elektronicus en bouw zelf geen printjes, dus koop graag min of meer kant en klare spullen.

Dat waren ook onze uitgangspunten bij het overstappen op LiFePO4 accu's vorig jaar. Je hebt dan nog de keuze tussen zelfbouw accu's (met beschikbare onderdelen) of een 'drop-in replacement'. Voor beide is wat te zeggen.

agvisser schreef :
Vragen:
1) De alternator is iets van 50 A, ik wil dus met max 30 A kunnen laden. welke DC-DC converter is dan een goede keuze? Orion TR 12/12-30 lijkt me goedkoper dan Mastervolt MacPlus. Adviezen?

Wij hebben destijds gekozen voor de MacPlus omdat die toen precies deed wat nodig was en hij bevalt tot nu toe uitstekend. Inmiddels zijn er meer geschikte DC-DC laders op de markt verschenen, waaronder die van Victron en Sterling. De Victron Orion-Tr Smart 12/12-30 Charger hebben we zelf geen ervaring mee maar lijkt ook geschikt voor een gemixte loodzuur startaccu en LFP service accu setup met standaard alternator.

De Orion-Tr Smart 12/12-30 is inderdaad een stuk goedkoper dan de Mac Plus maar heeft ook minder vermogen (30 vs 50A laadstroom, voor jou als ik het goed begrijp geen voordeel) en voorzieningen; de Mac Plus meet de spanning bijvoorbeeld op de LFP accu(bank) zelf, de Orion-Tr Smart lijkt alleen zijn eigen laadspanning te meten waardoor de spanningsval over de laadkabels (bij service accu's vaak wat langer) een potentiële instinker zijn. De Mac Plus is via een Masterbus netwerk op vele manieren aan te sturen en kent ook een (instelbare) inschakelvertraging zodat je dynamo direct na het starten niet in één klap de volle belasting van startaccu en LFP bank voor z'n kiezen krijgt. Het belasten bij in- en uitschakelen gebeurt bij de Mac Plus ook vloeiend waardoor lagers en snaren/riemen worden ontzien. En niet onbelangrijk: bij de Orion-Tr Smart 12/12-30 Charger lijkt de stroomafname (en dus belasting van de alternator) niet instelbaar. De Mac Plus kun je - door metingen van de alternator temperatuur in verschillende omstandigheden - via een traploze instelling van de stroomsterkte optimaal inregelen.

Voor zeilers zonder Mastervolt netwerk is de doorgaans uitstekende Bluetooth bediening (incl. firmware updates) van Victron in mijn ogen weer een pluspunt.

Met zowel Mastervolt als Victron haal je degelijke apparatuur aan boord, hoewel we van beide merken ook wel spullen hebben gehad die (onder garantie) zijn vervangen. Van Sterling hoorde je vroeger nogal eens rampverhalen, tegenwoordig lees ik veel positievere berichten over deze fabrikant.

agvisser schreef :
2) Als de motor niet meer loopt moet de startaccu uiteraard niet de LFP-accu gaan laden. Hebben DC-DC converters een relais zodat de accu's gescheiden worden als de motor uitgaat?

Bij de Mac Plus is dit inderdaad het geval (zie onder 'Manusje van alles'). De Orion-Tr Smart 12/12-30 Charger hebben we zoals gezegd geen ervaring mee, maar gezien de aansluitschema's op de Victron website vermoed ik dat die DC-DC lader ook als accuscheider werkt zodra de motor niet meer loopt.

agvisser schreef :
3) Op dit moment zijn start en service accu's gescheiden door een Cyrix relais. Dat kan niet meer als er een DC-DC converter bijkomt? Moet een Cyrix relais aan beide kanten een accu zien? Dus overgaan op diode of FET-scheiding?

Die Cyrix is bij een Mac Plus (en ws dus ook de Victron en Sterling units) niet langer nodig en kun je dus verwijderen. De Mac Plus zorgt voor het scheiden van de startaccu en service accu's.

agvisser schreef :
4) De leverancier van LFP-cellen is ook nogal een vraag. Praag? Zijn er leveranciers in onze contreien of moet ik echt naar Ali? Ik hoor graag suggesties, evt via PB, voor een betrouwbare leverancier. Ik ben op zoek naar LFP cellen van iets van 150Ah, ter vervanging van de 200 Ah AGM accu's.

Persoonlijk denk ik dat je met Praag wat meer zekerheid koopt dan wanneer je rechtstreeks in China bestelt. De afkomst (en dus ook kwaliteit) van de cellen (de meeste komen sowieso uit China) is een complex verhaal; afgekeurde merkcellen worden soms tegen aantrekkelijke prijzen aangeboden en kunnen evengoed prima blijken te voldoen aan boord. Maar bijzonder goedkope cellen die 'al' 1 of 2 seizoenen functioneren bij anderen zijn allerminst een garantie dat ze de lange levensduur van LFP gaan waarmaken. Net zomin als dure accu's of cellen een 100% garantie zijn voor succes. En last but not least hangt de levensduur van de cellen ook nog af van hoe je ze behandelt (wel of niet fors laden bij lage temperaturen, overladen, langdurig op 100% SOC laten rusten, etc.).

LFP producten voor aan boord zijn nog te nieuw om harde levensduur uitspraken over te doen. Je moet het dus doen met verkoopbeloften, garantietermijnen en gezond verstand.

Alternatief voor DC-DC laders [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 feb 2020 12:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 01 feb 2020 11:03 #1123250

Kwaliteit is wel fijn. Ik heb in een jaar tijd te maken gehad met meerdere niet goed functionerende cellen. En het vervangen van de cellen was elke keer een tijdrovende zaak. Dat wil je niet in je energievoorziening aan boord.

Na de 3e keer was ik het zo zat dat ik m'n loodaccu er terug ingelepeld heb..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 01 feb 2020 12:37 #1123281

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
@ Hans V
Dank voor je uitgebreide antwoord, heel informatief. De instelbare inschakelvertraging van de MacPlus lijkt een sterk punt. Ik vraag me af hoe warm een alternator wordt, die gelijk na starten 30 A (van max 50 A) moet leveren bij nog laag, stationair toerental, dus weinig effectieve koeling van de alternator.
De VCR-200 charge ref controller van Nordkyn is nieuw voor mij. Zelf een alternator regelaar modificeren zie ik als een brug te ver, dus zo'n externe regelaar is interessant.
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 01 feb 2020 13:08 #1123286

Ik ben ook bezig met de voorbereidingen en heb van mijn dynamo de laadstroom gemeten bij half ontladen accu's. Bij iets meer als stationair leverde deze 30A, maar al na een paar minuten nog maar 15-18A.
Ik denk dat daarom de Victron 12/12 18A beter past omdat deze constant deze stroom zal leveren totdat de LifePo4 vrijwel geladen is.
Voor mij is 18A ook voldoende om de accu "op te toppen" en zonnepanelen zorgen voor lading tot ongeveer 75%.
Ik kies dus wel voor een mppt lader voor de zonnepanelen en de dc/dc lader voor de dynamo.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 01 feb 2020 14:23 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 02 feb 2020 15:05 #1123656

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
agvisser schreef :
Ik vraag me af hoe warm een alternator wordt, die gelijk na starten 30 A (van max 50 A) moet leveren bij nog laag, stationair toerental, dus weinig effectieve koeling van de alternator.

Dat hangt o.a. van de koeling van je motorruimte af en de eigenschappen van je specifieke alternator. Meten is weten!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 feb 2020 10:18 #1128676

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Geen nieuwe ontwikkeling, maar wel een andere.

Voor een project heb ik een kant en klare PBQ LF 100-12 LiFePo4 12V 100AH gekocht. Fraai ding, maar wel peperduur (sorry Peper ;) ).
Nu blijkt in die accu een complete BMS te zitten:



De grenswaarden van de accu zijn m.i. wel op het randje, 9,6V afslag en max. laden tot 14,6V.
Constant voltage charge
Cycle use 14.6V
Standby use 13,8V


Expliciet : Can be used or stored in any position

Voor de zekerheid hebben we er wel een Smart BatteryProtect achter zitten op 10,5V.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 feb 2020 10:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 feb 2020 10:44 #1128682

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
De eerste prijs die ik in google tegenkwam deed me inderdaad wel even slikken :ohmy:

Ik snap de spec' voor overcharge protection restoration niet gelijk.
Protection grijpt in en valt af met 1-2 seconde vertraging. En dan? Duurt het 40-60s voordat er opnieuw weer ingegrepen zou worden in geval van overladen?

De +/- 0.3% fout in de spanningsmeting is ook wel aan de hoge kant voor een LiFePO4 bewaking als je het mij vraagt. Maar goed, gezien de nogal riskante grenswaardes, is het misschien de bedoeling dat het nooit zover komt en de lader geacht wordt de boel in toom te houden.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 feb 2020 10:45 #1128683

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :

Voor een project heb ik een kant en klare PBQ LF 100-12 LiFePo4 12V 100AH gekocht. Fraai ding, maar wel peperduur (sorry Peper ;) ).
Nu blijkt in die accu een complete BMS te zitten:

Dat zijn exact dezelfde specs die ik op mijn LiFePo heb zitten.. van 400 euri. Overigens zijn de waardes bij mij nog herprogrammeerbaar.
Laatst bewerkt: 21 feb 2020 10:46 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 feb 2020 14:38 #1128737

Goedemiddag,

Viavia hier terecht gekomen. Mochten er nog onbeantwoorde vragen zijn betreffende de batterijen/accu's, help ik graag. Of is het ondertussen duidelijk?

Met vriendelijke groet,

Gijs Bouws Intercel Energie
Battery Expert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 13 mrt 2020 21:12 #1135244

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
In dit topic wel interessant.

Het laden van lithium accu laden met een standaard alternator en een balmar.
En wat je kan doen met een standaard alternator om deze te beschermen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 12:13 #1140496

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ik kwam dit tegen en de prijs word wel erg interessant.

12 V 100AH LiFePO4 Batterij met Waterdichte BMS voor Golfkarretjes Kampeerders Voeding EV Solar Opslag Campers + 10A lader

nl.aliexpress.com/item/3286216...85570006_32862166786
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 12:26 #1140504

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
dehler schreef :
Ik kwam dit tegen en de prijs word wel erg interessant.

12 V 100AH LiFePO4 Batterij met Waterdichte BMS voor Golfkarretjes Kampeerders Voeding EV Solar Opslag Campers + 10A lader

nl.aliexpress.com/item/3286216...85570006_32862166786

Ja, zelfs mijn zelfbouwaccu heeft nog meer gekost.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 12:34 #1140507

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
En wat denk je over deze accu?
Is het wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 12:36 #1140509

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
er komen volgens de advertentie geen invoerrechten en belasting extra bovenop, dus bijna concurrerend ten opzichte van Gel en AGM accu's.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 30 mrt 2020 12:38 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 12:52 #1140515

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Weet je, het is een beetje als met de Chinese dieselkachels. Je moet bereid zijn wat risico te nemen. De bouwkwaliteit varieert enorm bij de verschillende Chinese producenten, dus het kan van exemplaar tot exemplaar verschillen. Wel vind ik dat ze cut-off voltages voor under- en overvoltage vrij extreem hebben ingesteld. Neemt niet weg dat als je uit deze accu 1000 volledige cycles zou kunnen halen het al uit kan ten opzichte van gel en AGM. Daar krijg je de voordelen van minder gewicht en kleinere afmetingen voor zoveel Ah's als bonus bij.
Misschien heb je de mogelijkheid om tijdens het eerste seizoen een traditionele huishoudaccu aan boord te houden voor het geval dat deze voortijdig de geest geeft.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 13:07 #1140519

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
En met een 10 A lader er ook nog bij.
Een AGM accu 100 AH is rond de 200 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 13:17 #1140523

Voor dit bedrag behoor je wel invoer en btw belasting te betalen daarvoor krijg je ook nog kosten doorberekend van de vervoerder.

Daarnaast heb ik slechte ervaringen met dit soort accu's.



Echter dat zegt niets over dit bewuste exemplaar die kan heel goed zijn, maar dat weet je pas op zijn vroegst over 5 jaar, mocht hij slecht zijn dan weet je het eerder.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 30 mrt 2020 13:18 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 13:31 #1140525

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Zeilprutser schreef :
Voor dit bedrag behoor je wel invoer en btw belasting te betalen daarvoor krijg je ook nog kosten doorberekend van de vervoerder.

kan zijn dat hun het al betaald hebben.
En dan nog, kom maar op, alie dispuut service gaat je helpen in deze
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 13:37 #1140527

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Zeilprutser schreef :
Voor dit bedrag behoor je wel invoer en btw belasting te betalen daarvoor krijg je ook nog kosten doorberekend van de vervoerder.

Daarnaast heb ik slechte ervaringen met dit soort accu's.



Echter dat zegt niets over dit bewuste exemplaar die kan heel goed zijn, maar dat weet je pas op zijn vroegst over 5 jaar, mocht hij slecht zijn dan weet je het eerder.....

In een ander topic plaatste je dit plaatje:

Ben je wel tevreden over die groene cellen rechts op dit plaatje? En welke zijn dat dan?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 30 mrt 2020 13:38 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 mrt 2020 14:47 #1140550

@Menno ja die groene ben ik wel tevreden over: www.lithiumakkushop.de/product...-100ah-battery-pack/
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 04:19 #1140747

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zeilprutser schreef :
@Menno ja die groene ben ik wel tevreden over: www.lithiumakkushop.de/product...-100ah-battery-pack/

Die GBS cellen doen het hier ook prima , ik heb ze bij de fabriek in China besteld $720 ex verzend (en ex btw) voor 4x 200Ah cellen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 05:56 #1140750

Voor de duidelijkheid het betreft geen drop-in replacement! Je hebt nog wel iets van een BMS nodig.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 06:54 #1140754

Zeilprutser schreef :
Voor de duidelijkheid het betreft geen drop-in replacement! Je hebt nog wel iets van een BMS nodig.

Gezien de topictitel, sla ik even aan op je laatste zin;

Bij LiFePo is géén BMS nodig. LiFePo4's benodigen een mechanisme ter balancering. Verder niets.

Het is gezien de investering een goed idee er een stukje electronica op te zetten dat de batterij beschermt tegen jouw eigen klungeligheid of defecten van aangesloten apparatuur.

Een BMS is technisch gezien nooit nodig. Bij andere vormen van lithium wel. Bij lifepo4 net zo min als bij een loodaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 07:24 #1140763

Het is maar wat voor naam je aan het stukje elektronica geeft.
Het grote probleem van die drop-in LFP's is dat je niet weet wat hun stukje elektronica (BMS) doet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:17 #1140791

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
boarderbas schreef :
Zeilprutser schreef :
Voor de duidelijkheid het betreft geen drop-in replacement! Je hebt nog wel iets van een BMS nodig.

Gezien de topictitel, sla ik even aan op je laatste zin;

Bij LiFePo is géén BMS nodig. LiFePo4's benodigen een mechanisme ter balancering. Verder niets.

Het is gezien de investering een goed idee er een stukje electronica op te zetten dat de batterij beschermt tegen jouw eigen klungeligheid of defecten van aangesloten apparatuur.

Een BMS is technisch gezien nooit nodig. Bij andere vormen van lithium wel. Bij lifepo4 net zo min als bij een loodaccu.

Helemaal mee eens, alleen een balancer, voor het gemak.





Voor beveiligingen kun je een paar aparte circuitjes van AliE gebruiken, als je dat wilt:

1 Voltage relay voor stoppen laden als de max V is bereikt.
2 Voltage relay voor stoppen verbruik als min V is bereikt
3 Thermostaat als low temperature beveiliging.

Is veel flexibeler dan een BMS. Je kunt deze toepassen zoals je wilt. Zo kun je een alarm aktiveren bij low V. Afsluiten van verbruikers is vaak te drastisch. Veel apparatuur aan boord stopt sowieso al bij te laag voltage.

Links naar de boardjes vindt je hier: links

De curcuits worden daar in een ander verband gebruikt, maar zijn ook goed toepasbaar voor de beveiligingen hierboven.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl