Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 16:50 #1141020

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Commercieel is het natuurlijk wel heel zuur dat een LiFePo accu het prima doet zonder dure hocus-pocus box waar veel draden uitsteken. Een doos die in productie slecht een paar duppies kost. :P Als die box niet lukt, dan gooien we het maar op dat we het vooral niet zelf moeten doen maar het aan de professional over moeten laten.
Nu wil het toeval dat ik jaren lang een leger van die professionals heb mogen managen. :( En weet wat achter de blink-blink van mooie certificaten en iso normen schuil gaat. :sick: Intelligentie en kunnen nadenken lijkt vaak omgekeerd evenredig met de dikte van de stapel papier.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 18:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 17:45 #1141036

Wat een kletskoek zeg. Met alle respect natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 18:29 #1141055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
De meeste van dat soort filmpjes met brandweer zijn van Nederlandse makelij. Het verontrustende is dat Dergelijke cellen extreem moeilijk te blussen zijn en al helemaal niet met water. De temperaturen kunnen tot boven de 1000 graden C uitkomen.

Daar kunnen de meeste auto's en boten niet helemaal tegen.

Voor de duidelijkheid om misvattingen te voorkomen:
NOGMAALS DAT SOORT / DERGELIJKE CELLEN ZIJN NMC CELLEN!
LFP / LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) CELLEN HEBBEN DEZE EIGENSCHAPPEN NIET en zijn veilig, kijk naar de filmpjes!

Ja ja, je hebt gelijk (je capslock zit vast) ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 18:51 #1141067

3Noreen schreef :
Commercieel is het natuurlijk wel heel zuur dat een LiFePo accu het prima doet zonder dure hocus-pocus box waar veel draden uitsteken. Een doos die in productie slecht een paar duppies kost. :P Als die box niet lukt, dan gooien we het maar op dat we het vooral niet zelf moeten doen maar het aan de professional over moeten laten.
Nu wil het toeval dat ik jaren lang een leger van die professionals heb mogen managen. :( En weet wat achter de blink-blink van mooie certificaten en iso normen schuil gaat. :sick: Intelligentie en kunnen nadenken lijkt vaak omgekeerd evenredig met de dikte van de stapel papier.

Die doos zit barstensvol low Ri FET's. Dat redt je niet met duppies.
Laatst bewerkt: 01 apr 2020 06:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mrt 2020 22:50 #1141131

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
En wie is die "professional"? De pukkelige teenager die in z'n stagejaar van z'n baas de opdracht krijgt "eenvoudig" installatie werk te doen, zoals installatie van een accu? Zelf heb ik in het verleden ook diverse cowboys meegemaakt met als gevolg grote niet te verhalen schade. De laatste 25 jaar daarom geen "professionals" op mijn bootjes gehad.
Een DIY-er heeft waarschijnlijk een grotere interesse, is voorzichtiger met z'n dure spullen, neemt er ruim de tijd voor en bereidt zich beter voor (misschien via het ZF). DIY LifePO4 is natuurlijk niet aan te bevelen voor degenen die moeite hebben met het onderscheid tussen plus en min of de ongeduldige types voor wie het allemaal in een half uur klaar moet. Maar dat geldt voor alle werk aan een boot en ik vraag me wel eens af of deze mensen niet beter alleen kunnen charteren als er zonodig gezeild moet worden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 10:46 #1152592

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Geen idee of deze al voorbij gekomen is maar kijk eens naar de prijs.

nl.aliexpress.com/item/3286216...88070408_32862166786
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 10:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 10:58 #1152600

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ze zijn niet erg 'lief' voor deze accu! Laden met 3,7V geeft met zekerheid Lithium galvanisering en vervroegde slijtage. Ontladen met 1c doet dat ook en maakt de cel warm. De accu moet dan wel goedkoop zijn, want je gaat er wel een paar gebruiken vanwege slijtage.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 12:02 #1152630

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Beste Peper, weet je wat een goede 12 V 100AH LiFePO4 is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 12:36 #1152645

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nee, vertel!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 12:40 #1152646

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
ja en nou? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 12:49 #1152651

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
dehler schreef :
ja en nou? :laugh:
Oh, jammer... ik dacht effe 'nu komt de gouwe tip!'
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 13:10 #1152660

Peper schreef :
Ze zijn niet erg 'lief' voor deze accu! Laden met 3,7V geeft met zekerheid Lithium galvanisering en vervroegde slijtage. Ontladen met 1c doet dat ook en maakt de cel warm. De accu moet dan wel goedkoop zijn, want je gaat er wel een paar gebruiken vanwege slijtage.
Groeten, Peper.

Wat een kul. Overcharge protection staat op 15. Dat zegt niets over de laadspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 14:06 #1152687

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
boarderbas schreef :
Peper schreef :
Ze zijn niet erg 'lief' voor deze accu! Laden met 3,7V geeft met zekerheid Lithium galvanisering en vervroegde slijtage. Ontladen met 1c doet dat ook en maakt de cel warm. De accu moet dan wel goedkoop zijn, want je gaat er wel een paar gebruiken vanwege slijtage.
Groeten, Peper.

Wat een kul. Overcharge protection staat op 15. Dat zegt niets over de laadspanning.

Ja, je hebt wel een beetje gelijk. De lader zal wel gewoon 3,65V doen. Maar dat vindt Peper ook al teveel, want die wil graag dat LFP zo lang mogelijk mee gaat. Toch, Peper? ;)

Voor deze prijs is het wel aantrekkelijk, ook als na pakweg 1500 hele cycli het beste er wel af is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 14:30 #1152702

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Eclips schreef :

Ja, je hebt wel een beetje gelijk. De lader zal wel gewoon 3,65V doen. Maar dat vindt Peper ook al teveel, want die wil graag dat LFP zo lang mogelijk mee gaat. Toch, Peper? ;)
Dat is wel hoe ik er tegenaan kijk. Dat wordt dan ingegeven doordat de prijs voor velen een struikelblok is. Dan verwacht je dat ze er lang mee willen doen. Dat is meestal geen blijvende opvatting.

3,65V per cel geeft (afhankelijk van de Ri van de cel) een laadstroom van 0,5c en daarvan wordt de cel warm. 3,65V geeft ook direct 'Li-plating' bij het aanleggen van die spanning en het lopen van de daarbij horende laadstroom. Dan beschadig je de accu. Dat mag je helemaal zelf weten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 apr 2020 21:15 #1152870

Volgens mij is iedere balancer voor LiFePo4 zo'n beetje op 3,6 als begin en 3,65 als helemaal open gespecd. Dat doet "men" al een klein decennium zo. Het laadvoltage is de-facto lager. Als dat beestachtig fout was, dan zou het internet vast overlopen van de "te vroeg" versleten LiFePo4's?

Of noemen we bedrijven als EV-power nu ineens mafketels? Die printen het zelfs op de cellen!



Het 123 BMS, wat toch wel zo'n beetje de hobbystandaard is, is net in zijn 3e generatie uitgekomen en geeft daar voor LiFePo4's aan dat de maximumspanning 3,7 is. Wat een koekenbakkers ;)

Gaan ze langer mee op 3,4V? Misschien een beetje. Mijn auto gaat ook langer mee als ik 80 rijd.
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 21:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 dec 2020 18:34 #1238441

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Als ik het uit het voorgaande goed begrijp kun je een LFP bank goed laden met een constante spanning van 14.4Volt en een maximaal amperage van 0,5C. Dit moet eigenlijk in de tijd worden beperkt, maar een uurtje laden voor vertrek is eigenlijk al genoeg, ervanuitgaande dat met zonnepanelen de LFP bank ongeveer half vol blijft. Welke rechttoe rechtaan voeding zou het meest geschikt zijn om 200ah LFP te laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 dec 2020 18:52 #1238449

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 dec 2020 21:54 #1238534

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Vergeet niet dat laden met 14.4V makkelijk kan leiden tot overladen. Een lfp mag met 14.4V geladen worden als het laden gestopt wordt als de laadstroom zakt tot 0.1C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 dec 2020 22:12 #1238539

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ok ja dat is helder dank! Met een timertje ervoor die na 1 uur vanzelf afslaat lijkt het risico op overladen klein, ik ga er even goed naar kijken wat voor veiligheden hier zijn ingebouwd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 dec 2020 23:33 #1238561

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Mart schreef :
Als ik het uit het voorgaande goed begrijp kun je een LFP bank goed laden met een constante spanning van 14.4Volt en een maximaal amperage van 0,5C. Dit moet eigenlijk in de tijd worden beperkt, maar een uurtje laden voor vertrek is eigenlijk al genoeg, ervanuitgaande dat met zonnepanelen de LFP bank ongeveer half vol blijft. Welke rechttoe rechtaan voeding zou het meest geschikt zijn om 200ah LFP te laden?

met een solar (victron smart solar en misschien ook andere) MPPT kun je het volgende doen (zo doe ik het tot alle tevredenheid)

bulk laden tot 14.22v
geen absorptie (dus geen aanhoudende laadstroom)
en float op 13.5v

op deze manier laad je wel 'vol' als de zon dat toelaat en schakel je de MPPT 'uit' tot het moment dat je bank 13.5v bereikt , dan is je bank ongeveer 90-95% SoC

de 14.22v wordt via een victron battery gadget direct op de akku bank gemeten , en mijn BMS begint te balancen op 3.55v per cel , dus een cel die uit de pas loopt en te snel een hoger voltage geeft tov de anderen wordt op 3.55v gestopt en gaat er 2A naar de lagere cellen

op deze manier balanceer je de hoogste cellen zonder dat je de bank constant vol houd/hebt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 08:47 #1239192

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
ReneK schreef :
Mart schreef :
Als ik het uit het voorgaande goed begrijp kun je een LFP bank goed laden met een constante spanning van 14.4Volt en een maximaal amperage van 0,5C. Dit moet eigenlijk in de tijd worden beperkt, maar een uurtje laden voor vertrek is eigenlijk al genoeg, ervanuitgaande dat met zonnepanelen de LFP bank ongeveer half vol blijft. Welke rechttoe rechtaan voeding zou het meest geschikt zijn om 200ah LFP te laden?

met een solar (victron smart solar en misschien ook andere) MPPT kun je het volgende doen (zo doe ik het tot alle tevredenheid)

bulk laden tot 14.22v
geen absorptie (dus geen aanhoudende laadstroom)
en float op 13.5v

op deze manier laad je wel 'vol' als de zon dat toelaat en schakel je de MPPT 'uit' tot het moment dat je bank 13.5v bereikt , dan is je bank ongeveer 90-95% SoC

de 14.22v wordt via een victron battery gadget direct op de akku bank gemeten , en mijn BMS begint te balancen op 3.55v per cel , dus een cel die uit de pas loopt en te snel een hoger voltage geeft tov de anderen wordt op 3.55v gestopt en gaat er 2A naar de lagere cellen

op deze manier balanceer je de hoogste cellen zonder dat je de bank constant vol houd/hebt

Helder laadschema, gebruik je ook nog een walstroomlader? Zoals ik het begrijp, moet je de LFP half geladen achterladen, hoe realiseer je dat in de praktijk ( Hans V schakelt de solar naar de loodaccu)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 09:30 #1239209

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Mart schreef :
Helder laadschema, gebruik je ook nog een walstroomlader? Zoals ik het begrijp, moet je de LFP half geladen achterladen, hoe realiseer je dat in de praktijk ( Hans V schakelt de solar naar de loodaccu)?

ik heb ook nog een walstroomlader/inverter maar gebruik die eigenlijk niet (meer) voor laden
maar deze heeft dezelfde instellingen als de mppt 14.22v bulk , geen absorptie en 13.5v float

als je deze waardes te hoog vind of denkt dat de set 'te vol' wordt gehouden als de boot niet gebruikt kun je natuurlijk een andere setting gebruiken aan het eind vh seizoen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 09:54 #1239215

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
In principe kan je dus met elke intelligente lader laden en een beetje spelen met de instellingen.

Als je met absorption tot 14,4 laadt, zakt de lader daarna naar 13,6. Dit houdt in dat de lader dan dus gewoon stopt met laden.

Andere optie is om de absorption in te stellen op 13,6 en een solar lader, zoals ReneK beschrijft, het laatste stukje te laten doen. je hebt dan een zeer bheerst 2-trap systeem.

Edit: ik zie dat reneK ook zoiets beschrijft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 09:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 11:48 #1239254

ReneK schreef :
Mart schreef :
Helder laadschema, gebruik je ook nog een walstroomlader? Zoals ik het begrijp, moet je de LFP half geladen achterladen, hoe realiseer je dat in de praktijk ( Hans V schakelt de solar naar de loodaccu)?

ik heb ook nog een walstroomlader/inverter maar gebruik die eigenlijk niet (meer) voor laden
maar deze heeft dezelfde instellingen als de mppt 14.22v bulk , geen absorptie en 13.5v float

als je deze waardes te hoog vind of denkt dat de set 'te vol' wordt gehouden als de boot niet gebruikt kun je natuurlijk een andere setting gebruiken aan het eind vh seizoen ?
Rene, wil je hiermee zeggen dat de LFP op 100% houden in het seizoen geen probleem is maar einde seizoen naar 50% laten zakken voor de winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 15:14 #1239291

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroenb61 schreef :
Rene, wil je hiermee zeggen dat de LFP op 100% houden in het seizoen geen probleem is maar einde seizoen naar 50% laten zakken voor de winter

wat ik wil zeggen is dat je kunt laden naar 100% en dan laten zakken tot 13.5v , wat 90-95% is tijdens het vaar seizoen , dan houd je je akku bank dus op 90-95% en niet vol

na het seizoen zou je er voor kunnen kiezen om bulk en float beide op bijvoorbeeld 13v te zetten , dat is 3.25v per cel en ruim onder 'vol' en kan absoluut geen kwaad
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl