Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:22 #1140797

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Less is more.
Hoe ingewikkelder de bms hoe meer er fout kan gaan. Ditch the Bitch
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:29 #1140801

Niet mee eens. LiFePo's zijn te duur en te gevaarlijk om te onderschatten.
Ik weet dat ze niet zouden kunnen ontploffen,maar door de zeer lage interne weerstand zijn het wel handgranaten.

Als iedere watersporter / zelf benoemde electricien of electronicus een beetje gaat zitten knutselen aan LiFePos en lithiums wordt het heel gevaarlijk op de haven. Ik noem een sleutel 13 op beide polen....
Ik bedoel er ploffen toch ook loodaccu's. Heb al es een eentje op de steiger zien staan naast me.

Wat mij betreft gaat het een beetje richting gas, daar klooi je ook niet mee.

Misschien zie ik het te zwaar, dat zal dan blijken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:38 #1140809

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het lijkt me gevaarlijker een BMS te installeren waarvan niet precies bekend is wat ie doet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:39 #1140810

Klopt, dat is zeker zo. Maar dat valt onder zelf prutsen. Niet doen met deze batterijen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 08:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:45 #1140813

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ik denk dat de meeste ZF leden die in deze materie zijn geinteresseerd zich zeer behoorlijk hebben georienteerd en geen "prutsers" zijn. En kortsluiting met een sleutel overkomt de beste professionals, vaak omdat door het vele doen een mate van nonchalance aanwezig is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 08:53 #1140816

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
roozeboos schreef :
.. Ik noem een sleutel 13 op beide polen....

Precies dat heb ik vroeger eens meegemaakt: Ik liep door de gang met teveel gereedschap in mijn handen, en liet een ringsleutel 12-13 vallen. Precies op de polen van een accu die daar stond. De accu overleefde het, maar de sleutel spatte met een vonk en een klap in tweeën. Respect voor accu's.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:18 #1140831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Dat een BMS zou kunnen voorkomen dat je een steeksleutel niet op de accupolen zou kunnen laten vallen is een hele rare suggestie. Dat kon al met lood accu's en het kan nog steeds met LiFePo. Wat dat betreft is er niets veranderd. Als die situatie in het verleden acceptabel was is die dat nu nog.
Verder denk ik dat een zekering in geval van kortsluiting vele malen effectiever is dan een BMS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:22 #1140833

Chris, waar plaats ik die bestelling voor jouw BMS wat tegen steeksleutels beveiligt?

Het is leerzaam om eens dat filmpje te bekijken van wat een LiFePo4 in kortsluiting doet. Dat is veel minder spectaculair dan een loodaccu, en daar zet je óók geen BMS op.

Je reageert weer stekelig op mijn post, terwijl je mijn boodschap herhaalt; beveiligingen zijn portemonneebeveiligingen. Geen beveiligingen tegen ongelukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:23 #1140835

Ik snap dat je het niet met me eens wil zijn 3Noreen, waar ik ook over schrijf en dat is ook prima hoor..
Maar je maakt nu wel hele vreemde kronkels.
Waar zeg ik dat een BMS beschermt tegen een steeksleutel 13 op de polen?

Mijn punt is alleen maar dat je niet moet prutsen met LiFePo.
Daar zal je het toch mee eens moeten zijn.

Nu de cellen steeds goedkoper worden, zullen er meer deze inbouwen. De een is nu eenmaal wat geschikter hiervoor dan de ander. Mijn zorg ligt bij die laatste groep.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 09:24 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:43 #1140843

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Roozeboos, het gaat mij niet om wel of niet eens zijn met elkaar. Ik ga er vanuit dat een aanzienlijke groep ZF leden nu eenmaal aan zijn eigen bootje wil prutsen. Dat zal zo blijven. Dat is mijn insteek om zoveel mogelijk inhoudelijke informatie te delen. Waar ik een gevaar zie is een fabrikant die bij zijn product vermeld, meestal alleen mondeling, dat de consument er op kan vertrouwen dat er niets mis kan gaan en de consument zich niet hoeft te verdiepen in de werking er van. Sterker nog de fabrikant wil informatie over de precieze werking van het product niet delen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:45 #1140845

Daarom moet je er ook niet mee prutsen rozeboos. Dat moet je met een loodaccu ook niet doen. Geen verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 09:58 #1140856

roozeboos schreef :
Mijn punt is alleen maar dat je niet moet prutsen met LiFePo.
Daar zal je het toch mee eens moeten zijn.

Nee daar ben ik het niet mee eens, ik durf prima mijn boot naast een ander met zelf geprutste LFP systeem te leggen.
Echter naast een boot met een professioneel aangelegd NMC systeem wil ik niet liggen. Dat zijn handgranaten , ik vindt de term handgranaten totaal niet passen bij een LFP ze ontploffen niet, een loodaccu en NMC doen dat wel.

Hier een mooi overzicht:


VS NMC hier:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 10:23 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 10:02 #1140857

boarderbas schreef :
Daarom moet je er ook niet mee prutsen rozeboos. Dat moet je met een loodaccu ook niet doen. Geen verschil.
nou ja, alleen het veel grotere vermogen wat geleverd wordt door lifepo. Door de reeds genoemde lagere interne R.
De batterij hoeft zelf niet te ontploffen, maar de energie gaat wel ergens naar toe bij een fout.

Hoe "veilig" LiFePo dan ook is, kijk er in vredesnaam mee uit. En weet wat je doet.
En daarnaast kan het ook nog een hoop geld kosten als je de cellen over of onderspanning bereiken.

Maar goed, ik heb mijn punt wel gemaakt. Zal het laten rusten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 10:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 10:10 #1140863

Jouw punt is dat je slecht moet zekeren. Duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 10:17 #1140865

grapjas.
Mijn punt is dat je moet WETEN dat je moet zekeren.
En dat dan ook doet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 10:33 #1140874

Gekke man ben je ook. Bij een lagere interne weerstand moet je ineens slim zijn om het amperage op een zekering af te lezen? Ik zie je schrapen naar een houdbaar standpunt...Maar dit is wel een beetje vreemd hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 10:44 #1140882

het is goed met je.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 11:32 #1140903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De meeste van dat soort filmpjes met brandweer zijn van Nederlandse makelij. Het verontrustende is dat Dergelijke cellen extreem moeilijk te blussen zijn en al helemaal niet met water. De temperaturen kunnen tot boven de 1000 graden C uitkomen.

Daar kunnen de meeste auto's en boten niet helemaal tegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 11:41 #1140910

WADnWIND schreef :
De meeste van dat soort filmpjes met brandweer zijn van Nederlandse makelij. Het verontrustende is dat Dergelijke cellen extreem moeilijk te blussen zijn en al helemaal niet met water. De temperaturen kunnen tot boven de 1000 graden C uitkomen.

Daar kunnen de meeste auto's en boten niet helemaal tegen.

Voor de duidelijkheid om misvattingen te voorkomen:
NOGMAALS DAT SOORT / DERGELIJKE CELLEN ZIJN NMC CELLEN!
LFP / LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) CELLEN HEBBEN DEZE EIGENSCHAPPEN NIET en zijn veilig, kijk naar de filmpjes!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 11:44 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 11:43 #1140911

De gelinkte filmpjes laten inderdaad een typische Nederlandse architectuur, kledij en tongval zien :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 11:44 #1140912

Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
De meeste van dat soort filmpjes met brandweer zijn van Nederlandse makelij. Het verontrustende is dat Dergelijke cellen extreem moeilijk te blussen zijn en al helemaal niet met water. De temperaturen kunnen tot boven de 1000 graden C uitkomen.

Daar kunnen de meeste auto's en boten niet helemaal tegen.

Voor de duidelijkheid om misvattingen te voorkomen:
NOGMAALS DAT SOORT / DERGELIJKE CELLEN ZIJN NMC CELLEN!
LFP CELLEN HEBBEN DEZE EIGENSCHAPPEN NIET en zijn veilig, kijk naar de filmpjes!

Lithium en water zijn geen vriendjes zeilprutser. Ook een LiFePo4 die opengebarsten is en met water in contact komt is een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 11:54 #1140918

boarderbas schreef :
Lithium en water zijn geen vriendjes zeilprutser. Ook een LiFePo4 die opengebarsten is en met water in contact komt is een probleem.

Dat lezen voor velen moeilijk is wist ik al maar kennelijk is een filpje kijken ook te moeilijk zie van af 5.45
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 12:47 #1140934

Wat in íeder geval makkelijk gaat, is jóuw overtuigen met yoiutube filmpjes.

Je ziet duidelijk dat de cel sterk blaast. Er komt helemaal geen water in de cel. Het beeld gaat ook snel naar een ander shot.

Aan chemie verandert youtube niet veel. Lithium en water is een feestje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 15:58 #1140996

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
wat een gehakketak allemaal, er mag zeker niemand naar buiten ?

als we nu afspreken dat iedereen doet (en laat) wat hij/zij zelf het beste vind ?
iedereen maakt keuzes , en 1 keuze is niet per see beter of slechter dan een andere keuze
Tis misschien niet wat jezelf zou doen maar dat accepteren we dan maar , of niet ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 16:33 #1141012

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
boarderbas schreef :
Ook een LiFePo4 die opengebarsten is en met water in contact komt is een probleem.

Dat is op zich waar, maar om een LFP-cel te laten barsten zal je toch wel enige tijd je best moeten doen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl