Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 06:53 #1078497

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
De DC-DC omvormer truck werkt natuurlijk prima, alle victron's en mastervolt's etc. zijn stroombegrenst, echter.... Ik wil dergelijke stukjes techniek liever vermijden.
Uit oprechte nieuwsgierigheid, waarom?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 07:04 #1078500

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
De DC-DC omvormer truck werkt natuurlijk prima, alle victron's en mastervolt's etc. zijn stroombegrenst, echter.... Ik wil dergelijke stukjes techniek liever vermijden. De op0lossing van hans Fix lijkt mij nog het beste.

De thermische afslag methode heeft meerdere risico's voor de dynamo op langere termijn. Als je gaat laden met een koude dynamo vormt de LFP een bijna kortsluiting ivm de lage inwendige weerstand. De stromen in de dynamo zijn dan ontoelaatbaar hoog en veroorzaken warmte.
Elke keer als de dynamo dan weer mag laden, zijn de stromen weer op kortsluit niveau. Dat vinden de koper wikkelingen en de gelijkricht dioden niet fijn. Je gaat elke keer op en over de intern toelaatbare grenzen van de dynamo. Voordat de sensor warm wordt is de dynamo intern vele malen heter. Op een dag gaat dat fout....

Je hoeft niet de volle stroom te laden in LFP, als de extra weerstand en diode truck slechts 20-25A laadt ben ik al dik tevreden. De dynamo ziet dan een gewone belasting en je blijft ver binnen de veilig toelaatbare grenzen van je dynamo.

Je mist een paar voorzieningen van de intelligente DC-DC converters (waaronder spanningsmeting op de accu, vertraagd inschakelen en (vooral) beveiliging tegen overladen LFP en ontladen startaccu) maar als je zelf de beveiliging regelt met een afschakelrelais en evt. scheidingsdiode heb je inderdaad een prima setup die niet de grenzen opzoekt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 07:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 07:42 #1078516

Hans V schreef :
WADnWIND schreef :
De DC-DC omvormer truck werkt natuurlijk prima, alle victron's en mastervolt's etc. zijn stroombegrenst, echter.... Ik wil dergelijke stukjes techniek liever vermijden. De op0lossing van hans Fix lijkt mij nog het beste.

De thermische afslag methode heeft meerdere risico's voor de dynamo op langere termijn. Als je gaat laden met een koude dynamo vormt de LFP een bijna kortsluiting ivm de lage inwendige weerstand. De stromen in de dynamo zijn dan ontoelaatbaar hoog en veroorzaken warmte.
Elke keer als de dynamo dan weer mag laden, zijn de stromen weer op kortsluit niveau. Dat vinden de koper wikkelingen en de gelijkricht dioden niet fijn. Je gaat elke keer op en over de intern toelaatbare grenzen van de dynamo. Voordat de sensor warm wordt is de dynamo intern vele malen heter. Op een dag gaat dat fout....

Je hoeft niet de volle stroom te laden in LFP, als de extra weerstand en diode truck slechts 20-25A laadt ben ik al dik tevreden. De dynamo ziet dan een gewone belasting en je blijft ver binnen de veilig toelaatbare grenzen van je dynamo.

Je mist een paar voorzieningen van de intelligente DC-DC converters (waaronder spanningsmeting op de accu, vertraagd inschakelen en (vooral) beveiliging tegen overladen LFP en ontladen startaccu) maar als je zelf de beveiliging regelt met een afschakelrelais en evt. scheidingsdiode heb je inderdaad een prima setup die niet de grenzen opzoekt.

De 2 diodes in serie zorgen al voor een flinke spanningsval, waardoor overladen niet voorkomt.

Enige is inderdaad van mijn configuratie dat als de LFP helemaal plat getrokken zou worden, de startaccu ook zou gaan leveren via de diode. Maar dat is me nog nooit gelukt in de afgelopen twee jaar. Sterker nog, ik zie die accu's eigenlijk nooit onder de 13 V gaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 09:27 #1078537

En een FET in CC-mode op een heatsink? Die staat bij mij nog wel tussen de kanshebbers. Simpeler dan 2 dioden en doet precies wat je wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2019 10:54 #1078555

  • BJ
  • BJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
WadnWind,

Ik heb begin 2018 Li accus geplaatst. Hierbij was het uitgangspunt om eea zo eenvoudig mogelijk te houden. Voor de beveliging tegen te hoge of te lage spanning heb ik 2 printjes gekocht via Amazone. Om te voorkomen dat de dynamo overbelast wordt, heb ik in de laaddraad een weerstand opgenomen, over deze weerstand heb ik een schakelaar geplaatst. De beide printjes hebben een instelbare tijdvertraging om te voorkomen dat het systeem steeds in en uitschakeld. Tevens zijn de accus voorzien van een bms. (alles bij elkaar toch niet zo heel eenvoudig meer).

Wij zijn ongeveer 6 maanden per jaar aan boord. Systeem werkt probleemloos. Accus blijven gebalanceerd tot op de honderste volt. De weerstand om de dynamo te beschermen is nog nooit ingeschakeld geweest. De laadstroom is altijd lager dan 25 ampete.

Groeten
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 aug 2019 09:46 #1078812

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Lowest level individuele LFP cellader op walstroom

Gebruik geen laadstroom hoger dan 0,1c. Hogere laadstromen dan 0,1c maken de cellen warm en verkorten de levensduur. Doe je dat wel... het is jouw accu, niet die van mij!
Ga naar AliExpress en typ als zoekterm in:
"MeanWell 3.3v" (Het Chinees kent het begrip hoofdletter niet en gebruiken v en V door elkaar. Je krijgt alleen de Taiwanese MeanWell converters te zien, iets als je geen Chinese converters wilt.)
"Led driver 3.3v" (Alle merken en ook waterdichte converters voor outdoor gebruik. Die kun je dan vaak niet op 3.4V afregelen.)
"Smps 3.3v" (Je krijgt wel 10 pages aan hits en ga maar lekker zoeken.)

De volgende URL's brengen een aantal mogelijkheden op het scherm:
www.aliexpress.com/item/328310...9,searchweb201603_53

www.aliexpress.com/item/326694...9,searchweb201603_53

www.aliexpress.com/item/330384...9,searchweb201603_53

www.aliexpress.com/item/330316...0.0.0.61912e0e29BDKP

Je merkt dat MeanWell een grote fabrikant is van converters.

Overwegingen voor het maken van je keus:
De meeste MeanWell converters hebben inmiddels geen 110V-220V schakelaars meer voor de selectie van de ingangsspanning, maar hebben een ingangsrange van 80VAC tot 260VAC. Dat is handig als je ooit in een buitenland komt waar de netspanning niet zo stabiel is als in Nederland of afwijkt van de 230VAC als in Europa.
Waterdichte 'LED drivers' zijn vast op 3.3V ingesteld, je kunt ze niet op 3.4V afregelen. Ze hebben geen koelventilator en zijn mogelijk iets groter dan een converter met klasse IP 45.
Heeft de converter een ventilator, dan kan die via een thermostaat werken en niet altijd aanstaan. Een ventilator maakt geluid en kunnen soms heel luidruchtig zijn.
Bij 10A laadstroom (voor een 100Ah accubank en groter) is een 30W converter goed. Die zijn lekker klein en meestal zonder koelventilator. Het aluminium frame zorgt voor de koeling en het is mooi als je dat frame op een aluminium koelplaat/koelprofiel schroeft. Een 60W converter levert 20A en een 100W converter levert 30A laadstroom.
Kies voor een afmeting van de converters zodat je er 4 (12V systeem) of 8 (24V systeem) of 16 (48V systeem) kwijt kunt. Als je geluk hebt passen de converters in de ruimte die ontstaat door de volume vermindering bij omschakelen van lood zwavelzuur naar LFP accu.

Verbind de converters met elkaar volgens dit schema:



Tot 20A kun je 2,5mm2 gebruiken om de cellen op de converters aan te sluiten. Bij 30A is 4 of 6mm2 beter. Op het internet zijn lijstjes te vinden van welke draaddoorsnede bij welke stroomsterkte hoort.
Het groene LEDje op de converter gaat aan als de converter op de cel wordt aangesloten. Dat LEDje verbruikt stroom uit de cel ook als de lader niet laadt. Wil je dat niet, dan moet je elke converter van een keercel voorzien. De ontlaadstroom van dat LEDje is ca 4mA. Kun je die 4mA uit een cel niet missen en wil je ook geen keercellen plaatsen, gebruik dan een 5-polige stekker verbinding om de lader van de cellen af te halen (en aan de laadmogelijkheid van de dynamo en/of zonnepaneel te verbinden). Bij aansluiten van de lader op de walstroom branden die 4 LEDjes op de walstroom.

Ik heb 4 LFP cellen nu 24/200 aan een dergelijk systeem. Laadstroom max 9A, laadspanning max 3,4V. Geen problemen tot dusver.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 05:34 #1082613

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Na enige bezinktijd is de kans groot dat het iets gaat worden volgens onderstaand schema.
De DC-DC omvormer truuk zoals hier aangedragen heeft een aantal voordelen die zwaar wegen. Nooi te hoge spanning, nooit te hoge stroom, start accu circuit met standaard dynamo blijft gewoon standaard. Dynamo hooft niet aangepast te worden en wordt minimaal overbelast.

Wel balans draden uitvoeren voor monitoring en eventueel actiowef balanceren, alleen wanneer nodig.

Solar is voor onderhoudslading en slaat af indien de batterij vol is en reset elk etmaal. (om vervolgens 1 minuut later weer af te slaat indien vol).


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 06:51 #1082645

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
WADnWIND schreef :
Na enige bezinktijd is de kans groot dat het iets gaat worden volgens onderstaand schema.
De DC-DC omvormer truuk zoals hier aangedragen heeft een aantal voordelen die zwaar wegen. Nooi te hoge spanning, nooit te hoge stroom, start accu circuit met standaard dynamo blijft gewoon standaard. Dynamo hooft niet aangepast te worden en wordt minimaal overbelast.

Wel balans draden uitvoeren voor monitoring en eventueel actiowef balanceren, alleen wanneer nodig.

Solar is voor onderhoudslading en slaat af indien de batterij vol is en reset elk etmaal. (om vervolgens 1 minuut later weer af te slaat indien vol).



Zo zit 't bij ons ook. Behalve dat de zonne reset niet plaats heeft bij elke zonsopgang maar bij het bereiken van 13,0 volt accuspanning.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 06:55 #1082647

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ziet er goed uit! Houdt er rekening mee dat de capaciteitsmeting onnauwkeuriger wordt als je balancers of individuele celladers gebruikt. Bij individuele celladers die uit bijna dezelfde spanning worden gevoed als de accuspanning is wel een trucje om de nauwkeurigheid te verbeteren.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 06:59 #1082656

De FETbrug kan vervallen als je een DC-DC converter alla MacPlus toepast.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 09:32 #1082756

Noballast schreef :
De FETbrug kan vervallen als je een DC-DC converter alla MacPlus toepast.

Ook bij de Victron Orion is geen FETbrug of diodebrug meer nodig. Er zit een afstandbediening contact in waarmee je de DC DC kan inschakelen met het motorcontact. Deze kan je dus ook naar wens vertraagd laten inschakelen als de motor loopt.

Ik dacht zelf aan een schakelaar tussen zonnepanelen en regelaar, omdat het afschakelen zoals TS tekent schade aan de regelaar zou kunnen veroorzaken.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 09:32 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 12 sept 2019 18:02 #1082915

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De diodebrug laat ik zitten, omdat dan niet iets uit de startaccu verbruikt kán worden. Alle stroom komt uit de dynamo, dat is ook de bedoeling.
De spanning uit een dynamo is een 3 fase rimpel, en dus geen pulserende tegen 0 volt. Gaat prima.

De maximum stroom is keurig begrenst op 20A, dus een 45A dynamo houdt dat lang vol. De laadstroom van de startaccu mag geen naam hebben.
Geen risco's met overspanning op de batterijen of te grote laadstromen voor de dynamo. Verreweg de meest zorgeloze oplossing.

Ik doel dan op de Mastervolt Magic serie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 18:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 12:28 #1083592

Mooi draadje, precies waar ik voor de volgende refit (over een jaar of 3-4) ook aan denk. Top dat je alles deelt.
Wat ik me afvraag is waarom de DC-DC converter (regelbaar qua uitgang) alleen op je dynamo staat. Is het doel uitsluitend de dynamo te beschermen voor overbelasting?? Ofwel zit er ook een regelfunctie aan om de LI accu's niet te veel te overleden??

Ook vraag ik me af of het dan nog zinvol is om andere bronnen ook op die manier te regelen.. Ofwel is dat niet nodig omdat je acculader de LI accus "snapt" en de zonnepaneel regelaar op 13,4V is afgeregeld heb je verder niets meer nodig??
Wordt dan ook je acculader ook "hard" op 13,4V afgeregeld?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 13:05 #1083595

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Het solar paneel gaat zonder regelaar op de LifePo accu, maar wel met een 13,4V afslag en etmaal-reset. De afslag is dan de regelaar geworden. Eenmaal vol wordt het paneel volledig afgeschakeld tot de volgende morgen. Er blijft dus geen spanning "drukken" op de LifePo.
Deze voorziening moet ik nog maken of zoeken.

De DC-DC converter zorgt voor een constante spanning, zonder overlading. Ook de stroom uit de dynamo loopt niet te hoog op. Bij de dynamo direct op de Lifepo moet je als extra de spanning verlagen met een truck (extra dioden) en de stroom begrenzen met een truck (lange draad). De DC-DC convertor doet dit alles in 1 keer zonder geklungel.
En minder werk.

De reden dat de FETbrug blijft zitten, is dat dan nooit de DC-DC converter de startaccu kan verbruiken. Het startaccu circuit en dynamo blijven dus 100% standaard zoals het nu zit.
Bij 20A uit de dynamo is er overcapaciteit in de dynamo (45A), dat is erg prettig voor de thermische huishouding.

De accu lader is in mijn geval regelbaar/instelbaar. De boost spanning stel ik dus af op 13,4 of 13,6V, de floatfase is dus lager en zal dus niets meer overbodig in de LiFePo accu "drukken".

Op deze wijze denk ik dus de laadparameters redelijk onder controle te hebben.
Wel elke cel monitor mogelijkheid bij de kaarten tafel.
Ook onderspannings-alarm (Alie) bij de kaartentafel (en batterij monitor).

"low level" houdt niet per se in low budget. maar wel technisch acceptabel en relatief dicht bij het bestaande systeem (low labour :laugh: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 13:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 13:09 #1083597

Dank voor je snelle en inhoudelijk antwoord. Ik snap nu de functie van de hele keten. Slim om parallel schakelen te voorkomen (FETbrug), dat lijkt me geen wenselijke situatie.

Heb je overwogen om een of twee "drop-in" lifepo accu's in te zetten?? Deze zouden al met geïntegreerd BMS moeten komen en zonder verdere aanpassingen op de plek van de ouden accu's moeten kunnen werken.....
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 13:31 #1083603

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Het alternatief voor een tamelijk prijzige mastervolt magic DC-DC is 2 of 3 stuks van deze Meamwell DIN-rail converters:





www.meanwell-web.com/nl-nl/dc-...verter-ddr--120a--12

8,3A

Ik zal onderzoeken of je deze op een accu mag aansluiten. Voor een prijs van €50 ex btw scheelt dat nogal, ook als je er 3 parallel schakelt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 13:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 14:00 #1083606

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Het alternatief voor een tamelijk prijzige mastervolt magic DC-DC is 2 of 3 stuks van deze Meamwell DIN-rail converters:



www.meanwell-web.com/nl-nl/dc-...verter-ddr--120a--12

8,3A

met 3 van die dingen kom je al behoorlijk in de buurt van een 30A Sterling battery to battery charger prijs ?

Die sterling kun je ook gebruiken om je hele systeem te vereenvoudigen

sterling tussen start akku en LFP
zon en alternator gewoon op start akku
als start akku >13.x (instelbaar) vol is gaat de sterling de LFP laden met een voor LFP geschikte laad algoritme en bij evt afschakelen is de sterling ook een load dump voor de alternator

geen aanpassing op de alternator nodig
geen aanpassing van de PV panels nodig
huidige systeem zo standaard mogelijk
1 doosje ipv diverse oplossingingen die een hoog DHZ / houtje touwetje gehalte hebben ?

misschien iets duurder dan 3 rail converters maar de kosten vh aanpassen vd rest vervallen ook
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 14:01 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 15:54 #1083632

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik heb niet t hele topic doorgelezen, dus misschien is t al gezegd.

Maar victron komt begin volgend jaar met een nieuwe serie Orion DC-DC converters. De orion Smart.

Die zou je dmv de victron connect app moeten kunnen instellen wat betreft uitgangsspanning en je zou ze zelfs van een laadprofiel moeten kunnen voorzien.

Geloof dat de 12/12v een 30A uitvoering moet worden.

Zou in ieder geval een stuk goedkoper moeten zijn dat de huidige buck/boost lader van €500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 16:35 #1083637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Volgens Peper is het raadzaam om de laadstroom 1/10e van de capaciteit te houden, dus 200AH zou 20A betekenen. Ik zie het nut van een zwaardere, duurdere DC-DC dus niet in. Victron Connect heb ik ook niks mee, 1x inductie van bliksem inslag en je maakt kans dat alles opnieuw ingesteld moet worden??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 16:38 #1083642

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
WADnWIND schreef :
Volgens Peper is het raadzaam om de laadstroom 1/10e van de capaciteit te houden, dus 200AH zou 20A betekenen. Ik zie het nut van een zwaardere, duurdere DC-DC dus niet in. Victron Connect heb ik ook niks mee, 1x inductie van bliksem inslag en je maakt kans dat alles opnieuw ingesteld moet worden??


Opnieuw aangeschaft zul je bedoelen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 16:54 #1083645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
Het alternatief voor een tamelijk prijzige mastervolt magic DC-DC is 2 of 3 stuks van deze Meamwell DIN-rail converters:



www.meanwell-web.com/nl-nl/dc-...verter-ddr--120a--12

8,3A

met 3 van die dingen kom je al behoorlijk in de buurt van een 30A Sterling battery to battery charger prijs ?

Die sterling kun je ook gebruiken om je hele systeem te vereenvoudigen

sterling tussen start akku en LFP
zon en alternator gewoon op start akku
als start akku >13.x (instelbaar) vol is gaat de sterling de LFP laden met een voor LFP geschikte laad algoritme en bij evt afschakelen is de sterling ook een load dump voor de alternator

geen aanpassing op de alternator nodig
geen aanpassing van de PV panels nodig
huidige systeem zo standaard mogelijk
1 doosje ipv diverse oplossingingen die een hoog DHZ / houtje touwetje gehalte hebben ?

misschien iets duurder dan 3 rail converters maar de kosten vh aanpassen vd rest vervallen ook

Ergens snap je nog niet wat ik niet wil. Ik wil zeker geen DC-DC direct aan mijn start accu, never niet. Start accu is heilig!
Die sterling is 30A, te zwaar dus. De prijs is €280 en de draadjes te dun, dat is pas houtje touwtje. Wel waterdicht, dat dan weer wel.Trekt altijd 1mA en stopt pas bij 6,5volt, dan is je start accu RIP. Volgens de handleiding heeft de 20A versie geen instelling voor LiFePo batterijen, maar volgens het plaatje weer wel...? Er staat geen temperatuur werkbereik bij.
In de manual staat ook helemaal niets vermeld waaraan het product voldoet, werkelijk geen enkele specificatie, alleen maar schreeuwerig IP68.
Hoog hobby gehalte?

Ik vind het geen goed plan.
Daar komt nog bij dat in in Meanwell al bijna 25 jaar een rotsvast vertrouwen heb en nog nooit iets defect gehad heb. Die industriele kwaliteit heeft meer mijn voorkeur dan een fluffy gekleurd consumenten ding.

Dat het solar paneel zijn eigen voorziening krijgt is alleen maar een pre qua onafhankelijkheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 17:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 16:56 #1083648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Volgens Peper is het raadzaam om de laadstroom 1/10e van de capaciteit te houden, dus 200AH zou 20A betekenen. Ik zie het nut van een zwaardere, duurdere DC-DC dus niet in. Victron Connect heb ik ook niks mee, 1x inductie van bliksem inslag en je maakt kans dat alles opnieuw ingesteld moet worden??


Opnieuw aangeschaft zul je bedoelen.

Dat is waarschijnlijk met alle voorgestelde oplossingen zo, ook mijn voorstellen...
Een toestel met een hardware instelling is nu eenmaal minder kwetsbaar voor inductie schade dan een (E)prom waarde?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 16:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 17:40 #1083657

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik ga je niet proberen te overtuigen , maar misschien wat correcte info verschaffen ?
WADnWIND schreef :
Ergens snap je nog niet wat ik niet wil.

ik snapte dacht ik wel wat je wilde :
eenvoudig
zo min mogelijk poespas en draadjes, zo veel mogelijk standaard ?

WADnWIND schreef :
Ik wil zeker geen DC-DC direct aan mijn start accu, never niet. Start accu is heilig!

Prima, zie de Sterling (en mastervolt , en victron en alle andere battery to battery chargers / converters) als isolator ? die doet niets met je start akku volgens mij ? gaat open als de laadspanning boven 13.xx (instelbaar) komt en gaat weer dicht bij 13.xx volt (instelbaar)

WADnWIND schreef :
Die sterling is 30A, te zwaar dus.

instelbaar op 30A en 15A (de 60A uitvoering is instelbaar op 60 en 30A)
WADnWIND schreef :
De prijs is €280

204 euro incl btw ex 10/15 euro verzend
WADnWIND schreef :
en de draadjes te dun,

welke draadjes precies ?


WADnWIND schreef :
dat is pas houtje touwtje. Wel waterdicht, dat dan weer wel.Trekt altijd 1mA en stopt pas bij 6,5volt, dan is je start accu RIP.

ik zie geen 6volt ? , ik zie wel dit

The unit, by default, shall start charging when the input voltage exceeds 13.2V and switches off when the voltage drops below 13.0V for more than 240s (adjustable).


of bedoel je dat hij altijd aan staat en dus 1mA trekt en dus je akku leegstrekt na een paar jaar niet gebruik ?
WADnWIND schreef :
Volgens de handleiding heeft de 20A versie geen instelling voor LiFePo batterijen, maar volgens het plaatje weer wel...? Er staat geen temperatuur werkbereik bij.
In de manual staat ook helemaal niets vermeld waaraan het product voldoet, werkelijk geen enkele specificatie, alleen maar schreeuwerig IP68.
Hoog hobby gehalte?

hier is de LFP instelling voor het apparaat , als dat niet goed genoeg is zet je hem op custom (ie bulk 14.4 absorptie 13.4 en nul minuten en float 13.4 en nul minuten)




WADnWIND schreef :
Ik vind het geen goed plan.
Daar komt nog bij dat in in Meanwell al bijna 25 jaar een rotsvast vertrouwen heb en nog nooit iets defect gehad heb. Die industriele kwaliteit heeft meer mijn voorkeur dan een fluffy gekleurd consumenten ding.

Dat het solar paneel zijn eigen voorziening krijgt is alleen maar een pre qua onafhankelijkheid.

prima :)
Maar het is volgens mij een makkelijkere en minder moeilijke oplossing ? (zelfde geldt voor een dc/dc van victron / mastervolt , maar daar hangt een ander prijskaartje aan)
Maar ieder voor zich natuurlijk , de 'low level' manier is echter wel weg op deze manier met allerlij bochten waarin gewrongen moet worden met cel laders , meanwell converters , aanpassingen op de alternator etc

ps de maximale laadstroom hangt ook enorm van de cellen af ?

een GBS cel wordt aangeraden te laden met 0.25C
een Winston cel wordt aangeraden te laden met 0.5C
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 18:12 #1083669

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
De DC-DC omvormer truck werkt natuurlijk prima, alle victron's en mastervolt's etc. zijn stroombegrenst, echter.... Ik wil dergelijke stukjes techniek liever vermijden.
Uit oprechte nieuwsgierigheid, waarom?

Zoals je begrepen hebt, heb ik een heroverweging gemaakt en is de DC-DC convertor grote kanshebber.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 15 sept 2019 18:16 #1083671

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik had deze sterling bekeken bij SVB.
www.svb24.nl/nl/sterling-batte...battery-charger.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl